Miksi jotkut äänestävät vasta vaalipäivänä?
Ei voi mennä kuin yhteenä paikkaan, hirveät jonot. Miksi ette äänestä ennakkoon?
Kommentit (74)
Koska ennakkoäänestys on kallista, säästän yhteiskunnan varoja.
Itse vaalipaikallahan ei ole mitään jojoja, jonot ovat kaikki postikonttoreissa joissa järjestetään ennakkoäänestys.
Lisäksi riski että annettu ääni hukkkuu on suurempi ennakkoäänestyksessä. Virkailijat ei ole riittävän koulutettuja estämään vaalivilppiä tai vahinkoääniä, esim vaimoni kävi kerran pressanvaaleissa äänestämässä ennakkoon minun äänestyskortilla vahingossa, ja äänestyslappujen kuljettamisessa on aina riskinsä.
Ennakkoäänestyksen järjestäminen postissa maskaa valtiolle joka kerta n 10 miljoonaa euroa. Sillä hinnalla saisi takuuvarman tietokoneohjelman joilla ennakkoäänestämisen voisi hoitaa kotisohvaltaan, netin kautta.
Itse äänestyspaikkaäänestäminen sunnuntaina on valtiolle halpaa koska virkailijat ovat puolueiden vapaaehtoistyöntekijöitä ja he ovat hommaan rutinoituneita ja valvovat toisiaan että fuskaamista ei tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:17"]Vaalipäivänä äänestyspaikka on lähellä ja siellä tapaa tuttuja. Kiva tunnelma. Ja luotan enemmän vaalipäivän virkailijoiden osaamiseen kuin ennakkoäänestyksen kaiken maailman postityöntekijöiden. Muistaakseni joskus ennakkoääniä jouduttu hylkäämäänkin, kun ei ole kaikki leimat ja kirjekuoret olleet oikeassa paikassa. Nyt kävin kyllä poikkeuksellisesti ennakkoon äänestämässä, koska menen itse vaalillautakuntaan vaalipäiväksi eikä se ole oman äänestysalueeni. [/quote] Aika järkky kommentti oikein vaalilautakunnan jäseneltä, että ennakkoäänestyksen vaalivirkailijoihin ei muka voisi luottaa. He kun useimmiten ovat kuitenkin koulutettuja tehtävään. Varsinaisen vaalipäivän vaalilautakunnathan valitaan kai poliittisin perustein. Ihmettelen tarkoitusperiäsi, kun kirjoittelet tällaisia keskustelupalstalle.
[/quote]
Ihmettele ihan vapaasti. Ennakkoääniä on kuitenkin aina silloin tällöin jouduttu hylkäämään virkailijoiden sähläysten takia. Ilmeisesti opit eivät ole menneet ihan kaikkialla perille. Esim. http://www.hs.fi/kaupunki/a1400219317654
Vaalipäivänä toiminnan luotettavuus perustuu juuri siihen, että siellä on koko ajan paikalla eri puolueiden valitsemisä ihmisiä. Suurimmalla osalla on kokemusta hommasta monissa vaaleissa. Niille joilla ei ole, ehditään opettaa homma kädestä pitäen. Niissä vaalilautakunnissa, joihin olen osalistunut, vaalin hoitaminen huolellisesti on kunnia-asia eikä siellä olla 'mä oon täällä vaan töissä' -mentaliteetilla. Toki vaalipäivän äänestyssysteemi on myös vähän yksinkertaisempi, kun ei tarvita niitä kirjekuoria.
Muutama fakta:
-Ennakkoäänestys on hyvä asia, koska kaikki eivät pääse varsinaisena vaalipäivänä äänestämään. Esim. vuorotyöntekijät, ajatellaan vaikka palomiestä joka sammuttamassa isoa tulipaloa koko päivän, ei sieltä lähdetä äänestämään. Samoin moni asuu/viettää aikaa eri paikassa missä on kirjoilla (esim. töiden takia tai vaikkapa mökkeilemässä tmv.) ennakkoäänestyksessä pystyvät äänestämään ilman että menevät sinne omaan vaalipaikkaansa.
-Tuo postivirkailijoiden tekemä moka liittyi siihen että asia oli muuten hoidettu ns. kunnialla mutta se leima oli laitettu siihen ruskeaan kuoreen (ei valkoiseen lipukkeeseen) johon lipuke laitetaan. Kyse oli yhdestä postista, ja siellä annetut äänet laskettiin ns. erikoistapauksena ihan tavalliseen tapaan.
-Ihan hyvin vaimo voi vilauttaa äänestyslipuketta, koska sillä ei tehdä mitään. Tuo lipuke on vain tiedoksianto äänioikeudesta jossa on ns. ohjeet ym. mukana, mutta vaalivirkailija ei tee sillä yhtään mitään. Jos Maija vilauttaa Matin lipuketta virkailija tuskin edes katsoo mikä nimi siinä lukee, sillä Maijan henkilöllisyys kirjataan ja todennetaan vasta siinä vaiheessa kun hänen henkkarinsa katsotaan.
Se on rituaali... Sitten vaalikahvit perään.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:35"]
Ennakkoäänestyksen järjestäminen postissa maskaa valtiolle joka kerta n 10 miljoonaa euroa. Sillä hinnalla saisi takuuvarman tietokoneohjelman joilla ennakkoäänestämisen voisi hoitaa kotisohvaltaan, netin kautta.
Itse äänestyspaikkaäänestäminen sunnuntaina on valtiolle halpaa koska virkailijat ovat puolueiden vapaaehtoistyöntekijöitä ja he ovat hommaan rutinoituneita ja valvovat toisiaan että fuskaamista ei tapahdu.
[/quote]
10 miljoonalla ei kyllä saisi tietokoneohjelmaa, jolla voisi hoitaa turvallisesti äänestyksen. Oikeasti millään nettiäänestyksellä ei voida taata vaalisalaisuutta tai estää sitä, että joku voisi äänestää toisen henkilön puolesta.
Mutta ei se varsinaisen vaalipäivänkään äänestys ilmaista ole. Eivät edes puolueaktiivit niin hulluja ole, että tekisivät koko päivän duunia ilman palkkiota. Palkkio riippuu kunnasta ja työvuorojen pituus siitä, paljonko jäseniä ja varajäseniä on käytettävissä sillä äänestyspaikalla. Ääntenlaskuun saatetaan joutua palkkaamaan myös ulkopuolisia avuksi.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 23:44"]
[/quote]
siis menettekö jonnekin kahvilaan vai tarjotaanko joillakin äänestyspaikoilla kahvia? vastatkaa nyt, kun olen ihan pihalla tästä traditiosta :)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:51"]
Miksi jotkut äänestää ennakkoon? En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Paitsi jos on matkalla jo päivänä. Yhteiskunnan varojen tuhlausta.
[/quote]
Tuskin on kyse ymmärryksestäsi (tai mistäpä sitä tietää), vaan siitä, ettet ahdasmielisenä ihmisenä hyväksy niitä syitä, joita sinulle kerrotaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 23:44"]
[/quote]
siis menettekö jonnekin kahvilaan vai tarjotaanko joillakin äänestyspaikoilla kahvia? vastatkaa nyt, kun olen ihan pihalla tästä traditiosta :)
[/quote]
Monissa kouluissa olevissa äänestyspaikoissa joku koulun luokista myy kahvia ja kerää sillä rahaa leirikouluun tmv.
Mitä väliä ? Jos on VÄLIHOUSUT ÷D
Äänestyspaikka on 100 m päässä, ennakkoäänestyspaikka parin kilometrin päässä. Ja ihan perinteen vuoksi. Menen sunnuntaina yhdessä iäkkäiden vanhempieni kanssa äänestämään ja sen jälkeen meille nauttimaan leivoskahvit. Näin tehty jo 35 vuoden ajan kunnallisvaalien, eduskuntavaalien ja presidentinvaalien kohdalla. Tällä kertaa myös nuorin lapsistani tulee mukaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 21:02"]
Ei voi mennä kuin yhteenä paikkaan, hirveät jonot. Miksi ette äänestä ennakkoon?
[/quote]
Koska se on vaalipäivä :D
Ainakin eilen näytti pahemmat jonot olevan marketin ennakkoäänestyspaikalla kuin mitä olen koskaan varsinaisella äänestyspaikalla nähnyt. Helpomalla siellä varsinaisella äänestyspaikalla pääsee.
Hirveät jonot, heh! Joo, ei todellakaan ole! Lyhyempi matka mulla tuonne kyläkoululle on kuin keskustaan äänestämään.
En ole vielä päättänyt ketä äänestän. Jaksan kävellä tuohon puolen kilometrin päähän ja jaksan myös jonottaa sen muutaman minuutin.
Viimeinen mahdollisuus. Aiemmin ei jaksanut.
Maalla on ehkä eri tavalla, mutta kuapungeissa ennakkoäänestyspisteitä on tiheään, ainakin täällä Tampereella.
Vaalipäivänä äänestämisessä on oma tunnelmansa. Lisäksi ennakkoäänestyksessä voi valita sellaisen henkilön, jota ei enää äänestäisi varsinaisena vaalipäivänä.
Mä olen aina ( paitsi kerran) äänestänyt vaalipäivänä, pidän siitä traditiosta. Ja valitettavasti vain kerran olen joutunut odottamaan pitempään kuin minuutin pari. Siis valitettavaa siksi, että äänestys ei kiinnosta kiaikkua. Ja sitten hlaluan lahjoittaa vaalikeräykseen. Pidän vaalipäivän tunnelmasta, se lisää odotusta ääntenlaskuun.
Käsittääkseni miljoonia esim. eurovaaleissa ja tulevissa eduskuntavaaleissa pelkkiin postimaksuihin ja ennakkoäänestyskuluihin.
Eipähän tuo iso ole mutta sais silläkin jonkun homekoulun korjattua.