(Jälki)vuoto synnytyksen jälkeen - synnytyksestä 2,5kk???
Eli kysyn, josko löytyis kohtalotovereita.
Eli synnytyksestä on nyt kulunut 2,5kk. Jälkivuotoa kesti vajaa 8 viikkoa. Sen jälkeen tuli pientä vuotoa,joka kesti aina muutaman päivän, noin viikon välein. Nyt vuotoa ei ole tullut kolmeen viikkoon, kunnes taas äsken vessassa käydessä paperiin tuli pyykiessä hiukan verta. Eli ei sitä vuotoa paljoo tule, mutta tulee kumminkin.
Voiko tää olla jotain pitkittynyttä jälkivuotoa? Kuukautiset? Vai muuta? Kolme viikkoa takaperin tutkittiin kohtutulehduksen varalta tulehdusarvot ja ne olivat hyvät eli sitä nyt ei ainakaan pitäis olla.
Mutta kokemuksia...?
Kommentit (7)
Mulla esikoisen jälkeen tuli joskus noin 6-10 viikon kuluttua synnytyksestä vähän vuotoa. En muista ihan tarkkaan että milloin se oli. Kyselin siitä silloin tutuilta, ja tuumasivat että jälkivuodolta kuulosti. Terkkarilta en kysynyt tai mistään asiantuntijalta. Vuotoa ei tullut paljon.
Uudelleen vuotoa tuli sitten vasta kun vauva oli jo 8kk ja taas tosi vähän. Se ei enää musta voinut olla jälkivuotoa :) Ovulaatio tulikin sen perään eli menkat alkoi sitten silloin. Mutta en tiedä takuulla sanoa että oliko tuo eka vuoto jälkivuotoa vai menkkoja.
Coe rv 35+0
kertana 4 viikkoa. Sitten pari viikkoa taukoa ja sitten menkat. Lääkäri sanoi, että jälkivuodon ja menkkojen välissä täytyy olla vähintään selkeä vuodoton viikko, jotta kyse on menkkojen alkamisesta.
T: AIHA Rv 4+2
12vko oli, ja jälkikäteen lääkäri kommentoi, että olisi pitänyt kyllä jo ottaa yhteyttä (vaikka viimeiset 2vko ihan pientä tuhrua). Saattaa olla vialle, joten ota yhteyttä lääkäriin jos et vielä ole sitä tehnyt.
Joskus pieni muru istukkaa saattaa jäädä ja aiheuttaa vuotelu vaivaa.
...mutta se ei ole kovinkaan tavallista ja pitaa tosiaan tutkia ettei ole jotain muuta syyta kuin jalkivuoto. Eli juuri tuo istukan pala voi tulla kysymykseen tai sitten esim. polyyppi kohdussa. Mulle tehtiin ensin kohdun ultria 2x, sitten verikoe jolla katsottiin istukkahormonit, ja lopulta kohdun tahystys. Mitaan ei loytynyt. Eli ainakin tallaisia tutkimuksia kannattaisi kayda kysymassa laakarilta. Oletko muuten kova vuotamaan verta (esim. ikenista?)? Sitten voisi tulla kysymykseen viela jokin hyytymisongelma, mutta tosiaan ensiksi kannattaisi sulkea pois nuo gynekologiset syyt.
Minähän en meinannut päästä niistä eroon lainkaan ja ravasin 2 kertaa ultrassa ja vielä kerran yksityisellä...
Minulla oli pitkään...ainakin 3kk vuotoja... ja sitten jatkuivat jokatoinen viikko alkoivat ja kestiviikon. Kuukautiseten kaltainen ja määrällisesti samanlaiset. Tutkittuaan yksityisellä sanottiin olevan ns. hormoonivuotoa joka voi jatkua pitkäänkin ja minulla kesti kun poika 6kk. Pelkäsin että hemoglobiini menisi ihan huonoksi , mutta puolen vuoden tietämillä oli 128-135 eli hyvä...
Mutta oli kypsää ja jännittää saanko samanlaisen vuodon taas kun nyt olen kolmatta kertaa raskaana. ekan kanssa tällaista ei ilmennyt.
Kannattaa käydä julkisessa tai yksityisellä ja otattaa ainakin ultra ja papakin hyvä.
Tulisi kuukautiset mieleen kun taukoakin ollut vähän välissä.
t.midwife