Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kuukausi-, viikko- ym. rahat

Vierailija
15.04.2015 |

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että jotkut maksavat lapsilleen viikko-, kuukausi- yms. rahoja, mutta kertokaa mielipiteenne tästä;

Eskari-ikäinen; Omistaa hieman omaa rahaa jota saanut syntymäpäivä- tai joululahjaksi. Ostamme hänelle vaatteet, harrastukseen liittyvät välineet ja muut tavarat.

Ala-asteen ylimmillä luokilla oleva; Hän saa rahaa jos sitä tarvitsee. Yleensä annamme max. 30€ jos rahaa pyytää. Jos tekee ylimääräisiä kotitöitä esim. laittaa likaiset astiat tiskikoneeseen saa hän pari euroa. Lisäksi saa 10€ rahaa aina yhdestä kympistä todistuksessa, joita joulutodistuksessakin oli ihan kiitettävästi. :) Lisäksi saa jouluisin ja syntymäpäivinä lahjaksi usein paljon rahaa.
Vaatteita ostaa aika paljon itse, mutta harrastuksiin liittyvät hankinnat ja jotkut vaatteetkin me vanhemmat ostamme.
Yläasteikäinen; Saa rahaa jos pyytää sitä, saa ylimääräisistä piha- ja kotitöistä muutamia euroja. Saa 10€ jos saa kokeesta kympin ja todistuksen 9 saa 5€ ja kympeistä 10€. Lisäksi saa lähes kaikki syntymäpäivä- ja joululahjat rahana. :) Ostaa vaatteet lähes kaikki omalla rahalla, mutta harrastuksiin liittyvät hankinnat ja esimerkiksi ulkovaatteet ja kengät me vanhemmat kustannamme.

Miltä kuulostaa? Pitäisikö meidän maksaa lapsillemme viikko- tai kuukausirahaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitäisi ostaa lasten vaatteet. Antaa säästää lahjarahoja ja ostaa jotain kivaa. Lahjoja olisi myös kiva saada. Numeroista ei kannata maksaa. Tilalle kuukausiraha

Vierailija
2/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsen pitäisi saada säännöllisesti rahaa, jotta hän oppii kunnolla budjetoimaan. Siksi meillä lapset saavat kuukausirahaa. Kuudesluokkalainen 40 e, kahdeksasluokkalainen 50 e kuussa. Niillä saa ostaa ylimääräistä, mitä vaan haluaa. Vaatteet, harrastustarvikkeet, herkkujakin maksamme me vanhemmat, tuo kk-raha on satunnaisiin mielitekoihin. Kuopus säästää, mutta teinillä niitä mielitekoja meikkeineen, peleineen ja bubble-tee-reissuineen tulee enemmän....

Hyvästä koulumenestyksestä en halua maksaa, koska sen pitää olla itsessään palkitsevaa. Itse sain kouluaikana rahaa kokeista, ja pakko myöntää, että joskus rahapulassa väärensin "sanakokeita". Rikos on onneksi jo vanhentunut ;-)

Lapsilla on muös tiettyjä kotitöitä, mutta ylimääräisistä hommista saatan muodostaa palkallisia urakoita, joita muksut ovat tehneet mielellään, koska niitä ei ole liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa koulumenestyksestä, lapsesi eivät sinun rahojesi vuoksi opiskele.

Vierailija
4/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aivan normaaleista kotitöistä ei tarvitse maksaa palkkaa vaan ne kuuluu jokaisen perheenjäseneen velvollisuuksiin. Eri asia sitten jos tehdään jotain isompaa vaikka halkosavottaa tai pihan haravointia tms. 

Minusta lapsia kannattaa opettaa tavoitteelliseen säästämiseen ja myöskin siihen että jos rahansa hassaa niin on sitten loppuajan ilman. Mieluummin se kannattaa kotona opettaa kun on kuitenkin vain herkuista tai vaatteista kyse, sitten kun lapsi muuttaa kotoa niin sillä kerran kuussa tulevalla summalla pitäisi pystyä maksamaan myös vuokra ja ruoka, siihen mennessä olisi hyvä että rahankäyttöä olisi jo opeteltu. Mitä isompi lapsi niin sitä enemmän vastuuta tietysti annetaan, isompi lapsi voi hoitaa itse kännykkälaskunsa ja säästää itse ainakin osan uuteen puhelimeen tms tarvittavista rahoista. Tietysti kuukausiraha on sitä isompi mitä enemmän kuluja sillä on tarkoitus kattaa. Ala-asteikäiselle viikkoraha on ihan järkevä, isomman on hyvä opetella miten saa rahansa riittämään koko kuukaudelle jne. 

Vierailija
5/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nelosluokkalainen saa 15 € ja seiskaluokkalainen 20€ kuukaudessa. Nuorempi tuhlaa rahat karkkiin ja tavaroihin viikossa, sitten on ilman rahaa loppukuun. Vanhempi on pihi, ja hänellä on säästössä varmaan 150€. Ostaa harvoin mitään, mutta toisinaan kalliita tavaroita.

molemmat joutuvat tekemään kotitöitä, ja tekemättömät työt voivat pienentää rahaa.

Vierailija
6/6 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia ja myöskin se että he saavat käyttää omat rahansa kuten tykkäävät, oppivat itse tekemään järkeviä ostoksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä