Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko, kun markka muuttui euroksi?

Vierailija
01.01.2022 |

Iltiksessä oli juttu ja kuvia. Tuli ihan nostalginen olo.. Siitäkin on jo 20 vuotta aikaa. Muistan, että seuraavana päivänä vein tavaroita kirppikselle ja hintalappuihin piti laittaa euro-hinta. Eräät kengät eivät olleet menneet kaupaksi halvasta hinnasta huolimatta. Kun vaihdoin hinnaksi 7 euroa ne menivät heti. Koskaan ei ollut niin hyvää myyntiä tullut kirppispöydästä. Ihmiset olivat alkuun ”sekaisin”, kun eurohinnat tuntuivat pieneltä. Itse oli silloin parikymppinen. Kyllä 20 vuotta on mennyt nopeasti. Kunpa pääsisi vaikka hetkeksi takaisin nuoruuden aikoihin..

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eurohinnoissa on vielä kusetuslisä mukana, koska yhden sentin kolikoita ei käytetä, niinpä hinta voi olla vaikka 10,03e, mutta se pyöristetään ylöspäin, että joudut maksamaan 10,05e.

Vierailija
22/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat nousi hetkessä kuusinkertaiseksi kun monien tuotteiden hinnossa markat vain vaihdettiin euroiksi yksi yhteen kurssilla. Tili tuntui taas tosi pieneltä.

Näinhän ei todellisuudessa ollut, vaan sinä HALUAT muistaa noin. Se miksi noin haluat asian muistaa on täysi mysteeri, koska tästä löytyy kyllä ihan oikeaa tietoa sille joka sitä haluaa etsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin silloin 9-vuotias ja taisi olla uuden vuoden päivä tai siitä seuraava kun isäni lähti kauppaan ihan vaan sen takia että saa vaihtorahaksi euroja. Niitä uusia kolikoita ja seteleitä sitten loppuilta ihmeteltiin.

Vierailija
24/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eurohinnoissa on vielä kusetuslisä mukana, koska yhden sentin kolikoita ei käytetä, niinpä hinta voi olla vaikka 10,03e, mutta se pyöristetään ylöspäin, että joudut maksamaan 10,05e.

Maksa kortilla.

Eiku ethän sä saa korttia, kun sulla ei ole tuloja eikä luottotietoja.

Vierailija
25/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan se oli SURUPÄIVÄ. Markka takaisin, KIITOS. Eurojen myötä kaikki hinnat nousivat. Ennen kahvikupin sai 5 markalla, sitten se maksoikin 2 eur, eli kaksinkertainen hinta. 

Ei se ihan niin nopeasti tapahtunut, ja hintojen nousu johtuu enemmän inflaatiosta kuin valuutan vaihtumisesta.

Vierailija
26/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin töissä opiskelujen ohella kirjakaupassa, niitä euroja työkavereitten kanssa ihmeteltiin. Jollekin miehelle olin antanut takaisin 5 senttiä vaikka oli pitänyt antaa 5 euroa, hän siitä soitti samana päivänä ja palautin oikean rahan hänelle. Kassa täsmäsi päivän päätteeksi, muita mokia ei ollut käynyt. Muistan myös sen, miten nopeasti eurot syrjäytti markat. Ei siinä mennyt kun pari päivää, niin kaikki maksoi suurimmaksi osaksi euroilla. Tämä oli toki sitä aikaa, kun muutenkin käytettiin paljon käteistä.

Vierailija
27/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin mennyt juuri armeijaan joten kulttuurishokki ei ollut kummoinenkaan siinä kohtaa.

Vierailija
28/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin koulussa opetetun pyöristämissäännön mukaan. Jos ostos maksaisi 10,02e, maksat käteisellä vain kympin.

Vierailija
29/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun mies osti itselleen sukat. Niiden hinta oli 25 ja mies piti sitä vähän kovana, mutta oli ne sellaiset vähän paremmat juhlasukat ja mies ajatteli, että jos nyt tämän kerran. 

Kotona kun hän tajusi, että ne sukat maksoivatkin 25 euroa eikä 25 markkaa, hän meinasi saada slaagin. 

Vierailija
30/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat nousi hetkessä kuusinkertaiseksi kun monien tuotteiden hinnossa markat vain vaihdettiin euroiksi yksi yhteen kurssilla. Tili tuntui taas tosi pieneltä.

jos näin olisi käynyt, inflaatiossa olisi pitänyt olla melkoinen hyppy. Mutta ei ollut....

Vierailija
31/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hämärästi kun sillon meille lapsille jaettiin joitain sarjakuvia, joissa jotkut tyttö ja poika oii vaihtamassa markkoja euroiksi ja samassa sarjakuvassa oli eri euroseteleiden kuvia. Olin tuohon aikaan 7-vuotias ja mun äiti oli tuohon aikaan töissä pankkivirkailijana.

Vierailija
32/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastaavasti, kun seuraavan kerran hinta on 10,02 se pyäristetään tasan kymppiin ja nyt sinä kusetit, niin tasan menee

Vierailija
33/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan se oli SURUPÄIVÄ. Markka takaisin, KIITOS. Eurojen myötä kaikki hinnat nousivat. Ennen kahvikupin sai 5 markalla, sitten se maksoikin 2 eur, eli kaksinkertainen hinta. 

ja tämä "ennen" oli oskus 1980 -luvulla?

Vierailija
34/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan markkahinnoissakin joskus tyyliin 999,99, jolloin jouduit maksamaan tonnin. Kusetusta?

Vierailija
35/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalin koulussa opetetun pyöristämissäännön mukaan. Jos ostos maksaisi 10,02e, maksat käteisellä vain kympin.

Eikös tuo ole ihan perus säästöniksi, että 10,02€ -tyyppiset ostokset maksetaan käteisellä ja 10,03€ -tyyppiset ostokset kortilla?

Vierailija
36/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole ihan perus säästöniksi, että 10,02€ -tyyppiset ostokset maksetaan käteisellä ja 10,03€ -tyyppiset ostokset kortilla?

On tosiaan, jos jaksaa tai on pakko pelata senteillä.

Vierailija
37/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonne-väelle selvennyksenä: Vaikka porukka täällä kuinka muuta yrittää väittää, niin hinnat eivät silloin kuusinkertaistuneet, eikä palkat pudonneet kuudenteenosaan. Tästä löytyy ihan oikeaa tietoa lukuisista lähteistä, sekä vanhemmalta väeltä itseni mukaanluettuna, ihan muistitietoakin. Bensalitra maksoi about 5,95 markkaa vuoden 2001 lopussa, ja maksoi 1,00 euroa vuoden 2002 alussa. En tiedä mitä ihmeen kicksejä osa porukasta saa suoltaessaan tästä asiasta puhdasta potaskaa, surullisinta siinä on se että tietämättömät saattavat uskoakin jos ovat liian laiskoja selvittääkseen asioitten oikean laidan.

Huoltisten neljän markan kahvikuppien hinnat nousi liki samantien euroon. Harvoissa paikoissa kahvikuppeja myytiin senttihinnoilla. Kahviloissa kuuden-kahdeksan markan kahvikupit pyöristettiin kahteen euroon. Samankaltaisia pyöristyksiä ylöspäin tapahtui, mutta eipä hintoja pyöristetty alaspäin tasa-euroihin.

Vierailija
38/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista markkoja, koska olin silloin 2, mutta mua kävi kiinnostamaan, että millä hinnalla AP alunperin yritti myydä kenkiä, jos kerran 1€=6markkaa jolloin AP nettosi markoissa 42markkaa

Vierailija
39/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään tapauksessa markkaa takaisin, vaan liira! Muistan kun entivanhaan ennen euroa oli Italiassa liira rahayksikkönä. Kaikki ihmiset olivat miljonäärejä! Suurin kolikko oli 1000 liiraa (euroissa about 50 senttiä) ja suurin seteli 500 000 liiraa (euroissa rapiat kaksi ja puolisataa). Ajatelkaa,kuinka isot palkat heillä oli! Taatusti oli silloin maailman rikkain kansakunta, vai olivatko sittenkään...?

Vierailija
40/103 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Lapseni kuolivat heti vuoden alussa ja minulla on noin puolen vuoden täysin pimeä aika. Sen tiedän, että olin ihan hukassa myös rahan kanssa, ja soitin jossain vaiheessa pankkiin omalle pankkivirkailijalle (ajatelkaa, silloin oli nimetty asiakaspalvelija pankin asiakkaille!) ja selitin tilannetta, ja hän rauhallisesti totesi, että ei hätää, hän hoitaa kaiken ja palaa asiaan sitten myöhemmin, ja selvitetään asioita sitten paremmin. Myönsi sen puhelinsoiton perusteella puolen vuoden asuntolainan lyhennyksistä vapaata (vai vuoden, en pysty sanomaan) ja järjesti vielä pienen kulutusluoton, jolla kuittasi visalaskut ja muut, jolloin pääsin lähtemään liikkeelle taas alusta (ts. vähän aikaa maksoin sitä kulutusluottoa enkä asuntolainan lyhennystä). Vuoden 2003 alussa olin jollain tavoilla jaloillani, ja siitä ajasta jo muistankin jotain.

Mutta en siis oppinut euroja silloin 2002, ja minulla meni todella kauan hahmottaa, mikä euron arvo oli. Onneksi olin jo silloin hyvin palkatussa työssä, enkä sairauslomallakaan pudonnut peruspäivärahalle (minulle maksettiin palkkaa sairausloman ajalta). Mutta hämärästi muistan, kun ruokakaupan kassa sanoi jonkun summan, enkä pystynyt yhtään arvioimaan, oliko minulla tilillä tarpeeksi rahaa sen kauppalaskun maksuun. Maksoin visalla.

Edelleen joskus lasken jotain mitä se olisi markoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi