Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä vahvuiset piilarit tilaan?

Vierailija
20.04.2015 |

unohdin kysyä optikolta, mikä olisi piilarien voimakkuus. Minulla on -2,00 ja --1,75 ja hajataittoa molemmissa 1,25.

Olen käyttänyt piilarwita elämässäni aina vuosina 1985-1995. Ja niitä samoja olen käyttänyt edeleen aina kylpylöissä yms. En näe niillä hyvin - arvot ovat -2,75 ja -3,25 - eikä silloin ollut hajataittoa niissä. 

Olen myös käynyt silmälääkärillä vuosi sitten. 

Eli tiedän kaarevuudet ja silmäni ovat terveet, mutta vielä kun tietäisi vahvuudet....

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita optikolle

Vierailija
2/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:00"]

Soita optikolle

[/quote]

sen itsekin tiedän. Voisitko kertoa jotain, mitä en tiedä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kyllä käyntiä optikolla. Lähinnä tuon hajataiton takia, voisi optikko kertoa tarvitsetko linssit, joissa on hajataitto korjattu vai pärjäätkö pelkillä miinuksilla (mitä luultavimmin tarvitset linssit, joissa on myös hajataitto korjattu).

Vierailija
4/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:05"]

Suosittelisin kyllä käyntiä optikolla. Lähinnä tuon hajataiton takia, voisi optikko kertoa tarvitsetko linssit, joissa on hajataitto korjattu vai pärjäätkö pelkillä miinuksilla (mitä luultavimmin tarvitset linssit, joissa on myös hajataitto korjattu).

[/quote]

toki minä pärjään linsseislöä, joissa ei ole hajataittoa korjattu - olenhan pärjännyt aina. Nyt vain etsin tietoa, miten muutan tätä normaalia tilaustani. Vai tilaanko vielä samT kuin ennenkin. Tai onhan minulla noita piilareita...expiry date meni jo pari sävuotta sitten...

En jaksaisi mennä optikolle tämän takia. Käytän piilareita vain kerran kuukaudessa ja silloinkin vain muutamia tunteja. Uimassa ne häviävät sinne aaltoihin joka tapauksessa. Etsin siis suosituksia ja tietoja, minkälaiset piilarit sinulla on suhteessa silmälaseihin? 

Vierailija
5/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tilannut ihan sitä vahvuutta mitä on muutkin lasit, huomioimattta hajataittoa mitenkään. Eli sulla tarkoittaisi että tilaisit -2,00 ja -1,75 vahvuiset.

Vierailija
6/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä itke sitten kun silmäsi pilaa kun en viitsi sitä 20 euroa laittaa optikkoon

Vierailija
7/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:18"]

Älä itke sitten kun silmäsi pilaa kun en viitsi sitä 20 euroa laittaa optikkoon

[/quote]

miten ne silmät siitä pilaantuisi? Eihän vääriestä linsseistä ole muuta haittaa kuin se, etten näe optimaalisesti. Ja jos kaarevuus tms on huono, niin se linssi ei vain istu niin hyvin. 

Ainut, mikä mietityttää on se, että nuo mitä käytän, ovat jo vanhentunteita. Siksi ajattelen tilaavaani uusia.

Vierailija
8/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:12"]

[/quote]

toki minä pärjään linsseislöä, joissa ei ole hajataittoa korjattu - olenhan pärjännyt aina. Nyt vain etsin tietoa, miten muutan tätä normaalia tilaustani. Vai tilaanko vielä samT kuin ennenkin. Tai onhan minulla noita piilareita...expiry date meni jo pari sävuotta sitten...

En jaksaisi mennä optikolle tämän takia. Käytän piilareita vain kerran kuukaudessa ja silloinkin vain muutamia tunteja. Uimassa ne häviävät sinne aaltoihin joka tapauksessa. Etsin siis suosituksia ja tietoja, minkälaiset piilarit sinulla on suhteessa silmälaseihin? 

[/quote]

Jos nyt välttämättä haluat tehdä sen tilauksen käymättä optikolla, niin tilaa samanvahvuiset tai 0.25 heikommat kuin nykyiset silmälasisi. Nuo tämän hetkiset piilarivoimaakkuudet kun ovat niin paljon isommat kuin silmälasien voimakkuudet, että en ihmettele jos et niillä oikein näe. Mutta silti edelleen olen sitä mieltä, että mene sinne optikolle.

Vaikka sinähän olet jo päättänyt, ettet sinne mene...

Vierailija
9/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

Jos nyt välttämättä haluat tehdä sen tilauksen käymättä optikolla, niin tilaa samanvahvuiset tai 0.25 heikommat kuin nykyiset silmälasisi. Nuo tämän hetkiset piilarivoimaakkuudet kun ovat niin paljon isommat kuin silmälasien voimakkuudet, että en ihmettele jos et niillä oikein näe. Mutta silti edelleen olen sitä mieltä, että mene sinne optikolle.

Vaikka sinähän olet jo päättänyt, ettet sinne mene...

[/quote]

olen päättänyt, etten sinne mene. Kävin juuri, ja unohdin selvittää tämän asian. 

Olin ajatelutkin tilaavani omilla vahvuuksilla, mutta haluan teiltä vielä kysyä. Av kun tietää kaiken. 

Tietääkö joku näiatä hajataittoa korjaavista piilareista mitään? 

Vierailija
10/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mä olen tilannut hajataittopiilarit aina, se on se "astigmatism" tai joku mikä lukee paketissa. Ei siinä erikseen missään kysytty kuinka paha hajataitto ..?
Hyvin näkee :)

Vierailija
11/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:29"]

Tietääkö joku näiatä hajataittoa korjaavista piilareista mitään? 

[/quote]

Mitähän niistä pitää tietää? Ovat kalliimmat kuin ilman hajataittokorjausta ja ne pitää laittaa silmään oikein päin (kohdistusviivat linssissä, toki kääntyvät itsestäänkin oikeaan asentoon, mutta se voi kestää hetken). Tämä siis tuollaisten linssien käyttäjän, ei optikon vastaus.

Vierailija
12/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkö voi muuttua ihan vuodessakin. Kyllä mä maksaisin sen optikon edes siksi että näkisin esim. lukea niillä piilareilla. En ymmärrä ihmisiä jotka käyttää piilareita mutta välttelee optikolla käyntiä, onko se näkökyky niin toissijainen asia että sen voi huoletta vaikka menettää pysyvästi jos ei jaksa tai viide mennä optikolle kerran viiden vuoden välein?

Vierailija
13/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä sun asennetta ap. Kysytkö aihe vapaan kaikentietäjiltä myös, mikä olisi sulle sopiva lääkitys ja annostus? Ja sitten kaivat lipaston laatikosta vanhentuneet lääkkeet ja itket kun ei ne mitään auta.

Vierailija
14/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, miten niistä piilareista voi mennä näkö? Jos pidän piilareita kerran kuukaudessa kolme tuntia kerralla, niin mitä pahaa ne voivat silmään aiheuttaa? Minulla on roskiakin silmässä useammin, ja nekään eivät ole näköä vieneet.

Vasta kun saan tähän selvyyden, niin sitten olen valmis menemään optikolle. Tarvitsen perusteluita enkä kuulopuheita.

Kyllä voisin kysyä av:lta lääkityksestäkin samalla tavalla. Ja minä itsehän sen riskin kannan, näenkö niillä piilareilla riittävästi vain en.

Vierailija
15/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:14"]Mä olen tilannut ihan sitä vahvuutta mitä on muutkin lasit, huomioimattta hajataittoa mitenkään. Eli sulla tarkoittaisi että tilaisit -2,00 ja -1,75 vahvuiset.
[/quote]Näin minäkin tein, kunnes tuli optikolta noottia. Piilarit ovat lähempänä silmää kuin silmälasit, joten ne voivat olla 0.25 numeroa pienemmät voimakkuudeltaan.

Vierailija
16/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 09:14"]Mä olen tilannut ihan sitä vahvuutta mitä on muutkin lasit, huomioimattta hajataittoa mitenkään. Eli sulla tarkoittaisi että tilaisit -2,00 ja -1,75 vahvuiset. [/quote]Näin minäkin tein, kunnes tuli optikolta noottia. Piilarit ovat lähempänä silmää kuin silmälasit, joten ne voivat olla 0.25 numeroa pienemmät voimakkuudeltaan.

[/quote]

Netistä löytyvien tietojen mukaan pienillä voimakkuuksilla tilataan saman vahvuiset piilarit, mutta jos voimakkuudet ovat isot (tyyliin -8-10), niin sitten heikommat.

ap

Vierailija
17/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:43"]

Haluaisin tietää, miten niistä piilareista voi mennä näkö? Jos pidän piilareita kerran kuukaudessa kolme tuntia kerralla, niin mitä pahaa ne voivat silmään aiheuttaa? Minulla on roskiakin silmässä useammin, ja nekään eivät ole näköä vieneet.

Vasta kun saan tähän selvyyden, niin sitten olen valmis menemään optikolle. Tarvitsen perusteluita enkä kuulopuheita.

Kyllä voisin kysyä av:lta lääkityksestäkin samalla tavalla. Ja minä itsehän sen riskin kannan, näenkö niillä piilareilla riittävästi vain en.

[/quote]

http://www.tohtori.fi/?page=7706206&id=7806893

Kertakäyttölinseeillä tuokin tosin voidaan kiertää.

tässä lisää: http://yle.fi/uutiset/piilolinssien_huolimaton_kaytto_vaarantaa_silman/5479308

Vierailija
18/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo viestissä 18 mainitut asiat ovat vakavasti otettavia riskejä, mutta eivät sinällään liity aiheeseen. Ap:lla on ongelmia löytää sopivan vahvuiset piilolinssit, eikä muutoin niiden käytössä. Täällä monet ovat kehottaneet menemään optikolle asian selvittämiseksi, mistä olen samaa mieltä, mutta joku vetosi siihen, että oman näkökyvyn pitäisi olla niin tärkeä, että optikolle vaivautuisi säännöllisesti menemään. Vääränvahvuisia piilolinssejä käyttämällä ei kukaan ole näköään lopullisesti vaurioittanut.

Vierailija
19/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:43"]

[/quote]

http://www.tohtori.fi/?page=7706206&id=7806893

Kertakäyttölinseeillä tuokin tosin voidaan kiertää.

tässä lisää: http://yle.fi/uutiset/piilolinssien_huolimaton_kaytto_vaarantaa_silman/5479308

[/quote]

Kiitos. Saan näistä varmuuden, että voin hyvin tilata linssit netistä teidän ja nettiohjeiden mukaisesti. Niin kauan kuin linssit eivät aiheuta mitään vaivaa ja käytän kertakäyttöisiä, niin tilanne on ok.

Ja kun historiikkiani katsoo, niin olen siis käyttänyt piilareita vuodesta -85, ja se on aina ollut saman kokoinen linssi (ajan myötä vain muuttunut ohuemmaksi). Ja olen käynyt kaksi vuotta sitten silmälääkärillä, ja vuosi sitten silmäni tutkittiin niin maan perusteellisesti, kun olisin leikkauttanut silmäni. Tämä ei kuitenkaan onnistunut.

Eli jos silmissäni ei ole mitään vikaa tällä piilarin käytöllä ja näiden piilareiden käytöllä- niin totta helvetissä uskallan ostaa samat piilarit uudestaan eri voimakkuuksilla.

äp

Vierailija
20/23 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:03"]

Nuo viestissä 18 mainitut asiat ovat vakavasti otettavia riskejä, mutta eivät sinällään liity aiheeseen. Ap:lla on ongelmia löytää sopivan vahvuiset piilolinssit, eikä muutoin niiden käytössä. Täällä monet ovat kehottaneet menemään optikolle asian selvittämiseksi, mistä olen samaa mieltä, mutta joku vetosi siihen, että oman näkökyvyn pitäisi olla niin tärkeä, että optikolle vaivautuisi säännöllisesti menemään. Vääränvahvuisia piilolinssejä käyttämällä ei kukaan ole näköään lopullisesti vaurioittanut.

[/quote]

Ei kai tässä enimmäkseen tuohon voimakkuusasiaan puututtukaan, vaan siihen, että AP aikoo hankkia piilarit käymättä optikon tarkastuksessa. Jossa tarkistetaan myös muutakin kuin pelkät piilarivoimakkuudet.