Miehen exä alkoi hankalaksi, kun meille syntyi vauva.
Mies ja exänsä ovat eronneet noin 4- sitten ja olleet ihan ok väleissä. Tapaamiset sujuneet, elatusmaksut olleet vakiot nämä vuodet.
Nyt kun meille tuli vauva, on exä alkanut vaikeaksi. Tapaamiset eivät meinaa sujua. Piti mennä uudelleen lastenvalvojalle sopimaan ja tappelemaan. Elatusmaksuja vaatii aivan kohtuuttomasti. Lapset harrastavatkin yhtäkkiä kaikkea kallista, asuminen maksaa aivan järjettömästi.. Miehen pitäisi maksaa melkein 1000e kahdesta lapsesta
Onko kaikki exät tommosia?
Kommentit (19)
Kun lapset kasvaa, menotkin kasvaa. Teini kuluttaa paljon enemmän kuin pikkulapsi.
1000€/kk ? Huhhuh... Ehkä ex on mustasukkainen, mutta tonni on aika paljon :D
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 18:20"]1000€/kk ? Huhhuh... Ehkä ex on mustasukkainen, mutta tonni on aika paljon :D
[/quote]
Eihän tonni edes ole paljoa!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 18:20"]1000€/kk ? Huhhuh... Ehkä ex on mustasukkainen, mutta tonni on aika paljon :D
[/quote]
Eihän tonni edes ole paljoa!
[/quote]
Kai se riippuu tuloista.Meillä nettotulot 2500 sis.lapsilisän ja kt- tuen ja miehen exöllä jonka kanssa hänellä yksi yhteinen lapsi nettotulot ovat 4600.Mies maksaa elatusapua 200 kk kun asumismenot ovat exällä korkeat.Asuu ok talossa ja me vuokralla kerrostalossa.Tuo 200 on paljon meidän tuloistamme kun maksanme vuokraa 830 e kk.
Mun av:ssa on joku vika ja en voi lainata/vastat mutta 5:lle!: Tonni on kahdesta muksusta aika paljon. Taitaa kattaa kuukauden elämis kulut kokonaan, elleivät sitten molemmat ratsasta tai pelaa lätkää. Kyllä sillä aika pitkälle maksaa kuukauden elämiset, kun vielä lapsilisät päälle. Jos ap:n mies tienaa yli 5000€/kk, sitten voin jotenkin käsittää. Muuten en. Tonni on ihan liikaa.
- 4
Kyllä kuule ne lapset kasvaa ja sen takia kulujakin (harrastuksia ym.) on enemmän.
Mun mielestä, jos elatusmaksut on suuria, niin osan maksuista pitäisi mennä teini-ikäiselle lapselle suoraan eikä vanhemmalle. Minun asumiskuluihini ei aikanaan paljon rahaa mennyt ja isä maksoi äidille ihan törkeästi. Mietin vain, että mitähän sille jäljelle jäävälle summalle kävi, kun en äidiltä rahaa saanut ikinä.
Meneekö se niin, että lähivanhempi voi valikoida lapsille kuinka kalliita harrastuksia tahansa ja maksattaa ne etävanhemmalla isompina elareina? Eihän kaikilla muillakaan ole varaa kustantaa lapsilleen monta kallista harrastusta, osalla ei ole yhtään maksullista harrastusta.
Sama tietysti, jos etävanhemmalla on varaa maksaa mitä tahansa, voihan hän tarjota lapsilleen harrastuksia vaikka joka päivälle, mutta tavallisilla keskituloisilla tuo ei ole realistista.
No, lasten harrastuksista päätetään yhdessä. Mistä toinen on päättänyt yksin siitä hän myös maksaa yksin, noin ainakin periaatteessa. Asumiskulujen on oltava kohtuullisia, kaksi henkeä ei tarvitse 200 neliön ja puolen miljoonan omakotitaloa. Kohtuuden ylittävä osa jätetään huomiotta elatusmaksulaskelmassa. Lasten kustannuksista ja elatusavun määräytymisestä on olemassa stm:n ohje joka kannattaa ensi töikseen lukea. Myös uuden lapsen menot otetaan huomioon elatusmaksuja laskettaessa, joten saattaa olla että kunhan osaatte pitää puolenne, lopputulos on maksujen aleneminen.
Taitavat huomioida elatusmaksuissa "uudet" lapset vasta kun lapsia on kaksi - elatusmaksua alentavana tekijänä? Tonni on hieman liikaa kahdesta lapsesta, kun huomioi että sen lisäksi maksetaan lapsilisä ja yksinhuoltajakorotus yht noin 300e. Lisäksi vaikuttaa toki äidin elatuskyky - 600e-1000e? Aika hurja jos yksi lapsi kustantaa 1000e-1200e/kk...
Täällä useimmat yh:t saavat vain minimielareita mutta se ei ole kaikkien todellisuutta. Minun exälläni on tuplasti korkeampi palkka kuin minulla mutta menoja vähemmän. Hänen elatuskykynsä on siten huomattavasti parempi minkä vuoksi maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä 900€. Vaikka voi kuulostaa suurelta summalta niin se menee kyllä kokonaisuudessaan lasten kuluihin mm. asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:05"]Täällä useimmat yh:t saavat vain minimielareita mutta se ei ole kaikkien todellisuutta. Minun exälläni on tuplasti korkeampi palkka kuin minulla mutta menoja vähemmän. Hänen elatuskykynsä on siten huomattavasti parempi minkä vuoksi maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä 900€. Vaikka voi kuulostaa suurelta summalta niin se menee kyllä kokonaisuudessaan lasten kuluihin mm. asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan.
[/quote]
Avaisitko lastesi kuluja? Mietin että miten voi lapsi maksaa sen 1000e/kk?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:05"]Täällä useimmat yh:t saavat vain minimielareita mutta se ei ole kaikkien todellisuutta. Minun exälläni on tuplasti korkeampi palkka kuin minulla mutta menoja vähemmän. Hänen elatuskykynsä on siten huomattavasti parempi minkä vuoksi maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä 900€. Vaikka voi kuulostaa suurelta summalta niin se menee kyllä kokonaisuudessaan lasten kuluihin mm. asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan.
[/quote]
[/quote]
Asumiskulut ovat 1200, mistä lasten osuus 600. Jäljelle jäävä 300 menee takuulla ruokaan, vaatteisiin, paljon sairastavan lapsen lääkkeisiin (60€), iltapäiväkerhoon (115€), harrastuksiin. Itse laitan lasten kuluihin tuplasti sen mitä exä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:05"]
Täällä useimmat yh:t saavat vain minimielareita mutta se ei ole kaikkien todellisuutta. Minun exälläni on tuplasti korkeampi palkka kuin minulla mutta menoja vähemmän. Hänen elatuskykynsä on siten huomattavasti parempi minkä vuoksi maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä 900€. Vaikka voi kuulostaa suurelta summalta niin se menee kyllä kokonaisuudessaan lasten kuluihin mm. asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan.
[/quote]
Jännä miten tälläiset pieni/keskituloiset pärjää niin pienellä - sain aikoinani n. 225 euroa kahdesta lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 19:05"]Täällä useimmat yh:t saavat vain minimielareita mutta se ei ole kaikkien todellisuutta. Minun exälläni on tuplasti korkeampi palkka kuin minulla mutta menoja vähemmän. Hänen elatuskykynsä on siten huomattavasti parempi minkä vuoksi maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä 900€. Vaikka voi kuulostaa suurelta summalta niin se menee kyllä kokonaisuudessaan lasten kuluihin mm. asumiseen, vaatteisiin ja ruokaan.
[/quote]
[/quote]
Asumiskulut ovat 1200, mistä lasten osuus 600. Jäljelle jäävä 300 menee takuulla ruokaan, vaatteisiin, paljon sairastavan lapsen lääkkeisiin (60€), iltapäiväkerhoon (115€), harrastuksiin. Itse laitan lasten kuluihin tuplasti sen mitä exä.
[/quote]
Isä siis maksaa 900e, lapsilisä ja yksinhuoltajakorotus 300e ja sinä maksat 1800e eli yhden lapsen kulut 1500e/kk? Yhden lapsen asumiskulut 300e, ruoka 150e ja siis vaatteisiin, harrastuksiin ja lääkkeisiin yli 1000e/kk per lapsi? Ei ihan mene läpi...
Hui! Meilläkin vauva tulossa. Toivottavasti ei käy noin. Nyt välit hyvät eksän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 18:13"]
Onko kaikki exät tommosia?
[/quote]
Kyllä. Ihan kaikki. Kun ihminen eroaa, "ex" alkaa välittömästi määrittelemään hänen koko persoonallisuuttaan. Hetkinen - sun miehesikin on ex! Odota siis hankaluuksia!