Psykiatri: Narsismi-syytöksistä tuli lyömäase
Vaikka narsismista puhutaan paljon, lääketieteellisesti diagnosoidut persoonallisuushäiriöt eivät ole lisääntyneet, vaan pikemmin pysyneet vakiona, psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä toimiva Hannu Lauerma sanoo.
– Aviopuolisot diagnosoivat toisiaan narsisteiksi ja käyttävät termiä lyömäaseena riitatilanteissa ja huoltajuuskiistoissa, hän kuvailee.
Lääketieteellisen termin ryöstöviljely muuttaa termin myös helposti haukkumasanaksi. Silloin sillä leimataan sen sijaan, että pyrkisimme ymmärtämään, mistä on kyse, Lauerma näkee.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/280174-psykiatri-narsismi-syytoksista-tuli-lyomaase
Tässä pikkuisen faktaa ja ajateltavaa keittiöpsykologeille.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:48"]
Voiko narsisti masentua? Saisiko tästä jotain lähdettä? Itse kuvittelisin, että ei voi, koska narsistilla on vääristynyt ja ylipaisunut kuva itsestään. Mutta jos jollain on evidenssiä asiasta, olisi kiva lukea. Mutuilua ja "minä tiedän narsismin psykopatiasta kaiken, kun mulla oli kerran mies, joka satavarmasti oli narsisti" -todistelua en nyt kaipaa, vaan tutkimusfaktaa.
[/quote]
Voi. Itsemurhat ja vakava masennus ovat jopa yleisempiä narsisteilla kuin terveillä.
Voiko narsisti masentua? Saisiko tästä jotain lähdettä? Itse kuvittelisin, että ei voi, koska narsistilla on vääristynyt ja ylipaisunut kuva itsestään. Mutta jos jollain on evidenssiä asiasta, olisi kiva lukea. Mutuilua ja "minä tiedän narsismin psykopatiasta kaiken, kun mulla oli kerran mies, joka satavarmasti oli narsisti" -todistelua en nyt kaipaa, vaan tutkimusfaktaa.
[/quote]
Kyllä narsisti voi masentua. Usein siitä syystä hakeutuukin hoitoon. Tottakai voi, ei se narsisti ole sen kummempi ihminen kuin muutkaan.
Ja täällä on aiheesta lisää:
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Narsismi
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/gustav_schulman/__new_page_-122818/#token-122075
http://www.wisegeekhealth.com/what-is-the-connection-between-narcissism-and-depression.htm
http://depressivedisorder.blogspot.fi/2013/04/narcissism-and-depression.html
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:57"]
[/quote]
Kyllä narsisti voi masentua. Usein siitä syystä hakeutuukin hoitoon. Tottakai voi, ei se narsisti ole sen kummempi ihminen kuin muutkaan.
[/quote]
Narsismi liittyy heikkoon minäkuvaan ja huonommuudentunteeseen, ei päinvastoin. Toisin sanoen yhden tulkinnan mukaan narsismi on aina masennuksen kanssa yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:38"]
Narsisti-alkoholisti-isän lapsena voin vakuuttaa, että elämä voi olla helvettiä. Narsisti ei kaipaa ymmärtämistä (mikä vittu siinä muuten on, että nykyään pitää "ymmärtää" kaikkia sekopäitä ja raiskaajia ja murhaajia), se kaipaa täydellistä piittaamattomuutta uhreiltaan. Narsisti pitää eristää tyrannisoimastaan yhteisöstä (perhe).
Ja narsismi ON lisääntymässä.
[/quote]
Ei narsismi vaan negatiivinen itsekkyys. Narsismi ja itsekkyys eivät ole samoja asioita. Itsekkyys termi ei ole kadonnut minnekkään, mutta jostain syystä se halutaan korvata narsisti sanalla.
[/quote]
[/quote]
Tässä neuraalista lähteestä:
Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät koetaan usein kylminä, vaikka he voivatkin ensin vaikuttaa lämpimiltä tai jopa karismaattisilta.
Narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia omien etuoikeuksien ja erinomaisuuden korostuminen ja vähäinen empatia muita kohtaan. Tavallisuudesta poikkeavan havaitsemistavan vuoksi vuorovaikutuksessa muiden kanssa voi olla vaikeuksia, samoin oman käyttäytymisen tai reaktioiden hallinnassa.
Narsistinen persoonallisuushäiriö onkin eräänlainen pidempiaikainen itsetunnon ja itsearvostuksen säätelyjärjestelmän häiriö. Hoitoon hakeutuminen saattaa liittyä hankalien ihmissuhteiden provosoimaan ahdistuneisuuteen tai masennusoireisiin. He voivat hakeutua hoitoon jossakin kriisitilanteessa, mutta jättävät hoidon helposti kesken itsetuntonsa taas noustessa.
Hoito
Narsistisen persoonallisuushäiriön jäykkyys ja joustamattomuus saattaa iän myötä vähentyä. Hän saattaa hyötyä psykoterapeuttisesta hoidosta, jos kykenee itse näkemään, että hänen toimintatapansa ovat poikkeavia ja sopeutumista palvelemattomia. Tässä häiriössä psykoterapiaan hakeutuminen seuraa usein vasta voimakasta pettymyskokemusta. Häiriö altistaa masennusjaksoille, joita hoidetaan kuten masennusta yleensä hoidetaan.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F608.aspx
Ja täällä on aiheesta lisää:
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Narsismi
http://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa/julkaisut/gustav_schulman/__new_page_-122818/#token-122075
http://www.wisegeekhealth.com/what-is-the-connection-between-narcissism-and-depression.htm
http://depressivedisorder.blogspot.fi/2013/04/narcissism-and-depression.html
[/quote]
En avaa linkkejä, koska äkkiä katsoen eivät ole neutraaleja. Kannattaa aina katsoa viitekehys. Esim Mielenterveystalo on aina ok. Samoin terveyskirjasto, THL, ym
[/quote]
[/quote]
Harva narsisti hakeutuu hoitoon, ja niistä harvoista jotka hakeutuu, voisikin sitten varmasti hyvällä syyllä sanoa että narsisteilla itsarit on yleisempiä. Mutta se ei kyllä takuulla kuvaa kuin pientä osaa narsisteista. Itsellä on ollut lähipiirissä narsisti ja kun joku oli hänelle sanonut suoraan minkälaista henkistä väkivaltaa tämä harjoittaa, narsisti nauroi makeasti että vai henkistä väkivaltaa. Jos narsisti masentuu, hän ei sen jälkeen enää ole perinteisessä mielessä narsisti. Hän on pudonnut linnoituksestaan eikä voi sinne enää takaisin kiivetä, ja pudotus on niin raju että siinä niitä itsareita sitten tehdään. Narsisti ei taivu vaan taittuu.
Sellainen että joku mies on narsisti ja parisuhteen jälkeen sitten aina masentuu ja kohta on taas narsistina uudestaan rääkkäämässä kumppaniaan, ei ei ei. Ei se ole narsistin käytöstä. Takavuosina oikea narsisti jäi kiinni siitä että oli hakannut raskaana olevaa vaimoaan, parisuhde kariutui näyttävästi koko kansan silmien edessä. Mitä teki narsisti? Masentuiko koloonsa itkemään ja harmittelemaan kun narsistinen lähde lähti ja manipuloinnitkin pitäisi aloittaa uudelleen. Mitä vielä... Istui television talk-showssa rentona ja hymylevätn hurmaavana, silmä kirkkaana kehumassa vaimoaan ja pienintäkään katumuksen tai nolotuksen ripettä hänestä ei näkynyt. Täysin teflonia. Seuraava siirto olikin muuttaa ulkomaille, jossa näyttävästi riiattiin paikallisia nuoria naisia. Näin toimii oikea narsisti.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Harva narsisti hakeutuu hoitoon, ja niistä harvoista jotka hakeutuu, voisikin sitten varmasti hyvällä syyllä sanoa että narsisteilla itsarit on yleisempiä. Mutta se ei kyllä takuulla kuvaa kuin pientä osaa narsisteista. Itsellä on ollut lähipiirissä narsisti ja kun joku oli hänelle sanonut suoraan minkälaista henkistä väkivaltaa tämä harjoittaa, narsisti nauroi makeasti että vai henkistä väkivaltaa. Jos narsisti masentuu, hän ei sen jälkeen enää ole perinteisessä mielessä narsisti. Hän on pudonnut linnoituksestaan eikä voi sinne enää takaisin kiivetä, ja pudotus on niin raju että siinä niitä itsareita sitten tehdään. Narsisti ei taivu vaan taittuu.
Sellainen että joku mies on narsisti ja parisuhteen jälkeen sitten aina masentuu ja kohta on taas narsistina uudestaan rääkkäämässä kumppaniaan, ei ei ei. Ei se ole narsistin käytöstä. Takavuosina oikea narsisti jäi kiinni siitä että oli hakannut raskaana olevaa vaimoaan, parisuhde kariutui näyttävästi koko kansan silmien edessä. Mitä teki narsisti? Masentuiko koloonsa itkemään ja harmittelemaan kun narsistinen lähde lähti ja manipuloinnitkin pitäisi aloittaa uudelleen. Mitä vielä... Istui television talk-showssa rentona ja hymylevätn hurmaavana, silmä kirkkaana kehumassa vaimoaan ja pienintäkään katumuksen tai nolotuksen ripettä hänestä ei näkynyt. Täysin teflonia. Seuraava siirto olikin muuttaa ulkomaille, jossa näyttävästi riiattiin paikallisia nuoria naisia. Näin toimii oikea narsisti.
[/quote]
Taas oikeaa mutuilua
No emmä tiiä noist narsisteist, mut muijat vois kyl enemmän pilluu antaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun mutuni sanoo että tämä kuulostaa enemmän psykopatialta tai joltain muulta. Narsisti oman mutuni mukaan varmaan syyttäisi puolisoaan parisuhteen ongelmista, koska on itse täydellinen. Yrittäisi saattaa tämän häpeään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:38"]
Narsisti-alkoholisti-isän lapsena voin vakuuttaa, että elämä voi olla helvettiä. Narsisti ei kaipaa ymmärtämistä (mikä vittu siinä muuten on, että nykyään pitää "ymmärtää" kaikkia sekopäitä ja raiskaajia ja murhaajia), se kaipaa täydellistä piittaamattomuutta uhreiltaan. Narsisti pitää eristää tyrannisoimastaan yhteisöstä (perhe).
Ja narsismi ON lisääntymässä.
[/quote]
Ei täällä kukaan kehoita ymmärtämään tai hyysäämään. Kritisoidaan vaan virheellistä käsitten käyttöä. Kuten esim sinun tapaustasi.
Sinulla on varmasti tietoa perustella väitteesi narsismin lisääntymisestä. Vai onko kyse sinun omasta kokemuksestasi?