Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko joku selittää mulle elatusmaksuista?

Vierailija
18.04.2015 |

En oikein lukemani perusteella ole ymmärtänyt. Eli kun äiti ja isä eroaa ja äiti pysyy lähivanhempana, niin isä maksaa elatusmaksuja. Oma isäni maksoi aluksi, mutta sitten hän jäi eläkkeelle ja nyt käsittääkseni elatusmaksuja on maksanut Kela. Maksaako tällaisissa tilanteissa Kela elatusmaksut? Pitääkö isäni maksaa Kelalle jossain vaiheessa takaisin? Voiko yli 15-vuotias saada elatusmaksut omalle tililleen, jos ne menevät tällä hetkellä äidille? Kiitos vastauksista.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut maksetaan lähihuoltajalle, ei lapselle.

Vierailija
2/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa elatustukea silloin, kun elatusvelvollinen (isäsi) ei kykene maksamaan elatusmaksuja. http://www.kela.fi/elatustuki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:21"]Elatusmaksut maksetaan lähihuoltajalle, ei lapselle.
[/quote]
Ok, löysin vain netistä tällaisen pätkän:
Jossain tapauksissa myös lapsi voi sen saada itselleen, kun hän on täyttänyt 15 vuotta. Tukea maksetaan siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Ap

Vierailija
4/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko tuo Kelan tuki sellainen, että se pitää isäni maksaa jossain vaiheessa pois?
Ap

Vierailija
5/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sopimuksista joutuuko. Lapsen huoltaja on vastuussa lapsesta,joten elarit on järkevintä mennä äidille eikä teinille.

Vierailija
6/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:25"]Ja onko tuo Kelan tuki sellainen, että se pitää isäni maksaa jossain vaiheessa pois?
Ap
[/quote]

Jos isäsi on pienituloinen, hän voi anoa kelalta vapautusta. Eli silloin ei joudu maksamaan. Jos taas "huvikseen" jättää maksamatta, niin kela perii maksamansa elatukset häneltä.

Vierailija
7/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:21"]Elatusmaksut maksetaan lähihuoltajalle, ei lapselle.
[/quote]
Ok, löysin vain netistä tällaisen pätkän:
Jossain tapauksissa myös lapsi voi sen saada itselleen, kun hän on täyttänyt 15 vuotta. Tukea maksetaan siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Ap
[/quote]
Ehkä jos asuu omillaan.

Vierailija
8/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja voi tehdä pienituloiselle ns nollasopimuksen jolloin ei tarvitse maksaa mitään. Kelalta ei tarvitse erikseen anoa vapautusta.

Vierailija
9/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin elatusmaksut itselleni, koska käyn yksin kaupassa koulun jälkeen ja huolehdin muutenkin lähes kaikesta yksin, koska äiti illat ja yöt töissä. Mulla ei ole mitään maksullisia harrastuksia, maksan vaatteet ja meikit omista rahoistani (jaan mainoksia), syön päivän ainoan lämpimän ruoan koulussa, joten ruokalaskutkin mun osalta alle 100 € kuussa. Haluaisin säästää tulevaisuutta varten, koska tiedän, ettei vanhemmilta mitään apua heru.

Ap

Vierailija
10/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sun kannattaa soittaa Kelaan ja selittää tilanne.

Voit soittaa ma-pe klo 8-18: Lapsiperheiden tuet 020 692 206
Vanhempainpäivärahat, lapsilisä, elatustuki ja muut lapsiperheen tuet

Elatustuesta voi kysyä myös netissä: https://kysykelasta.kela.fi/viewforum.php?f=3

Vierailija
11/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti maksoi elatusmaksut suoraan lapsille ( oltiin teinejä), ja hyvin toimi! Maksettiin itse harrastukset, vaatteet, periaatteessa kaikki kulut paitsi asunto ja ruoka, jotka isä sitten tarjosi. Opin käyttämään rahaa järkevästi ja maksamaan laskuni ajallaan. Isän kanssa keskusteltiin rahankäytöstä. Sitten kun lähdin kotoa 18-v, oli takuuvuokrat ym. säästettynä.
Tämä toiminee, kun on ok toimeentulevat vanhemmat. Puhu äitisi kanssa...

Vierailija
12/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksuissa maksetaan muustakin kuin ruoasta ja vaatteista, paha niistä on säästellä. Miksei äitisi maksa vaatteitasi yms, jolloin voisit säästää omista tuloistasi.

Vierailija
13/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy äidiltäsi kai hän osaa siihen parhaiten vastata, kun asutte yhdessä. Ei kouluruoka riitä ateriaksi, käske ostaa ruokaa jääkaappiin, tilaa vaatteet ja kengät ja anna lasku äidillesi.

Vierailija
14/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:51"]Elatusmaksuissa maksetaan muustakin kuin ruoasta ja vaatteista, paha niistä on säästellä. Miksei äitisi maksa vaatteitasi yms, jolloin voisit säästää omista tuloistasi.
[/quote]
Mistähän muusta? Koulu ja terveydenhuolto on ilmainen, äidilläni on velaton asunto ja joutuisi maksamaan yhtiövastikkeen vaikka mua ei olisi olemassa, kyytiä en ikinä pyydä vaan pyöräilen. Mun mielestä oon aika "halpa" lapsi ja äitini jää joka kuukausi voitolle, koska aika pieni osa elatusmaksuista menee oikeasti mun elättämiseen. Eikä mun vanhemmat ymmärrä, jos sanon, että haluan lisää ruokaa, ne on molemmat niin vanhoja ja eläneet aina vähällä, niin niiden mielestä yksi ateria riittää ja illalla voi syödä vaikka leipää. Sama juttu vaatteiden kanssa.
Ap

Vierailija
15/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi mitään sille jos vanhempasi on idiootteja. Itse ostan lapsille ruokaa ja vaatteita saamillani elatusmaksuilla ja lapsilisällä. Vaadi, sano että olet nälässä, sano että hemoglobiinisi oli huono. Ne rahat tulisi käyttää sinunkin elämiseesi.

Vierailija
16/16 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:51"]Elatusmaksuissa maksetaan muustakin kuin ruoasta ja vaatteista, paha niistä on säästellä. Miksei äitisi maksa vaatteitasi yms, jolloin voisit säästää omista tuloistasi.
[/quote]
Mistähän muusta? Koulu ja terveydenhuolto on ilmainen, äidilläni on velaton asunto ja joutuisi maksamaan yhtiövastikkeen vaikka mua ei olisi olemassa, kyytiä en ikinä pyydä vaan pyöräilen. Mun mielestä oon aika "halpa" lapsi ja äitini jää joka kuukausi voitolle, koska aika pieni osa elatusmaksuista menee oikeasti mun elättämiseen. Eikä mun vanhemmat ymmärrä, jos sanon, että haluan lisää ruokaa, ne on molemmat niin vanhoja ja eläneet aina vähällä, niin niiden mielestä yksi ateria riittää ja illalla voi syödä vaikka leipää. Sama juttu vaatteiden kanssa.
Ap
[/quote]
Ehkä se asuisi pienemmässä asunnossa ilman sinua. Ei sitä nyt niin tarkkaan voi laskea mitä elatukseen "oikeasti" menee.
Tuskin sinä sitä rahaa saat itsellesi jollei äiti suosiolla anna.
Ehkä lastensuojelu auttaa sinua saamaan tarvittavan määrän ruokaa. Maksaahan se leipä ja päällisetkin, sillä rahalla voisit tehdä itsekin jotain terveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme