Toivottavasti virolaiset asiakaspalvelijat ovat tehneet uudenvuodenlupauksen ja alkaneet palvella asiakkaita ystävällisesti.
Siinä heillä on nimittäin paljon oppimisen varaa.
Kommentit (8)
Joo, huomattu on. Vaikka käyttäytyisit asiakkaana miten hyvin tahansa, niin tiuskitaan ja äyskitään tai sitten ei puhuta mitään ja ollaan niin möllinä. Tämä siis silloinkin, kun kumpikin osapuoli taitaa samaa kieltä, esimerkiksi englantia.
Miksi olisivat alkaneet palveluhaluisiksi tai opettelemaan hyvää palvelua? Rikkaita palvellaan muutenkin ja keskiverto viro- ja suomalaiset ovat muutenkin jo tottuneet huonoon ja ylimielisen ”palveluun”.😂
Ette te suomipojat/naiset vaan ymmärrä, se on maan tapa, kaiken on pakko olla tyyliin "60-vuotias nainen, elämäänsä tympääntynyt entinen KGB-agentti jonka henkilökohtaisten sähköpostien lukemista tullaan taas oikeudettomasti häiritsemään". Kuitenkin näen sieltä taustalta myös jonkinlaisen huumorin ja itseironian. Vähän sama kuin armeijassa skapparin roolihahmo, joka jätetään heti taakse kasarmin porttien ulkopuolella.
Minulla oli kerran Tallinan reissullani mukanani lappu, johon olin kirjoittanut viroksi: Et sovellu asiakaspalvelijaksi, olet siinä suoraan sanottuna surkea. Ojensin sen ikävälle aspa-ihmiselle sen jälkeen, kun olin maksanut ja pakannut ostokseni. Kyllä meni myyjän naama punaiseksi. Se ilme oli näkemisen arvoinen.
Virolaiset kuullostavat epäystävällisemmiltä kuin ovat.
Eräs virolainen työkaveri sanoi että kielisyistä usein sortuu käyttämään käskymuotoa, esim saisinko nähdä henkilöllisyystodistuksenne muuntautuu muotoon näytä henkilöllisyystodistus.
En lähtisi kaikkia virolaisia syyttämään nyt kuitenkaan.
Kyllä meidän suomenruotsalaisemmekin kuullostaa suomeksi väliltä tylyltä ja töksähtelevältä kun ruotsiksi puhuu niin herttaisesti ja lempeästi.
Neukkula-aikojen palvelukulttuuri kukoistaa vielä monin paikoin Virossa.
Ärsyttääkö siellä Vjenäjällä Suomen ja viron suhteet