Taas esimerkki miten Omikron-korona leviää täysin oireettomasta (PYSYKÄÄ ETÄTÖISSÄ!!!!) Kyllä rokotettukin ihan kipeäksi tulee.
Sain tietää altistumisesta työpaikallani. Tämä siis epävirallinen ilmoitus suoraan ko. henkilöltä, mitään virallista tietoa ei ole vieläkään tullut. Menin heti kotiin omaehtoiseen karanteeniin ja pian minulle tulikin flunssainen olo ja illalla nousi lievä kuume. Varastin ajan testiin ja se oli positiivinen. Ilmoitin asiasta tutuille, ystäville ja sukulaisille sekä harrastusporukalle ja myös töihin. YHDENKÄÄN luona en ollut oireellisena ja olin mennyt heti altistumisesta kuultuani kotiin.
Tällä välin useat tapaamani henkilöt olivat alkaneet oireilemaan ja kaikilla testissä käyneillä on todettu korona ja heillä on nyt alkanut sairastumaan myös kotiväki ja heidän työpaikat yms. Meillä myös puoliso ja lapset yhtä lukuun ottamatta ovat nyt kipeinä, todennäköisesti heillä nyt sama korona. Tässä ketjussa korona on mennyt myös vanhusten hoitolaitokseen mikä on erityisen ikävä juttu.
Osa sairastuneista on ehtinyt liikkua ennen oireiden alkamista kuka missäkin ja myös näissä kontakteissa on nyt korona. Minäkin onnistuin töistä kotiin palatessa tartuttamaan yhden samassa bussissa olleen tutun koululaisryhmän ja näillä kaikilla on nyt perheessä ja tutuilla korona.
Kyllä meni ihan voimat kun tajuaa miten jokainen sairastuu melkein 100%:n varmuudella ja tartunnasta ei todellakaan voi tietää ennen kuin tulee oireita.
Tätä tautia ei pysäytä mikään eikä kukaan. Kyllä se vain täytyy sairastaa pois. Tai sitten pysytte neljän seinän sisällä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset luuhaavat siellä sun täällä, kavereilla, sukulaisilla ym. näinä aikoina? Eikö nyt järki sano, että pitää vähentää kontaktit ihan minimiin???
No ei pidä. Melkein 2 vuotta pandemiaa takana, nyt täytyy jo alkaa elää normaalisti ja pitää yllä sosiaalisia suhteita.
Mitään pandemiaa ei voiteta lyhytjännitteisten seurariippuvaisten ehdoilla. Suomessa ei ole ollut ollenkaan sellaisia sulkuja ja rajoituksia kuin monessa muussa maassa, vaan täällä on eletty hyvin normaalia elämää. Sukulaisten ja ystävien kanssa voi pitää yhteyttä vaikka Skypellä ja tavata ulkoilun merkeissä. Ei ole pakko pakkautua samaan tilaan.
Erityisesti tämä pätee työelämään. Minusta on ihanaa, kun työkavereita näkee Teamsissa ja siellä voi myös jutella heidän kanssaan niitä näitä.
Mutta eiiii, syksyllä oli pakko mennä kerran viikossa lähitöihin, että saatiin pidettyä yksi tunnin "lähityö on ihanaa!"-palaveri. Palaverissa ei ollut mitään sellaista sisältöä tai toiminnallisuutta, mikä ei olisi onnistunut myös etänäkin.i
Ja nää on vaan työkavereita, joihin en halua olla missään kontaktissa työajan ulkopuolella. Yksikään ei tiedä mitään henkilökohtaisia kontaktikanaviani.
Pysykää kotona jotta rokottamattomat ei tarvitse? Sitähän sä ap tarkoitit.
Ihan meinaan elää kuten tähänkin asti. Välttelen ihmisjoukkoja ja käytän maskia, käsiä pesen ja desinfioin ahkerasti. Töissä onneksi maskipakko. Duunarihommaa, altistumisista tulee ilmoitus. Kaikista tartunnoista tulee myös ilmoitus sekä tieto missä sairastunut on viimeksi ollut töissä (vuorot, työpiste). Rokotettunakin epämukavaa mutta minkäs teet, ei ole varaa jäädä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset luuhaavat siellä sun täällä, kavereilla, sukulaisilla ym. näinä aikoina? Eikö nyt järki sano, että pitää vähentää kontaktit ihan minimiin???
Ihminen on sosiaalinen eläin, ellei kärsi mt-ongelmista. Ihmistä ei ole luotu sietämään yksinäisyyttä pitkään. Tästä varoitettiin jo 2020, että tauti olisi pitänyt tukahduttaa lyhyillä ja rajuilla sulkutoimilla, jotka ihmiset olisivat vielä kestäneet. Nyt tämä on ollut omituista soutamista ja huopaamista 2 vuotta.
Turha verrata koronaa sotaan sitten, ei silloin eristäydytty yksinäisyyteen vuosikausiksi.
Tällaisina aikoina voi pitää yhteyttä ihan muuta kautta kuin vierailuilla ja tapaamisilla. Tässä on ollut paljon hyviä aikoja koronan aikanakin, jolloin ei ole ollut tällaista tilannetta, että tulee tuhansia tartuntoja päivässä ja silloin on ollutkin hyvä tavata ihmisiä. Nyt pitäisi pikkasen miettiä ihan omilla aivoilla, että onko pakko nähdä ihmisiä vähään aikaan, kun ajat on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä. Melkein 2 vuotta pandemiaa takana, nyt täytyy jo alkaa elää normaalisti ja pitää yllä sosiaalisia suhteita.
Silloin luuhataan kavereissa, kun on paremmat ajat. Silloin kun on tällainen tilanne niin pitää osata olla vähän aikaa yksinkin.
Tätä on nyt 2 vuotta kestänyt. Ei auttanut mitkään asiat siihen. EI OLE parempaa luvassa vuosi kausiin ellei sittenkään. Joten ainakin itse elän tästä lähin aivan normaalisti. Jos tartuta, tartutan ja jos saan taudin ja joudun helvettiin niin sitten joudun... Kenekään pää tämmöstä kestä. Huom. EN luuhaa missään juottoloissa tahi ajanvietopaikoissa. Kauttani saatu tautiriskin on pieni myös itselleni. Mutta elää sitä pitää. hulluksihan sitä muuten tulee 4 seinän sisällä! 2 vuotta! Ajatelkaa nyt perk..les! Tuona aikana olen uson ut kaikkeen mitä on sanottu ja noudattanut niitä. Sitten huomasin, ettei mikään tähän tautiin auta. EI YHTÄÄN MIKÄÄN! Se sairastetaan pois ja arpajaiset hoitaa omman osaltasi. se on pieni yskäisy tai arkku. Kaikke siltä väliltä. Mutta sellaista elämä on. Eipähän sitä ole turvassa kokonakaan! Hyvin moni kuolee kotonaan... Nimenomaan kotonaan ei koronaan... Soon moro. Lähen ostamaa pojan kanss paukkuja.... ja suojalasit!
Jotkut ne haaveilevat vielä laumasuojista. :D
Mitkään suojat eivät auta. Esim. presidentti Ahtisaari sairastui jo toistamiseen koronaan, joten mitään ihmeempää suojaa ei tule edes sairastamisesta. Hänkin sentään rokotettu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttu, kolmekymppinen joka on tehnyt näin ja ollut 2 vuotta kotona. Valitettavasti seuraukset näkyvät. Mielenterveys on mennyt ja samoin fyysinen terveys. On joutunut sairaalaan hoidettavaksi. Yritimme pyydellä häntä illanviettoihin mukaan, mutta ei valitettavasti pysty enää normaaliin elämään, kun pelkää koronaa niin paljon. Todella surullinen kohtalo, en olisi uskonut että näin käy.
Kuka on sanonut, että kaksi vuotta pitää olla kotona??? Itse olen ainakin matkustellut kuudessa maassa koronan aikana ja tavannut ystäviä silloin kun koronaa on ollut vähän. Ulkona tavannut kavereita lenkkeilun merkeissä, kun koronaa on alkanut olemaan enemmän. Tällä hetkellä en tapaa ketään.
Nyt vaan on sellainen aika koronasta, että pitää tajuta, ettei niitä ihmisiä tapaa. Tuntuu, että 90 % ihmisistä ovat darwin-awards-ehdokkaita, kun tämä ei mene jakeluun.
Tulin Suomeen kuukauden etätöihin/lomalle joulukuun puolessa välissä. Sen jälkeen olen matkustanut useita kertoja Helsingissä metrolla ja raitiovaunulla, käynyt 10 kertaa elokuvissa (joista kerran sali oli täpösen täynnä eli noin 90 henkilöä kuin sillit suolassa), käynyt noin 10 kertaa ravintoloissa ja kahviloissa, ja käynyt monta kertaa museoissa ja taidenäyttelyissä. Kumppanillani sama, lisäksi hän on käynyt neljä kertaa viikossa kuntosalilla. Lisäksi sitten tietysti kaikki kaupoissa käymiset yms.
