Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikot ennen syntymää

Vierailija
06.04.2015 |

Hei, haluaisin kuulla lisää ihmisten kokemuksista synnyttämistä edeltävästä ajasta.

Mulla on ollut näitä menkkamaisia kipuja jo n. rv 30 asti aina viikon/ parin välen. Nyt olen rv 37 ja pari päivää sitten muuttui radikaalimmaksi. Heräsin viideltä alavatsakipuun joka kesti ehkä puoli minuuttia. En saanut millään unta ja nousin ylös. Kipu toistui ensiksi tunnin ja sitten puolen tunnin välein niin että selkääkin jomotti. Lähdettiin puolison kanssa kaupungille ja kauppoja kierrellessä iski hurjat menkkamaiset kivut. Ruoka ostoksilla nojailin puolisoa vasten 10 minuutin pituisten kipujen takia ja aloin jo uskomaan, että kohta tulee lähtö. Istuttiin alas ja siihen ne loppui siltä päivältä. Eikä ole tullut kipuja nyt pariin päivään. Ihan kummallista, mutta ihan normaalia kehon valmistautumistahan tämä kai on.

Minkälaisia kokemuksia muilla on ollut? Kuinka tilanne on kehittynyt ennen syntymää ja onko teillä ollut sitä latenssivaihetta?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiitos kaikille vastauksista! Onpa kyllä jännää kuinka erilaisia kokemuksia tästä on. Kai tää on tätä ensisynnyttäjän syndroomaa kun on niin herkkä kaikille kolotuksille ja muutoksille :D Mun puolisokin toppuutteli, että on oikeastaan luultavampaa että menee yliajalle kuin syntyy nyt. Varmaan se mun kymmenen minuutin menkkakipuilu liittyi siihen että oli liikkunut niin paljon samalla kun kroppa lämmitteli kudoksia. Kuka tietää! Mutta vauva liikkuu reippaasti, se on kuitenkin tärkeintä. Pitää vaan hyväksyä ettei ole raskauden käsikirjaa, josta tsekata että mitäs nyt tämäkin tässä tarkoittaa. Synnytysvalmennuksessa varoiteltiin latenssi vaiheen olevan pahin henkiseltä kannalta enkä taida olla edes niiin pitkällä :D Rauhoittuminen on hyvä. Mutta voi huhhuh kun odotan sitä pienokaisen tuloa! :) 

Vierailija
2/7 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli noita tuntemuksia viime kesänä noin rv 30 lähtien. Välillä puuskuttelin mieheen nojaten kaupassa. Varsinkin liikkuessa tuli supistuksia niin lepäilin vähän enemmän töiden jälkeen kunnes äitiysloma alkoi ja ajattelin ettei siitä lenkkeilystä enää ole haittaa ja vauva voi ihan hyvin jos lähtee syntymään rv 36 lähtien. Äitiysloman ajan kävin päivittäin lenkillä välillä parikin kertaa, supistuksia tuli aina niin, että välillä joutui pysähtymään. Rv 42 kun menin käynnistykseen kohdunsuu oli ihan kiinni ja kiinteä eli synnytys ei ollut edennyt yhtään mihinkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat synnytykset alkaneet aina supistuksilla ja kun ovat alkaneet,synnytys on aina alkanut ja sairaalaan on jouduttu eli sellaisia harjoitussupistuksia ei ole ollut. Paitsi toisessa raskaudessa, jossa supistelin pari päivää kotona, olimme useasti lähdössä sairaalaan mutta supistukset sitten aina välillä loppuivat.

Viides lapsemme syntyy pian, joten tässä sitä taas odotellaan milloin supistukset alkavat...

Vierailija
4/7 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kahdessa raskaudessa noin kuukautta tai puoltatoista ennen synnytystä on ollut yksi ilta, kun on ollut vähän tuntuvampia supistuksia ~ menkkamaisia kipuja, mutta epäsäännöllisiä ja aika lieviä, kuitenkin sellaisia että huomaa pientä epämukavuutta ja tekee mieli käveleskellä ja hieroa selkää. Sitten ei mitään, kunnes alkaa se oikea synnytys ja silloin ne supistukset on sitten aika nopeasti säännöllistyneet. Mutta ihan koko ajan on ollut niin, että ponnistusvaiheeseen asti kipu on ollut vain supistuksen mittainen (mitähän ne mahtaa olla, pisimmillään noin minuutti), ei mitään 10 min kestoisia. Mutta saattaahan olla että harjoitussupistuskin on vähän erilainen kuin oikea supistus, esim. kestoltaan erilainen.

Vierailija
5/7 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen lisää, että toki mullakin on muita kolotuksia ja kipuja ja tukaluuksia ollut enenevissä määrin loppua kohti, mutta ei havaittavia supistuksia juurikaan ennen synnytystä.

Vierailija
6/7 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on nyt kolmas raskaus menossa (rv 25). Joka raskaudessa on ollut reilusti harjoitussupistuksia n viikosta 15 eteenpäin. Esikoista odottaessa eka kivulias supistus tuli tasan rv 30. Sitten myöhemmin taisi tulla vielä muutama kivulias, ja rv 40+1 heräsin klo 6 vähitellen voimistuviin suppareihin ja synnytys kesti n 16h. Toka raskaus oli aika samanlainen, kipeitä supistuksia tuli useammin. Ehkä pari viikkoa ennen la:ta tuli muutamana yönä säännöllisiä kipeitä supistuksia jotka sitten loppuivat tunnin parin sisään. Rv 40+2 tuli lentävä lähtö, ihan järkyttävät supistukset alkoivat kuin nappia painamalla ja tästä 2h päästä oli poika syntynyt.
Tässä raskaudessa on nyt jo tullut muutamia kertoja kipeitä säännöllisiä supistuksia. Harjotussup. joka päivä ja usein. Olen menossa synnyttämään 40+3 viikoilla, näin olen päättänyt ja valmistaudun siihen :D Ei vaan, mutta kiire varmasti taas tulee.

Tän jutun pointti oli siis vissiin se että noi sun ap tuntemukset on juurikin sitä "valmistautumista", mutta ei ne oikeastaan välttämättä kerro mistään mitään. Mulle sanoi muuten lääkäri rv 38 (viime raskaudessa) että sähän meet sit ens tai sitä seuraavana yönä synnyttämään! Mutta enpä mennyt.

Vierailija
7/7 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulta! Juuri tuollaista mullakin on ollut. Aika hurjaa, ettei kuitenkaan mitään edistystä ollut tapahtunut. Tästä kyllä viisastuu rauhoittumaan, se lapsihan tulee sit kun on tullakseen ja tää kaikki muu on vaan pientä alkurummuttelua :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi