Määräaikainen vuokrasopimus
Määräaikainen vuokrasopimmus on tehty vuodeksi, mies sai töitä toiselta paikkakunnalta, mutta voiko tuota määräaikaista vuokrasopimusta purkaa?
Kommentit (10)
Vai joutuuko maksaan vuokrat loppuvuoden ja jotain sakkoa päälle vielä sopimuksen purkamisesta?
Vai joutuuko maksaan vuokrat loppuvuoden ja jotain sakkoa päälle vielä sopimuksen purkamisesta?
Loppuvuoden vuokra riittää, jos ei ole erikseen sopimuksessa mainittu jotain sakkoa. Voitte saada vuokrankin pois, jos siihen asuntoon löytyy uusi vuokralainen eikä vuokranantajalle tule tappiota.
Yleensä vuokranantaja ottaa esim yhden kuun takuuvuokran palkkioksi määräaikaisen sopparin purkamisesta.
Itse olen kerran määräaikaisen sopimuksen purkanut. Mulla luki sopimuksessa sakko, jonka maksoin, en loppuvuoden vuokria. Tuo sakko oli muistaakseni 1kk vuokra (max 2kk). Maksoin siis sen ja muutin löytämääni omistusasuntoon.
Kannattaa siis tarkistaa, mitä siinä vuokrasopimuksessa lukee.
Ottakaa yhteys vuokranantajaan. Jos on asiallinen tyyppi, niin varmaan löydätte vähintään kompromissiratkasun, kun oikeesti täysin muualle lähössä. Ite varmaan "maksattaisin" teillä sen ajan mitä kämppään kestäis saada uus asukas.
Ellen väärin muista, niin juuri työn saaminen toiselta paikkakunnalta on yksi niistä perusteista, joilla määräaikaisen vuokrasopimuksen voi irtisanoa ilman sanktioita.
Ainakin Laki24 näyttäisi sanovan samaa, että voi sanoa irti siinä tapauksessa kun on muutto toiselle paikkakunnalle edessä... Epäilyttää vaan tuo vuokranantajan suhtautuminen, että mitä jos alkaa penäämään jotain sakkoa silti, on vähän sellaisen ei-niin-asiallisen oloinen... Pitääkö siinä tapauksessa ottaa johonkin lakimieheen yhteyttä, jos alkaa vaatia esim. loppuvuoden vuokria?
Vuokrasopimuksessa ei lue mitään mistään sakoista, on vain kohta "muutoksista sovittava erikseen"
Ei voi lähtökohtaisesti. Sovittua saa varmasti vuokranantajan kanssa.