Olen ruvennut itse tekemään kotona leipää.
Ei maistu tuo kaupan leipä enää kellekkään, nytkin on ostettu paahtoleipää ja ruispaloja ovat vieläkin syömättä.
Kommentit (7)
No kerro, miten leivän teko on onnistunut. Käytätkö juurta? Onko sinulla puu-uuni ja käytätkö sähköuunia?
Suomessa leivän laatu on heikentynyt muutamassa vuodessa, yhtä höttöä ja ilmaa puolet. Ja ihan sika kallista, siihen mitä tarvikkeet maksavat eli ihan hyvä tuntipalkan saa itselleen ja maukkaan leivän lisäksi.
Leipominen kannattaa! Minä olen leipionut leipämme jo muutaman vuoden itse. Saa todellakin maukkaampaa kuin mikään kaupan leipä. Vaihtelevasti käytössä juuri ja pikahiiva, uunina tavallinen sähköuuni. Eikä ole työlästä, odottelua vain vaatii. Kannattaa googlata pataleivän ohje ja aloittaa sillä. Sitä ei tarvitse vaivata ollenkaan (vaikka vaivaaminen on kyllä minusta se hauskin osuus).
Kannattaa kysellä tuttavilta vanhoja käyttämättömiä leipäkoneita. Pääsee todella helpolla ja valmiin leivän voi ajastaa. En tajua, miksi ihmisiltä jäi silloin buumin jälkeen leipäkoneet käyttämättä. Meillä sellainen kuumenee joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:13"]
No kerro, miten leivän teko on onnistunut. Käytätkö juurta? Onko sinulla puu-uuni ja käytätkö sähköuunia?
Suomessa leivän laatu on heikentynyt muutamassa vuodessa, yhtä höttöä ja ilmaa puolet. Ja ihan sika kallista, siihen mitä tarvikkeet maksavat eli ihan hyvä tuntipalkan saa itselleen ja maukkaan leivän lisäksi.
[/quote] Laitan juuuren iltasella ,vettä ja jauhoja, ruis ,vehnä ja hiutaleita, sekä kuivahiivaa pussi. Saa olla sellaista velliä, vispailen silloin tällöin, Seuraava päivänä lisäilen jauhoja,suolaa ja vähän sokeria. Kohottelen saa ollla aika löysää ja sitten pellille, kohotus ja uuniin.
Minäkin kyllästyin kaupan leipiin. Hyvät maksaa sairaasti (esim. luomulaatuiset pienleipomoiden sämpylät) eikä niitä ole aina edes saatavana. Itse tehdyt sämpylät on tosi hyviä, eikä tarttee kuin kerran viikossa leipoa (meidän perhekoolla). Paahtoleipä ja tuoreet ruispalat on ainoita, joita ostetaan enää.
Itse teen sämpylät tuorehiivasta, luomuvehnäjauhoista, grahamjauhoista ja milloin mistäkin puurohiutaleista (yleensä Kuntokaura). Halpaa ja hyvää!
Minä oon leiponut jo vuoden ajan omat leipäni. Todella halpaa, hyvää ja hauskaa. Suosittelen!
Ihanaa! Itsekin haluaisin, mutta on kovin aikaa vievää ja tuppaa maistumaam hiivalle/soodalle :(