Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä syötän 90-vuotiaalle syömishäiriöiselle?

Vierailija
20.04.2015 |

Syömishäiriöinen ja muistisairas. Tosiaan yrittää olla syömättä ja katsoo tarkasti, että hän saa taatusti vähemmän ruokaa kuin minä. Mikäli vetoan siihen, että minun täytyy laihtua niin hän sanoo, että hänenkin täytyy, vaikka on luuta ja nahkaa. Minulla on tässä laihdutusyritys meneillään. Olen huomattavasti ylipainoinen (BMI 36) ja yritän saada vähän läskiä pois ennen häämekon muutoksia. Häämekkoa on siis pienennettävä hiukan joka tapauksessa vartalomallilleni sopivaksi yhdestä kohdasta pituuden lisäksi. 

Tässä pitäisi siis älykkäästi yrittää puijata vanhusta lihomaan ja minua laihtumaan. Mikäli yritän korvata salaatilla hiilareita, vanhus kyllä tarttuu siihen, että syön "pelkkää" salaattia ja kieltäytyy syömästä. Ruokailut on tapahduttava samaan aikaan ja ruokaa on oltava suurinpiirtein saman verran.

Tulen olemaan vanhuksen kanssa useamman viikon yhteenputkeen ennen häitä, joten yhdestä tai kahdesta päivästä ei ole kysymys. Neuvoja?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan puhu laihduttamisesta. Ton ikäpolven ihmiset on sellasia "ota sinä vaan minä pärjään riisinjyvällä" ja vaatimattomia, pula-ajan kokeneita jotka eivät vaan yksinkertaisesti OSAA tuhlata mitään, ei edes ruokaa.

Tee jotain ruokaa ja sano että tämä on ylimääräistä, se mennee hukkaan että nyt saa syödä paljon ... Tai jotain. Mutta itsemääräämisoikeus se on ysikymppiselläkin, saa tehdö mitä haluaa

Vierailija
2/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hankalalta. Tee vaikka keittoa, sulle kevyttä ja vanhukselle kermaa ja muuta, missä on energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista nutridrinkkejä vanhukselle ja juo itse vähempi kalorinen pirtelö

Vierailija
4/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämmiä. Sen syöttäminen on helppoa ja potilas tykkää.

Vierailija
5/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en usko tähän tarinaan noin ylipäänsä, mutta mitä jos lisäisit vähän oliivi- tai rypisiöljyä hänen ruokaansa ja tarjoaisit ravintolisämehuja. Jos todella on muistisairas syömishäiriöinen niin taatusti on myös hoitosuhde, josta noita apteekkiravintolisiä voi pyytää,

Vierailija
6/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun mummilta :)

Vierailija
7/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa samoilla ruuilla pitäisi mennä. Muuten vanhus alkaa natista siitäkin, että miksi meillä on eri ruuat.

Tätä ruljanssia on ollut aikaisemminkin ties kuinka monta kertaa, nyt vain kulminoituu tuohon kun itse pitäisi saada painoa pois, kun vähässä ajassa on tullut lisää aivan liikaa ja kun on ne häätkin tulossa. En ole koskaan ollut vielä näin painava. Laihdutuksesta en ole voinut sanoa mitään nimenomaan tuon käytöksen takia, kun tiedän, että suhtautuu noin. Ap

Vierailija
8/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:13"]Periaatteessa samoilla ruuilla pitäisi mennä. Muuten vanhus alkaa natista siitäkin, että miksi meillä on eri ruuat.

Tätä ruljanssia on ollut aikaisemminkin ties kuinka monta kertaa, nyt vain kulminoituu tuohon kun itse pitäisi saada painoa pois, kun vähässä ajassa on tullut lisää aivan liikaa ja kun on ne häätkin tulossa. En ole koskaan ollut vielä näin painava. Laihdutuksesta en ole voinut sanoa mitään nimenomaan tuon käytöksen takia, kun tiedän, että suhtautuu noin. Ap
[/quote]

No voisitko sitten unohtaa oman laihdutuskuurisi ja tuon ajanjakson syödä ihan tavallista kotiruokaa?! Ja lisäät vanhuksen ruokaan voinokareen/öljyä? Nauttikaa ja olkaa, ottakaa kunnon pullat kahviaikaan! Ota rennosti, voit oppis jotain elämästä.

Vierailija
9/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy siltä mitä tykkäisi syödä mikä olisi oikein hyvää

laita sen annokseen just kermaa voita ja öljyä

pyydä neuvoja ruuan laittoon

ota itse samaa ruokaa mutta vähemmän, ja kasviksia enemmän, ja syö HITAAMMIN,  sama homma muuten lasten kanssa...

Vierailija
10/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sopivankokoinen hääpuku ja ole stressaamatta.

Vierailija
11/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:10"]

no en usko tähän tarinaan noin ylipäänsä, mutta mitä jos lisäisit vähän oliivi- tai rypisiöljyä hänen ruokaansa ja tarjoaisit ravintolisämehuja. Jos todella on muistisairas syömishäiriöinen niin taatusti on myös hoitosuhde, josta noita apteekkiravintolisiä voi pyytää,

[/quote]

Lääkäreiden kanssa on ollut taistelua tuon muistisairausdiagnoosin hankkimisen kanssa, kun osaa huijata muita niin hyvin. Ei siis ole virallinen diagnoosi, vaikka saattaa unohtaa viiden minuutin kuluttua käydyn keskustelun. Joskus voi muistaa useamman tunnin. Riippuu todella paljon siitä onko hyvä vai huono päivä. Oireet muistuttavat paljon altzheimeria ja esimerkiksi yöksi tai kauppareissuksi on pakko ottaa sulakkeet pois, muuten saattaa lähteä keittämään puuroa keskellä yötä ja unohtaa sen pohjaan. Minä en ole hoitosuhteessa tähän henkilöön. Tilanne on ollut todella haastava, enkä voi selittää sen enempää, ilman että minut tunnistetaan.

Tuota voisi kokeilla. Se vain, että kestää sen 15 minuuttia, kun tulee ruokapöytään. Sänkyyn ruokaa ei kannata viedä, kun jättää syömättä, touhuaa muuta tai alkaa piilotella huoneeseen ruokia. Ap

Vierailija
12/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotuksia joita oma äitini rakastaa

ruisjauhopuuroa jossa iso voisilmä (sulle naurettavan pieni voisilmä mutta se on kai sulant puuroon...)
perunamuusia, jossa hälle voita ja sulle ei
uuniohrapuuroa punaseen maitoon, sulle veteen, sä tuot ne lautasella pöytään...

Vierailija
13/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:19"]

[/quote]

Hääpuku ON sopivan kokoinen, mutta vaatii pieniä muutoksia. Ap

Vierailija
14/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämmi voi olla vähän riskaabeli ruoka, jos vanhuksella sattuu olemaan samanlainen suolisto kuin esim. minulle. Suu söisi kyllä eli maku miellyttää, mutta suolisto yltyy ihan villiin polkkaan. Ensin paukkuu ankarasti ja sitten onkin varpusten vuoro lentää suurina parvina. Vanhuksen kohdalla se tietäisi varmasti ylimääräistä pyykkiä, sillä liikkumisketteryys ei varmaankaan ole enää samaa luokkaa kuin nuoremmilla. Voisi tulla jopa lattianpesua.

Mutta mitä sitten vanhukselle pitäisi tarjota? Kaikkia niitä hänen lempiruokiaan, mitä hän on ikänsä syönyt. Ikää on jo niin paljon, että epäterveellisyyttä ei enää tarvitse ottaa huomioon eli runsaasti vaan sokeria, suolaa, kermaa ja voita, niin hyvää tulee. Isotätini vietti viime vuotensa vuodeasostolla ja kaipasi juuri noita ainesosia muuten ihan kohtuulliseen ruokaan. Toisaalta kun perälauta alkaa olla hyvin lähellä, monet vanhukset lakkaavat syömästä ja monet myös juomasta. He ikään kuin haluavat nopeuttaa lähtöään tästä maailmasta, koska kokevat eläneensä jo riittävän kauan.

Vierailija
15/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:22"]

[/quote]

[/quote]

No eihän se ole jos sitä pitää muuttaa/sun pitää muuttua...

Vierailija
16/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:21"]

ehdotuksia joita oma äitini rakastaa

ruisjauhopuuroa jossa iso voisilmä (sulle naurettavan pieni voisilmä mutta se on kai sulant puuroon...)
perunamuusia, jossa hälle voita ja sulle ei
uuniohrapuuroa punaseen maitoon, sulle veteen, sä tuot ne lautasella pöytään...

[/quote]

Hyviä ohjeita. Pitänee ottaa oma annos erikseen ja lämmittää sitten mikrossa. Ap

Vierailija
17/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:13"]Periaatteessa samoilla ruuilla pitäisi mennä. Muuten vanhus alkaa natista siitäkin, että miksi meillä on eri ruuat. Tätä ruljanssia on ollut aikaisemminkin ties kuinka monta kertaa, nyt vain kulminoituu tuohon kun itse pitäisi saada painoa pois, kun vähässä ajassa on tullut lisää aivan liikaa ja kun on ne häätkin tulossa. En ole koskaan ollut vielä näin painava. Laihdutuksesta en ole voinut sanoa mitään nimenomaan tuon käytöksen takia, kun tiedän, että suhtautuu noin. Ap [/quote] No voisitko sitten unohtaa oman laihdutuskuurisi ja tuon ajanjakson syödä ihan tavallista kotiruokaa?! Ja lisäät vanhuksen ruokaan voinokareen/öljyä? Nauttikaa ja olkaa, ottakaa kunnon pullat kahviaikaan! Ota rennosti, voit oppis jotain elämästä.

[/quote]

Puvun sovitus tulee olemaan heti tämän jälkeen, joten pelkään, että ottaa kohta jostakin kiinni, mikäli syön normaalisti. Ehkä yhden pullan voisin syödä viikossa. Hän vain saisi syödä enemmän. Ap

Vierailija
18/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:22"]

[/quote]

[/quote]

No eihän se ole jos sitä pitää muuttaa/sun pitää muuttua...

[/quote]

On sopivan kokoinen, mutta vyötäröltä pitää kaventaa hiukan. Jos saan kiloja pois, niin saadaan samalla kaventaa lisää, mikä on vielä parempi. Ap

Vierailija
19/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:10"]

[/quote]

Lääkäreiden kanssa on ollut taistelua tuon muistisairausdiagnoosin hankkimisen kanssa, kun osaa huijata muita niin hyvin. Ei siis ole virallinen diagnoosi, vaikka saattaa unohtaa viiden minuutin kuluttua käydyn keskustelun. Joskus voi muistaa useamman tunnin. Riippuu todella paljon siitä onko hyvä vai huono päivä. Oireet muistuttavat paljon altzheimeria ja esimerkiksi yöksi tai kauppareissuksi on pakko ottaa sulakkeet pois, muuten saattaa lähteä keittämään puuroa keskellä yötä ja unohtaa sen pohjaan. Minä en ole hoitosuhteessa tähän henkilöön. Tilanne on ollut todella haastava, enkä voi selittää sen enempää, ilman että minut tunnistetaan.

Tuota voisi kokeilla. Se vain, että kestää sen 15 minuuttia, kun tulee ruokapöytään. Sänkyyn ruokaa ei kannata viedä, kun jättää syömättä, touhuaa muuta tai alkaa piilotella huoneeseen ruokia. Ap
[/quote]

Kyllä sinut on jo tunnistettu aloituksesta, jos ollaan tunnistaakseen.

Vierailija
20/24 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö normaalisti ja liiku todella paljon, niin saat kalorit kulumaan. sen lisäksi nuo jutut mitä edellisissä oli, että vanhuksen kasviskeittoon runsaasti voita ja kermaa, itsellesi pelkkää kasvista ja vettä jne.