Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas tehty aivan turhaa lainsäädäntöä = avolesken eläke

Vierailija
01.01.2022 |

IS:
" AVOPUOLISOT pääsivät Suomessa vuodenvaihteessa leskeneläkkeen piiriin. Avopuolisolla on oikeus leskeneläkkeeseen, jos hän on asunut edesmenneen avopuolisonsa kanssa yhtäjaksoisesti vähintään viisi vuotta ja heillä on yhteinen, alaikäinen lapsi.

Lain uudistus koskee tilanteita, joissa avopuoliso jää leskeksi vuonna 2022 tai sen jälkeen.

Leskeneläke muuttui nyt myös siten, että se on määräaikainen nuorilla leskillä, joiden puoliso kuolee vuonna 2022 tai myöhemmin. Vuonna 1975 tai myöhemmin syntyneille leskille maksetaan leskeneläkettä kymmenen vuoden ajan tai kunnes yhteinen lapsi täyttää 18 vuotta. Ennen uudistusta leski saattoi saada Kelasta leskeneläkettä, kunnes täytti 65 vuotta.

Nuoret lesket ry on vastustanut leskeneläkkeen keston rajaamista kymmeneen vuoteen."

MINKÄ TAKIA pitää turhaan parsia ja paikkailla lakeja tällaisen takia?
Jos ihmiset haluavat avioliiton velvollisuuksineen ja etuineen, he voivat mennä naimisiin. Avoliitto on puolestaan niitä varten, joille riittää keveämpi yhdessä olon malli. Avoliiton hehkuttajat yleensä vielä suureen ääneen julistavat, miten avioliitto on turha ja kuollut instituutio. Tiukan paikan tullen sitten kuitenkin huudetaan lainsäätäjää apuun hetimiten.

Kommentit (229)

Vierailija
221/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös hautausmaan toimistossa on toimistotöitä kuntouttavana työtoimintana.

Työttömiä on joka työpaikassa nykyään, myös sosiaalitoimistossa heitä on.

Työkkärin virkailija kysyi haluatko työkokeiluun sosiaalitoimistoon ja sanoi, että jos naapuri tulee asiakkaaksi niin voi olla vaikea tilanne, että mieti haluatko sinne.

Haluaisin nähdä kuinka paljon ihmiset saa tukia oikeasti, joten voin jossain vaiheessa mennä tuonne, työkkäri antaa minun itse valita myös mihin haluaisin.

Palstakirjoituksiin ei voi luottaa niin haluaisin nähdä omin silmin paljonko sossusta ihmiset saa tukia ja mihin. Työkkäri antaa minun onneksi itse päättää mihin menen.

Vierailija
222/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni saa elatusapua ex- mieheltään 12% tämän bruttotuloista. Ystäväni oli vuosikymmeniä kotiäitinä, kun miehen työ vei ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes kehtaa sanoa missä olen töissä palkkatuella, asiakkaat soittaa joka päivä ja kysyy tietoja. Parempi ettei kukaan tiedä, että sitäkin työtä tehdään palkkatuella.

No työkkärin "asiantuntijana" tietysti! :D

Ei, paljon vaativampi homma

Täytyy sanoa, että itse olen kuvitellut, että tietyissä töissä on vakituiset työntekijät. Työttömyys on kyllä avannut silmät. Työttömiä haukutaan palstoilla, mutta he saavat tehdä vaativiakin töitä ja sairaalassa saavat työkokeilussakin omat tunnukset potilastieto ohjelmiin.

Aikaisemmin kuvittelin, että vain hoitajilla on pääsy ihmisten terveystietoihin.

Mutta myös työttömät saavat tunnukset

No niitä tunnuksia et saa käyttää potilastietojen lukemiseen. Se on rikos.

Vierailija
224/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa tietää voinko saada leskeneläkettä kuolleesta eksmiehestäni, vaikka lapsemme olisivat jo täysi-ikäisiä? Olimme siis naimisissa aikoinaan, erosimme kun lapset olivat 10 ja 12v. Jos eksäni siis kuolee kun lapset ovat 20 ja 22v esim, niin saanko leskeneläkettä kuolleen exmieheni takia? Vai edellyttääkö että lapsemme ovat hänen kuollessaan alle 18v? Jos lapsemme ovat taas alle 18v hänen kuollessaan, niin saanko tätä lesekneläkettä vain siihen saakka kun nuorin täyttää 18?

Et saa leskeneläkettä, koska olette eronneet. Saisit jos olisitte yhdessä ja puoliso kuolee silloin.

Vierailija
225/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe-eläkettä voivat saada

Kun edunjättäjä on kuollut 1.1.2022 tai sen jälkeen perhe-eläkettä voivat saada:

leski (avioliitosta tai rekisteröidystä parisuhteesta) sekä

avopuoliso, jolla on edunjättäjän kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi

alle 20-vuotiaat lapset

edunjättäjän entinen puoliso, jos edunjättäjä oli velvollinen maksamaan hänelle elatusapua.

Tarkoittaako tämä siis sitä että saan exmieheni perusteella eläkettä vaikka olisimme eronneet ja kauan sitten, ja lapsemme olisivat täysi-ikäisiä exäni kuollessa? Olisin siis edunjättäjän entinen puoliso jolle hän oli velvollinen maksamaan minulle elatusapua, vaikkakin siitä on jo 7 vuotta. 

Exäsi oli tuskin velvollinen maksamaan elatusapua sinulle, vaan lapsillesi niin pitkään kuin he olivat alaikäisiä (vaikka lasten elatusapu maksettiinkin sinun tilillesi). Se on eri asia. Suomessa on tosi harvinaista, että avioerossa joku määrätään maksamaan elatusapua puolisonsa elättämiseen. Vain se oikeuttaa leskeneläkkeeseen silloin, jos eläkkeen jättäjä on kuollut avioeron jälkeen.

Eihän kukaan maksa elatusta puolisolle, vaan lapsille? 

Kyllä avioerossa toinen voidaan tuomita maksamaan elatusapua ex-puolisolleen, mutta se on Suomessa tosi harvinaista. Ilkka Koivisto tuomittiin maksamaan elatusapua Sesselle. Perusteena oli ainakin se, että Sesse ei ollut ottanut vastaan hänelle tarjottua paikkaa yhteiskoulun biologian opettajana, koska hän oli jäänyt kotiin hoitamaan perheen neljää lasta.

Tämä on niin harvinasita että ymppäämällä se tuollaiseen lakitekstiin vain hämmentää porukkaa.

Vierailija
226/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe-eläkettä voivat saada

Kun edunjättäjä on kuollut 1.1.2022 tai sen jälkeen perhe-eläkettä voivat saada:

leski (avioliitosta tai rekisteröidystä parisuhteesta) sekä

avopuoliso, jolla on edunjättäjän kanssa yhteinen alle 18-vuotias lapsi

alle 20-vuotiaat lapset

edunjättäjän entinen puoliso, jos edunjättäjä oli velvollinen maksamaan hänelle elatusapua.

Tarkoittaako tämä siis sitä että saan exmieheni perusteella eläkettä vaikka olisimme eronneet ja kauan sitten, ja lapsemme olisivat täysi-ikäisiä exäni kuollessa? Olisin siis edunjättäjän entinen puoliso jolle hän oli velvollinen maksamaan minulle elatusapua, vaikkakin siitä on jo 7 vuotta. 

Et saisi jos ei ole oikeudenpäätöstä että exäsi on velvollinen maksamaan sinulle elatusapua. Ei tarkoita lasten elareita.

Vierailija
227/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudessa laissa halutaan turvata alaikäisen lapsen asema. Me, jotka olemme hankkineet hyvän koulutuksen ja saamme kunnon palkkaa, josta menee puolet veroihin, saamme lesken eläkettä muutaman kuukauden. Tämä on vääryys, koska kotona loisivat nostavat lesken eläkettä koko loppu elämänsä. Suomessa kuritetaan yrittäviä, että voidaan elättää laiskoja.

Lesken eläkettä nostavat he, joiden puoliso on kuollut. Tulotasosta riippumatta.

Kyllä siihen oma tulotaso vaikuttaa. Itse katsoin jollain laskurilla, että jos mies kuolee, minä saan 1500€/kk lesken eläkettä. Sen sijaan jos minä kuolen, mies ei saa mitään, koska hänen oma eläkkeensä on hyvä.

(Vielä ei olla eläkkeellä kumpikaan, mutta laskin uteliaisuudesta etukäteen, miten menisi.)

Vierailija
228/229 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillisiin opintoihin saa vaikka kuinka monta vuotta, sille ei ole ylärajaa.

Tämä oli minulle ihan uusi tieto, tosin en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi. Itsellä on AMK-tutkinto ja tällä hetkellä olen ansiosidonnaisella. Tuo AMK-tutkintokin tuli suoritettua niin, että 1,5 vuoden ajalle sain sen opintotuen (oli silloin jotain alta 300€/kk) ja kolme vuotta opiskelin ilman tukia. Olihan se penninvenytystä, mutta kuvittelin saavani sillä tutkinnolla töitä. 

Ammatillisiin opintoihin näköjään sitä opintotukea voi saada, vaikka korkeakouluopintojen puolella tukikuukaudet olisi jo käytetty. Puolison tulot eivät vaikuta opintotukeen ja opintolainaa saa myös ammatillisiin opintoihin. Tämä voi olla siis ihan pätevä vaihtoehto siinä tilanteessa, kun saa pelkkää työmarkkinatukea. Opintotuki on 250€/kk ja opintolaina siihen päälle 650€/kk. Toki näitä saa vain 9kk ajalta, mutta kuitenkin, ei siinä ihan tyhjän päälle putoa verrattuna työmarkkinatukeen.

Toki tuolla kuviolla ei lähdetä opiskelemaan mitä sattuu, vaan pitäisi olla melkoisella varmuudella hyvin työllistävä tutkinto, että saa sen opintolainankin maksettua. Mutta ihan varteenotettava vaihtoehto, jos kokee olevansa umpikujassa ja haluaa koulutuksen kautta töihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän