Annatteko lastenne leikkiä lelupyssyillä?
Ystäväpiirissäni muutamat äidit eivät anna lasten leikkiä lelupyssyillä. Mun mielestä ne kuuluu joihinkin leikkeihin (merirosvo ym.), enkä ymmärrä mitä haittaa niistä lapselle olisi. Lasten väkivaltainen käytös ja käytöshäiriöt johtuu ihan muusta kuin lelupyssyistä.
Kommentit (17)
hän sanoi, että jos ette anna pikku poikien leikkiä pyssyillä, he keksivät ne mistä tahansa.. ja viimeiseksi leikkivät sitten niillä 18 vuotiaana, jolloin leikit ovatkin jotain aivan muuta.
ennen kuin oli niin lelupyssyinä toimi kepit ja sen sellaiset
Pihalla eräs poika haluaa leikkiä vain pyssyleikkejä. Kranaatit lentelevät ja pyssyt paukkuvat. Oma poikani menee leikkiin mukaan vaikka ei muuten pyssyleikkejä leikkään. Käyttävät salibandymailoja aseina. Pojat sitten ampuvat muita pihan lapsia ja he sitten kitisevät, kun eivät halua tulla ammutuiksi. Olen varmaankin nipo, mutta olen katsonut parhaaksi lopettaa mailoilla sohimisen heti alkuunsa. Vesipyssyillä leikkivät lämpimillä säillä, eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa. Kunhan vain säännöt ovat selvät - vain leikissä mukana olijoita ammutaan. Kyseessä 3,5v pojat.
Vesipyssyn olen ostanutkin. Muita en osta, mutta jos vesiletkun pistooli kelpaa pyssyksi, ampukoon. Mutta ihmisiä ei ammuta, ei edes leikkipyssyllä (tarkkuusammuntaa ja mielikuvitushirviöitä kyllä).
Ymmärrän pyssykiellon. Antaisitteko lapsenne leikkiä (turvallisesti) hirttäjäisiä? Entäs pahoinpitelyä, edelleen ilman oikeaa satuttamista?
joten aikuisen mielikuvituksella se kait voisi olla pahoinpitelyä. Leikissä lapsi käsittelee mielessään olevia kehityksen kannalta tärkeitä asioita. Ritarileikissä lapsi voi käsitellä esim. kysymystä, olenko pieni vai iso, vahva vai heikko, puolustanko heikkoja, olenko itse heikko yms. Tarvitseeko aikuisten sotkea leikit omilla vääristyneillä ajatuksillaan siitä, että lapsi harjoittelisi pahoinpitelyä?
Ymmärrän pyssykiellon. Antaisitteko lapsenne leikkiä (turvallisesti) hirttäjäisiä? Entäs pahoinpitelyä, edelleen ilman oikeaa satuttamista?
[/quote]
Yhtä luonnollista kuin se, että tytöt leikkii nukeilla. Jos lapsen luontaista leikkiä menee rajoittamaan, ei se tee hyvää ja se näkyy sitten joskus myöhemmin.
Eikä niitä aseita tarvitse edes ostaa. Meillä onkin varsinainen asevarustelu käynnissä. Pahvinkeräyslaatikosta tongitaan sopivat pahvit ja niistä rakennetaan saksien ja pakkausteipin avulla miekkoja, veitsiä, pyssyjä, kilpiä, nuijia, jousipyssyjä kepeistä ja tikuista, mitä vain pojat sattuvat keksimään. Itse "taistelut" jäävät paljon vähäisemmälle. Meilläkin on lupa taistella vain siihen leikkiin haluavia vastaan, mutta joskus kiusaus jahdata isosiskoa on liian kova...
Nelivuotias ei vielä ymmärrä kuolemaa ja sotia ja aseiden todellista käyttötarkoitusta. Leikki on leikkiä, ja uskon että niitä jotka eivät saa tätä vaihetta käydä läpi, todelliset aseet kiehtovat sitten vaarallisemmin myöhemmin.
Mutta meillä on vain vesipyssyjä, muut pyssyt saa tehä itte. Sellasen vaahtomuovisen miekan voisin ostaa kyllä.
Leikkiä saa noita leikkejä, ei kai estääkään voi. Mutta osoittella ei tarvi toisia. Kautta aikojen kai on pojat sellasia leikkiny, mutta mun mielestä minun ei tarvi kannustaa siihen mitenkään ostamalla pyssyjä.
Kuinkas sitten kävikään. Pojat matkivat niitä ns. poikamaisia leikkejä muilta, kadehtivat muiden pyssyjä ja miekkoja ja tosiaankin käyttivät keppejä ja mm. leikkityökaluja mielikuvituspyssyinä. Vähän aikaa sitten ostimme pojillemme ensimmäiset pyssyt, tosin hiukan vastahakoisesti. Uskon kuitenkin asiantuntijoita siinä, että nuo taisteluleikit lähtevät pojista sisäsyntyisesti. Kyllähän muidenkin nisäkkäiden urokset harjoittelevat pennusta alkaen puolustamaan reviiriään ja saalistamaan.
Tarkemmin asiaa mietittyäni en nähnyt leikkiaseissa mitään haitallista, joten annoin periksi.
Kuinkas sitten kävikään. Pojat matkivat niitä ns. poikamaisia leikkejä muilta, kadehtivat muiden pyssyjä ja miekkoja ja tosiaankin käyttivät keppejä ja mm. leikkityökaluja mielikuvituspyssyinä. Vähän aikaa sitten ostimme pojillemme ensimmäiset pyssyt, tosin hiukan vastahakoisesti. Uskon kuitenkin asiantuntijoita siinä, että nuo taisteluleikit lähtevät pojista sisäsyntyisesti. Kyllähän muidenkin nisäkkäiden urokset harjoittelevat pennusta alkaen puolustamaan reviiriään ja saalistamaan.
Meidän lähipuiston mammoista kukaan ei taida ostaa lapsilleen leikkiaseita.
Itse barbeilla leikin ja olen nyt telaketjufeministi. Mieheni leikki pyssyillä enkä ole nähnyt edes kärpästä tappavan.
Leikkivät pysyillä poliisia, länkkäriä, merirosvoa. Sääntönä on ettei leikkiin kuulumattomia saa ampua tai edes aseella osoittaa. Kuulapyssyjä ei ole, eikä tule.
Isälläkin on 4 oikeata asetta joihin pojat ei edes halua koskea. Eivät oikeasti ole niistä kiinnostuneita. Tietävät, että ne on oikeasti vaarallisia.
jos poika johonkin tiettyyn leikkiin toivoo jossain vaiheessa pyssyä niin voin sellaisen hommata.
Toivottavasti meidän lapset on niin järkeviä, ettei edes halúa leikkiä tappamisleikkejä.
Ei siinä mun mielestäni mitään pahaa ole, jahtaavat yleensä kuvitteellisia roistoja joita vievät vankilaan. Raja kulkee siinä, että ketään ei saa satuttaa.
Itse en saanut pienenä leikkiä pyssyillä kotona, koska äiti on pasifisti. Leikin niillä kuitenkin aina päiväkodissa ;)
Nipottaja vanhempia löytyy joka aiheesta. Ne kannattaa jättää omaan arvoonsa.