Riittääkö jos kirpparivauvanvaatteet pesee 60 asteessa?
Riittääkö, jos kirpparilta ostetut vauvanvaatteet pesee 60 asteessa? Voiko oikeasti sen jälkeen vielä joku lutikka tai kihomato olla hengissä? Pesin ne jo, enkä uskaltanut pestä kuumemmassa, kun osa ei ollut puuvillaa. Pitääkö vielä pestä uudestaan kuumemmassa?
Kommentit (11)
60 asteella vaatteet meneekin sitten jo pilalle. Ei tavallinen vaate kestä hyvänä 60 pesua. 40 riittää.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:09"]
60 asteella vaatteet meneekin sitten jo pilalle. Ei tavallinen vaate kestä hyvänä 60 pesua. 40 riittää.
[/quote]
Hyvin kestää monet vaatteet 60 pesua, ei ole mennyt miksikään meillä. Lähes kaiken jotain herkimpiä neuleita, farkkuja, rintsikoita jne. lukuunottamatta pesen 60 asteessa.
Riippuu materiaalista. Mä oon joskus pakastanut pari päivää, pessyt ja pakastanut vielä uudelleen. Jos ois teoriassa ollut jotain ökkömönkiäisiä tai toukkia, niin käsittääkseni kaks pakastusta tappais sitkeimmätkin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:13"]
Riippuu materiaalista. Mä oon joskus pakastanut pari päivää, pessyt ja pakastanut vielä uudelleen. Jos ois teoriassa ollut jotain ökkömönkiäisiä tai toukkia, niin käsittääkseni kaks pakastusta tappais sitkeimmätkin.
[/quote]
Mutta eikö 60:n pesunkin pitäisi jo yksinään tappaa?
Äärimmäisen harvinaista että vauvalla olisi kihomatoja. Ja ne tarttuu sormien kautta eli yhtä todennäköistä on saada niitä kaupassa riippuneista uusista vaatteista.
Villa ja muut mitkä ei kestä korkeaa pesulämpötilaa kannattaa tosiaan laittaa pakkaseen. Jossain ohjeessa olinettä turkiskuoriaiset kuolee vasta viikon pakastuksen jälkeen niin sen aikaa olen pitänyt. Muille toki 40-60 asteen pesu riittää.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:15"]Äärimmäisen harvinaista että vauvalla olisi kihomatoja. Ja ne tarttuu sormien kautta eli yhtä todennäköistä on saada niitä kaupassa riippuneista uusista vaatteista.
[/quote]
Juuri näin.
Ehkä johonkin hyönteiseen, mutta mikrobit ei kyllä tuhoudu 60 asteessa. Ja jotkut loismuodon asteet kestää aika korkeitakin lämpötiloja. Laittasin höyrypesuun vähintään.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:20"]
Ehkä johonkin hyönteiseen, mutta mikrobit ei kyllä tuhoudu 60 asteessa. Ja jotkut loismuodon asteet kestää aika korkeitakin lämpötiloja. Laittasin höyrypesuun vähintään.
[/quote]
Mitä haitallisia mikrobeja niissä voi olla? Siis sellaisia, joita ei ole muutenkin joka paikassa.
ap
No riittää