Olemme käyttäneet maskeja kaikissa yllämainituissa, paitsi leffateatterissa ei sen jälkeen kun olemme istuneet paikallemme.
Kumpikaan meistä ei ole saanut minkäänlaisia flunssan oireita tänä aikana joten aika epätodennäköistä että meillä olisi korona.
Jos se tosiaan tarttuisi kuten aloittaja kuvailee niin olisihan meidän pitänyt sairastua jo.
Ei tää mikään uus uutinen pitäis olla. Minäkin sain positiivisen tartunnan firman pikkujouluissa jossa kaikki oltiin rokotettuja. Oireet oli ihan helvetilliset vaikka molemmat piikit otin.
Marin sanoi että nyt on aika elää! Ja mehän elettiin. Saatiin samalla tartunnat nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin luuhataan kavereissa, kun on paremmat ajat. Silloin kun on tällainen tilanne niin pitää osata olla vähän aikaa yksinkin.
Tätä on nyt 2 vuotta kestänyt. Ei auttanut mitkään asiat siihen. EI OLE parempaa luvassa vuosi kausiin ellei sittenkään. Joten ainakin itse elän tästä lähin aivan normaalisti. Jos tartuta, tartutan ja jos saan taudin ja joudun helvettiin niin sitten joudun... Kenekään pää tämmöstä kestä. Huom. EN luuhaa missään juottoloissa tahi ajanvietopaikoissa. Kauttani saatu tautiriskin on pieni myös itselleni. Mutta elää sitä pitää. hulluksihan sitä muuten tulee 4 seinän sisällä! 2 vuotta! Ajatelkaa nyt perk..les! Tuona aikana olen uson ut kaikkeen mitä on sanottu ja noudattanut niitä. Sitten huomasin, ettei mikään tähän tautiin auta. EI YHTÄÄN MIKÄÄN! Se sairastetaan pois ja arpajaiset hoitaa omman osaltasi. se on pieni yskäisy tai arkku. Kaikke siltä väliltä. Mutta sellaista elämä on. Eipähän sitä ole turvassa kokonakaan! Hyvin moni kuolee kotonaan... Nimenomaan kotonaan ei koronaan... Soon moro. Lähen ostamaa pojan kanss paukkuja.... ja suojalasit!
Pandemia on ollut Suomessa maaliskuun 2020 puolesta välistä lähtien. Tämän ajan sisällä on ollut hyviä aikoja ja huonoja aikoja. Kun on hyvät ajat, niin silloin voi elää normaalisti. Kun on huonot ajat pitää ymmärtää, että "minä minä" -ajattelulla ei tätä koronaa voiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireettomasta tarutunnasta ei ole mitään haittaa.
Paitsi Long Covid ja keuhkoveritulpat osalle tartunnan saaneista.
Onko näitä tullut oireettomasta tartunnasta? Minusta oireettomasta tartunnasta seuraa oireeton korona, jota ei siis edes tiedä sairastaneensa jos nyt ei jostain syystä sokkotestata.
Nyt kannattaa sairastaa Tatu pois? Itselläni on yksi kaveri sairastanut koronan jo kaksi kertaa. Ja yksi kolmekymppinen ystävä kuollut siihen. Eli voit saada uudestaan ja nuorehko , normaalipainoinen voi kuolla siihen. Kyllä vielä tässä vaiheessa yritän olla sairastunutta. Ehkä myöhemmin, kun tiedetään tarkasti kuka voi saada vaikean ja aivot pelaavan muodon ja jos on hyvät parantavat lääkkeet olemassa.
Itse olen käsittänyt, että vuorokausi ennen oireita olisi tilanne, jossa taudin tartuttaa 100% mahdollisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isolla osalla ihmisistä se pää nimenomaan kestää. Ei mitään ongelmia olla muutaman hassun kuukauden tapaamatta perheen ulkopuolisia ihmisiä, kun kuitenkin puhelimet, whatsappit, videopuhelut, facebookit, instat ym. toimii. Ja ulkoilla voi edelleen. Ei kukaan pakota istumaan neljän seinän sisällä. Suomessa on metsää missä kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isolla osalla ihmisistä se pää nimenomaan kestää. Ei mitään ongelmia olla muutaman hassun kuukauden tapaamatta perheen ulkopuolisia ihmisiä, kun kuitenkin puhelimet, whatsappit, videopuhelut, facebookit, instat ym. toimii. Ja ulkoilla voi edelleen. Ei kukaan pakota istumaan neljän seinän sisällä. Suomessa on metsää missä kävellä.
Nimenomaan! Kyllä on ihmiset heikkoja, jos ei vähää aikaa voi olla ilman toisten tapaamista livenä. Ja tämä ei todellakaan kestä ikuisesti. Vuonna 2020 oli maaliskuun puolivälistä toukokuun loppuun huonoa aikaa, sitten meni taas kesä hyvin, syksyä kohti huonommin, sitten taas paremmin jne. Jos ei ihminen osaa käyttää niitä pandemian parempia hetkiä hyväkseen, niin sitten saakin mun puolesta pää hajota.
On se kumma kun näihin provoilijoihin tarttuu korona joka paikassa ja levittävät sen puoleen kaupunkiin, eikä työnantajakaan ikinä anna jäädä karanteeniin edes plussatestistä.
Minä olen onnistunut välttämään koronan ihan helposti, vaikka olen ollut kokouksissakin tuntikausia silloin tietämättään koronapositiivosten kanssa. Olen käyttänyt kodin ulkopuolella aina ffp2-hengityssuojainta. Lisäksi en ole syönyt ravintoloissa, vaan olen ravintolasafkaa halutessani ostanut take awaynä kotiin.
Eli omalla toiminnalla pystyy helposti vailuttamaan tartuntoihin.
Ap ilmeisesti on ajellut busseissakin ilman maskia, jos on muihin matkustajiin tartuttanut. Eikö hän tiedä, että niissäkin on jo jonkin aikaa ollut maskisuositus?
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun näihin provoilijoihin tarttuu korona joka paikassa ja levittävät sen puoleen kaupunkiin, eikä työnantajakaan ikinä anna jäädä karanteeniin edes plussatestistä.
Minä olen onnistunut välttämään koronan ihan helposti, vaikka olen ollut kokouksissakin tuntikausia silloin tietämättään koronapositiivosten kanssa. Olen käyttänyt kodin ulkopuolella aina ffp2-hengityssuojainta. Lisäksi en ole syönyt ravintoloissa, vaan olen ravintolasafkaa halutessani ostanut take awaynä kotiin.
Eli omalla toiminnalla pystyy helposti vailuttamaan tartuntoihin.
Ap ilmeisesti on ajellut busseissakin ilman maskia, jos on muihin matkustajiin tartuttanut. Eikö hän tiedä, että niissäkin on jo jonkin aikaa ollut maskisuositus?
Ihan kuin itseni kirjoittama teksti. FFP2-maski ihmisten ilmoilla ja ruuat ravintolasta take-awaynä kotiin niin tälläkin jo pärjää pitkälle eikä tosiaan jää "elämästä" paitsi. Vähän pitää vaan osata mukautua, joka tuntuu olevan niin monelle suomi-juntille aivan mahdotonta.
Byäääh, en saisi nähdä ihmisiä, byäääh. Kyllä on hitto vie ihmisistä riippuvaista kansaa. Mitäs jos osaisitte hetkisen olla ihan itseksenne. Voisitte yllättyä.
Kuvitelkaa ihminen vouhkaamaan yhtä paljon flunssa- tai ripulitartunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on nyt 2 vuotta kestänyt. Ei auttanut mitkään asiat siihen. EI OLE parempaa luvassa vuosi kausiin ellei sittenkään. Joten ainakin itse elän tästä lähin aivan normaalisti. Jos tartuta, tartutan ja jos saan taudin ja joudun helvettiin niin sitten joudun... Kenekään pää tämmöstä kestä. Huom. EN luuhaa missään juottoloissa tahi ajanvietopaikoissa. Kauttani saatu tautiriskin on pieni myös itselleni. Mutta elää sitä pitää. hulluksihan sitä muuten tulee 4 seinän sisällä! 2 vuotta!
Kyllä meillä päät kestää perheessä ihan hyvin. On maailmassa paljon muutakin elämistä ja tekemistä kuin muiden ihmisten kanssa naamatusten touhuaminen.
Mitään pandemiaa ei voiteta lyhytjännitteisten seurariippuvaisten ehdoilla. Suomessa ei ole ollut ollenkaan sellaisia sulkuja ja rajoituksia kuin monessa muussa maassa, vaan täällä on eletty hyvin normaalia elämää. Sukulaisten ja ystävien kanssa voi pitää yhteyttä vaikka Skypellä ja tavata ulkoilun merkeissä. Ei ole pakko pakkautua samaan tilaan.