ilman alkoholia yli 3kk
Päivät ovat vaihdelleet, joskus on helppoa olla ilman eikä ajatus juomisesta edes käy mielessä. Toiset päivät ovat taistelua mielitekoa vastaan. Halu juoda tulee usein sekunnissa, sen laukaisee jokin hetki, ääni, haju tai pelkästään kaunis lasi. Lasten ajatteleminen auttaa olemaan niinä htkinä juomatta. Kerran olen tuntenut suunnatonta onnellisuutta hetken aikaa, mieletön tunne. Istuin odottamassa ystävääni kaupan edessä auringonpaisteessa, se tunne oli todella kokonaisvaltainen, jotain mitä en muista tunteneeni vuosiin.
Kommentit (34)
Minun tapauksessani kohtuukäyttö ei ole enää vaihtoehto. Omat juomiskerrat olivat jo usean vuoden ajan 3-5krt viikossa. Mutta ratkaisevaa ei ole se määrä vaan se alkoholin viemä tila päässäni. Töissä mietin jo klo 12 alkaen juomista, jos seuraavana päivänä oli vapaata. Kyläilyjä ja muita menoja ei voinut sopia, koska ei voinut tietää jos halusikin juoda tai jos oli juonut edeltävän illan ja ei ollutkaan sellaisessa kunnossa että jaksoi lähteä. Aloin viihtyä kotona juomassa, yksin. Kotitöiden tekeminen onnistui vain juodessa, samoin ruuan laittaminen. Alkoholi söi (joi) kaiken elintilan.
Ap
Edelleen elämä jatkuu ilman alkoholia. Yksi pidempi sinnittelyn aika tässä syksyn aikana, mutta muuten elo on aika kohdallaan.
Ap
Mahtavaa ap!!! Voi kun isänikin tajuaisi tuon saman ja saisin hänet vielä joskus takaisin. Paluuta terveeseen elämään ei hänellä enää ole, mutta jos edes siihen, että lapseni voisi tavata ukkiaan.
Mulla 33 päivää takana. Kauan olet Ap ollut nyt raittiina? Oletko retkahtanut kertaakaan?
Hulluutta. Minä juon koska huvittaa ja tulen aina juomaan. Yleensä on kyllä yksi selvä päivä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Hulluutta. Minä juon koska huvittaa ja tulen aina juomaan. Yleensä on kyllä yksi selvä päivä viikossa.
Tiedätkö miten tuossa käy? Lopulta juot, vaikka ei huvittaisikaan. Juot pakonomaisesti, aina vain isompia määriä, koska vähempi ei riitä. Puhun siis kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miten tuossa käy? Lopulta juot, vaikka ei huvittaisikaan. Juot pakonomaisesti, aina vain isompia määriä, koska vähempi ei riitä. Puhun siis kokemuksesta.
Höpsistä. Minä olen nauttinut joka lasistani jo yli 20 vuotta. Ja aion nauttia tänäänkin.
Hienoa ap! Voi kun pystyisin samaan.
Mun mielestä kandee kyllä pyrkiä kohtuu käyttöön. Ihmiset jotka ei juo on vähän tylsiä. Me otetaan miehen kanssa pienet aina kun arki kaipaa vähän juhlaa ja viikonloppuina sitten juhlitaan kunnolla. Tsemppii teille kaikille, kyllä ne rajat löytyy et pustyy ottaa vaan ne pienet, eikä mene oksentelun puolelle.
Suski79 kirjoitti:
Mun mielestä kandee kyllä pyrkiä kohtuu käyttöön. Ihmiset jotka ei juo on vähän tylsiä. Me otetaan miehen kanssa pienet aina kun arki kaipaa vähän juhlaa ja viikonloppuina sitten juhlitaan kunnolla. Tsemppii teille kaikille, kyllä ne rajat löytyy et pustyy ottaa vaan ne pienet, eikä mene oksentelun puolelle.
Asia tuppaa vain olemaan niin, että on absolutisteja, kohtuukäyttäjiä ja alkoholisteja. Minä olen alkoholisti, tosin raitistunut sellainen, enkä uskalla kuvitellakaan kokeilla kohtuukäyttöä sillä tiedän mihin se johtaa, ennemmin tai myöhemmin olen taas juomassa kaksin käsin. Olen elämääni tyytyväinen raittiina, se on minun valintani enkä katso pahalla kohtuukäyttäjiä enkä juovia alkoholistejakaan. Alkoholi on mitä mainioin aine sellaisille, jotka todella osaavat juoda kohtuullisesti ja pitää hauskaa. Alkoholi sinällään ei ole tehnyt minulle mitään pahaa, vaan minä itse juomalla sitä.
Jos minä olen pystynyt olemaan juomatta päivä kerrallaan yli kymmenen vuotta, niin siihen pystyy jokainen joka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 20:40"]Mä oon juonut yli 3 kuukautta putkeen. :D mitäs siihen sanot
oot cool
Ootte luusereita
Mä en ole oikeestaan alkoholia halunnut sen jälkeen, kun eka lasta alettiin yrittämään. Raskausaika meni luonnollisesti 0-linjalla, eikä edes tehnyt mieli missään vaiheessa - ja ei oo oikeestaan tehnyt mieli vieläkään ottaa. Vanhin lapsi on nyt 12 v. :)
En mä mitenkään absolutisti ole, mutta mulle ei vaan maistu alkoholi enää lainkaan. Joskus otan lasillisen viiniä ruoan kanssa, mutta yleensä sekin jää osaksi juomatta. Olen ehkä muutaman kerran tässä vuosien mittaan ottanut vähän enemmän kuin lasillisen, mutta ei oo tuntunut ollenkaan hyvältä.
Pääsiäisenä taisin lasin viiniä juoda ruoan kanssa. Siihen vajaaseen lasilliseen se taas jäi.