Miksi jotkut äänestävät vasta vaalipäivänä?
Ei voi mennä kuin yhteenä paikkaan, hirveät jonot. Miksi ette äänestä ennakkoon?
Kommentit (74)
Ei Suomi mikään Usa ole jossa jonotetaan tuntitolkulla. Ei ainakaan täällä, asun kuitenkin pk-seudulla, ikinä ei ole tarvinnut jonottaa. Äänestyspaikka on 200m päässä.
Mä äänestän AINA vaalipäivänä. Siinä on oma tunnelmansa. Lisäksi nykyinen äänestyspaikka on lapsuuden kouluni. Ei ole koskaan ollut jonoja.
Itse en äänestä nyt ollenkaan kun ei ehdi. Ennakkoäänestyspaikat kiinni kun pääsen töistä ja sunnuntaina pitkä työpäivä eikä silloinkaan ehdi.
Eikä siitä äänestämisestä paljon hyötyä ole kuitenkaan. Samat patut sinne pääsee kumminkin eikä mikään muutu. Luvataan 11 hyvää ja 10 kaunista, loppupeleissä mitään ei pidetä. Ei maksa vaivaa.
mäkin menen yleensä vaalipäivänä vasta äänestämään, silloin on vaalihumua ilmassa:)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:27"]
Itse en äänestä nyt ollenkaan kun ei ehdi. Ennakkoäänestyspaikat kiinni kun pääsen töistä ja sunnuntaina pitkä työpäivä eikä silloinkaan ehdi. Eikä siitä äänestämisestä paljon hyötyä ole kuitenkaan. Samat patut sinne pääsee kumminkin eikä mikään muutu. Luvataan 11 hyvää ja 10 kaunista, loppupeleissä mitään ei pidetä. Ei maksa vaivaa.
[/quote] Joissain tapauksissa voi ihan kotona äänestää. Ohjeet löytynet siitä lappusesta, jonka olet saanut postista.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:28"]
mäkin menen yleensä vaalipäivänä vasta äänestämään, silloin on vaalihumua ilmassa:)
[/quote] mielellään sitä humua sitten vasta klo 20 jälkeen
Meillä on ollut perinne mennä heti kun ovet aukeaa, vaalipäivänä. Valitettavasti nyt viime vuosina en ole ehtinyt, joten kävin ennakkoon. Siinä vaan on se oma juttunsa, haluan usein myös miettiä viime tinkaan. Eikä se jonotus haittaa, tosin koskaan en 10 minuuttia pitempään muista jonottaneeni. Nyt kävin heti alussa, suoraan sanottuna, vähän harmittaa. Vaihtaisin vielä, jos voisin. Vaalitenttien jälkeen on mieli vähän muuttunut. Ei - en äänestänyt persuja. Alueellani ei heillä ole hyviä ehdokkaita.
Vaalipäivänä on tunnelma ja fiilis oikea. Äänestyslipun saa tiputtaa oikeadti uurnaan, ilman monia kuoria. Tykkään tästä "oikeasta" äänestämisestä. Olen äänestänyt jo 30 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:17"]Vaalipäivänä äänestyspaikka on lähellä ja siellä tapaa tuttuja. Kiva tunnelma. Ja luotan enemmän vaalipäivän virkailijoiden osaamiseen kuin ennakkoäänestyksen kaiken maailman postityöntekijöiden. Muistaakseni joskus ennakkoääniä jouduttu hylkäämäänkin, kun ei ole kaikki leimat ja kirjekuoret olleet oikeassa paikassa.
Nyt kävin kyllä poikkeuksellisesti ennakkoon äänestämässä, koska menen itse vaalillautakuntaan vaalipäiväksi eikä se ole oman äänestysalueeni.
[/quote]
Aika järkky kommentti oikein vaalilautakunnan jäseneltä, että ennakkoäänestyksen vaalivirkailijoihin ei muka voisi luottaa. He kun useimmiten ovat kuitenkin koulutettuja tehtävään. Varsinaisen vaalipäivän vaalilautakunnathan valitaan kai poliittisin perustein. Ihmettelen tarkoitusperiäsi, kun kirjoittelet tällaisia keskustelupalstalle.
Varsinaiselle äänestyspaikalle matkaa 100 metriä, lähimpään ennakkoäänestyspaikkaan 2 km eikä asiaa sinne suunnalle muuten.
Koska jo lapsuudenkodissani opin, että vaalipäivä on juhlapäivä. Jatkamme samaa perinnettä omassa perheessäni. Riippuu vähän äänestyspaikasta ja kellonajasta onko jonoja vai ei, ja hätäkös siinä on naapureiden ja muiden tuttujen kanssa jonottaessa. Äänestyksen jälkeen juhlistetaan päivää jollakin tavalla.
Ymmärrän hyvin, että haja-asutusalueilla tai muuten hankalien matkojen takana asuvat ihmiset äänestävät ennakkoon. Olen 45-vuotias, asun Helsingissä, äänestyspaikka on n. 100 m:n päässä. Olen äänestänyt kaikissa vaaleissa niin kauan kuin minulla on ollut äänioikeus, mutta muistaakseni olen vain kerran äänestänyt ennakkoon. Silloin olin vaalipäivänä matkoilla.
