Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys pelottaa todella paljon!!

Vierailija
20.04.2015 |

Oon parikymppinen, en ole vielä raskaana. Enkä haluakkaan ennen kuin tiedän että on mahdollista saada lapsi sektiolla.

Tiedän ettei sektio ole myöskään 100% turvallinen. Mutta en minä sitä pelkää.

Sukulaiset ja ystävät on kertoneet tarinoita. Päällimmäisenä heillä on tietysti mielessä että "kaikki oli sen arvoista". Yhdellä ystävällä alapäähän viillettiin veitsellä ilman puudutusta kun lapsi oli syntymässä. Mun mielestä se kuulostaa aika kamalalta, kuulemma ei ole edes kauhean harvinaista (?). 

Eniten mua pelottaa synnytyksessä että repeen pahasti, alapäästä tulee tunnoton tai että se löystyy pysyvästi vaikka sitä treenailen. Vaikka vauva on tietysti tärkeempi kun alapää ni voiko kukaan väittää että vioittunut alapää ei voisi vaikuttaa vakavastikin parisuhteeseen??

Tärkein kysymykseni: Onko Suomessa mahdollista saada sektio pyynnöstä jos on oikeasti pahoja pelkoja, miten voin sen varmistaa ennen kuin raskaudun?

Itken välillä, surettaa tämä asia. Toivon ettei tähän keskusteluun vastaa vain ne av-mammat joiden alapäät ovat kireytyneet synnytyksen myötä :\ 

Ei kai kenenkään oo oikeasti pakko synnyttää alakautta?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskautta et saa sektiolupaa. Piste. Raskausaikana sitten pelkopolille arvioon jne.

Vierailija
2/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilihan leikkaus ei kummonen asia ole. Sitä kait viiltelyllä tarkoitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:55"]Välilihan leikkaus ei kummonen asia ole. Sitä kait viiltelyllä tarkoitit.
[/quote]Ja se venyminen jo sattuu niin paljon, ettei siinä edes huomaa jos repeää/leikataan väliliha. Sitä osuutta on turha pelätä.

Vierailija
4/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sektio ei sitten ole 100% turvallinen kummallekaan. Ei äidille eikä lapselle. En tiedä mitä tarkoitit sillä ettet pelkää sitä. Sirkipua vai mitä? Seltio on suuri leikkaus, googlaahan huviksesi

Vierailija
5/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin etten pelkää sektion riskejä. Pelottaa eniten alatiesynnytyksen kipu ja sen jälkeinen seksielämä sekä alapään kunto :(

Vierailija
6/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin kurjaa, että levitellään lähinnä noita kauhutarinoita synnytyksestä. Itselläni ja oikeestaan kaikilla kavereilla on synnytyksestä se kokemus, että ei se nyt niin paha ollut. Odotin jotain paljon pahempaa. Sattuu tietty joo, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätöntä. Välilihan leikkaamista en edes huomannut. Pysyvät vauriot on hyvin hyvin harvinaisia. Auttaisiko pelkoosi se, että ottaisit selvää kuinka epärealistisia nuo pelot ovat? Pelkosektio on kyllä mahdollista myös saada.

Vierailija
7/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuuntelisi ystäviesi kertomuksia, jos ne ovat noin hataralla faktapohjalla. Välilihaa ei esimerkiksi viilletä veitsellä vaan leikataan saksilla. 

Sektioita kyllä tehdään puhtaasti synnytyspelon vuoksi, mutta suosittelisin perehtymään oikeasti faktoihin sekä alatiesynnytyksistä että sektioista, ennen kuin teet mitään päätöksiä. Ja sitä pelkoa kannattaa myös työstää, esimerkiksi pelkopolilla, vaikkei se muuttaisikaan ajatuksiasi synnytystavan suhteen.

Vierailija
8/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:55"]Välilihan leikkaus ei kummonen asia ole. Sitä kait viiltelyllä tarkoitit.
[/quote]

Ei tietenkään ole, pikku nipsaisu. Muistathan kertoa sen sille saksiraiskatulle Oululaistytölle.

Vierailija
9/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin kun vain ajattelen synnytystä niin itkettää. Ja entäs jos oon yks niistä harvoista joille käy joku iso repeämä tms? Pelottaa. Miks muuten saksilla eikä veitsellä? Kertokaa kaikki :) !

-ap

Vierailija
10/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:01"]

Tarkoitin etten pelkää sektion riskejä. Pelottaa eniten alatiesynnytyksen kipu ja sen jälkeinen seksielämä sekä alapään kunto :(

[/quote]

Mutta ei se, että mahas viilletään auki? Voi luoja.

Vierailija
11/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:09"]Nytkin kun vain ajattelen synnytystä niin itkettää. Ja entäs jos oon yks niistä harvoista joille käy joku iso repeämä tms?
[/quote]Sitähän ei voi etukäteen tietää, eikä sitäkään jos jäät huomenna auton alle. Älä turhaan kiusaa itseäsi. :)

Vierailija
12/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"]

[/quote]

[/quote]

Se tehdään luullakseni hyvässä puudutuksessa vai millä nimellä sitä ikinä kutsutaankaan. Arpi on vaan arpi. t. ap

Vierailija
13/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"]

[/quote]

[/quote]

Se tehdään luullakseni hyvässä puudutuksessa vai millä nimellä sitä ikinä kutsutaankaan. Arpi on vaan arpi. t. ap
[/quote]

Kivut on sitten jälkikäteen

Vierailija
14/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sektiolupauksen voi saada jo ennen raskautta, näin minulla tapahtui kaksi kertaa. Menin sairaalamme johtavan gynen yksityisvastaanotolle ennen raskautta ja kerroin peloistani, lupasi sektion. Ketään ei todellakaan pakoteta synnyttämään alakautta!

kolme pelkosektiota kokenut

Vierailija
15/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:01"] Tarkoitin etten pelkää sektion riskejä. Pelottaa eniten alatiesynnytyksen kipu ja sen jälkeinen seksielämä sekä alapään kunto :( [/quote] Mutta ei se, että mahas viilletään auki? Voi luoja. [/quote] Se tehdään luullakseni hyvässä puudutuksessa vai millä nimellä sitä ikinä kutsutaankaan. Arpi on vaan arpi. t. ap [/quote] Kivut on sitten jälkikäteen

[/quote]

Totta. Mutta kuten sanoin, eniten pelottaa:

1. Seksielämä alatiesynnytyksen jälkeen

2. Alapään vahingoittuminen ja löystyminen

Vierailija
16/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, älä hanki ollenkaan lapsia

Vierailija
17/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:27"]

ap, älä hanki ollenkaan lapsia

[/quote]

Tätä mä just pelkäsin. Kai omista peloista saa puhua? -ap

Vierailija
18/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole kyse vain ihossa olevasta arvesta vaan se arpi on kohdussakin. Kohtu on arven kohdalta ohuempi ja heikompi, ja voi olla että jo yhden sektion jälkeen ei alatiesynnytys ole sen vuoksi enää edes mahdollinen kun arpikohta saattaa revetä supistukista. Tutullani oli jo kahden sektion jälkeen kolmannessa raskaudessa todellinen vaara kohdun repeämiseen ja siten sekä äidin että vauvan kuolemaan, sektiossa lääkäri oli todennut kohdun olevan alle millin paksuinen. Neljättä raskautta ei saa enää hänelle tulla. Tätä on syytä pohtia. Suurin osa alatiesynnytyksistä sujuu täysin ongelmitta ja esimerkiksi välilihan leikkaus, niin kamalalta kuin se kuulostaakin, on hyvin pieni toimenpide sektioon verrattuna. Itse olen sektion kokenut ja niissä kivuissa totesin etten kellekään sitä voisi toivoa.

Vierailija
19/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla löystynyt paikat. Lantionpohjan lihaksia harjoitetaan synnytyksen jälkeen. Et ole valmis äidiksi jos noita mietit.

Vierailija
20/56 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa aivan varmasti sektion kun vaatii. Minä sain ja niin moni muukin. Pelkopolilla on käytävä, mutta ymmärtäväisiä ovat kun pidät pääsi.

Tosin nyt ajateltuna harmittaa etten yrittänyt alateitse, mutta pääasiaa että on tuo lapsi vierellä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi