Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen adhd/asperger/erityislapsesi oli vauvana?

Vierailija
30.12.2021 |

Kysymys otsikossa. Näkikö lapsesta jo vauvana, että on jotenkin erilainen terveeseen lapseen verrattuna? Kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä diagnoosit tehty matalalla koulutuksella?

Jos psykiatrin koulutusta pitää matalana, niin sitten kai kyllä.

Taattua av-laatua on tehdä diagnoosit itse.

Vierailija
22/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen nopeammin ymmärsin kuin lääkäri. Täysin oikeaan osuin ja samalla tajusin mistä sukuhaarasta oireilu on peräisin, aika monella pojalla ja miehellä oli tuttua oireilua.

Se onkin oma taitolajinsa saada diagnoosi oikein, että saa oikeat tukitoimet. Väärään vaivaan annettu tuki ei auta. Niitäkin tuosta sukuhaarasta löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vauva. Söi hyvin, nukkui hyvin, ei juurikaan itkenyt, yritti ottaa kontaktia. Sellanen ilopilleri. 3-vuotiaana alkoi näkyä autismin piirteet, kuten tavallista. Samoihin aikoihin oppi itsenäisesti ala-asteen matematiikan.

Vierailija
24/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennatko kysymystäsi. Tarkoitatko diagnoosin antanutta alaansa erikoistuneita ammattilaista - vastaus on ei, vai tarkoitatko diagnosoituja henkilöitä? - vastaus on sekä että. Diagnosoiduilla henkilöillä on erilaisia taustoja aikuisuudessaan elämämkoulusta akateemisiin ammatteihin, urheilijoista taiteilijoihin ja yrittäjiin. Aivan kuten neuronormatiiveilläkin.

Vierailija
25/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen nopeammin ymmärsin kuin lääkäri. Täysin oikeaan osuin ja samalla tajusin mistä sukuhaarasta oireilu on peräisin, aika monella pojalla ja miehellä oli tuttua oireilua.

Se onkin oma taitolajinsa saada diagnoosi oikein, että saa oikeat tukitoimet. Väärään vaivaan annettu tuki ei auta. Niitäkin tuosta sukuhaarasta löytyy.

Sitähän alunperin kysyttiinkin, että matalalla koulutuksellako täällä jälleen diagnosoidaan.

Vierailija
26/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on vauvana tyhjä taulu. Vasta kyvyttömyys vanhempana tuottaa tulosta. Jotkut lisääntyvät enemmän kuin mihin on henkisiä voimavaroja tai taloudellisia resursseja. Sitten on valittava keihin lapsiin panostetaan.

Kuka enää vuonna 2021 uskoo tuohon? Vauva ei todellakaan ole tyhjä taulu. Hänellä on tietyt geenit ja jo kohdussa hän on altistunut äidin hormoneille ja muille ärsykkeille, jotka ovat jo häntä muokanneet. Esimerkiksi adhd ja Asperger ovat vahvasti perinnöllisiä.

Vierailija
27/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger. Ei ole koskaan sopeutunut mihinkään ryhmään. Ja tämä ihan ensimmäisestä päiväkodista lähtien. 

Vierailija
28/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on vauvana tyhjä taulu. Vasta kyvyttömyys vanhempana tuottaa tulosta. Jotkut lisääntyvät enemmän kuin mihin on henkisiä voimavaroja tai taloudellisia resursseja. Sitten on valittava keihin lapsiin panostetaan.

Kuka enää vuonna 2021 uskoo tuohon? Vauva ei todellakaan ole tyhjä taulu. Hänellä on tietyt geenit ja jo kohdussa hän on altistunut äidin hormoneille ja muille ärsykkeille, jotka ovat jo häntä muokanneet. Esimerkiksi adhd ja Asperger ovat vahvasti perinnöllisiä.

Miksei sitten keskustella ennemmin: Millainen olit itse vauvana?

Vierailija
29/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän alunperin kysyttiinkin, että matalalla koulutuksellako täällä jälleen diagnosoidaan.

Lääketieteen lisensiaatti on maisterintutkintoa vastaava ylempi korkeakoulututkinto. Sillä historiallisista syistä on eri nimike.

Erikoistuminen erikoislääkäriksi on tieteellinen jatkotutkinto.

Maistereita ja tohtoreita tällä palstalla riittää, eli koulutustaso on sama kuin lääkäreilläkin.

Vierailija
30/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirurgilentäjäinsinöörijuristi.

Vierailija
31/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi kävelemään ja liikkumaan nopeasti. Myös puhumaan oppi nopeasti. Oikeastaan kaikessa kehittyi ns oppikirjaohjetta nopeammin. Oli myös helppo, itki vain kun oli oikea hätä. Pienikokoinen, on edelleen. Pienipäinen, ei kuitenkaan käyrien alapuolella. Söi huonosti ja oli tarkka. Erittäin nauravainen ja iloinen, vierasti jo 3kk iässä kovasti.

Adhd.

Vierailija
32/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD täällä. Vauvana oli todella utelias ja virkeä, havainnoi kokoajan ympäristöä ja otti kontaktia ihan vieraisiinkin mielellään. Iloinen ja tyytyväinen, ei paljoa itkeskellyt. Oppi aikaisin sekä kävelemään että puhumaan hyvin. Ihan normaali vauva kaikin puolin, ei mitään viitteitä ADHD:sta tai muitakaan huolia.

Ihan pikkuvauvana nukkui 12 tuntiakin putkeen, sitten alkoi heräilemään ja heräili isona vauvana 45 min välein. Ei suostunut nukahtamaan aamuyöllä 4-5 jälkeen enää, vaikka yöunet alkoivat 21-22. Päiväuniakin nukkui melko vähän, ei vain nukahtanut edes liikkeessä.

Vierailija
33/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali vauva.

Vierailija
34/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd. Vauvana heräsi aina todella aikaisin aamulla, 4-5 aikaan. Siihen ei auttanut mikään. Uhma alkoi myös aika varhain, jo pian yksivuotispäivän jälkeen. Hermostui pienistä asioista ja huusi kuin syötävä. Tätä jatkui aika kauan, ehkä viisivuotiaana oli hieman rauhoittunut. Päiväkodissa oli vaikeaa ylläpitää kaverisuhteita, kun hermoromahdukset olivat sielläkin suurieleisiä. Asperger-diagnoosia ei ole, mutta poika uppoutuu herkästi esimerkiksi palapelien tekemiseen, ja lukemaankin oppi jo 4-vuotiaana itse paneuduttuaan asiaan Ekapelin kautta.

Vierailija
35/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 autisminkirjolaista diagnosoitu.

Keskivaikea kv ja autismi, syvä kv ja autismi, nuorimmalla nyt 13v diagnosoitu asperger.

1. Oli ehkä hieman rauhallisempi vauvana, mutta ei mitään erikoista.

3- vuotiaana puheen kehitys viivästynyt, mutta ei vielä isommin huolestuttu.

2. Itkuisempi kuin terve kaksoissisaruksensa. Siinä vaiheessa, kun pikkuvauvan jokellus muuttuu monipuolisemmaksi ääntelyksi, huomattiin, että asiat ovat pielessä.

3. Ei mitään erityistä vauvana, ei mitään huolia ennen eskaria.

Vierailija
36/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä diagnosoitu asperger (tyttö). Nyt kun tiedän, niin jälkikäteen tajuaa merkkejä vauvaiästä ja lapsuudesta.

Vauvana söi vain rintaa, ei tuttia eikä tuttipulloa. Ei osannut oikein rauhoittua kuin rinnalle, ja parvekerattaisiin päiväunille. Kiinteiden syöminen alkoi nihkeästi, eikö etenkään syönyt soseita vaan ainoastaan sormiruokaa.

Kovat äänet häiritsivät esim. imuri, uimahallin melu jne.

Kasvaessaan samanlaista rutiinisidonnaisuutta, aistiherkkyyksiä (ja toisaalta aistihakuisuutta) joustamattomuutta. Kaikenlaiset muutokset sekä uudet tilanteet ja ihmiset hermostuttivat ja olivat vaikeita.

Motorinen ja kognitiivinen kehitys normaalia, niin koskaan kukaan ammattilainen niin neuvolassa, päiväkodissa kuin koulussa ei esittänyt mitään huolenaiheitta. Neuvolakortissakin lukee vain kirjauksia kuten ”hieno tyttö” (jota hän tietysti onkin).

Vierailija
37/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add. Actionvauva, kanneltava, pitkästyi heti lattialla. Hyvin kiinni äidissä (myös isompana). Erittäin nirso syöjä (nyt aikuisenakin). Ei pystynyt siirtämään unirytmiä, vaan nukahteli potalle, syöttötuoliin, lattialle (tämäkin piirre pysyi). 

Vierailija
38/49 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tavikset emme halua lukea ja kuunnella ja ottaa osaa! Menetkö kiltti muualle ongelmasi kanssa? Kiitos!

Vierailija
39/49 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei imenyt rintaa vauvana eikä katsonut silmiin. Itse en myöskään katsonut ihmisiä, olin itkuinen ja opin kävelemään vasta vähän päälle 2-vuotiaana. 

Vierailija
40/49 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lasten syndroomat ovat 2000-luvun muotidiagnooseja niin kuin hysteria oli naisilla 1800-luvulla: vanhemmat eivät osaa kasvattaa lastaan ja kas, haetaan se diagnoosi yliymmärtäväisiltä näennäisasiantuntijoilta ja sen jälkeen ei tarvitse yrittää kasvattajana sitäkään vähää. Päinvastoin, nyt voidaan lypsää myötätuntoa.

Se on ihan todettu asia, että ihmislajin perimä ei ole muuttunut näin lyhyessä ajassa näin paljon kuin näiden syndroomien yleisyys antaisi ymmärtää. Kyse on vain vanhempien laiskuudesta ja osaamattomuudesta eli  kasvatuksen ja kurin puutteesta. Omassa elämässäni olen nähnyt juuri tämän: ne ystävien ja sukulaisten  pennut, joille ei ole yritettykään panna mitään rajoja, ovat sitten kohta niitä maagisten kirjainyhdistelmien kantajia vanhempien hyristessä tyytyväisyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan