Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka realistinen haave on teistä unelmoida isosta lapsimäärästä?

Vierailija
29.12.2021 |

Esim toivoa lähemmäs 10 lasta?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa määrässä hoidettavuus on se mitä itse ekana miettisin, ei niinkään millä tuloilla pärjäisi. Siis oikeasti ihan valtavasti tekemistä, käytännössä sitä on monien vuosien ajan yks lapsi rinnalla ruokittavana.. saati sitten jos tulee välillä kaksoset tai kolmoset niii miten silloin jaksaisi perhettä pyörittää... Miten takaa että saa itse riittävästi unta ja lepoa. Entä sitten jos lapsi sairastuu pysyvästi?

Vierailija
22/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tuo leivän tullessaan.

Jos saa lapsia paljon niin varmasti pärjää.

Luottavaisin ja rohkein ajatuksin elämässä etiäpäin.

Ja höpö höpö. Vanhemman pitää pystyä elättämään omat lapsensa, ja se maksaa ihan reaalista rahaa. Lapsen ei tarvitse tuoda yhtään mitään, mutta vanhemman kuuluu jaksaa ja maksaa. Kaikki ei siihen kykene.

Höpö höpö. Lapsilisät vaan kiertoon ja lettua levälleen! T: 12 lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minulla on 10 lasta. Haluatko kysyä jotain?

Kerro ensin oletko mies vai nainen niin osaan kysyä tarkemmin.

Ap

Nainen.

Tuntuiko jokainen synnytys samalta vai tuntuivatko viimeiset synnytykset vähemmän? Minkä ikäisenä aloitit ja lopetit lasten saamisen? Oliko lapsia hoitaessa miehen ollessa töissä enemmän hetkiä jolloin oli onnellinen vai ärsytti? Paljonko miehen tulee tienata suunnilleen elättääkseen 10 lasta? Millaisessa asunnossa asutte (kerros-,rivitalojnejne)? Paljonko lapsillanne on ikäeroa?

Ap

Sain ensimmäisen lapsen 27- ja viimeisen 43-vuotiaana. Kaikki synnytykset olivat erilaisia, eivät mitenkään helpottuneet (tai vaikeutuneet) loppua kohden. Asumme omakotitalossa, n. 200-neliöisessä, iso piha mikä on todella hyvä asia. Mieheni on keskipalkkainen kunnan virkamies, mutta itsekin olen käynyt töissä. Ei siis olla eletty pelkästään miehen tuloilla.

Vierailija
24/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin lapsista täytti joulun alla 65 ja saa kansaneläkettä. Pärjää sekin jo omillaan. Sieväksi kalustanut yksiönsä, asuu tuolla vintillä kustannussyistä. Jää enempi käteen, kun puhtaana vetää!

Vierailija
25/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestätkö Vihreitä?

No yllätys, en. Muuten kyllä ekologiset valinnat ovat itselleni tärkeitä, vaikka tämmöinen lapsimäärä ei ekologista olekaan.

Vierailija
26/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ensin oletko mies vai nainen niin osaan kysyä tarkemmin.

Ap

Nainen.

Tuntuiko jokainen synnytys samalta vai tuntuivatko viimeiset synnytykset vähemmän? Minkä ikäisenä aloitit ja lopetit lasten saamisen? Oliko lapsia hoitaessa miehen ollessa töissä enemmän hetkiä jolloin oli onnellinen vai ärsytti? Paljonko miehen tulee tienata suunnilleen elättääkseen 10 lasta? Millaisessa asunnossa asutte (kerros-,rivitalojnejne)? Paljonko lapsillanne on ikäeroa?

Ap

Sain ensimmäisen lapsen 27- ja viimeisen 43-vuotiaana. Kaikki synnytykset olivat erilaisia, eivät mitenkään helpottuneet (tai vaikeutuneet) loppua kohden. Asumme omakotitalossa, n. 200-neliöisessä, iso piha mikä on todella hyvä asia. Mieheni on keskipalkkainen kunnan virkamies, mutta itsekin olen käynyt töissä. Ei siis olla eletty pelkästään miehen tuloilla.

Kiitos vastauksista! Jos sinulla on jotain mielessä mitä minun kannattaisi tässä asiassa miettiä/ottaa huomioon/varautua niin kerro ihmeessä!

Ap

Vierailija
27/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että lasket kustannukset ennenkun levität jalkasi. 12 henkilön ruokkiminen maksaa helposti 500€ kuussa. Laske myös suuren asunnon n.300 neliötä lämmitys, kiinteistövero ym. joka voi olla 1000€ vuodessa. Auto tai pari, sitten vaatteet, harrastukset ja kaikki muu. Onko sulla varaa tarjota moiselle laumalle edes siedettävä elämä? Ja jaksatko pyörittää sitä rumbaa 24/7?

Eiköhän 12 hengen ruokkiminen maksa huomattavasti enemmän kuin 500€/kk.

Vierailija
28/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusimme useamman lapsen. Kaikki meni hyvin kunnes kolmannen jälkeen alkoi ongelmat. Viisi keskenmenoa rv 7-17. Enää emme uskalla yrittää, kipu on liian iso. Nyt keskityään kolmeen lapseemme ja kyllä tässä hommaa riittää ihan hyvin näinkin. Elämää ei voi suunnitella.

Vierailija
29/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun haave oli jo yläasteikäisenä iso perhe, vähintään viisi lasta. No nyt ikää 42v ja yksi lapsi on mulle suotu. Ei ole ollut oma valinta tämä. Ehkäisy ei ole käytössä, että toinen lapsi saa tulla jos on tullakseen. Esikoinen pian 19v.

Vierailija
30/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on käynyt mielessä että kestääkö naisen keho edes 10 synnytystä? Eikö synnytys kuitenkin kuormita kehoa melko paljon?

Ap

Vierailija
31/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettii tarkkaan jaksatko hoitaa päivittäin monen vuoden ajan isoa lapsikatrasta.

Vierailija
32/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yleensä näissä keskusteluissa parhaina asiantuntijoina esiintyy ne, joilla on itsellään joku 2 lasta. Että muten jaksaa ja rahat riittää yms. Meillä on 8 lasta ja hyvin on pärjätty, pääosin olen ollut kotona ja miehen tuloilla menty. Olen ihan akateemisesti koulutettu ja tällä hetkellä koulutustani vastaavassa työssä. Aika harvinaista että saisit edes kaksoset, joistain kolmosista nyt puhumattakaan.

Ok-talo ilman muuta paras asumisvaihtoehto ja ainoa järkevä, autoja oltava 2. Yleensä tulevat lapset yksi kerrallaan, en tunne ketään kenellä olisi 5 vauvaa yhtäaikaa :) Lapsemme ovat ihan normaaleja, osa jo aikuisiakin. Harrastaa ovat saaneet mitä halunneet ja ulkomaillakin on käyty. Kannattaa vähän katsoa mihin rahansa laittaa ja käyttää järkeä hankinnoissa. Esim. pinnasänky ei mitenkään vauvalla kulu eikä vaatteetkaan, samat olis menny kaikille jos olis halunnut. Isompana tietenkin menee vaatetta yms enemmän mutta pitää vähän porrastaa hankintoja, harvoin tarvii uusia talvikenkiä kolmelle kerrallaan, tai jos tarviikin niin kolme seuraavaa voi ottaa käyttöön pieneksi jääneet.

Että rohkeasti vaan! Minulle ainakin tämä on sopinut.

Vierailija
33/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettii tarkkaan jaksatko hoitaa päivittäin monen vuoden ajan isoa lapsikatrasta.

Olen mies joten en hoitaisi koko päivää lapsia vaan olisin töissä päivät.

Vierailija
34/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensiksikin, voi olla ettet pysty saamaan yhtäkään lasta, tai raskaus tai synnytys on sinulle niin vaikea ettet halua tai voi käydä sitä läpi uudestaan.

Aloita siitä yhdestä lapsesta ja mieti vasta sitten haluatko lisää lapsia. Vaatimukset asunnon ja auton koosta sekä kuukausittaisista menoista sitten kasvaa lasten lukumäärän myötä. Jokaisen lapsen kohdalla pitää miettiä realistisesti vieläkö on rahkeita seuraavaan.

En ymmärrä, miksi tässä vaiheessa pitäisi tehdä jokin päätös että pakko olla ne 10 lasta. Ei kannata ottaa mitään pakkomiellettä tietystä luvusta. Voi olla, että lopulta vaikka 4 tai 6 lasta olisikin ihan riittävä määrä sinulle. Olen aina ihmetellyt, miksi joka vuosi pitää saada uusi vauva, vaikka entistenkin fyysiset ja henkiset tarpeet pystytään hoitamaan vain vasemmalla kädellä.

Vierailija
35/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla on 6 lasta. Ensimmäisen sai 30 vuotiaana. Muistaakseen 3 ja 4 ovat irlantilaiset kaksoset, muuten n 2 v on ikäeroa.

Hänen äitinsä asuu heillä . Tai on piharakennuksessa oma asunto.

Äiti tosin jäi vasta muutama vuosi sitten eläkkeelle, ei ole aina voinut auttaa.

Työkaveri on tullut heti töihin, kun on ollut mahdollista ja jossain vaiheessa heillä oli perhepäivähoitaja kotona.

Rahaa ei ole juurikaan

Vierailija
36/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 10 lasta, niin yleensä siinä on sen verran isoja ikäeroja lasten kesken, että isommat lapset voi jo laittaa osittain vastuuseen pienempien hoidosta ja monista muistakin kotitöistä. Muutenkin tuollaisen katraan hoitaminen pitää tehdä ns. käytäntö ja maalaisjärki edellä. Eli toimia sellaisilla tavoilla jotka minimoivat vaivannäön silläkin uhalla, että joku ulkopuolinen saattaa katsoa sitä kieroon. Kovin periaatteelliseksi tai ideologiseksi ei ole varaa heittäytyä.

Siinä pikkulapsiajan suurperheessä vanhemmat pyörittävät käytännössä pienen päiväkodin omaista toimintaa, ja monet päiväkotien käytännöistä ovatkin sellaisia joista kannattaa ottaa oppia. Esimerkiksi rutiinit, ryhmänhallinta ja muu.

Mitä talouspuoleen taas tulee, niin lapsiperhe-elämäähän voi elää hyvin monella eri tavalla. Nykyisin valtavirtaa on elämä missä esimerkiksi asutaan omakotitalossa, lapsilla on omat huoneet ja lasten harrastukset ovat maksullisia ohjattuja harrastuksia mihin lapset kyyditetään autolla. Mutta toisinkin voi valita, ja kannattaa muistaa, että kaikenlaisilla valinnoilla on omat hyvät ja huonot puolensa.

Vierailija
37/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on oma jaksaminen ja terveys. Jos ne ovat vahvat, niin kaikki muu kyllä järjestyy. Huolta ja työtä isossa perheessä on valtavasti mutta myös iloa ja rakkautta.

T. Viiden lapsen äiti

Vierailija
38/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa määrässä hoidettavuus on se mitä itse ekana miettisin, ei niinkään millä tuloilla pärjäisi. Siis oikeasti ihan valtavasti tekemistä, käytännössä sitä on monien vuosien ajan yks lapsi rinnalla ruokittavana.. saati sitten jos tulee välillä kaksoset tai kolmoset niii miten silloin jaksaisi perhettä pyörittää... Miten takaa että saa itse riittävästi unta ja lepoa. Entä sitten jos lapsi sairastuu pysyvästi?

Vaikka ei saisi kuin yhden lapsen niin sekin voi sairastua vakavasti tai olla vaikeavammainen, jolloin perheen elämästä tulee hyvin raskasta. Toisaalta Suomessa on melko hyvät tukijärjestelmät tämän kaltaisten tilanteiden varalle.

Vierailija
39/109 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka luulee, että tuollaisen asian voi etukäteen päättää? Aika monen asian pitää mennä tietyllä tavalla, jotta moinen suunnitelma toteutuu. Pitää tavata lasten isä riittävän nuorena ja hänen pitää myös haluta samaa. Lapsia pitää alkaa tehdä mieluiten viimeistään 25v. Yleensä lapsen saaminen tapahtuu parin vuoden välein, jos kaikki menee hyvin. Jos välin tulee keskenmenoja tai kuolleita lapsia, niin helposti jää sitten lapsiluku vajaaksi. Jos hedelmällisyys ei ole parasta laatua, saa olla kiitollinen, että saa edes pari. Monella naisella se raskautuminen tyssää jo 35v vaikka aina on niitäkin, jotka saavat iltatähden. Mutta ei sitä voi suunnitella.

Vierailija
40/109 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmoiminen on realistista. Toteutus hyvin epätodennäköistä.

Ap oletko mies vai nainen? Onko sinulla jo parisuhde? Minkä ikäinen olet?

Meillä oli toiseissa neljä lasta. Oma jaksaminen loppui jo kolmeen. Kaikilla lapsilla sairauksia jotka kuormittivat todella paljon arkea kun lapset pieniä. Näiden kolmenkin kanssa oma fyysinen terveys kärsi. Ei synnytyksistä vaan vuosien yöheräilyistä joita lasten sairaudet aiheuttivat. Valvottamista ja jatkuvaa heräilyä käytetään myös kidutuskeinona…