Onko ystävä pettänyt teidät?
Lapset on lapsia ja teinit teinejä. Mutta oletteko aikuisina joutuneet pettymään ihmisiin/ihmiseen, jota piditte ystävänä? Itselle kävi nyt näin. Hämmentää ja surettaa.
Olen tuntenut tämän ihmisen yli 20 vuotta. Molemmilla on ollut vaikeuksia työuupumuksen ja masennuksen kanssa ja on tuettu toista. Pahan loppuunpalamisen jälkeen aloin muuttaa elämääni.. Vaihdoin työ- ja asuinpaikkaa ja nyt voin hyvin. Ystäväni syö yhä masennuslääkkeitä ja on saanut tukeni uusimmassa uupumuksessaan. Katsoin, etten kuormittanut häntä millään "mutta kato miten hyvin mulla nyt menee, kyllä säkin pystyt" -tarinoilla, elin vain elämääni.
Erosin vuosi sitten, sekin lopulta muutos parempaan. Eroa käsitellessä minulla oli ns. laastarisuhde. Kun tämän miehen kanssa sitten erkanimme, alkoi tapahtua kummallisia. Laastarisuhde ei jatkunut, kun hän alkoi haluta vakavampaa suhdetta. En voinut sitä tarjota, joten lopetimme. Mies tiesi ystäväpiiristäni vain tämän vanhan ystävän ja samalla paikkakunnalla asuvaa lähisukulaistani. Sitten puhelimeni soi, sukulaisnaiseni soitti. Ystäväni oli soittanut hänelle, itki ja huusi, kertoi että tämä mies on (kenenkään pyytämättä) alkanut kantaa hänen asunnolleen ties mitä minun eriparisukkiani ja vanhoja hammasharjoja ja ovat siinä sitten tämän miehen kanssa ovat tavanneet useammin ja puhuneet minusta. Tuntikausia. Useita kertoja. Ystäväni tenttasi sukulaisnaiseltani, että mitä minä olen sukulaisilleni kertonut tästä ystävästä, että tämä sukulainen on miehen mukaan sanonut tästä ystävästäni sitä ja tätä, aivan ihmeellistä tavaraa... ystäväni oli ollut hyvin dramaattinen ja päätti puhelun kertomalla, että "aikoo nyt mennä kohtaamaan minut kasvoista kasvoihin".
Sukulaisnainen kertoi soittaneensa minulle siksi, että huolestui ystäväni mielentilasta tämän sävyn ja kerrottujen juttujen "villeyden" vuoksi ja kehotti harkitsemaan, haluanko vastaanottaa tätä ihmistä ainakaan tuossa mielentilassa. Tämä ystäväni (vai "ystävä"?) laittoi minulle lyhyen viestin kysyen kyläilystä että voisi "tuoda näitä tavaroita", muttei maininnut tunnepurkaustaan tai oletettua asiaansa. Päätin olla olematta tuolloin kotona, että nyt ei sovi. Sen jälkeen hänestä ei ole kuulunut mitään. Mies on kyllä lähetellyt minulle maraton -viestejä ja räyhännyt puhelimeen vaikka mitä. Lopetti, kun otin lopulta yhteyttä hänen äitiinsä...
Jäin ihmettelemään. Oma vaikutelma on, että mies harmistui suhteen katkeamisesta ja päätti kostaa harminsa sotkemalla välejäni siihen ainoaan ystävääni jonka hänkin tunsi. Mutta millainen ystävä lähtee mukaan tuollaiseen? Miksi? En osaa kuvitella, että ottaisin itse vakavasti jos joku puolituntematon ystävän entinen "hoito" tulisi juoruilemaan minulle jotakin kummallisia ihmisestä, jonka olen tuntenut yli 20 vuotta. Nauraisin varmaan pihalle moisen ja sitten soittaisin tälle ystävälle, että exääsi vissiin kiukuttaa. Syystä tai toisesta tämä ystäväni reagoi toisin. Sukulaisnainen kertoi osan niistä jutuista, joita tämä mies oli laittanut hänen ja minun suuhun. Jos sellaisia uskoo, niin ei kyllä ole ihan normaali, sen verran villiä tavaraa oli...
Kommentit (3)
Kuulostaa katkeralta mieheltä. Eivät kaikki osaa käsitellä pettymyksiään.
No, mahdoton toki sanoa. Ehkä ystäväsi ei ole itsensä masennuksen takia. Oliko tuo laastarimies hyvä puhumaan? Jos masennus on vienyt ystäväsi itsetunnon, hänet on varmaan voinut puhua uskomaan vaikka mitä. Pahoinvoiva ihminen on helppo hyväksikäytettävä. Yrittikö tuo laastarimies ottaa yhteyttä näihin muihin ihmisiin, jotka tiesi sinun tuntevan? Jos ei, puhuu sen puolesta on valinnut kostolleen helpoksi katsomansa välikappaleen.
En usko, että ystäväsi voi hyvin. Ehkä asiaan voi palata hänen kanssaan sitten, jos hän joskus voi paranee?
Jo on sekavaa kirjoitusta.