Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan esikoiseni reilun kuukauden kuluttua. Mitä haluaisit sanoa/neuvoa minulle?

Vierailija
18.09.2006 |

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä " tekemättömyydestä" , eli nukkumisesta, lukemisesta ja päivä saunomisesta.

Lisäksi käytiin elokuvissa, ulkona syömässä yms.

Ei voi nukkua/käydä riennoissa varastoon, mutta kyllä minä ainakin suosittelen näiden asioiden tekemistä.

Saat kohta pienen ihmisen, joka tarvitsee huolenpitoa 24/7. Nauti nyt huolettomuudestasi!

Jos olet raskausaikanasi rentoutunut ja onnellinen, myös vauvasi voi hyvin.

Vierailija
22/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteissa kiiltävässä kodissa, jos sinä olet tosi väsynyt. Kunhan vauvalla on rakkautta ja ruokaa ja puhdas vaippa, se riittää oikein hyvin alkuaikoina.

Jos vauva on huono nukkumaan tai huutaa iltaisin älä yritä " kaikkia konsteja" . Ne yleensä vain pahentavat tilannetta ja saavat vauvan entistä levottomammaksi ja enemmän sekaisin siitä miten asiat teidän perheessä hoidetaan. Päätä selkeät ja järkevät rutiinit teidän perheeseen, ja noudata niitä, vaikka vauva ei heti niiden mukaan alkaisikaan toimia kuin robotti. (tällä en tarkoita sitä, että vauva tuupataan omaan sänkyyn ja jätetään sinne huutamaaan, kunnes oppii nukahtamaan itse, vaan sitä, että jos vauva esim. huutaa iltaisin, niin sitä ei lähdetä ajeluttamaan ympäri kyliä tai jos se syö huonosti, niin sitten siihen ympärille laitetaan pystyyn sirkus, jotta se söisi paremmin. Niistä jää vain päälle rasittavia tapoja, eikä ne loppujen lopuksi auta mitään).

Niin ja toimi, kuten tedän perheeseen on sopivinta, älä ota stressiä mistään normeista, joiden mukaan pitäisi toimia. Nukuta vauva vieressäsi, jos siten saatte molemmat parhaan unen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jaksaa varmasti vauvan kanssa pidempään vähemmilläkin unilla!

Vierailija
24/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ KUUNTELE TOISTEN NEUVOJA!!!!

(tarkoitan miten vauvaa tulee syöttää, imettää, nukuttaa, milloin pitää sylissä ym..)

Se mikä pätee muilla, ei päde välttämättä teillä.

Kuuntele itseäsi ja vauvaasi, älä toisia. Nuku kun saat nukuttua.

LUOTA ITSEESI!

Vierailija
25/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvomiset ym. kestää kyllä kun vaan saa hoitaa omaa pientä kultaansa. t. äiti ja kolme viikkoa vanha vauva

Vierailija
26/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En muista että olisin mitään jälkisupistuksia tuntenut, kyllä mulla se kipu loppui siihen, kun vauva oli syntynyt. Toki sitten muut paikat oli kipeänä, mutta en tuntenut mitään supistuksia.

Vierailija
27/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee ongelmia, käy lukemassa imetystuki sivuilta ohjeita ja neuvoja. Varaa pakastimeen ruokaa, koska aina et ehdi tekemään ruokaa ja myös juotavaa kannattaa varata kotiin! Lepäile aina kun vaan ehdit, siivota ehtii myöhemminkin. Vauva-aika menee hurjan nopsasti, pidä vauvaasi paljon lähellä, hiero ja paijaa sitä, nuuhki ja silittele. Pidä päiväkirjaa tai kirjaa ylös omia fiiliksiä ja vauvan kehitys juttuja, ne nimittäin unohtuu nopeesti. Kaikkea hyvää loppu odotukseen sinulle ja voi hyvin :)

Vierailija
28/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin näitä on varmaan jo tullutkin,en lukenut koko ketjua.

Eli kokemuksesta voin sanoa, että vaikka vauva on kuinka ihana ja haluaisit pitää sen koko ajan vierelläsi, anna myös isän osallistua vauvan hoitoon. Itse tein sen virheen että ihastuksissani omin vauvan lähes kokonaan itselleni. Seuraavan kanssa tekisin toisin.

Synnytys sairaalaan kannattaa ottaa mukaan liivinsuojia, ja imetysliivit, vaikka ei tiedäkään minkä kokoiset liivit tulevat olemaan hyvät, silti kannattaa ostaa jotkut vähän reilut liivit ja ottaa ne mukaan sairaalaan.

Sairaalassa ollessa voi pyytää miestä/vieraita tuomaan muutaman litran tuoremehua tms. Minulla 2litraa meni yhdessä yössä.

Kysy rohkeasti apua imetykseen, oikean otteen varmistamiseen sairaalassa. Itse kutsuin hoitajan joka imetyskerta auttamaan, että vauva saa oikean imu-otteen. Itse kun en heti tiennyt siitä mitään. Kotona sitten imetys onnistui vaivatta kun oli uskaltanut kysyä tarpeeksi apua.

Vierailija
29/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän ei tarvitse kestitä vieraita ja päästää kaikkia kotiinne vauvaa katsomaan. Tämän virheen minä tein, vauvaa retuutettiin sukulaisten mökille ja mihin ikinä, vaikka oikeasti olisin halunnut olla kotona rauhassa ja nukkua. Meillä myös ramppasi väkeä loputtomiin.

Vierailija
30/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella toissynnyttäjällä jälkisupistukset ovat jopa voimakkaampia, kuin itse synnytyssupistukset. Niihin voi pyytää osastolla ollessaan särkylääkettä, joka auttaa vähän. Onneksi nämä jälkisupistukset eivät kestä kauan. Yleensä ilmenevät imettäessä ensimmäisiä kertoja.

Vierailija:

38, Mulla ei ole ollut edes kolmesta kertaakaan.

Vierailija
31/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hoida rästihommat pois alta nyt kun vielä voit, siivoukset yms.

- laita ruokaa & leivo pakastimeen, helpottaa alussa kummasti

- nuku, lepää ja lue kirjoja

Äläkä usko noita pessimistejä, kaikki menee hyvin ja saat terveen vauvan. Synnytys tekee tosi kipeää, mutta kyllä sen kestää. Älä yritä luomuilla jos sattuu liikaa, pyydä reilusti epiduraali, niin jaksat vielä ponnistaakin.

Vauvan synnyttyä imetä vauvan tahtisesti, hanki kantoliina, syö ja juo itse hyvin, annan asunnon olla sotkussa, nauti vauvan kanssa olemisesta ja luota itseesi. Älä kuuntele muiden neuvoja, ellet ole ihan neuvoton itse.

Onnea!!

t. äitix2 (lapset 2v.ja 4v.)

Vierailija
32/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen: Minusta tuosta imettämisestä vouhotetaan ihan liikaa, se on aivan luonnollinen juttu, joka kyllä poikkeustapauksia lukuunottamatta onnistuu, jos äiti niin tahtoo. Apua saa, kun kysyy. Jos kätilöt eivät osaa neuvoa, imetystukihenkilön voi pyytää kotiin opastamaan. Jos taas äiti ei tahdo imettää, niin se on hänen oma valintansa ja siitä on turha tuntea syyllisyyttä. Itselläni esikoisen imettäminen oli alkuun tosi hankalaa, mutta olin niin nuori ja tyhmä, etten osannut edes ajatella, että en imettäisikään. Kysyin neuvoa monta kertaa sairaalassa ja rintakumien avulla onnistuin loppujen lopuksi pääsemään alkuun oikein hyvin. Jatkossakaan maito ei lopu kesken, jos sitä on ensimmäiset kolme kuukautta tullut normaalisti. Tästä taas älähtää täällä muutama mamma, joilla maito vaan on loppunut kesken tai sitä ei ole tullutkaan. Totta kai niinkin voi käydä. Lapsella voi myös syntyessään olla kuusi sormea. Mutta useimmiten niin ei kuitenkaan käy, lapset syntyvät kymmenen sormen kera ja äidit imettävät lapsiaan.

Vieressä nukkuminen: Lapsi on ollut kymmenen kuukautta kohdussa ja kaipaa kohdun ulkopuolellakin läheisyyttä. Vieressä tai ainakin samassa huoneessa nukkuminen on helppoa ja mukavaa sekä äidille että lapselle. Kaikissa perheissä se ei ole paras vaihtoehto, ja jos se ei itselle syystä tai toisesta sovi, ei kannata nukuttaa lasta vieressä. Esim. lääkkeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisen tai tupakoitsijan ei suositella nukkuvan lapsen vieressä.

Jaksaminen: hyviä neuvoja olet saanut sen suhteen, että lepää kun voit ja anna muun olla. Kotityöt ehtii tehdä. Esikoisen tulo saa yleensä maailman hetkeksi aika sekaisin ennen kun elämä löytää omat uomansa. Kysy apua, jaa tunteesi, keskustele, älä jää yksin. Vauvan tulo ei ole este elämän jatkamiselle, mutta päätät itse, missä tahdissa ja missä muodossa elämää jatkat. Esim. vieraita ei ole pakko ottaa heti vastaan, jos et jaksa.

Synnytyssupistuksista joku kirjoitti, itselleni niitä ei tullut ensimmäisen synnytyksen jälkeen, seuraavissa kyllä ja voimakkaina. Olisikohan ne tosiaan vähemmän ensisynnyttäjien riesana? Seuraavien vauvojen kanssa vastaavasti imettäminen lähti heti paremmin käyntiin, se ei tuottanut tuskaa.

Tällaisia ajatuksia minulla, toisilla toisenlaisia. Itse tiedät parhaiten, miten toimit oman vauvasi kanssa. Mutta hyvällä tiellä olet, kun otat asioista selvää ja kuuntelet erilaisia ihmisiä. Aina sieltä jotain tarttuu korvan taakse, jota voisi harkita soveltavansa. Tai sitten ei ;).

Vierailija
33/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- nyt (ennen synnytystä): vietä yhteistä aikaa puolisosi kanssa. Käykää elokuvissa, syömässä, missä vaan. Voi olla, että yhteistä kahdenkeskistä aikaa (huvituksien muodossa) ei ole piiitkään toviin vauvan syntymän jälkeen. Meillä ei ole ollut kertaakaan mahdollisuutta mennä mihinkään yhdessä ja " vauva" jo 1v2kk, kun ei ole hoitajaa.

- nyt: valmistaudu synnytykseen (rentoutus, kyykkyasento)

- syntymän jälkeen: voit ollakin elämäsi kunnossa ja HALUAISIT vieraita kylään, käymään kaupoille tai lenkille

- pikkuvauva-aika voi olla helppoa ja saatkin nukuttua

- Yöt voi mennä kuukausiksi sekaisin lähempänä 6 kk -ikää. Heräät vähintään 1-2 h välein kääntämään sitä pentua takaisin mahaltaan selälleen tai laskemaan seisoaltaan pitkälleen. Ja olet ihan poikki! Kuullostaa ehkä katkeralta, mutta enpä mistään ollut tätä kuullut.

-hieman vanhempana on normaalia herätä esim. klo 4 aamulla

Vierailija
34/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat vauvanhoito vinkit saat toisilta tuoreilta äideiltä, ei mummoilta.

Ala opettaa vauvalle uniryhmiä heti kun mahdollista. Yöllä nukutaan ja tarvittaessa juodaan maitoa, mutta ei seurustelle, ei leikitä.

Neuvolan sana ei ole laki.

Ja vielä kerran : LUOTA ITSEESI.

Vierailija
35/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jännitä liikaa synnytystä. Se tulee aikanaan ja lapsi syntyy varmasti, helpommin tai vaikeammin. Sitä et voi etukäteen tietää.

Tosiaan, leivo ja tee ruokaa annoskippoihin pakkaseen. Et välttämättä jaksa alkaa heti ruuan laittoon kun pikkunyytti on kotona.

Ja anna kämpän olla hujanhajan. Älä patista miestäsi siivoamaan, anna hänenkin nauttia vauvasta.

Itkukohtaukset ovat synnytyksen jälkeen ok. Itse itkeskelin 1kk synnytyksen jälkeen. Kaikki itketti. Pelkäsin epäonnistuvani jne. Kyllä sitä vaistoilla pääsee aika pitkälle.

Osta hoitotuotteita valmiiksi kotiin, vaippoja, vauvarasvaa,peppurasvaa, rintoihin rasvaa, apteekista osaavat kyllä neuvoa mitkä yuotteet hyviä.

Ja purkki tai kaksi vastiketta on ihan hyvä olla kaapissa valmiina jos maitoa ei tulekaan heti kun tulette kotiin. Saa lapsi sitten pullosta ravintoa.

Ja rakkautta paljon lapselle!

Vierailija
36/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuputa, tuputa ja tuputa rintaa/pulloa.. ja anna sitten nukkua kunnon unet.

En ole koskaan nähnyt lihavaa kiukkuista vauvaa! Ensimmäinen omani oli laiha ja kiukkuinen kuin ampiainen. TOinen olikin pulska ja iloinen kun sai tarpeeksi ruokaa.

Vierailija
37/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatu ihan kelpoja aikuisia tehtyä. LAstenhoito ja kasvatus ei ole mitään aivokirurgiaa, se on aika simppeliä hommaa loppujen lopuksi kun kuuntelee sekä omaa sydäntään, että sitä lastaan.

Ja mun mielestä kyllä kannattaa kuunnella niitä muitakin ihmisiä ja päästää kunnolla muitakin ihmisiä (jos sellasia on) mukaan lapsen elämään. SIis ettei toimi silleen " vain äiti tietää" ja " vain äiti hoitaa" jne. vaan antaa lapselle mahdollisuuden luoda omanlaisiaan ja rikkaita ja rakkaita suhteita muihinkin ihmisiin.

Vierailija
38/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aika yllättynyt siitä, että elämä ei muuttunut ihan tyystin. Olemme mm. käyneet ulkona syömässä monta kertaa, vaikka lapsi on vasta 3kk. Näemme myös ystäviämme lähes samaan tapaan kuin ennenkin. Ainoastaan baarissa käyminen ja sellainen yöriekkuminen on tietenkin jäänyt pois, mutta se muutos tapahtui kyllä jo raskauden alettua lähes vuosi sitten.

Luultavasti tilanne muuttuu lapsen kasvaessa, mutta nyt nautin, kun pääsemme helposti pojan kanssa liikkeelle.

Tiedän myös, että näin ei ole joka perheessä, mutta meillä vauvan kanssa elämä on ollut 95-prosenttisesti mukavaa ja helppoa. Tuohon viiteen prosenttiin mahtuvat sitten muutamat huutokohtaukset, joihin ei ole tuntunut mikään auttavan ja joskus kulminoituva suunnaton väsymys. Tuohon jälkimmäiseen meillä hyvä lääke on ollut se, että mies huolehtii esim. viikonloppuna yhden tai kaksi yösyöttöä pullon kanssa. Kun saa kuusikin tuntia unta putkeen, olo on jo ihan toisenlainen. Kannattaa tosiaan jakaa hoitovastuuta eikä tuntea siitä syyllisyyttä, koska loppujen lopuksi äidin hyvä kunto on myös perheen etu.

Olemme myös ottaneet sen linjan, että voimme antaa pojan hoitoon luotetuille läheisille. Tosin vain muutamaksi tunniksi näin pienenä. Tähän mennessä hoitokertoja on ollut kolme ja hyvin on sujunut. Pieni tuulettuminen lisää sekin omaa ja parisuhteen hyvinvointia.

Äitiyslomalla synnytystä odottaessa minua suorastaan ärsytti, kun ihmiset neuvoivat nukkumaan mahdollisimman paljon. Siinä sängyssä maatessa tuli katseltua kaihoten tyhjää pinnasänkyä. Olisin nimittäin paljon mieluummin jo touhunnut vauvan kanssa kuin loikoillut tyhjän panttina. Nykyään väsyneinä hetkinä niistä sen aikaisista päiväunista ei ole kyllä mitään hyötyä.

Mutta tämän vuodatuksen jälkeen yleisenä neuvona antaisin, että pyydä/pyytäkää tarvittaessa rohkeasti apua ja pidä myös omasta hyvinvoinnistasi huolta. Edessäsi on jännittävä aika, onnea!!!

Vierailija
39/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kai liian liikkuvainen, ja nyt vauva haluaa olla paljon liikkeessä! Aina ei jaksaisi kanniskella.

Kuuntele jotain rauhoittavaa musaa, jota voit soitella lapselle syntymän jälkeen. Laula jotain tiettyjä kappaleita.

Varaudu henkisesti vähiin uniin ja mahdollisiin imetysongelmiin (sorry negatiivisuus).

Hanki valmiiksi imetysliivit, liivinsuojuksia, Lansinoh-voidetta. Vauvalle on varmaan kaikki valmiina: vaipat, talkkia, Bepanthenia, kietaisubodyt on käteviä puettavia jne jne.

Vierailija
40/51 |
18.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle vuoden sisällä lapsen syntymästä. ei vaan kestänyt sitä hässäkkää. ja kun ei pimppiäkään irronnut, niin pahasti oli paikat revenneet synnytyksen aika, etten voinut antaa.