Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitsotyyppinen häiriö

Vierailija
19.04.2015 |

Tunnetteko ketään, jolla olisi tuo diagnoosi, ja miten tuo häiriö ilmenee hänen käytöksessään? 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemallani henkilöllä on mm. seuraavia piirteitä:

- Ihmisten seuran välttely. Pysyttelee omissa oloissaan omien kiinnostuksenkohteidensa parissa. Tarvitsee muiden ihmisten seuraa hyvin vähän. Osaa olla sosiaalisissa tilanteissa normaalin kohtelias, mutta olisi mieluummin ilman ihmiskontakteja. 

- Omaperäisyys, omalaatuisuus ja erikoisuus ovat hänelle erittäin tärkeitä ja tavoiteltavia asioita. Puheissa toistuu usein se, ettei hän halua olla "keskinkertainen". Halveksuu jossain määrin asioita ja ilmiöitä, jotka ovat ihmismassojen suosiossa.

- Kertoo kuulevansa joskus ääniä. On tietoinen äänien harhaisesta luonteesta.

- On ajoittain vainoharhainen: kuvittelee mm. että häntä vainotaan tai uhataan. Pitää veistä sänkynsä vieressä. 

- Osaa olla lämmin ja empaattinen, mutta vain tiettyjä ihmisiä kohtaan. On joskus hätkähdyttävän tunnekylmä ja laukoo asiattomia, yllättäviä kommentteja.

- On erittäin kiinnostunut erilaisista rajatiedon alaan kuuluvista ja yliluonnollisista asioista.

- Pitää pitkiä yksinpuheluja kiinnostuksenkohteistaan. Joskus puheen punaisesta langasta on vaikea saada kiinni. Henkilön ajatukset ja uskomukset tuntuvat sekoittuvan erikoiseksi järjestelmäksi, jota kuuntelijan on vaikea ymmärtää. 

- Ei pidä itsestään kovaa meteliä eikä pidä ihmisten keskellä olemisesta, mutta nauttii selvästi siitä, että häntä pidetään outona ja pelottavana. 

Voisiko kyseessä olla tuo skitsotyyppinen häiriö? 

ap

Vierailija
2/31 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Olen asunut ja seurustellut miehen kanssa, joka poti samanlaisia, joskus pahempiakin oireita. Hänellä oli ollut paranoidi rajatilapsykoosi (diagnoosi tehtiin yli 30 v sitten). Hän oli myös maanis-depressiivinen.

Välillä hän ymmärsi harhaisuutensa ja parempiakin aikoja oli. Uskoi silti ehdottomasti henkimaailmaan, ufoihin,ennustamiseen jne. Oli dissosiatiivinen. Uskoi voivansa irtautua ruumiistaan.

Luullakseni hän oli herkkä jo luonnostaan ja kotioloilla oli osuutta asiaan. Myös jonkinlainen ylivilkkaus ja alkoholimyönteinen elämäntapa yhdistettynä huumepsykoosiin, jota ei hoidettu alusta asti kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksesta. Tuntemani henkilö on toimintakykyinen ja tiedostaa esim. kuulemiensa äänien harhaisen luonteen. Hän on käyttänyt nuorempana paljon alkoholia ja erilaisia huumeita, tiedä sitten onko niillä osuutta asiaan. Jollain tasolla hän tuntuu tiedostavan oman käytöksensä erikoisuuden, mutta ei tunnu pitävän sitä ongelmana. Jos joku kehottaisi häntä käymään lääkärissä, hän ei varmasti menisi. Uskoo tosiaankin noihin yliluonnollisiin juttuihin mutta suhtautuu varauksellisesti tieteellisesti todistettuihin asioihin. 

Alussa ajattelin, että onpa ihana ja mielenkiintoinen persoona, mutta hänen ajoittainen tunnekylmyytensä on alkanut pelottaa. Hän on myös jollain tavalla hyvin vaativa.

Kiitos vastauksesta ja hyvää päivänjatkoa! ap

Vierailija
4/31 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku lisää?

Vierailija
5/31 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa että tuon diagnoosin voi saada jos kerrot lääkärille uskovasi maapallon ulkopuoliseen elämään, mutta jonkun jumalan kanssa juttelu on vain uskovaisuutta :D

Vierailija
6/31 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:25"]

Aika outoa että tuon diagnoosin voi saada jos kerrot lääkärille uskovasi maapallon ulkopuoliseen elämään, mutta jonkun jumalan kanssa juttelu on vain uskovaisuutta :D

[/quote]

Diagnostisissa kriteereissä taidetaan mainita, että henkilön uskonnollinen tai maaginen ajattelu ei ole linjassa minkään alakulttuurin kanssa. 

Vierailija
7/31 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
8/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen tutuksi itsessäni tuon että olin todella eristäytyvä ja jotenkin tuttavuussyhteiden pito oli ikäänkuin vain koska piti olla. En erityisemmin nauttinut niistä. Mutta kun oli aikoja ja on vieläkin jolloin kaipasin ns kaveria.lenkille ym.mutta olin kai niin outo et en saanut.vai onko tää luulottelua. No tunsin monesti itseni irralliseksi tai m ja inhosin ns normaaleja keskusteluja juhlissa ym itse olisin tahtonut keskustelujen olevan jotain korkeampaa. Mutta kun olin puhumaton en pystynyt itse sitä edistämään.aailman hulluksi.usein tämä ei kestänyt pitkään. Ja vielä sekin että en osannut puheissani käyttää suoria vastauksia. Siis käytin vaikeita ilmauksia jotka tulivat muistini kätköistä tallettamistani kirjojen lauseista tai toisten öausahduksista tai vaikka eöokuvista.niitä siteerasin.myös musiilkilyriikkaa käytän. En enää haluaisi. Ajatusmaailma on vain sirpaleita. Omien kokemuksien muistelua virheiden kertausta tai korvamadon kuuntelua. Koetan keksiä kuumeisesti vieraille puhuttavaa mut monasti se epäonnistuu tökerösti. Assosioin asioita yhteen ja suoraan kusymykseen annan ihmeeööisen vastauksen. Nyt vanhuuden portilla näen miten ihmisten pn täytynyt pitää minua tosi sairaana tyyppinä jo vuosikymmeniä sitten. Tahtoisin parata.ja porata. Ja elää elämää ilman pelkoa ja osata vuorovaokutukseölista elämää ja nauttia siitä. Miten paljon olen jäänyt paitsi! Eöäköidyin tietysti nuorehkona mut en oo oölut sairaaöassa. Noin ja vielä.sattuu vieläkin niitä impulssijuttui. Yleensä joku kommentti tilanteessa johon se ei sovi tai ihmiselle jolle ei pitäisi . Ja vielä kun on selvät oireet aut.kirjosta ja tarkk.häiriö ja on ollut myös muutama kokemus pipolaarisesta niin .voiyteko ees uskoo.? Oon vielä naimisissa ja koetan tehdä kaikenlaista.viihdyn yksin mutta nyt tahtoisin muuttaa asioita.mitä tekisin?

Vierailija
9/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.satakunnankansa.fi/a/44e8bf1e-2f36-4f4f-9602-0c89ba672f38

Tämä oli joskus luokallani.

Vain tilaajille.

Vierailija
11/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemallani henkilöllä on mm. seuraavia piirteitä:

- Ihmisten seuran välttely. Pysyttelee omissa oloissaan omien kiinnostuksenkohteidensa parissa. Tarvitsee muiden ihmisten seuraa hyvin vähän. Osaa olla sosiaalisissa tilanteissa normaalin kohtelias, mutta olisi mieluummin ilman ihmiskontakteja. 

- Omaperäisyys, omalaatuisuus ja erikoisuus ovat hänelle erittäin tärkeitä ja tavoiteltavia asioita. Puheissa toistuu usein se, ettei hän halua olla "keskinkertainen". Halveksuu jossain määrin asioita ja ilmiöitä, jotka ovat ihmismassojen suosiossa.

- Kertoo kuulevansa joskus ääniä. On tietoinen äänien harhaisesta luonteesta.

- On ajoittain vainoharhainen: kuvittelee mm. että häntä vainotaan tai uhataan. Pitää veistä sänkynsä vieressä. 

- Osaa olla lämmin ja empaattinen, mutta vain tiettyjä ihmisiä kohtaan. On joskus hätkähdyttävän tunnekylmä ja laukoo asiattomia, yllättäviä kommentteja.

- On erittäin kiinnostunut erilaisista rajatiedon alaan kuuluvista ja yliluonnollisista asioista.

- Pitää pitkiä yksinpuheluja kiinnostuksenkohteistaan. Joskus puheen punaisesta langasta on vaikea saada kiinni. Henkilön ajatukset ja uskomukset tuntuvat sekoittuvan erikoiseksi järjestelmäksi, jota kuuntelijan on vaikea ymmärtää. 

- Ei pidä itsestään kovaa meteliä eikä pidä ihmisten keskellä olemisesta, mutta nauttii selvästi siitä, että häntä pidetään outona ja pelottavana. 

Voisiko kyseessä olla tuo skitsotyyppinen häiriö? 

ap

Exä-vainaa oli pitkälti kuvatun kaltainen. Hänen tilansa vaihteli paljon, oli välillä paljon sairaampikin. Etenkin viimeisinä vuosina.

Nuorena hänellä oli diagnosoitu paranoidi rajatilapsykoosi, mutta mielestäni tila oli muuttunut jonkinasteiseksi skitsoidiksi häiriöksi.

Vierailija
12/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä sekin et olin ja oon vieläkin hirveen kiinnostunut ufoista ja muista oudoista jutuista ja niin että jos alan niistä jutteleen niin katsotaan pitkään. Oon kapea alainen ja en pysty pitämään keskustelua yllä .pystyn silloin tällöin antamaan ryhmässä sysäyksen johonkin keskusteluun ja sekin vie nykyosin voimia niin että silmät pullistuu päästä.toiset jatkaa mä putoon kärryilt ja oon näkymätön

Vierailija
13/31 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisiko joku ystävällisesti kopsata tuon jutun kokonaisuudessaan? Typerää linkittää noita vain tilaajille-juttuja.

Vierailija
14/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
15/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kyseisen häiriön omaavan tarina: Olen erakkoluonteinen. Sinällään ei ole mitään ketään vastaan ja toivon ihmisille hyviä asioita mutta viihdyn mielummin yksin. Ehkä vaikea luottaa ihmisiin, mutta se johtuu kyllä enemmän huonoista kokemuksista elämän varrelta kaverisuhteissa ja muutenkin. Kuulen joskus ääniä, eli ne on sitä että ihmiset puhuvat pahaa ja arvostelevat minua. Tosin näin voi kai ollakin kun esim. tätä palstaa lukee niin en yhtään epäile etteikö minusta pahaa puhuta ilkeään sävyyn joskus?  Tiedän että ainakin osa noista äänistä tulee pääni sisältä. Äänten kuuleminen  ei tapahdu usein. Ja viittaus tuonne pettymyksiin kaverisuhteissa jne niin on myönnettykin että olen usein joutunut pahanpuhumisen kohteeksi joten veikkaan että joskus olen kuullut ihan oikein ne pahat äänet.

Olen kohtelias ja ystävällinen ja valtavan kiinnostunut eri asioista eli seuraan aikaani. Parhaiten kuitenkin viihdyn luonnossa ja kumppanini kanssa. Eläimet ovat lähellä sydäntä jopa enemmän kuin ihmiset koskaan.

Olen herkkä ja erittäin intuitiivinen. Joskus tuntuu että näen ihmisten lävitse. Lisäksi, en ole mikään ennustaja mutta olen nähnyt tiettyjä asioita tapahtuvaksi. Se ei tapahdu usein mutta todistajankin läsnäollessa näin on tapahtunut. 

Näen joskus "väärin" mutta se johtuu siitä että minulla on huono hajataitteinen kaukonäkö ja en pidä silmälaseja.

Vierailija
16/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
17/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla skitsoaffektiivinen häiriö. En tiedä onko sama. En kuule ääniä tai näe näkyjä. Olen epäsosiaalinen mutta ystävällinen. En nuku veitsen kanssa ja ajatuskin puistattaa. Olen kiinnostunut tietyistä asioista enempi kuin muista. Ei mistään ufoista tai avaruudesta. Pari kertaa ollut suljetulla kun psykoosi iski päälle. Joskus meinannut vahingoittaa itseäni. Stressin sietokyky on huono. En oikein tykkää isoista ihmisjoukoista. Jännitän jopa sukulaisia. Lääkitys on jota syön ettei psykoosi tule takaisin. Muuten normaalia elämää vietän. Koulukiusaaminen yksi syy että sairastuin tähän.

Vierailija
18/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla skitsoaffektiivinen häiriö. En tiedä onko sama. En kuule ääniä tai näe näkyjä. Olen epäsosiaalinen mutta ystävällinen. En nuku veitsen kanssa ja ajatuskin puistattaa. Olen kiinnostunut tietyistä asioista enempi kuin muista. Ei mistään ufoista tai avaruudesta. Pari kertaa ollut suljetulla kun psykoosi iski päälle. Joskus meinannut vahingoittaa itseäni. Stressin sietokyky on huono. En oikein tykkää isoista ihmisjoukoista. Jännitän jopa sukulaisia. Lääkitys on jota syön ettei psykoosi tule takaisin. Muuten normaalia elämää vietän. Koulukiusaaminen yksi syy että sairastuin tähän.

Vierailija
19/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
20/31 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisiko joku ystävällisesti kopsata tuon jutun kokonaisuudessaan? Typerää linkittää noita vain tilaajille-juttuja.

Aika pitkä juttu eikä sitä voi näemmä kerralla kopioida kokonaan, joten tulee useammassa osassa...

Porilaiselle Juho Piisille, 24, on edelleen suuri mysteeri, miksi hän sairastui seitsemän vuotta sitten syvään masennukseen. Sen alkamishetken hän kuitenkin muistaa hyvin. Tunne laukesi, kun hän 17-vuotiaana, juuri toisen vuoden lukio-opinnot aloittaneena istui iltaa kotonaan ystäviensä kanssa.

Piisi on pohtinut paljon sitä, mikä tilanteessa olisi voinut saada tunteen aikaan. Mitään järkevää syytä hän ei ole sille keksinyt. Ala- ja yläkoulun aikana rankasti koulukiusatulle nuorelle lukio oli ollut siihenastisen elämän parasta aikaa.

– Jäätävä masennus kesti pari kuukautta. Sinä aikana muun muassa viiltelin pahaa oloani pois. En kuitenkaan hakenut silloin mitään hoitoa, koska vielä ei ollut sellaista tilannetta, että olisin ollut täysin sekaisin. Olin vain alakuloinen koko ajan, hän kuvailee.

– Vasta sitten hain, kun näin sen hahmon.

Hahmolla Piisi tarkoittaa harmaata mieshahmoa, joka ilmestyi hänelle ensi kertaa parin kuukauden masennusjakson jälkeen keihäänheittoharjoituksissa.

– Yhtäkkiä aloin ihmetellä, että mitä helkuttia, kun ihmishahmo muodostui eteeni. Olin ymmälläni ja tunsin vain, että se on jollakin tavalla viholliseni. Aloin paiskoa raivolla palloja sitä päin.

Tilanne keihäänheittoharjoituksissa oli Piisin ensimmäinen kokemus psykoottisista oireista. Kun niitä alkoi tulla lisää, hän hakeutui päivystykseen. Harmaa hahmo änkesi jo uniinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi