Miksi joidenkin mielestä makaronilaatikko on kunnon ruokaa, mutta pizza ja hampurilainen ei?
Unohdetaan lisukkeet siitä makaronilaatikosta, kun näiden muidenkin kanssa voi ihan hyvin syödä salaattia ja kasviksia voi olla jo suoraan pizzan päällä. Vehnäjauho on kaikissa pääainesosa kuitenkin.
Kommentit (25)
Mielikuva. Itsellänikin on monesti pitsapaloja töissä ruokana, niin moni sanoo että nyt taitaa olla juhlapäivä.
Minä tein kerran pitsaa ja eräs melko ylimielinen, nyt jo entinen kaveri kommentoi kuvaani (laitoin siis Faceen pitsapäivä-kuvan) että hän ei syötä lapsilleen roskaruokaa, hän menee nyt tekemää italianpataa. En tieää tekikö itse vai oliko puolieines,mutta miten tuo nyt pitsasta eroaa? .D
Makaronilaatikon voi tehdä täysjyväpastaan ja esim naudan 12% jauhelihaan jolloin se on kelpo ruokaa, jos toinen puoli lautasesta täytetään esim salaatilla.
Rasvan määrä. Tietysti jos on itse tehnyt niin voi olla terveellistä, mutta pikaruokana uivat rasvassa.
Mun makaronilaatikossa on runsaasti naudan vähärasvaista jauhelihaa ja tummaa makaronia. Lisäksi usein raastan mukaan porkkanaa tai paprikaa. Päällä myös tomaattiviipaleita. Lisäaineetonta lihalientä tai munamaitoa. Juustoa paljon vähemmän kuin pitsoissa.
Kaupan hampurilaisessa einespihvi tehty mistä lie, ja höttösämpylä.
Miten se kunnon ruoka määritellään? Minun kokkikirjoissa on kyllä arkiruokien osatolla myös pizza?
jenkit syö halpaa pizzaa ja hampurilaisia,katsokaa miten paksua kansaa
eikä makaronilaatikko ole sen paempaa
vaahtomuovisämpylä ja kengänpohjapihvi siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
jenkit syö halpaa pizzaa ja hampurilaisia,katsokaa miten paksua kansaa
eikä makaronilaatikko ole sen paempaa
Jos jenkkien annoskokoja katsotaan, niin makaronilaatikkoa on täysin mahdotonta edes vetää niin paljon, kuin noita niiden kymmenkiloisia hamppareita ranuineen. Ihan törkeänkokoisia jöötejä. Pitsatkin kuin autonrenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mun makaronilaatikossa on runsaasti naudan vähärasvaista jauhelihaa ja tummaa makaronia. Lisäksi usein raastan mukaan porkkanaa tai paprikaa. Päällä myös tomaattiviipaleita. Lisäaineetonta lihalientä tai munamaitoa. Juustoa paljon vähemmän kuin pitsoissa.
Miksi vertaillaan itse tehtyä makaronilaatikkoa ja kaupan einesburgeria? Pitäisi vertailla itse tehtyä makaroniolaatikkoa itse tehtyyn pitsaan/burgeriin, ja vastaavasti einesburgereita ja einespitsoja einesmakaroniaatikkoon. Koska tottakai muuten kaikki vertailevat jotain ravinneköyhintä burgeria johonkin itsetehtyy makraonilaatikkoon, jossa on vihanneksia enemmän kuin makaronia, jne.
Makaronilaatikossa on varmaan vähemmän lisäaineita kuin McDonaldsin hampurilaisessa, joka pysyy ihan saman näköisenä vaikka olisi viikon ajan huonelämmössä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kunnon ruuaksi en miellä roskaruokaa. Esim makaroonilaatikossa on annoksessa noin puolet vähemmän kaloreita kuin hampurilaisessa. Rasvan määrässä ero on jo isompikin.
Toki itse tehtynä voi olla terveellisempikin, katsoin vrrtailuksi hesen kerroshampparin tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaillaan itse tehtyä makaronilaatikkoa ja kaupan einesburgeria? Pitäisi vertailla itse tehtyä makaroniolaatikkoa itse tehtyyn pitsaan/burgeriin, ja vastaavasti einesburgereita ja einespitsoja einesmakaroniaatikkoon. Koska tottakai muuten kaikki vertailevat jotain ravinneköyhintä burgeria johonkin itsetehtyy makraonilaatikkoon, jossa on vihanneksia enemmän kuin makaronia, jne.
Oisko kuitenkin syytä verrata itse tehtyä makaronilaatikkoa einesvastaavaan? Ja kaikkihan me tiedetään miten tässä vertailussa käy...
Ja kolesteroli määrä majoneesin rasvan myötä hampurilaisessa on melkoinen verrattuna makaronilaatikkoon. Ja pizzassa juuston takia sama juttu.
Itse teen hampurilaisia kotona välillä. Itse tehtyyn sämpylään, paistettu jauhelihapihvi, paistettu muna, sekä paahdetut sipulit, ehkäpä ananas sekä cheddar juusto. Täyttävää, eikä niin höttöä kuin pikaruokaketjun versio. Samoin transrasvaranskalaiset ja limu, joissa ei kummassakaan mitään terveellistä, jää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kolesteroli määrä majoneesin rasvan myötä hampurilaisessa on melkoinen verrattuna makaronilaatikkoon. Ja pizzassa juuston takia sama juttu.
Itse teen hampurilaisia kotona välillä. Itse tehtyyn sämpylään, paistettu jauhelihapihvi, paistettu muna, sekä paahdetut sipulit, ehkäpä ananas sekä cheddar juusto. Täyttävää, eikä niin höttöä kuin pikaruokaketjun versio. Samoin transrasvaranskalaiset ja limu, joissa ei kummassakaan mitään terveellistä, jää syömättä.
Herkullinen. Eli tässäpä mun huomisen lounasvinkki. Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Valmispitsoissa on kyllä niin kitsaasti laitettu täytteitä, että ei ole pelkoa liiallisesta juuston määrästä. Joskus kun itselläni oli juustoraastin tiskikoneessa ja piti raastaa juustoa pitsaan, otettiin juustohöylällä ohuita siivuja ja vähän leikeltiin niitä ohuemmaksi. Ja ei sitä juustoa tähän itsetehtyynkään pitsaan tullut kovin monta siivua. Enkä edes kokenut kitsastelleeni juuston määrän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kuitenkin syytä verrata itse tehtyä makaronilaatikkoa einesvastaavaan? Ja kaikkihan me tiedetään miten tässä vertailussa käy...
Se on sitten eri keskustelu, joka käsittelee sitä, onko itse tehty vai eines terveellisempää. Vastaus riippuu tietenkin siitä, mitä se einesmakaronilaatikko sisältää ja mitä puolestaan sisältää itse tehty. Itse tehty ei aina ole terveellisempää - kotikokkeja on niin moneen junaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran pitsaa ja eräs melko ylimielinen, nyt jo entinen kaveri kommentoi kuvaani (laitoin siis Faceen pitsapäivä-kuvan) että hän ei syötä lapsilleen roskaruokaa, hän menee nyt tekemää italianpataa. En tieää tekikö itse vai oliko puolieines,mutta miten tuo nyt pitsasta eroaa? .D
Nää on just näitä.
Hampurilainen tosi epäterveellinen, mutta juustomakkarasämpylä ei. :DJos söisi pelkän pihvin ja salaattia, ja siihen lisukkeeksi sämpylän, olisi tämä mystisesti terveellisempi ja parempi ateria, kuin jos pihvi, salaatti ja sämpylä ovat päällekkäin ja syödään niin, että samassa haukkauksessa tulee kaikkia, eikä niin että joka haukkauksessa on eri ruoka-ainesta.
Paitsi että ainakaan itse en suostuisi syömään ainakaan Mäkkärin sämpylää. Ei se Hesenkään omaan kauppakoriin tarttuisi.
Huonoin on silti ranskikset. Jos välttää ne, on jo pitkällä.
Jos sanot syöneesi hampurilaista tai pitsaa niin kuinka monelle tulee ensimmäisenä mieleen kotitekoisina? Tuskin kellekkään. Niistä tulee mieleen pikaruoka ja niiden terveellisyys tiedetään.
Haarukka