Saako opettaja jakaa lasten koevastauksia Facebookissa?
Ihan tässä nuorena opettajana mietin, kun entiset kurssikaverit, jotka ovat jo työllistyneet, saattavat laittaa Facebookiin kuvan/lainauksen lapsen huvittavasta koevastauksesta ja keräävät näillä kasapäin tykkäyksiä. Ovathan vastaukset huvittavia/hellyyttäviä, eikä toisaalta tässä leimata ketään tiettyä oppilas. Tämä on jakanut mielipidettänäni vähän kaksinaisesti. Toisaalta pidän päivityksistä, enkä näe niissä mitään loukkaavaa, mutta toisaalta ajattelen, mitä vanhemmat sanoisivat siitä, että heidän lapsensa vastauksia jaetaan Facebookissa. Itse en tätä tekisi jo ihan sen vuoksi, että monet vanhemmat eivät asiaa ehkä osaisi ottaa huumorilla.
En ole halunut vaikuttaa kiukkuiselta kukkahattutädiltä, joten olen pitänyt suuni kiinni vaitiolovelvollisuudesta. Emme kuitenkaan ole niin hyviä ystäviä näiden ihmisten kanssa, jotka tätä tekevät. Tämä mainittu opettajan vaitiolovelvollisuus koskee oppilaan ja oppilaan perheen tietoja (yhteystiedot, perheen taustat, muut arkaluontoiset ja henkilökohtaiset asiat, kuten esimerkiksi erityisoppilaalla opetuksen järjestäminen ja terveydellinen tilanne).
Kuinka paljon opettaja saa kertoa työpäivästään, ilman että mennään rajan yli?
Onko lapsen hassunhauska puolivitsillä laitettu koevastaus liikaa?
Kommentit (37)
Mun edesmennyt äikkäope vuodelta kivi ja vasara, kirjailija ja palkittu kolumnisti Pentti Ruohonen teki noista kirjan jo 1970-luvulla
*Rovaniemen jälkeen naimme kuolleita poroja*
Ei saa laittaa. On liikaa. Copy-pastetkoon omia materiaalejaan.
EI saa. Oikeastaan kyse ei kuitenkaan ole vaitiolovelvollisuudesta (koska eihän nuo jutut mitenkään paljasta sitä, kuka ne huvittavat vastaukset on kirjoittanut - eri asia, jos edes välillisesti paljastaa, esim mainitaan, että on erityisoppilas tai kaupunkilainen maaseutuluokassa tms.)
Kyse on tekijänoikeudesta, joka siis on noilla lapsilla itsellään. Jos joku muu käyttää tekstinpätkiä, kyseessä on tekijänoikeusrikkomus.
Ollaanko nykyään enää niin avomielisiä? Vaikka sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt, samalla kuitenkin myös yksityisyys ja tarve siihen on tiukentunut. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:32"]
Mun edesmennyt äikkäope vuodelta kivi ja vasara, kirjailija ja palkittu kolumnisti Pentti Ruohonen teki noista kirjan jo 1970-luvulla *Rovaniemen jälkeen naimme kuolleita poroja*
[/quote]
Toinen pieksulainen :-)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:34"]
EI saa. Oikeastaan kyse ei kuitenkaan ole vaitiolovelvollisuudesta (koska eihän nuo jutut mitenkään paljasta sitä, kuka ne huvittavat vastaukset on kirjoittanut - eri asia, jos edes välillisesti paljastaa, esim mainitaan, että on erityisoppilas tai kaupunkilainen maaseutuluokassa tms.)
Kyse on tekijänoikeudesta, joka siis on noilla lapsilla itsellään. Jos joku muu käyttää tekstinpätkiä, kyseessä on tekijänoikeusrikkomus.
[/quote]
Minäkin mietin, että vaitiolovelvollisuuteen tässä ei ehkä voisi vedota, koska tilanne ei ole kovinkaan arka. Välillä tuppaa kuitenkin unohtumaan nuo tekijänoikeusasiat. Siitähän tässä oikeastaan on kysymys. Ap
Opiskellessa arvosanat on julkisia, mutta vastaukset ei ole. Mahtaako peruskoulussa edes arvosanat olla julkisia?
Fb:ssä olen nähnyt kauempaa tulevia koevastauksia, ne on koottu yhteen ja on olleet todella hauskoja. Mutta silloin, kun tiedetään kuka opettaja on ja ne vastaukset on lähiajalta, on vähän kyseenalaista. Helppo yhdistää tiettyyn oppilaaseen
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:32"]
Mun edesmennyt äikkäope vuodelta kivi ja vasara, kirjailija ja palkittu kolumnisti Pentti Ruohonen teki noista kirjan jo 1970-luvulla *Rovaniemen jälkeen naimme kuolleita poroja*
[/quote]
Toinen pieksulainen :-)
[/quote]Ruohos-Pena oli ainutlaatuinen. Erittäin hyvä pedagogi: Hiljensi rikollisimmatkin häiriköt joita luoja paratkoon siinä koulussa kyllä riitti, mutta osasi motivoida loistavasti aineestaan kiinnostuneet. Taisi olla Suomen ainoo ope, joka luetutti sisälukukokeessa koetekstinä Jammun pakinoita. Eräs toinen Ruohosen oppilas kertoi vuosia sitten luokkakokouksessa että Penan oppilaista on päätynyt kirjoittaviksi journalisteiksi poikkeuksellisen paljon ihmisiä kun otetaan huomioon kaupungin pienuus :=))
"Kuinka paljon opettaja saa kertoa työpäivästään, ilman että mennään rajan yli?"
Minusta opettajaa koskee ihan samanlainen vaitiolovelvollisuus kuin muitakin viranhaltioita tai työelämässä yleensä. Eli ehdoton ei, ei edes puolisolle, sillä on täysin mahdollista, että tiedoista joku tunnistetaan ja tulee leimatuksi, jopa koulukiusatuksi. Luulisi tämän olevan jokaiselle opettajalle selvää. Vastauksien julkaiseminen osoittaa opettajalta suurta ammattitaidon puutetta ja ajattelemattomuutta. Ja minusta sinun jo ammatin puolesta pitäisi puuttua siihen, koska olet opettaja ja opettajan yksi tehtävä on suojella jokaista lasta, vaikka ei olisikaan sinun oppilaasi.
Jos huomaisin lapseni koevastauksia julkisessa mediassa tai kuulisin niistä, niin nostaisin metelin, sillä jo laki takaa myös lapselle yksityissuojan ja vanhempana minun tehtävä on suojellla sitä. Sitten kun lapsi on täysi-ikäinen julkaiskoon mitä lystäävät.
Juridisesti opettajalla ei ole edes oikeutta julkaista niitä, ei edes nimettömänä, koska heillä ei ole mitään omistusoikeutta oppilaiden kouluvastauksiin, vaan koululla ja oppilaalla. Luulen, ettei opettajat edes ymmärrä mitä tekevät, koska he antavat/siirtävät oikeudet käyttää noita vastauksia julkiselle medialle, mihin käyttöön tahansa, sillä omistusoikeus fb:ssa siirtyy palvelun tarjoajalle, eikä niitä enää saa pois, vaikka opettaja/vanhemmat/oppilas niin haluaisi, vaan ne säilyvät siellä ikuisesti.
Kyllähän hauskoja vastauksia on aina kiertänyt opettajien keskuudessa ja printteinäkin. Tosin ne eivät ole ihan päiväntuoreita, vaan niitä on kerätty jonkin aikaa. Itsestään selvää on myös aina ollut, että vastaaja, koulu ja paikkakunta eivät käy ilmi. En minä ole niitä osannut pahoina tai loukkaavina pitää. Vähän hämmästyttää tuo tekijänoikeus. Olisiko linkkiä todistamaan asia? Ettei menisi hiustenhalkomiseksi.
Muistuu mieleeni yksi tilanne koulusta. Vielä muutama oppilas pakersi kokeen kimpussa, suurin osa oli jo jättänyt vastauksensa ja poistunut luokasta. Järjestelin siinä vastauksia jo aakkosjärjestykseen ja samalla hiukan silmäilin, miten koe oli sujunt. Yhdessä paperissa oli sitten joku tahaton virhe, joka teki vastauksesta huvittavan. Naurahdin itsekseni. Silloin edessä istunut aikamoinen tosikko katsoi minua silmälasiensa yli ja totesi vakavana: Opettaja ei saa nauraa oppilaiden virheille. Totesin siihen, että en minä sitä pahuuttani tai pilkatakseni tee, vaan siksi että vastaus oli muuttunut niin hauskaksi. En tosin julkaissut sitä enkä muitakaan hauskoja vastauksia.
Olisi ok, jos ei olisi suoria kuvia kokeista vaan pelkkiä lainauksia JA ne olisivat pidemmän ajan takaa. Ihan lapsia ajatellen, ei varmasti olisi ollenkaan kivaa, että omalle vastaukselle naureskellaan.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:59"]
Muistuu mieleeni yksi tilanne koulusta. Vielä muutama oppilas pakersi kokeen kimpussa, suurin osa oli jo jättänyt vastauksensa ja poistunut luokasta. Järjestelin siinä vastauksia jo aakkosjärjestykseen ja samalla hiukan silmäilin, miten koe oli sujunt. Yhdessä paperissa oli sitten joku tahaton virhe, joka teki vastauksesta huvittavan. Naurahdin itsekseni. Silloin edessä istunut aikamoinen tosikko katsoi minua silmälasiensa yli ja totesi vakavana: Opettaja ei saa nauraa oppilaiden virheille. Totesin siihen, että en minä sitä pahuuttani tai pilkatakseni tee, vaan siksi että vastaus oli muuttunut niin hauskaksi. En tosin julkaissut sitä enkä muitakaan hauskoja vastauksia.
[/quote]
Ihan oikeassa oppilaasi oli, eikä edes mikään tosikko. Miltä tuntuisi, jos pomosi/työkaverisi/puolisosi/ystäväsi vähän vain naureskelisi tekemillesi virheille? Vähän ammatillisuutta, empatiaa ja kykyä asettua vastapuolen asemaan. Noinhan ne kiusaajatkin aina: "siis eihän me millään pahalla"...
Tuskin mistään tekijänoikeuksista voi olla kyse, onhan aitoja yo-vastauksiakn kautta aikojen käytetty oppimateriaaleina.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:35"]
Ollaanko nykyään enää niin avomielisiä? Vaikka sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt, samalla kuitenkin myös yksityisyys ja tarve siihen on tiukentunut. Ap
[/quote]
1. syy
2. seuraus
Lapsellakin on ihmisoikeudet. Joissakin tapauksissa saattaa lapsen vastauksista tunnistaa, kuka on kysessä. Laista en tiedä, mutta jos verrataan aikuisopiskelijan oikeuksiin niin miksi lapsia ei koskisi samat oikeudet. Kylläpäs opettajatkin ovat pinnallisia.
No en kyllä itse tykkäisi jos koevastaukseni julkaistaisiin facessa. Vaikkei siinä nimeäni sanottaisi, on se silti inhottavaa.
Inhottava opettaja. Kiusaajaluonne aivan selvästi, ja kiusaamistahan tuo onkin - viimeistään silloin kun asianomainen oppilas näkee tuotoksensa opettajan FB-sivuilla naurettuna ja peukutettuna :(