Kaveri laittoi välit poikki koska
äänestin väärää puoluetta. Minä siis olen Persujen äänestäjä, kaverini Vihreiden. Sen lisäksi hän on vihreiden ehdokkaana näissä vaaleissa.
Kaveri suuttui aivan totaalisesti kun kuuli, että ääneni meni muulle puolueelle kuin Vihreille (ja hänelle). Ensinnäkään, minun puoluekantani ei pitäisi olla mikään yllätys hänelle, ollaan ennenkin väännetty (hyvässä hengessä) politiikasta. Mutta tuo reaktio kyllä yllätti.
Ja ei, en yritä saada tästä mitään vihreät vs. persut väittelyä. Olen vain todella hämmentynyt kaverini reaktiosta.
Kommentit (37)
Olen itsekin meinannut tosissaan menettää malttini oman äitini kanssa, kun tämä on pähkäillyt omaa äänestyspäätöstään. Äitini ei seuraa politiikkaa ollenkaan ja saattaa sanoa, että äänestää tyyliin jotain Heidi Hautalaa tai vastaavaa jonkun hataran mielikuvan perusteella, jossa olennaisena vain ja ainoastaan sukupuoli, ikä ja keskiluokkainen tausta. Sata vuotta sitten saatiin oikeus itse päättää asioistamme ja kaikilla on yksi ääni käytössä. En voi sietää sitä, että tuo yksi ääni on yhtä arvokas kaikille vaikkei olisi yhtään perehtynyt mitä se numero siellä vaalikopissa oikein tarkoittaa.
Äitini äänestyskäyttäytyminen on yhtä loogista kuin takavuosina kaikki miehet, joilla oli liian vähän älyä ja liikaa muskeleita ja testosteronia menivät ja äänestivät Tony Halmetta. Se ei kuitenkaan ole mikään leikin asia mistä siellä eduskunnassa oikeasti päätetään. Vai elääkö joku täällä jossain satumaailmassa, jossa Carl Haglund voi touhuta ulkopoliittisesti ihan niin kuin itse parhaakseen näkee?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:29"]
Se ystävä on varmaan panostanut kampanjointiin ja odotti, että läheiset tukisivat hänen pyrkimyksiään.
[/quote]
Olisi varmaan kannattanut panostaa myös vaalikampanjan sisältöön, että olisi vakuuttanut läheiset omasta ja puolueensa paremmuudesta.
Vihreät on minäminäminä-ihmisiä. Heidän kanssaan voi keskustella ja olla kaveri juuri siihen saakka kun on heidän kanssaan ihan kaikesta samaa mieltä. Anna paskan mennä, et menettänyt mitään.
Ap jälleen
En ole minkään puolueen "vannoutunut" äänestäjä vaan vähän tilanteen mukaan. Viime eduskuntavaaleissa ääni meni demareille. Se oli iso virhe, mutta enpäs voinut ennakoida takin kääntämistä. Enkä nytkään voi sanoa, tulenko katumaan vai olemaan iloinen persujen äänestämisestä. Kovat on puheet lähes joka puolueella. Olen myös Persujen kanssa jokusesta asiasta eri mieltä (vaikkapa tasa-arvoisesta avioliittolaista) mutta yritän hahmottaa asiaa vielä laajemmalta kannalta.
Meillä itse asiassa mies äänesti Kokoomusta joten hänen kanssaan on melko erilaiset mielipiteet mutta eipä kumpikaan tässä eroa ole vielä harkinnut. Mutta kaveri laittaa sitten välit poikki koska äänestän mukamas väärää puoluetta. Toinen vihreitä äänestävä kaveri ei taas ollut moksiskaan, totesi vaan että jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Muiden kanssa ei ole sen kummallisempaa keskustelua ollut eikä välttämättä edes tule. Ei meidän kaveripiirissä politiikka ole mikään se tärkein aihe vaan monet muut jutut.
En tiedä. Kieltämättä tuli olo että vissiin täytyy pysyä jatkossa hiljaa politiikan suhteen. Mutta toisaalta, kait tässä se kaveruus/ystävyys punnittiin.
Ei yllätä. Minut poisti eräs lähisukulainen FB-kavereista kun huomasi, että minulla on FB-kaverina persupoliitikko. Samaten työtarjouksia lakkasi tulemasta eräältä yhdistykseltä samoihin aikoihin... Kun sitten olin Haaviston puolella pressanvaaleissa niin kas kummaa työtarjouksia alkoi taas tulla! Osa julkkis-FB-kamuista haukkuu persuja junteiksi koko ajan, pitävät samalla itseään sivistyneinä, suvaitsevaisina ja älykköinä. Tekee mieli äänestää persuja pelkästään, koska punavihreän maailmankuvan omaavat näkyvät muuttuneen jonkun sortin fasisteiksi, eri mieltä heidän kanssaan ei saa olla. Olen elänyt myös Neuvostoliiton ja suomettumisen ajan, ja suhtautuminen on hyvin samanlaista kuin silloisiin toisinajattelijoihin: ei saa olla "neuvostovastainen".
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:13"]
Mä joudun valehtelemaan lähipiirille että äänestin vihreitä/vasemmistoa. En jaksa selitellä koska selitykset ei kuitenkaan mene jakeluun ja saan kuulla persuläppää seuraavat neljä vuotta. "Suvaitsevaisto" on kaikkea muuta kuin suvaitsevaista. Äänestin siis koulutettua ja maltillista persua jolla oli yhtenevät mielipiteet pakkoruotsin ja maahanmuuton järkevöittämisen suhteen. En halua Ruotsin kaltaista slummiutumista Suomeen ja B-kielen pitäisi olla valittavissa 2-3 vaihtoehdosta.
[/quote]
Hauska kuulla, että on joku muukin, joka harkitsee persuja, vaikka se on ollut ennen inhokkipuolue. Siellä on vain joukossa ikävän paljon huonoa porukkaa, sivistymättömiä sovinistisia juntteja.
Mutta jotkut ajatukset siellä ovat fiksumpia kuin joillain muilla puolueilla tällä hetkellä. Yksi on tämä maahanmuuttojuttu, varsinkin näin naisena. Tällaisena tämä ei toimi ja vaarana on että sinisilmäisiä (sic) viilataan linssiin mennen tullen, käytetään hyväksi. Lisäksi persuja näyttäisi kiinnostavan köyhien ym. asiat.
Olen akat. helsinkiläinen nainen... En voisi koskaan kertoa, jos ääni todellisuudessa menisikin jollekin persulle.
Ja siis onhan siellä persuissa hirveästi pellejä. Mutta on niitä kaikissa muissakin puolueissa ehdokkaina.
Minä näkisin niin, että tuo puoluekanta ikään kuin symboloi laajemmin ajattelumaailman eroja ystävien välillä. Joskus ne voivat hiertää niin, että ystävyys loppuu.
Huonokäytöksinen ystävä.
T. vihreiden äänestäjä
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:17"]
Kuka tahansa fiksu häpeää persujen äänestäjää. Tietenkin.
[/quote]
Et vaikuta kovin fiksulta. Äänestitkö/äänestätkö persuja?
Työperäiset muuttajat voivat vapaasti naida ystävääsi porukassa anneliin ! Olisi vielä EKOTEKO NS. GREENTEC =D
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:20"]
[/quote]
Persut on tyhmiä, koska niin se vaan on. Ja kaikki älykkäät ja fiksut vihaavat persuja, koska se on fakta. Tätä kehäpäätelmää ei tarvitse perustella, koska kaikkihan sen tietävät, ja se on niin päivänselvää.
[/quote]
Yläpeukuttajat tajusi sarkasmin, alapeukuttajat eivät ;)
Niin kävi mullekin jo 2000 pressanvaaleissa. Kun en äänestänyt Esko Ahoa, niin vanha lapsuudenkaverini loukkaantui verisesti ja pari muutakin.
Enhän mä nyt sitä pelleä, kun Tarjaakin oli tarjolla. Ensimmäistä naispressaa! herttilei.
Tää on aina tätä- Nykyään osaan haistaa nämä ystävät, etten edes keskustele heidän kanssaan politiikasta
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 02:43"]
[/quote]
Mutta sinä et tajunnut sitä, että peukkuja annetaan eri syistä. Sarkasmin voi tajuta ja silti alapeukuttaa.
Katsos sarkasmiakin on erilaista ja mielipiteitä sen osuvuudesta myös.
Itse TS kirjoittelemassa tänne pråvåja
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:13"]
Mä joudun valehtelemaan lähipiirille että äänestin vihreitä/vasemmistoa. En jaksa selitellä koska selitykset ei kuitenkaan mene jakeluun ja saan kuulla persuläppää seuraavat neljä vuotta. "Suvaitsevaisto" on kaikkea muuta kuin suvaitsevaista. Äänestin siis koulutettua ja maltillista persua jolla oli yhtenevät mielipiteet pakkoruotsin ja maahanmuuton järkevöittämisen suhteen. En halua Ruotsin kaltaista slummiutumista Suomeen ja B-kielen pitäisi olla valittavissa 2-3 vaihtoehdosta.
[/quote]
Itse taas joudun jättämään kertomatta kaikille, etten äänestä todellakaan porvaripuolueita. Persuja ja KD:ta vastaan ei tosin ole mitään, olen vain köyhä. En silti luota niidenkään olevan puolellani.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:20"]
[/quote]
Persut on tyhmiä, koska niin se vaan on. Ja kaikki älykkäät ja fiksut vihaavat persuja, koska se on fakta. Tätä kehäpäätelmää ei tarvitse perustella, koska kaikkihan sen tietävät, ja se on niin päivänselvää.
[/quote]
[/quote]
Alapeukutin, koska kommentti sisälsi pöljää itsesäälissä kieriskelyä. Tuossa "sarkasmissa" ei ollut mitään tajuttavaa.
Tuntuu olevan tuollaista nyt liikkeellä. Vihreitä, Keskustaa ja feminismiä kun olen kritisoinut Facebookissa viimeisen pari viikkoa niin 3-4 vanhaa kaveria on poistanut frendilistaltaan.