Hampaista lohkesi pala, ikenen läheltä!
Alhaalta, keskeltä lähti pieni pala sisäpuolelta, ikenen vierestä. Sieltä on ollut ennen terävä pieni kohta. Apua! Riittääkö että menen ensi viikolla hammaslääkäriin? Mitä ne tekee? Paikkaa? Hioo?
Kommentit (15)
Lohkesiko vanhaa paikkaa vai omaa hammasta? Näkyykö kolossa punaista (hammasydin?) Onko kolo syvä? Vihlooko, sattuuko? Jos lohjennut vain pieni pala ja vieläpä omaa hammasta, eikä hammasydin näy, voit hyvin odottaa.
T. Hammaslääkäri
Lohkeaman koosta ja alueesta (onko esteettinen haitta) riippuen joko vain vähän hiovat ja kiillottavat tai paikkaavat.
Tommonen. Omaa hammasta. Ei koske eikä vihlo.
Todella pieni lohkeama, ehkä on ollut ienrajassa kariesta. Voivat joutua poraamaan vähän, jotta saadaa puhdistettua. Osa lohkeamasta voi olla myös hammaskiveä. Itse en paikkaisi tuota, jos ei ole kariesta pohjalla. Pyöristäisin hieman ja kiillotaisin ja fluoria päälle. Näin parempi ennuste, kun ei pääse paikan alle bakteereja lymyämään.
T. Hammaslääkäri
En minä tiedä näkyykö hammassydäntä, en ymmärrä.. ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 15:48"]Todella pieni lohkeama, ehkä on ollut ienrajassa kariesta. Voivat joutua poraamaan vähän, jotta saadaa puhdistettua. Osa lohkeamasta voi olla myös hammaskiveä. Itse en paikkaisi tuota, jos ei ole kariesta pohjalla. Pyöristäisin hieman ja kiillotaisin ja fluoria päälle. Näin parempi ennuste, kun ei pääse paikan alle bakteereja lymyämään.
T. Hammaslääkäri
[/quote]
Kiitos!! Varaan ajan heti maanantaille ellei ala sattumaan.
Ei ole hammasydin lähimaillakaan. Itseasiassa epäilen vähän, että sulta on lohjennut sieltä hammaskiveä, ainakin viereisessä hampaassa on sitä nimittäin iso kökkäre. Ienrajassa joko pieni lohkeama tai vain harjausvaurio. Tuota ei ole pakko edes mennä näyttämään kuvan perusteella.
T. Hammaslääkäri
Se vaan hieman hankaa kieltä puhuessa. Ap
Mitä jos lohjennut pala on paikkaa? Paikattiin hammas viikko sitten ja paikka jäi liian korkeaksi. Söin ja reunasta lohkesi pala uutta paikkaa. Aika samanlailla kuin ap:n kuvassa. Ei ole ollenkaan kipeä. Onko paha, pitääkö mennä hammaslääkäriin?
Ei ole pakattu tuosta. Käyn maanantaina kuitenkin ettei mene pahemmaksi. Ap
No tuossa on ihan selvästi lohjennut hammaskiveä pois, ei todellakaan omaa hammasta. Todella tulehtuneet ikenet ja runsaasti kiveä, et ole varmaan vuosiin käynyt hammahoidossa?
Mulla lähti pieni pala hampaasta pois tänään ienrajan läheltä. Ei satu tai vihlo. Apua. Kolosta ei näy punaista auttakaa
Siis yhdestä hampaista. Tää on hirveetä! Ei satu mut pelottaa!