Siis mitä tämmöiset preppajat on?
"Olemme myös preppaajia, eli meillä on hyvät kotivarat erilaisten tilanteiden, kuten pitkien sähkökatkojen, lakkojen, tuotantokatkosten, myrskyjen tai taloudellisen tilanteen muutoksien varalle. Tuvassamme on pakastin ja ruokakomero, eli pieni huone, jossa varastoimme ruokaa. Lisäksi tuvassa on suuri pantry-kaappi, jossa on lähinnä herkkuja ja perustarpeita. Avohyllyillä ja tupasaarekkeen laatikoissa on myös joitain arkikäytössä yleisiä raaka-aineita, joita täydennetään ruokakomeron varastosta."
Selailin netissä ja löysin jonkun nuorenparin (luullakseni) maininnan siitä että he ovat preppajia. En ole ikinä kuullutkaan sellaisista ihmisistä. Olen siis 55 vuotias täti-ihminen itse.
Sitten tuli pitkä lista asioista, mihin varaudutaan. En ihan kässää. Mitä tuotantokatkja varten pitää varautua, siis missä ja milloin ja minkä tuotanto voi katketa?
Pitkiä sähkökatkja, mitä? Taloudellisen tilanteen romahtaminen? Siis kenen, koko maan, vai maailman, vai itse perheen?
Onko tämmöinen ajattelu jo kovinkin yleistä suomessa? Olen luullut että elellään ihan turvallisessa ja vakaassa maassa. Ei ole tullut mieleen alkaa mitään pottukellaria kaivamaan..
Esim itä-suomessa voi talvella olla pitkiäkin sähkökatkoja jolloin esim vaihtoehtoiset valo ja virtalähteet ovat järkeviä. Miksei kotona voisi olla parin viikon ruoka-aineet varastossa? Ei tarvita kuin katkos esim. kuljetuksessa niin kaupat on muutamassa tunnissa tyhjät.
En tarkoita että tuolloin välttämättä nälkään kukaan kuolisi, mutta antaahan eri tavalla mahdollisuuksia kun on ne säilyvät perus ruoka-aineet kotona. Lisäksi on mielenrauha siitä että pärjää. Lisäksi voi tulla esim. hetkellisiä rahaongelmia jolloin on kiva että kotona on ruokaa. Ja voihan se pankkikorttimaksaminenkin joskus olla toimimatta?