Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei sossupummeja majoiteta asuntoloihin ja soluihin?

Vierailija
15.04.2015 |

Suomella menee huonosti ja säästöjä on pakko repiä vaikka mistä. Silti tänne rakennetaan lisää yksiöitä, jotta kaiken maailman sossupummeille riittäisi asuntoja. Mitä järkeä on maksaa sossupummeille kalliit vuokrayksiöt, kun niille voitaisiin tarjota paljon halvempaa huonetta asuntolassa tai soluasunnossa? Kukaan ei tarvitse omaa kämppää. Moni opiskelijakin joutuu asumaan solussa tai asuntolassa, vaikka opiskelu on vaativaa "työtä", joten miksei sossupummeilta voitaisi vaatia samaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:24"]

Suomella menee huonosti ja säästöjä on pakko repiä vaikka mistä. Silti tänne rakennetaan lisää yksiöitä, jotta kaiken maailman sossupummeille riittäisi asuntoja. Mitä järkeä on maksaa sossupummeille kalliit vuokrayksiöt, kun niille voitaisiin tarjota paljon halvempaa huonetta asuntolassa tai soluasunnossa? Kukaan ei tarvitse omaa kämppää. Moni opiskelijakin joutuu asumaan solussa tai asuntolassa, vaikka opiskelu on vaativaa "työtä", joten miksei sossupummeilta voitaisi vaatia samaa?

[/quote]

Koska on todella vaikeaa määritellä kuka on sossupummi ja kuka ei. Pelkkä tukien vastaanottaminen ei vielä tee kenestäkään pummia.

[/quote]

No mä voisin vaikka ihan pärstäkertoimen perusteella sanoa, ketkä noista eläteistä ovat niitä, jotka eivät tule koskaan maksamaan penniäkään yhteiskunnalle takaisin.

Vierailija
22/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:24"]Suomella menee huonosti ja säästöjä on pakko repiä vaikka mistä. Silti tänne rakennetaan lisää yksiöitä, jotta kaiken maailman sossupummeille riittäisi asuntoja. Mitä järkeä on maksaa sossupummeille kalliit vuokrayksiöt, kun niille voitaisiin tarjota paljon halvempaa huonetta asuntolassa tai soluasunnossa? Kukaan ei tarvitse omaa kämppää. Moni opiskelijakin joutuu asumaan solussa tai asuntolassa, vaikka opiskelu on vaativaa "työtä", joten miksei sossupummeilta voitaisi vaatia samaa? [/quote] Eli jokaiseen huoneeseen perheellinen sossupummi? Ja yhdessä 4h+k asuisi 3 perhettä? [/quote] Lisätään ajatusleikkiä : jos jokaisessa perheessä olisi 4 hlöä niin 4h+k asunnossa asuisi 12 ihmistä?

[/quote]

No motivoisipa kummasti sitä, että saisi taas elämänsä hallintaan. Ymmärrän sen, että yllättävässä elämäntilanteessa saattaa tarvita apua, mutta en sitä, että eletään vuosikausia sosiaalituilla. Olen asunut yksin 16-vuotiaasta, opiskellut itselleni korkeakoulututkinnon ja käynyt samalla töissä. En ole ikinä asunut edes opiskelija-asunnossa, vaan olen käynyt töissä sen verran opiskelujenkin aikana, että olen saanut itse maksettua mieluista asuntoa. En todellakaan ole mikään kultalusikka suussa syntynyt, vaan painanut ihan "paskaduuniakin" pienellä palkalla ja pitkiä päiviä.

[/quote]

Ai se työpaikkojen puute olikin motivaatiosta kiinni. Hyvä että selvisi.

[/quote]

Kaikki työttömät eivät ole sossupummeja. Usein sossuiluun liittyy työttömyyden lisäksi päihde- tai muita elämänhallinnan ongelmia.

T. Pitkiä aikoja työttömänä ollut penninvenyttäjä, joka ei ole koskaan kerjännyt sossusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma ap:n ehdotuksessa on se, miten päätetään kuka on "sossupummi". Siänänsä ihan hyvä ajatus erittäin pitkiä aikoja työttöminä olleille, mutta jos ajatellaan että jokainen joka joskus joutuu sossun apuun turvautumaan on "pummi" niin siinähän se vasta paperisota ja ruljanssi alkaa.

Vierailija
24/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen syy on tämä:

Kun asuntopolitiikkaa ja asumistuen politiikkaa tutkitaan vertaillen eri maiden ja aikakausien käytäntöjä todetaan melko yksiselitteisesti, että kun 50 "sossupummia" ripotellaan tasaisesti noin 500 hengen populaatioon, se ei näy juuri missään. Sinne ne uppoavat muuhun massaan pienenä vähemmistönä, joku vielä parantaa tapojaankin ympäristön vaikutuksen alla. Yksittäiset pummit eivät saa aikaan kähinöitä eikä kärhämiä, ei joukkotappeluita eikä juhlia, koska ovat yksittäisiä. 

Kun sen sijaan 50 sossupummia kootaan samaan taloon, tästä talosta tulee ongelmatalo, jossa biletetään vuorokauden ympäri, josta tappelut leviävät lähiseudun kaduille ja ostareille, josta jengijoukkiet lähtevät rahoittamaan bisneksiään ryöstelemällä joukolla ohikulkijoita, ja hasaa kasvatetaan rappukäytävissä.  Tällä on toki työllistäviä vaikutuksia esim poliisissa ja vartijapalveluissa, mutta silti vaihtoehto tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi.

Vierailija
25/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:50"]

Olen ihmetellyt samaa.

Helsingissä kaupunki omistaa yksistään Kallion alueella kymmeniä yksiöitä, joissa asuu yksinäisiä juoppoja miehiä, kai heitä "päihdekuntoutujiksi" nimitetään? Miten kaupungilla on tällaiseen varaa, miksei heitä laiteta asuntoloihin?

[/quote] Koska kyseessö ovat *kuntoutujat* joiden on tarkoitus päästä jaloilleen.

[/quote]

Naapurustossa asuu sossun päidekuntoutujia 62 m2 asunnot heillä kullakin, ainakin 7kpl. Ilmeisesti pienempäa asuntoja ei ole tarjolla vai mikälie? Tätä touhua on ihmetelty ja kuinka kapungilla on varaa tälläiseen rahan haaskaukseen. Kaverit on sen kuntoisia, ettei heistä koskaan työelämään ole. 24/7 vetävät tupakkaa partseilla.  Jotkut solukämpät olisi passelit heille.

Näkeehän sen sokeakin, ettei ne tule koskaan tokenemaan sen vertaa, että joku ne huolisi töihin.

[/quote]

Vierailija
26/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida olla tietoinen, että nykyinen järjestely tulee kuitenkin edullisemmaksi. Helsingin kaupunki maksaa asunnottomien majoittamisesta 1200e/kk, henkilöä kohti. Lisäksi jokaisen ihmisoikeuksiin kuuluu saada asua missä haluaa. 

Vierailija
27/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:17"]

Ap ei taida olla tietoinen, että nykyinen järjestely tulee kuitenkin edullisemmaksi. Helsingin kaupunki maksaa asunnottomien majoittamisesta 1200e/kk, henkilöä kohti. Lisäksi jokaisen ihmisoikeuksiin kuuluu saada asua missä haluaa. 

[/quote]

Mitä helvettiä? Meillä on kyllä liian hyvä sosiaaliturva!

Vierailija
28/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jokaisen ihmisoikeuksiin kuuluu saada asua missä haluaa. 

[/quote]

Niin, jos pystyy itse maksamaan oman asuntonsa.

Vierailija
29/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:24"]

[/quote]

Koska on todella vaikeaa määritellä kuka on sossupummi ja kuka ei. Pelkkä tukien vastaanottaminen ei vielä tee kenestäkään pummia.

[/quote]

No mä voisin vaikka ihan pärstäkertoimen perusteella sanoa, ketkä noista eläteistä ovat niitä, jotka eivät tule koskaan maksamaan penniäkään yhteiskunnalle takaisin.

[/quote]

Valtion asioita ei vaan voi hoitaa pärstäkertoimen perusteella. Ymmärrät kai miten väärin se olisi?

Vierailija
30/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko siinäkään järkeä että ihmisiä, joiden olisi tarkoitus parhaimmassa tapauksessa kuntoutua omille jaloilleen, raahataan johonkin periferiaan, jossa he eivät ole minkäänlaisten palveluiden välittömässä läheisyydessä? Ja palveluitahan he tarvitsevat, ja tarvoitteena kai nykyään on, että tuetussakin asumisessa ihmiset käyttäisivät samoja palveluita kuin muukin väestö - lähinnä kyseessä varmaan kustsnnustehokkuus ja toisaalta se, että heille räätälöidyt palvelut omissa asuinnurkissa varmasti saisivat osakseen suurta vastustusta nekin.

Vierailija
32/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen puhutte helsingistä, mut landella tilanne menis aika hassuks jos kaikki juopot ja työttömät muuttais asuntoloihin ja soluihin, jäis moni kämppä tyhjäks ja tulis kalliiks rakentaa ne asuntolat :D

Toki ymmärrän, mua inhottaa katsella oikotie.fi:stä helsingin yksiöiden hitnoja! Meinasin muuttaa sinne, mut en halunnut, ei olisi ollut mitään järkeä, koska palkka olisi mennyt kokonaan vuokriin ja en olisi saanut nostettua elintasoani korkeammaksi :/

Pääkaupunkiseudulle on kova "muuttopaine" muualta suomesta kun sinne syntyy ne vähäiset uudet työpaikat. Ratkaisu on se, että helsingille pitää saada "kilpailija" vaikka Turku ja Tampere! kyllähän ihmisiä nytkin muuttaa noihin paljon, mutta pitäisi muuttoliikettäs saada suunnattua enemmän noihin ja myös maakuntakeskuksiin, se onnistuisi sillä että niitä työpaikkoja syntyisi muuallekin kuin etelä-suomeen. Itse haluaisin muutta jyväskylään, mut ei ole järkeä koska en saa töitä sieltä :0

Vierailija
33/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei maksa suuria vuokria, vaan tuensaajat joutuvat maksamaan ylimääräisen perusosastaan. Osa tuensaajista on sairaita väliaikaisesti. Osalla voi olla esimerkiksi puhevika tai suuri syntymämerkki kasvoissa, minkä vuoksi työnantajat karsastavat heitä. Pitäisikö hedät sijoittaa johonkin asuntolaan kiusattavaksi vaikka eivät voi työllistyvyyttään hirveämmin edistää. Lähihoitajakoulut on jo täynnä.

Asuntolat on jo nyt niin suuri investointi, ettei mikään kunta halua  niihin panostaa. Kukaan ei myöskään halua naapuriinsa sellaista. Kunnat ei halua omalle vastuulleen jos tällaisella visioimassasi asuntolassa sattuisi jotain. Valvonnan ja hallinnon kanssa menot olis todennäkösesti suuremmat kun nyt. Niille tuensaajille, joiden ongelma on tulottomuus, ei ole järkevää tarjota sellaista vaihtoehtoja josta käsin työlistyminen olisi vielä vaikeampaa ja syrjäytyminen todennäköistä. Juopoille taas on jo asuntoloita jotka taitaa olla usein täynnä. 

Jos ap haluaa kovistella työttömiä, niin se onnistuu parhaiten TE-toimistojen kautta, joiden lausunnoilla on mahdollista leikata myös toimeentulotukea sellaisilta, jotka eivät suostu ottamaan tarjottua työtä vastaan. Toimistoissa vaan ei enää ehditä muuta kuin vastaamaan puhelimeen, joten virkailijoiden määrää pitäisi lisätä radikaalisti, että kaikille ehditään ehdottaa työtä tai kuntoutusta tai koulutusta. Virkailijoiden lisääminen taas on nykyisin muodikasta "hallintoa alas" - puhetta vastaan, joten kukaan poliitikko tuskin uskaltaa asiaa ajaa.

Asun itse kerrostalossa ja aina silloin tällöin joudun lapselle selittämään miksi setä nukkuu penkillä. Olisiko kivaa sellaisessa kaupungissa, missä joutuu selittämään miksi setiä ja tätejä nukkuu penkeillä, puistoissa, rappukäytävissä, kauppojen sisäänkäyntien lähellä, kirjastoissa jne. Moni on mieluummin maisemaa rumentamassa kuin asuntolassa ihmisten kanssa joita ei tunne ja joihin ei luota.

Vierailija
34/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:28"]

Totta. Kyllä varmaan moni asuukin. Itsekkin kun sossusta jouduin kerjäämään niin asuin solussa. Kuitenkin aika paljon myös lapsiperheitä,ja niitä ei voikkaan laittaa soluun :D ei edes yksiöön.

[/quote]

Miksei lapsiperheitä voisi laittaa soluun tai yksiöön? Oma äitini asui lapsena monta vuotta yksiössä vanhempiensa ja veljensä kanssa eikä siinä ollut mitään pahaa.

[/quote]

On siinä ollut yksi paha on varmaan haluttanut äkkiä muuttaa pois, naimisiin ja lapsia...ja tulos: SINÄ, ei hyvä.

Vierailija
35/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:20"]

[/quote]

[/quote]

Ei sitä niille asunnottomille anneta, hölmö

Vierailija
36/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunki on halunnut siivota kodittomat alkoholi- ja mielenterveysongelmaiset pois kaduilta hinnalla millä hyvänsä. Jos vielä kymmenen vuotta takaperin näki kodittomia siellä täällä nukkumassa, niin nykyään valtaosa on saatu hätämajoitettua kalliiseen hintaan.

Eikä minkään pienen kunnan resurssit riittäisi pitämään yllä sitä määrää, kun sossupummeja on yhtä paljon, kun on Lahdessa asukkaita.

Vierailija
37/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei vaan huonosti hoidettu hallinto kun suostuu maksamaan majoituksesta noin paljon yrittäjälle. Joku porvari kuppaa kaupunkia tuolla köyhien varjolla. 

Vierailija
38/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun se vika on aina jossain muualla kuin itsessä... Kummasti minä olen aina saanut töitä ihan ilman koulutustakin. Olenkin tehnyt töitä nuoresta, 15-vuotiaasta olen ollut kesä- ja osa-aikatöissä ja hakenut aina tarvittaessa aktiivisesti töitä. Jos olen kaivannut lisätuloja, olen tehnyt esimerkiksi hetken aikaa töitä puhelinmyyjänä ja jotain keikkahommia. 

Esimerkiksi viimeksi kun halusin vaihtaa työpaikkaa hain noin 30 avointa paikkaa ja hyödynsin kontakteja (=soittelin ihan suoraan tietyn paikan esimiehelle, että olen hakemassa töitä). Olisin päässyt lopulta kolmeen eri paikkaan, ja myöhemmin vielä tarjottiin aikaisemman hakemukseni perusteella mahdollisuutta ihan muuhun paikkaan.

Lähipiiristäni kaikki ovat työelämässä, eikä pitkäaikaisia ongelmia tuon suhteen ole ollut. Ne tietämäni, jotka ovat olleet työttöminä, ovat ensinnäkin olleet tosi nirsoja haettujen paikkojen suhteen, eivätkä osoittaneet oikein mitään aktiivisuutta. Jos oikeasti on tarvetta päästä töihin, pitää käyttää kaikkia mahdollisia kontakteja, soitella itse perään ja myydä osaamistaan, ei kukaan tule hakemaan kotoa töihin.

Vierailija
39/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:43"]

[/quote]

[/quote]

Ei vaan huonosti hoidettu hallinto kun suostuu maksamaan majoituksesta noin paljon yrittäjälle. Joku porvari kuppaa kaupunkia tuolla köyhien varjolla. 

[/quote]

No ilmaiseksiko sen jonkun pitäisi antaa omaisuutensa tuhottavaksi?

Vierailija
40/41 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 10:47"]

[/quote]

Kun se vika on aina jossain muualla kuin itsessä... Kummasti minä olen aina saanut töitä ihan ilman koulutustakin. Olenkin tehnyt töitä nuoresta, 15-vuotiaasta olen ollut kesä- ja osa-aikatöissä ja hakenut aina tarvittaessa aktiivisesti töitä. Jos olen kaivannut lisätuloja, olen tehnyt esimerkiksi hetken aikaa töitä puhelinmyyjänä ja jotain keikkahommia. 

Esimerkiksi viimeksi kun halusin vaihtaa työpaikkaa hain noin 30 avointa paikkaa ja hyödynsin kontakteja (=soittelin ihan suoraan tietyn paikan esimiehelle, että olen hakemassa töitä). Olisin päässyt lopulta kolmeen eri paikkaan, ja myöhemmin vielä tarjottiin aikaisemman hakemukseni perusteella mahdollisuutta ihan muuhun paikkaan.

Lähipiiristäni kaikki ovat työelämässä, eikä pitkäaikaisia ongelmia tuon suhteen ole ollut. Ne tietämäni, jotka ovat olleet työttöminä, ovat ensinnäkin olleet tosi nirsoja haettujen paikkojen suhteen, eivätkä osoittaneet oikein mitään aktiivisuutta. Jos oikeasti on tarvetta päästä töihin, pitää käyttää kaikkia mahdollisia kontakteja, soitella itse perään ja myydä osaamistaan, ei kukaan tule hakemaan kotoa töihin.

[/quote]

Uskotko tosiaan että jos työnhaku on sinun alallasi ja sinulle ollut helppoa, niin se on sitä kaikille? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi