Mikä on alkoholissa se positiivinen ja järkevä asia
jonka vuoksi sitä myydään niin laajalti kaupoissa ja Alkossa? Mikä siinä on se pointti, että sitä on oltava käytettävissä?
Ja miksi sitten ei hyväksytä kaikkia humalassa tehtyjä asioita, eihän ihminen voi hallita täysin itseään juotuaan alkoholia?
Kommentit (36)
No niinpä. Itse aikoinaan ollut vähän koukussa ko.aineeseen, ja tehnyt sen vaikutuksen alaisena vaikka mitä typeryyksiä... Oon tullut siihen tulokseen, ettei alkoholin suosio taida perustua "hyvään" ja järkeen, vaan ihmisten elämyshakuisuuteen, pakenemisen ja unohtamisen haluun jne. Kännien vetäminen nähdään "vapauttavana", stressin nollaajana, eräänlaisena katharsiksena jne. Mutta onko se sitä todella?? Omissa kokemuksissani kännäyksen "puhdistava" vaikutus ainakin oli silkkaa itsekusetusta.
Rumakin näyttää hyvältä ja tyhmä vaikuttaa älykkäältä.
Monet parisuhteet solmitaan kapakoissa.
Suomessa on todella paljon avioeroja.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:05"]
Alkoholia myydään kaupassa laajalti siksi että sitä ostetaan paljon. Kapitalismiksi kutsutaan.
[/quote]
No niinpä, mutta kiinnostavampaa minusta onkin se, miksi ihmiset sitä ostavat.
Alkoholi on tärkeä makukomponentti viineissä, oluissa, viskeissä, rommeissa, gineissä, sherryissä, porteissa, kuohuviineisä sekä tietysti erilaisissa juomasekoituksissa. Alkoholi rentouttaa, kohottaa mielialaa, tekee sosiaalisemmaksi ja tuottaa mielihyvää. Mainio aine.
Se tasoittaa mielen kulmia, ainakin minulla.
Elämä on melkoisen hektistä, paljon tapahtuu, hyvää ja pahaa, joten pieni rentoutus on hyväksi.
En juo niin paljon että tekisin mitään normaalista poikkeavaa. Yömyssy on mulle tarpeellinen.
Kännejä en vedä.
Kun katsoo elämäänsä taaksepäin, niin varmaan puolet parhaista muistoista liittyy aikaan, jolloin on ollut ainakin vähän humalassa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:37"]
Kun katsoo elämäänsä taaksepäin, niin varmaan puolet parhaista muistoista liittyy aikaan, jolloin on ollut ainakin vähän humalassa.
[/quote]
Säälittävää
Parasta alkoholissa on se että naiset uskaltavat tehdä alotteita pikku hiprakassa
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:16"]
Alkoholi on tärkeä makukomponentti viineissä, oluissa, viskeissä, rommeissa, gineissä, sherryissä, porteissa, kuohuviineisä sekä tietysti erilaisissa juomasekoituksissa. Alkoholi rentouttaa, kohottaa mielialaa, tekee sosiaalisemmaksi ja tuottaa mielihyvää. Mainio aine.
[/quote]
Jep, onhan alkoholilla toki miellyttäviäkin vaikutuksia! Joillekin tuo mainio aine kuitenkin aiheuttaa myös riippuvuutta, krapulaa, masennusta, unihäiriöitä, pöhötystä, harkintakyvyn alenemista, aggressiivisuutta, harhaisuutta, itsetuhoisuutta yms. Juomani määrät eivät aina edes olleet mitenkään kohtuuttomia, eli kaipa alkoholi sitten voi vaikuttaa ihmisiin eri tavalla.
Pitää ajatella alkoholipolitiikan seurauksia, eikä alkoholin. Jos alkoholia ei myytäisi vapaasti, pimeät pullot, kotikeittely ja ongelmajuomisen piilottelu yleistyisivät. Tämä lisäisi ainakin metanolimyrkytyksiä, luultavasti myös alkoholimyrkytyksiä ja yleistä liikakäyttöä. Nuoriso taas kiinnostuisi kielletystä hedelmästä entistä enemmän, kuten kannabiksen kohdalla on nyt.
Tuossa esimerkiksi tutkimus viskin polyfenoleiden estovaikutuksesta melanogeneesiin.
Itse pidän useiden mietojen, käymisteitse valmistettujen juomien mausta ja se on näppärä elintarvike ruuanlaitossa. Ja alkoholia eli etanolia tarvitaan muuhunkin kuin juomiseen, mm. dieselin valmistamiseen ja desinfioivana aineena lääke- kosmetiikka- ja hygieniateollisuudessa. Toisin sanoen jokapäiväinen elämä voisi muuttua absolutisteillakin melko mielenkiintoiseksi jos sitä ei olisi lainkaan käytettävissä. Toisekseen kantapään kautta tiedetään, että laillisella ja säännöstellyllä alkoholinmyynnillä on pienemmät haittavaikutukset kuin kriminalisoinnilla.
Ei se hallintakyvyn menettäminen humalassa tapahdu kuin katkaisinta napsauttamalla. Jos ihminen on toimintakykyinen esim. tekemään rikoksen on ollut myös riittävän harkintakykyinen ollakseen syyntakeellinen. Lisäksi humalatila on valinta ellei sairasta alkoholismia.
Kun on riittävän korkea prosenttimäärä, niin kelpaa tappamaan basilleja. Muutapa käyttöä minä kyseiselle aineelle keksikään.
[/quote]
Mulla päinvastoin, kadun syvästi, että ikinä alkoholiin sekosin. On siellä toki hyviäkin hetkiä, mutta lähimenneisyydestä ei voi enää niin sanoa, mutta kukaan ei koskaan etukäteen tiedä, tuleeko siitä ongelma vai ei.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:16"]
[/quote]
Jep, onhan alkoholilla toki miellyttäviäkin vaikutuksia! Joillekin tuo mainio aine kuitenkin aiheuttaa myös riippuvuutta, krapulaa, masennusta, unihäiriöitä, pöhötystä, harkintakyvyn alenemista, aggressiivisuutta, harhaisuutta, itsetuhoisuutta yms. Juomani määrät eivät aina edes olleet mitenkään kohtuuttomia, eli kaipa alkoholi sitten voi vaikuttaa ihmisiin eri tavalla.
[/quote]
Ei se kaikille sovikaan. Niin kuin ei tietysti mikään nautintoaine. Itse en ole kärsinyt mistään mainitsemistasi haitoista, en edes krapulasta (tosin olen vasta 30-vuotias). -6
Hyvä vehnäolut maistuu hyvälle pihviaterian kanssa, samoin myös jotkut punaviinit. Erilaista alkoholia on tarjolla siksi että ihmisillä on erilaiset makumieltymykset - esim aivan kuin karkkiakin myydään eri sorttia. Eri laadun ovat taas eri tarkoituksiin, kuten kuohuva. Se on taas eri asia miksei kaikki ihmiset osaa käyttää sitä sivistyneesti - Suomessa sen voi selittää jonkinlaisena jännityksen laukaisijana - ollaanhan me kovin jäykkää kansaa. Mutta kyllä sitä muuallakin osataan ns.vetää perseet, hyviä esimerkkejä löytyy Briteissä, Ruotsista ja Australiasta. Mutta miksi joillekin tukee alkoholi-ongelma? Sen osaa varmaan selittää alkoholisti itse, jos sen vaan ongelmaksi näkee.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:56"]
[/quote]
kukaan ei koskaan etukäteen tiedä, tuleeko siitä ongelma vai ei.
[/quote]
Höpö höpö. -6
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:10"]
No niinpä. Itse aikoinaan ollut vähän koukussa ko.aineeseen, ja tehnyt sen vaikutuksen alaisena vaikka mitä typeryyksiä... Oon tullut siihen tulokseen, ettei alkoholin suosio taida perustua "hyvään" ja järkeen, vaan ihmisten elämyshakuisuuteen, pakenemisen ja unohtamisen haluun jne. Kännien vetäminen nähdään "vapauttavana", stressin nollaajana, eräänlaisena katharsiksena jne. Mutta onko se sitä todella?? Omissa kokemuksissani kännäyksen "puhdistava" vaikutus ainakin oli silkkaa itsekusetusta.
[/quote]
Oletkin entinen ongelmakäyttäjä. Alkoholilla on helppo kääntää unirytmi yövuoroon kun vetää lauantaina kännit ja nukkuu koko sunnuntain. Ilman alkoholia pärjää, mutta ei koe sen antamaa hauskuutta. Alkoholistit ovat masentuneita joka tapauksessa, heille se tuo lähinnä normaalin olon.
Alkoholijuomissa parasta on etanoli. Joka muuta väittää, valehtellee!
Ei alkoholi vie harkintakykyä täysin, paitsi jos on juonut ihan liikaa. Tällöin jo itsensä moiseen humalatilaan hankkiminen on tuomittavaa.
Alkoholia myydään kaupassa laajalti siksi että sitä ostetaan paljon. Kapitalismiksi kutsutaan.