Psykiatri: Narsismi-syytöksistä tuli lyömäase
Vaikka narsismista puhutaan paljon, lääketieteellisesti diagnosoidut persoonallisuushäiriöt eivät ole lisääntyneet, vaan pikemmin pysyneet vakiona, psykiatrisen vankisairaalan vastaavana ylilääkärinä toimiva Hannu Lauerma sanoo.
– Aviopuolisot diagnosoivat toisiaan narsisteiksi ja käyttävät termiä lyömäaseena riitatilanteissa ja huoltajuuskiistoissa, hän kuvailee.
Lääketieteellisen termin ryöstöviljely muuttaa termin myös helposti haukkumasanaksi. Silloin sillä leimataan sen sijaan, että pyrkisimme ymmärtämään, mistä on kyse, Lauerma näkee.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/280174-psykiatri-narsismi-syytoksista-tuli-lyomaase
Tässä pikkuisen faktaa ja ajateltavaa keittiöpsykologeille.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:47"]
Tutkimus paljastaa trollauksen ja sadistisen käytöksen yhteyden erittäin vahvaksi. Trollin takana näyttää lymyävän myös poikkeuksellisen paljon psykopaatteja ja narsisteja. (COLOURBOX)
Tutkimuksen mukaan nettitrollin takaa paljastuu lähes ihmishirviö.
[/quote]
Trollaaja siis näyttää todellakin saavan siitä iloa ja nautintoa, että hän saa loukata ja pahoittaa toisen ihmisen mielen. Internet tarjoaa tälle toiminnalle loppumattoman avaran toimintakentän.
Mua kyllä naurattaa tää narsismi-termi. Joissakin tilanteissa joku henkilö yksinkertaisesti on parempi ja tehokkaampi kuin joku vitun bisseä ryystävä lähiövittupää. Näkisin narsismin enemmän ansaittuna ylpeytenä. Vitustahan me kaikki olemme pohjimmiltaan.
Tutkimus paljastaa trollauksen ja sadistisen käytöksen yhteyden erittäin vahvaksi. Trollin takana näyttää lymyävän myös poikkeuksellisen paljon psykopaatteja ja narsisteja. (COLOURBOX)
[/quote]
No entäs sitten jos paljastuu? Mieluummin minä olen hieman barbaari kun jokin mitön olento joka vetää bisseä ja valittaa kun Suomen maassa on liian hyvät oltavat kun mikään ei kelpaa ja riitä. "Hirviöitä" tarvitaan vielä tässä maailmassa Suuren Puhdistuksen alkaessa. Tämä maailma ei ole paskahousuille saatana. Veri lentää, päitä putoilee ja sperma haisee! Toivottavsti.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:02"]
[/quote]
No entäs sitten jos paljastuu? Mieluummin minä olen hieman barbaari kun jokin mitön olento joka vetää bisseä ja valittaa kun Suomen maassa on liian hyvät oltavat kun mikään ei kelpaa ja riitä. "Hirviöitä" tarvitaan vielä tässä maailmassa Suuren Puhdistuksen alkaessa. Tämä maailma ei ole paskahousuille saatana. Veri lentää, päitä putoilee ja sperma haisee! Toivottavsti.
[/quote]
mtön=mitätön
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:42"]
Kyllä vaan valitettavasti ihan koulutetutKIN ihmiset lankeaa huuhaa juttuihin. Veikkaan että kun uskonto on menettänyt merkityksensä ihminen etenkin siinä keski-iän tietämillä alkaa hakea merkitystä ja "henkisyyttä" kaiken maailman enkeli hoidoista. Lisäksi ihmisten kasvava tarve selittää ja nimetä asioita diagnosointi tarve on nykypäivää. Ikävät ihmissuhteet ja pettymykset on helpompi hyväksyä kun asialle keksii syyn.
[/quote]
Mutta asiallehan on AINA syy. Se on sitten eri asia mikä on totta ja mikä ei.
Varmaan on niin, että narsismia ei ole kaikki se käyttäytyminen, mikä siksi leimataan. Mutta ei voi kiistää kuitenkaan sitäkään, että on ihmisiä, jotka käyttäytyvät hyvin itsekeskeisesti, tunteettomasti, eivät kadu jne. Eli monet narsismin piirteet täyttyvät. Mitä he sitten ovat? Uudelle termille olisi kysyntää. Vai kävisikö ihan ksipää.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:04"]
Varmaan on niin, että narsismia ei ole kaikki se käyttäytyminen, mikä siksi leimataan. Mutta ei voi kiistää kuitenkaan sitäkään, että on ihmisiä, jotka käyttäytyvät hyvin itsekeskeisesti, tunteettomasti, eivät kadu jne. Eli monet narsismin piirteet täyttyvät. Mitä he sitten ovat? Uudelle termille olisi kysyntää. Vai kävisikö ihan ksipää.
[/quote]
Kusipää on hyvä, siinä on mukana toteamus, että tämä on minun mielipiteeni. Koska kusta ei ihan oikeasti ole kenenkään päässä
Tosiasia kuitenkin on että narsismi on yleistynyt. Niin moni narsisti purskuttaa yhteiskunnassa eteenpäin ilman diagnoosia. He eivät koe olevan hoidon tarpeessa. Kulissit pidetään pystyssä. Loukkaannun joka kerta tälläisten ammattitaidottomien ammattilaisten kommeinteista mitä tulee narsismiin ja uhrien kokemuksiin. Minä puhun narsistisesta ihmisestä, joka esitti puoli vuotta ihaninta miestä, kehui minua kavereilleen, perheelleen. Olin parasta mitä hänelle oli tapahtunut. Kunnes saatuaan minut koukkuun alkoi erittäin taitava manipulointi, pettäminen muiden naisten kanssa, koska olin niin hirveä. Perheeni oli hänen mielestään sairas, kukaan kavereistani ei ollut aito kaverini ja loppujen lopuksi sain turpaan lukuisien muiden pahoinpitelyjen lisäksi. Sitä seurasi pahoittelut ja parantanut käytös jonkin aikaa ja sitten taas palattiin samaan vanhaan. Tarve hänellä oli olla myös olla fiksuin. Esitelmän pitäessään hänellä oli tärkeämpää se miten hän esiintyy kuin että mikä esitelmän sisältö on. Hän ei halunnut liikkua samoissa piireissä kuin esim yh-äidit, kouluttamattomat yms. Itse mainosti kuinka hänen lähipiiriinsä kuuluu vain fiksuja ja valovoimaisia ihmisiä. Esitti tietävänsä kaikesta kaiken. Milloin hän oli psykologi, milloin lääkäri. Unelma hänellä oli ennennäkemättömästä rakkaudesta ja menestyksestä. Hänen oli hankala käsittää että sellaista kuin täydellinen rakkaus ei ole. Minulta kiellettiin muut miespuoliset kaverit, oma elämä. Samaan aikaan kun hän petti muiden naisten kanssa. Minun yrittäessä pyristellä irti hänestä, hän esitti huolensa siitä kuinka olen mielisairas ja tarvitsen apua. Jos joku alan ammattilainen tulisi minulle väittämään että tämä mies ei narsisti ollut niin pyytäisin häntä lähtemään kouluttautumaan muulle alalle. Narsisteja on ja heidän uhrejaan, joille jää ikuiset arvet. Kärsin posttraumaattisesta stressioireyhtymästä, paniikkikohtauksista. Ja vaikka suhteemme oli sairas ja erosta jo lähemmäs 10 vuotta, saan edelleen viestejä kyseiseltä mieheltä. Oppikirjaesimerkki narsistista ja toivon niin paljon ettei enää kukaan nainen joutuisi hänen pelinappulakseen. Ja ainiin se vielä että jokaisen romanttisem suhteen loputtua eli lähteen loputtua kyseinen mies kokee erittäin vakavan masennuskauden.
if it quacks like a duck and looks like a duck...
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:29"]
Tosiasia kuitenkin on että narsismi on yleistynyt. Niin moni narsisti purskuttaa yhteiskunnassa eteenpäin ilman diagnoosia. He eivät koe olevan hoidon tarpeessa. Kulissit pidetään pystyssä. Loukkaannun joka kerta tälläisten ammattitaidottomien ammattilaisten kommeinteista mitä tulee narsismiin ja uhrien kokemuksiin. Minä puhun narsistisesta ihmisestä, joka esitti puoli vuotta ihaninta miestä, kehui minua kavereilleen, perheelleen. Olin parasta mitä hänelle oli tapahtunut. Kunnes saatuaan minut koukkuun alkoi erittäin taitava manipulointi, pettäminen muiden naisten kanssa, koska olin niin hirveä. Perheeni oli hänen mielestään sairas, kukaan kavereistani ei ollut aito kaverini ja loppujen lopuksi sain turpaan lukuisien muiden pahoinpitelyjen lisäksi. Sitä seurasi pahoittelut ja parantanut käytös jonkin aikaa ja sitten taas palattiin samaan vanhaan. Tarve hänellä oli olla myös olla fiksuin. Esitelmän pitäessään hänellä oli tärkeämpää se miten hän esiintyy kuin että mikä esitelmän sisältö on. Hän ei halunnut liikkua samoissa piireissä kuin esim yh-äidit, kouluttamattomat yms. Itse mainosti kuinka hänen lähipiiriinsä kuuluu vain fiksuja ja valovoimaisia ihmisiä. Esitti tietävänsä kaikesta kaiken. Milloin hän oli psykologi, milloin lääkäri. Unelma hänellä oli ennennäkemättömästä rakkaudesta ja menestyksestä. Hänen oli hankala käsittää että sellaista kuin täydellinen rakkaus ei ole. Minulta kiellettiin muut miespuoliset kaverit, oma elämä. Samaan aikaan kun hän petti muiden naisten kanssa. Minun yrittäessä pyristellä irti hänestä, hän esitti huolensa siitä kuinka olen mielisairas ja tarvitsen apua. Jos joku alan ammattilainen tulisi minulle väittämään että tämä mies ei narsisti ollut niin pyytäisin häntä lähtemään kouluttautumaan muulle alalle. Narsisteja on ja heidän uhrejaan, joille jää ikuiset arvet. Kärsin posttraumaattisesta stressioireyhtymästä, paniikkikohtauksista. Ja vaikka suhteemme oli sairas ja erosta jo lähemmäs 10 vuotta, saan edelleen viestejä kyseiseltä mieheltä. Oppikirjaesimerkki narsistista ja toivon niin paljon ettei enää kukaan nainen joutuisi hänen pelinappulakseen. Ja ainiin se vielä että jokaisen romanttisem suhteen loputtua eli lähteen loputtua kyseinen mies kokee erittäin vakavan masennuskauden.
[/quote]
Kokemusta ei kukaan halua mitätöidä. Sensijaan sitä millä nimellä sitä haluaa kutsua...
Narsismi EI ole lisääntynyt
Ja ainiin se vielä että jokaisen romanttisem suhteen loputtua eli lähteen loputtua kyseinen mies kokee erittäin vakavan masennuskauden.
[/quote]
No ni, tässä kohtaa todistit ettei miehesi ollut narsisti.
Tämän mukaan narsismi olisi yleistymässä.
Narsisti-alkoholisti-isän lapsena voin vakuuttaa, että elämä voi olla helvettiä. Narsisti ei kaipaa ymmärtämistä (mikä vittu siinä muuten on, että nykyään pitää "ymmärtää" kaikkia sekopäitä ja raiskaajia ja murhaajia), se kaipaa täydellistä piittaamattomuutta uhreiltaan. Narsisti pitää eristää tyrannisoimastaan yhteisöstä (perhe).
Ja narsismi ON lisääntymässä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:42"]
Kyllä vaan valitettavasti ihan koulutetutKIN ihmiset lankeaa huuhaa juttuihin. Veikkaan että kun uskonto on menettänyt merkityksensä ihminen etenkin siinä keski-iän tietämillä alkaa hakea merkitystä ja "henkisyyttä" kaiken maailman enkeli hoidoista. Lisäksi ihmisten kasvava tarve selittää ja nimetä asioita diagnosointi tarve on nykypäivää. Ikävät ihmissuhteet ja pettymykset on helpompi hyväksyä kun asialle keksii syyn.
[/quote]
Kuule, oletat nyt ihmisten potevan jotain kuolemanpelkoa jo keski-iässä. Niinhän se ei tietenkään ole. Merkitystä elämälleen ihminen hakee iästä riippumatta kriisien yhteydessä ja siirtymävaiheissa, itselläni oli sellainen vaihe teini-iässä ja parikymppisenä, ei nyt keski-iässä.
Totta kai on koulutetuissakin ihmisissä taikauskoisia. Mutta selvästi vähemmän, koska jo akateeminen opetus on keskeisiltä osiltaan kyseenalaistamisen ja eri teorioiden opetusta. Eli että samoja asioita opetetaan katsomaan monesta näkökulmasta. Ja etsimään selityksiä ilmiöille.
Edellä mainittu on aika hyvä oppi siihen, ettei niele kenenkään teesejä sellaisenaan. Kun taas autoritaarinen peruskoulu opettaa asioista pääsääntöisesti vain yhden tulkinnan.
Sori nyt, jos tämä jotakuta vähemmän koulutettua kismittää. Tietenkään en sano, että kaikki vähemmän koulutetut ovat herkkäuskoisia! Yksilöt ovat eri asia aina kuin keskimääräisyydet.
13
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:07"]
Ja ainiin se vielä että jokaisen romanttisem suhteen loputtua eli lähteen loputtua kyseinen mies kokee erittäin vakavan masennuskauden.
[/quote]
[/quote]
No ei todellakaan todistanut. Narsisti masentuu, kun se joutuu taas etsimään uuden uhrin ja aloittamaan manipuloinnin alusta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
No ei todellakaan todistanut. Narsisti masentuu, kun se joutuu taas etsimään uuden uhrin ja aloittamaan manipuloinnin alusta.
[/quote]
Höpö höpö. Et ymmärrä mistä narsismissa on kyse.
Voiko narsisti masentua? Saisiko tästä jotain lähdettä? Itse kuvittelisin, että ei voi, koska narsistilla on vääristynyt ja ylipaisunut kuva itsestään. Mutta jos jollain on evidenssiä asiasta, olisi kiva lukea. Mutuilua ja "minä tiedän narsismin psykopatiasta kaiken, kun mulla oli kerran mies, joka satavarmasti oli narsisti" -todistelua en nyt kaipaa, vaan tutkimusfaktaa.