Onko kenellakaan Anna Wahlgrenin kirjaa hyllyssa? Siellahan han listaa ikia, jolloin on erilaisia kehityskriiseja. Onko 1,5-vuoden kohdalla joku erikoinen vaihe, kun vahan alkaa tu
ntua siltä, että joku kehityskriisi olisi menossa???
Jos joku viitsii katsoa, niin olen kovin kiitollinen.
Kommentit (7)
jos on voimakastahtoinen lapsi, tuntuu että aina uhma päällä
Vaiheita lapsilla on ollut. Joskus he ovat melkein hyppäyksenomaisesti kehittyneet.
Uhmaikä on tärkeä. Kun lapsi parkuu ja haluaa tahtonsa läpi, niin auttaa kun muistaa että hänen on saatava kokeilla rajojaan. Maailma on uusi, ihmeellinen mutta myös pelottava. Rajat tuovat siihen turvaa. Onneksi 2-vuotiaamme saa vielä melko helposti kiinnostumaan jostain muusta ja unohtamaan riidanaihe pienen mutta kovaäänisen itkun jälkeen. Mielestäni on hyvä johtotähti: sano harvoin " ei" , mutta kun olet sen (harkitusti...joo ainahan niin ;) ) sanonut, niin pidä myös se.
Vierailija:
ntua siltä, että joku kehityskriisi olisi menossa???Jos joku viitsii katsoa, niin olen kovin kiitollinen.
mitä jos sen kirjan mukaan sun lapsesi on väärän ikäinen mihinkään kriisiin?
voi jestas...
Haluaisin vain tietää, mitä Anna Wahlgren listasi.
Eli jos joku jaksaa katsoa, niin olen kiitollinen.
T. ap
Luotat omaan varmaankin omaan " maalaisjärkeesi" . Kukin tyylillään :-)!
äkkiä katsottuna ei 1,5 v. kohdalla ole mitään, mutta 2 v. kohdalla on ensimmäinen hallintavaihe ja se kestää 0,5 v. Muutosvaihe on sitten 2,5 v. iässä. Sekä 1. tutkimusvaihe 1v iässä.
Mutta oikeesti, kai lapset vähä vaihtelee eikä se nyt voi niin tarkasti mennä kaikilla kuin Wahlgren listaa.
minä lasken toisen lapseni uhmaiän alkaneen, kun poika oli 1 v 7 kk. Sitä ennen hän oli oikein helppo lapsi. Sitten alkoi uhma. Poika on nyt 6 vuotias, eikä loppua näy....
Eli onneksi olkoon, jos sinullakin on tällainen voimakastahtoinen yksilö!