Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut äänestävät vasta vaalipäivänä?

Vierailija
14.04.2015 |

Ei voi mennä kuin yhteenä paikkaan, hirveät jonot. Miksi ette äänestä ennakkoon? 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksettu mennä, ei ollut asiaa minnekään, missä ennakkoäänestyspaikka olisi ollut. Kävelen tuohon puolen kilsan päähän ja odotan ehkä muutaman minuutin.. Niinkuin taitaa moni muukin tehdä.

Vierailija
22/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole ollut hirveät jonot.
Tämä vuosi oli ensimmäinen, kun kävin äänestämässä ennakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan katsoa vielä viimeisen ison vaalikeskustelun ennen kuin teen päätöksen. En ole vielä varma puolueesta.

Vierailija
24/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnelman takia varmaan moni...tulee se äänestäminen ja tulosten jännääminen samana päivänä

Vierailija
25/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:06"]Maalla on ehkä eri tavalla, mutta kuapungeissa ennakkoäänestyspisteitä on tiheään, ainakin täällä Tampereella.
[/quote]On ihan oma filiksensä mennä äänestyspäivänä ja käydä vaalikaffella sen jälkeen.

Vierailija
26/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskoo ettei muka ääniä kopeloitaisi? Ne on ostettavissa, kuten kaikki muukin.
Wait and see.

Vierailija
27/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille varsinaisena vaalipäivänä äänestäminen on kuin perille vaalikävelyineen ja -kahveineen. Itse äänestin ennakkoon jo toisena päivänä.

Vierailija
28/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:14"]

Kuka uskoo ettei muka ääniä kopeloitaisi? Ne on ostettavissa, kuten kaikki muukin. Wait and see.

[/quote] Kukin äänestää omantuntonsa mukaan. Oletko kuullut vaalisalaisuudesta?

Vierailija
29/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalipäivänä äänestyspaikka on lähellä ja siellä tapaa tuttuja. Kiva tunnelma. Ja luotan enemmän vaalipäivän virkailijoiden osaamiseen kuin ennakkoäänestyksen kaiken maailman postityöntekijöiden. Muistaakseni joskus ennakkoääniä jouduttu hylkäämäänkin, kun ei ole kaikki leimat ja kirjekuoret olleet oikeassa paikassa.

Nyt kävin kyllä poikkeuksellisesti ennakkoon äänestämässä, koska menen itse vaalillautakuntaan vaalipäiväksi eikä se ole oman äänestysalueeni.

Vierailija
30/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan joutunut vaalipäivänä jonottamaan äänestämistä ja 20 vuotta olen ollut äänestysikäinen. Sen sijaan ennakkoäänestyksissä äänestysjonot näyttävät kiemurtelevan melkoisen pitkinä lähes joka kerta kun kaupassa käyn. Että en kyllä kiireessä kauppareissulla jää jonottelemaan, jollei ole pakko.

Vierailija
31/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalipäivässä on juhlan tuntua. 

Mukava syödä rauhassa aamiainen, käydä äänestämässä ja illalla sitten jännätä tuloksia. 

Vierailija
32/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ihmiset äänestäisi, koska se ei ole kovin mukavaa, jos äänestysprosentti jää alhaiseksi. Suomessa kuitenkin käsittääkseni prosentti yleensä korkeampi kuin joissain Euroopan maissa.

Vierailija
33/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoäänestyksesä on yleensä ollut paljon isommat jonot. Joskus kun olen harkinnut äänestää ennakkoon, en ole viitsinyt jäädä jonottamaan.

Vierailija
34/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:18"]

Vaalipäivässä on juhlan tuntua. 

Mukava syödä rauhassa aamiainen, käydä äänestämässä ja illalla sitten jännätä tuloksia. 

[/quote] Kyllä ja viettää aikaa mukavassa seurassa ja kommentoida tuloslähetystä. :) Ja kun on äänestänyt niin siihen on mahdollisuus.

Vierailija
35/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Helsingissä on yleensä jonoa ennakkoäänestyspaikoissa. Vaalipäivänä ei ainakaan minun paikassa ole jonoa, kantakaupungissa elelen.

Olisin toki voinut ennakkoonkin äänestää, mutta ei nyt sattunut kohdalle paikkaa ja aikaa. Vaalipäivänä on sitten hyvä "tekosyy" lähteä kävelylle. Viimeksi ( Eu- vaalit?) oli mahtava terassikeli vaalipäivänä. Nyt ei taida olla jos on sääennustuksiin luottaminen.

Vierailija
36/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen äänestänyt ennakkoon koska en tykkää siitä virallisen vaalipäivän virallisesta tunnelmasta. Nyt en kuitenkaan ehdi ennakkoon äänestää koska en yhtään tiedä ketä äänestäisin.

Vierailija
37/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:20"]

Ennakkoäänestyksesä on yleensä ollut paljon isommat jonot. Joskus kun olen harkinnut äänestää ennakkoon, en ole viitsinyt jäädä jonottamaan.

[/quote] Mitä olen hieman seurannut niin yllättävän hyvin on jono vetänyt ja ihmisiä ollut liikkeellä.

Vierailija
38/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:21"]

Yleensä olen äänestänyt ennakkoon koska en tykkää siitä virallisen vaalipäivän virallisesta tunnelmasta. Nyt en kuitenkaan ehdi ennakkoon äänestää koska en yhtään tiedä ketä äänestäisin.

[/quote] Niin, onhan se vähän hautajaisfiilis siinä hiljaa jonossa seisoskella. :) Ennakkoon on niin kätsä muiden asioidenhoidon lomassa äänestää.

Vierailija
39/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:20"]

Täällä Helsingissä on yleensä jonoa ennakkoäänestyspaikoissa. Vaalipäivänä ei ainakaan minun paikassa ole jonoa, kantakaupungissa elelen.

Olisin toki voinut ennakkoonkin äänestää, mutta ei nyt sattunut kohdalle paikkaa ja aikaa. Vaalipäivänä on sitten hyvä "tekosyy" lähteä kävelylle. Viimeksi ( Eu- vaalit?) oli mahtava terassikeli vaalipäivänä. Nyt ei taida olla jos on sääennustuksiin luottaminen.

[/quote] Heh, käydä samalla kaljakaupassa... hmm... taitaakin olla kaupat kiinni.

Vierailija
40/74 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:18"]

En ole kertaakaan joutunut vaalipäivänä jonottamaan äänestämistä ja 20 vuotta olen ollut äänestysikäinen. Sen sijaan ennakkoäänestyksissä äänestysjonot näyttävät kiemurtelevan melkoisen pitkinä lähes joka kerta kun kaupassa käyn. Että en kyllä kiireessä kauppareissulla jää jonottelemaan, jollei ole pakko.

[/quote]

Näin olen myös minä huomannut, ennakkoäänestykseen on jonoa enemmän kuin varsinaisena vaalipäivänä on ikinä ollut.

Meillä se varsinaisena vaalipäivänä äänestäminen on tullut miehen kanssa tavaksi, vain pari kertaa olen tainnut äänestää ennakkoon..