Olis pitänyt äänestää vasta vaalipäivänä, kun kadun jo valintaani. Kännykällä katsoin vielä ehdokastani ja huomasin, että sillä oli 3 lasta ja avokki. En arvosta ehdokasta, joka ei ole naimisiin mennyt lastensa äidin kanssa.
Myös vaalitentit vaikuttavat yleensä kantaani ja niitä tulee vielä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:17"]Vaalipäivänä äänestyspaikka on lähellä ja siellä tapaa tuttuja. Kiva tunnelma. Ja luotan enemmän vaalipäivän virkailijoiden osaamiseen kuin ennakkoäänestyksen kaiken maailman postityöntekijöiden. Muistaakseni joskus ennakkoääniä jouduttu hylkäämäänkin, kun ei ole kaikki leimat ja kirjekuoret olleet oikeassa paikassa. Nyt kävin kyllä poikkeuksellisesti ennakkoon äänestämässä, koska menen itse vaalillautakuntaan vaalipäiväksi eikä se ole oman äänestysalueeni. [/quote] Aika järkky kommentti oikein vaalilautakunnan jäseneltä, että ennakkoäänestyksen vaalivirkailijoihin ei muka voisi luottaa. He kun useimmiten ovat kuitenkin koulutettuja tehtävään. Varsinaisen vaalipäivän vaalilautakunnathan valitaan kai poliittisin perustein. Ihmettelen tarkoitusperiäsi, kun kirjoittelet tällaisia keskustelupalstalle.
[/quote] No tuota täytyy sanoa, että minunkin kohdalla kävi niin, että virkailija toimi tökerösti. Mutta ei siitä nyt sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:17"]Vaalipäivänä äänestyspaikka on lähellä ja siellä tapaa tuttuja. Kiva tunnelma. Ja luotan enemmän vaalipäivän virkailijoiden osaamiseen kuin ennakkoäänestyksen kaiken maailman postityöntekijöiden. Muistaakseni joskus ennakkoääniä jouduttu hylkäämäänkin, kun ei ole kaikki leimat ja kirjekuoret olleet oikeassa paikassa. Nyt kävin kyllä poikkeuksellisesti ennakkoon äänestämässä, koska menen itse vaalillautakuntaan vaalipäiväksi eikä se ole oman äänestysalueeni. [/quote] Aika järkky kommentti oikein vaalilautakunnan jäseneltä, että ennakkoäänestyksen vaalivirkailijoihin ei muka voisi luottaa. He kun useimmiten ovat kuitenkin koulutettuja tehtävään. Varsinaisen vaalipäivän vaalilautakunnathan valitaan kai poliittisin perustein. Ihmettelen tarkoitusperiäsi, kun kirjoittelet tällaisia keskustelupalstalle.
[/quote] No tuota täytyy sanoa, että minunkin kohdalla kävi niin, että virkailija toimi tökerösti. Mutta ei siitä nyt sen enempää.
[/quote]
Kerro nyt. Minä en oikein usko, että virkailija voisi toimia tökerösti. Jso voi, niin miten?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:37"]
[/quote]
Kerro nyt. Minä en oikein usko, että virkailija voisi toimia tökerösti. Jso voi, niin miten?
[/quote] En kerro.
Minäkin äänestäisin mieluummin vaalipäivänä, mutta nyt oli pakko äänestää ennakkoon kun olen vaalitoimitsijana eri alueella. Mikähän siinä on, että joillakin paikkakunnilla vuoro kestää koko päivän ja joillakin paikkakunnilla tehdään kahdessa vuorossa? Kyllä siinä vaalipäivän äänestyksessä on ihan oma tunnelmansa, eikä ole koskaan tarvinnut viittä minuuttia pitempää aikaa jonottaa.
Minäkin muistaisin, että joskus ennakkoääniä hylättiin ennakkoäänivirkailijoiden hutiloinnin takia.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:36"]
Olis pitänyt äänestää vasta vaalipäivänä, kun kadun jo valintaani. Kännykällä katsoin vielä ehdokastani ja huomasin, että sillä oli 3 lasta ja avokki. En arvosta ehdokasta, joka ei ole naimisiin mennyt lastensa äidin kanssa. Myös vaalitentit vaikuttavat yleensä kantaani ja niitä tulee vielä.
[/quote]
nojoo, mutta ehdokkaan valitseminen on vähiten huonoimman valitsemista. kaikista löytyy vikoja.
Ihan vaan tunnelmoinnin takia :D Se tuo lisää jännitystä iltaan, kun ennakkoäänten ilmestymisen jälkeen varsinaisen äänestyspäivän ääniä laskeskellaan, ja kiva pitää "virallinen vaalipäivä" itsellä äänestämisineen ja vaalivalvojaisineen. Mieheni kai vielä miettii, niin hän odottaa siksi viimeiseen asti.