Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tapahtua, että alkaisit vegaaniksi

Vierailija
29.12.2021 |

Kaikkihan periaatteessa tietävät, mitä tehotuotannossa tapahtuu. Mikä on sinun tekosyysi syödä lihaa ja maitotuotteita? Mitä pitäisi tapahtua, että voisit luopua niistä?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella kasvissyöntiin tai veganismiin ei tapeta eläimiä? Kaikkeen tehotuotantoon liittyy koneita ja myrkkyjä, ja viljelijät tappaa kilpailevia lajeja, ja sen lisäksi vievät lajeilta elintiloja. Lannoitteet ja myrkyt huuhtoutuu vesiin ja tappaa kaloja.

Oliiveja kerättäessä menee tuhansittaittain pikku lintuja koneisiin, leikkuupuimurit tappaa kaikenlaista peuroista pienempään suuntaan ja myrkyillä ja loukuilla tapetaan jyrsijöitä tuhansittain. 

Vai onko se niin, että tarttee olla tarpeeksi söpö, että elämällä on väliä, joten tuhohyönteisillä tai kuoriaisilla ei ole? Mites kaniinit ja peuran/kauriin vasat?

Ainoa tapa varmistua, että eläimiä ei paljoa tapeta omien ruokien takia on kerätä villiruokaa luonnosta, mutta tuskimpä nämä kaupunkien taideopiskelijat asiasta oikeasti piittaavat, ainakaan niin paljoa, että tekisivät muuta kuin syyllistäisivät muita.

Veganismin yksi tarkoituksista on vähentää eläinten tappamista niin paljon kuin suinkaan mahdollista. Lihan, maidon ja kananmunan tehotuotanto johtaa selviin, numeroilla mitattaviin kuolemiin sillä välin kun kasvisruoan tuotanto johtaa vain epäsuoriin kuolemiin, jotka eivät ole tietenkään toivottuja. Karkeasti sanottuna, oliiveistakin 99% ostetaan sekasyöjien toimesta, eikä kasvisruokavalio vaadi oliiveja. Jos eläinten kuolemien ja pahoinvoinnin vähentäminen kiinnostaa, niin on kasvisruokavalio paras keino.

https://www.elaintehtaat.fi/index.html

Tämä on juuri se asia mistä itse ajaudun vegaanien kanssa tappeluun, siis pyrkimys täysin puritatistiseen eristäytymiseen kaikesta eläinperäisestä omassa elämässä sen sijaan että yritettäisiin kokonaisuutena nähdä asia sen kannalta minkälaista vahinkoa se aiheuttaa eläville olennoille. Ymmärtäisin, jos vegaanit suoraan sanoisivat että heidän kohdallaan täysi eläintuotteista kieltäytyminen on ensisijaisesti kannanotto (tai vastaava) eikä eläimiin kohdistuvan haitan minimoimiseksi yksilön oikeasti tarvitse kaikesta eläinperäisistä tuotteista luopua. Tosiaan monelle vegaanille näyttäisi se ruokavalion noudattaminen kuitenkin olevan se kaikista tärkein osoitus omasta veganismista, mutta sitten ei mietitä muun kuluttamisen suoraa tai epäsuoraa haittaa eläimiin. Tällainen toiminta on mielestäni monelta kantilta ymmärrettävää mutta tuntuisi itsestä valheellista elää tällaista elämää ja kuvitella sillä jotenkin minimoiman eläimiin kohdistuva haitta.

Käytännössähän kaiken toiminnan epäsuoraa vaikutusta on vaikea ellei käytännössä mahdoton arvioida. Vegaanien kanssa olen joskus yrittänyt tästä aiheesta keskustella ja pyrkinyt nostamaan esiin että tämä asia pitäisi edes jollain tavalla pyrkiä mittaamaan jotta sen totuusluonteesta voitaisiin sanoa jotain. Tässä vaan käytännössä jouduttaisiin luopumaan monelle vegaanille tärkeästä "spesismistä" (mikä lie suomeksi) jonka mukaan mukamas ihmisen elämä on saman arvoinen kuin banaanikärpäsen. Siispä keskustelussa ei päästä edes puolta askelta eteenpäin kohti mitään rakentavaa.

Kaikesta tästä tuleekin mieleen että veganismi on pääasiassa elämäntyylivalinta jolla nyt suurinpiirtein pyritään minimoimaan haittaa eläimiin ja toimintatavat jää muulta osin aika pitkälti yksilön itsensä harkittavaksi. Siispä itse en jatkossakaan näe sen suurempaa syytä jättää se vähäinen eläinperäisten tuotteden käyttö välistä mitä teen nytkin koska en muutenkaan jaksa aivan joka päiväisessä elämässäni miettiä jokaisen tekoni mahdollisia epäsuoria vaikutuksia. Kunhan yritän noin päänpiirteissään elää jotenkin järkevästi ja oikein, myös eläinten hyvinvoinnin kannalta.

Vierailija
82/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun ihmiset herää siihen valheeseen, että vegaanius olisi joku superjuttu jolla ratkastaan koko ilmastokriisi. Ei sillä ratkasta. On se osa ratkaisua, että vähennetään lihansyöntiä ja lopetetaan tehotuotanto.

Ilmastokriisiä ei ratkasta vain yksilöiden toimilla. Avainjuttu on se, että liikemaailma, yritykset ja kaikki nuo saadaan toimimaan eettisesti ja kestävästi. Oli kyse sitten vaatteista, puhelimista tai kattiloista taikka sitten siitä lihasta.

Vegaanius ei tee ihmisestä pyhimystä. Sekaani voi olla eettisemmin ja kestävämmin toimiva kuin vegaani.

Lisäksi voitais lopettaa kaikenmaailman vege jauhelihojen ja muiden tuputtaminen. Mä haluan syödä kasvisruokani kasviksina en minään lihan korvikkeina. Monet nyhtökaurat tms vaatii tajuttoman määrän työtä ja työstöä, että siitä tulee ihmisen sisukaluille sulatuskelpoista.

T. Sekasyöjä, joka syö lihaa harvoin ja valikoiden mitä syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovokasvissyöjä. Juuston, muiden maitotuotteiden ja kananmunan pitäisi alkaa maistua aivan kauheilta tai mun pitäisi tulla vakavasti allergiseksi niille että lopettaisin siiden syönnin.

Vierailija
84/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomi voittaa futiksessa maailmanmestaruuden niin sit vois ruveta vegaaniks

Vierailija
85/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun ihmiset herää siihen valheeseen, että vegaanius olisi joku superjuttu jolla ratkastaan koko ilmastokriisi. Ei sillä ratkasta. On se osa ratkaisua, että vähennetään lihansyöntiä ja lopetetaan tehotuotanto.

Ilmastokriisiä ei ratkasta vain yksilöiden toimilla. Avainjuttu on se, että liikemaailma, yritykset ja kaikki nuo saadaan toimimaan eettisesti ja kestävästi. Oli kyse sitten vaatteista, puhelimista tai kattiloista taikka sitten siitä lihasta.

Vegaanius ei tee ihmisestä pyhimystä. Sekaani voi olla eettisemmin ja kestävämmin toimiva kuin vegaani.

Lisäksi voitais lopettaa kaikenmaailman vege jauhelihojen ja muiden tuputtaminen. Mä haluan syödä kasvisruokani kasviksina en minään lihan korvikkeina. Monet nyhtökaurat tms vaatii tajuttoman määrän työtä ja työstöä, että siitä tulee ihmisen sisukaluille sulatuskelpoista.

Tuo ensimmäinen kappale jotenkin aina naurattaa. Siis kun ihmiset alkavat selittämään että "joo ryhtysin heti vegaaniks jossei vaa lihan syönnistä syyllistettäs ja muuteki puhuttas vähä kivemmin" tjsp. Salee ryhtysit joo :D

Vierailija
86/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parin vuoden ajan kasvissyöjä (lacto-ovo), mutta erilaisten kasvisperäisten tuotteiden saatavuus oli heikolla tasolla. Lisäksi homma oli työlästä, kun usein piti valmistaa muulle perheelle jotain muuta ruokaa.

Nyt voisin kokeilla uudestaan niin, että perehtyisin asiaan kunnolla. Jonkun vitamiinipuutoksen nimittäin siinä lacto-ovoilussa sain, kun suupielet halkeilivat ja tukkaa lensi päästä. Myös Hb-arvo laski.

Mutta ei meillä nykyäänkään paljon punaista lihaa syödä. Kalaa, kanaa ja kasviksia suositaan. Lihankorvikkeet eivät maistu.

Vierailija
87/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä tehotuotannolla on veganismin kanssa? Ei se vegaani omastakaan vuohesta maitoa lypsä.

Vegaanit eivät käytä tehotuotanto tuotteita elikkäs jos kaikki olisivat vegaaneja niitä ei tarvittaisi eikä eläimiä tapettaisi

Ei, vaan vegaanit eivät käytä eläinkunnan tuotteita, vaikka olisi oman pihan kanalasta munat. Sen sijaan vegaani voi surutta vetää McDonaldsin vegaaniburgerin Bangladeshilaisella lapsityövoimalla valmistettu muovifleece päällään.

Joo, ikävää kun eivät toimi täydellisesti jokaisella elämän osa-alueella, miksi siis edes yrittää tehdä jotain! Eiku..

Niin miksi valittaa silloin muidenkaan syömtavoista… Ensin oma pesä kuntoon. Eiks vaan?

Vierailija
88/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset ja hedelmät ovat nykyään niin helvetin pahoja. Raakoina kerätty, raakoina myydään ja seuraava kypsyysaste onkin roskis. Täysin mautonta sontaa myydään Suomessa nykyään kasviksina.

Vierailija
89/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ensimmäinen kappale jotenkin aina naurattaa. Siis kun ihmiset alkavat selittämään että "joo ryhtysin heti vegaaniks jossei vaa lihan syönnistä syyllistettäs ja muuteki puhuttas vähä kivemmin" tjsp. Salee ryhtysit joo :D

Eihän tossa edes sanottu noin! Onko tapanasi ymmärtää tahallaan väärin vai onko ymmärryksessäsi vikaa?

Vierailija
90/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paras puoli vegaanina olossa on se status ja yhteenkuuluvuuden tunne muiden vegaanien kanssa. Me hei ollaan teitä parempii. Repikää siitä!

Vierailija
91/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei olisi. Silloin olisi pakko purra naurista, lähipiirissä ei enää ole metsästystä harrastavaa.

No metsästä itse. Jos ei ole tai et saa tuliasetta, niin hommaat metsästyskortin ja paikan missä metsästää ja vielä ainakin saa taljajousia lupavapaasti millä sitä lihaa saa. Paitsi yön pimeydessä ei tarvitse mitään lupia kysellä, menet metsään vaan ja lihat sitten pakkaseen.

Vierailija
92/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin koronan ja haju-ja makuaistini katosi kolmeksi kuukaudeksi kokonaan,  lihan suutuntuma oli oksettava kun sitä ei maistanut eikä haistanut. Ryhdyin vegaaniksi ja huomasin muutamassa kuukaudessa kuinka paljon paremmin voin uudella ruokavaliollani eikä liha makuaisitin palattuakaan maistunut hyvältä. Nyt olen ollut vegaani reilun vuoden. 

Aika erikoista, ettei yksikään vegaaninen ruoka-aine ollut suutuntumalta huono siinä vaiheessa kun et haistanut etkä maistanut mitään, mutta hienoa toki, että löysit itsellesi sopivan ruokavalion. 

Vierailija
93/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan pitäisi kadota, jotta lopettaisin. 

Mikä on sinun syysi syödä esimerkiksi kasviksia? Kaikkihan periaatteessa tietävät, mitä tehotuotannossa tapahtuu. Mitä pitäisi tapahtua, että voisit luopua niistä?

Vierailija
94/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän liha- ja eläintuotteista ja niiden mausta. Eläinperäiset proteiinit, valkuaiset yms. nyt vain sattuvat olemaan ylivertaista ravintoa ja sopii parhaiten ihmisen ruoansulatukselle useimpiin kasviperäisiin ravintoaineisiin verrattuna. Ne ovat mahdollistaneet mm. ihmisen selviytymisen monilla pohjoisilla ja arktisilla alueilla missä monipuolista kasviravintoa ei ole ollut useinkaan saatavilla, tai niiden rahtaaminen toiselta puolelta maapalloa ei ole ollut taloudellisesti tai ekologisesti kestävää (eikä ole sitä usein vieläkään). Liha- ja eläinperäinen ravinto ovat mahdollistaneet myös ihmisen aivojen ja älykkyyden kasvamisen. Ne ovat myös terveellistä ja ravitsevaa ruokaa; liha- ja rasvatuotteiden epäterveellisyys on myytti ja rajoittuu todellisuudessa lähinnä pitkälle jalostettuihin teollisiin tuotteisiin, yksipuoliseen ruokavalioon, ja ruoaksi käytettävien eläinten epäterveelliseen ruokavalioon ja kasvatusmenetelmiin.

Mistä päästäänkin tehotuotantoon yms. eläinten kaltoinkohteluun. Veganismia yms. agendaa on aivan turhaa yrittää väkisinsyöttää syyllistämällä tavallisia liha- ja eläintuotteita syöviä ihmisiä heidän ravinnostaan. Minä en hyväksy eläinten kaltoinkohtelua tai tehotuotantoa, mutta minä en ole myöskään millään tavalla vastuussa siitä että sitä tapahtuu. Myös ääriveganismissa on kyseenalaisia ekologisia ja ekonomisia poppaskonsteja joiden varjolla sitä yritetään ajaa "kaikille sopivana", terveellisenä ja kestävänä ruokavaliona. Mahdollisuuksieni mukaan ostan ja käytän tuotteita jotka eivät ole tehotuotettuja tms. mutta minun on ostettava sitä mitä kaupassa on tarjolla ja järjellisesti saatavilla.

Jos tehotuotanto yms. eläinten kaltoinkohtelu halutaan oikeasti lopettaa niin on puututtava siihen tuotantoon ja jälleenmyyntiin, ja monikansallisten yritysten ja tuottajien pyörittämään monopoliin jotka sitä toimintaa pyörittävät. On asetettava lakeja ja säädöksiä ja valvottava niiden täytäntöönpanoa ja siihen vaaditaan poliittista tahtoa, valtion ja yhteiskunnan kontrollia, jne. Mutta kuluttajien syyllistäminen kääntyy vain lopulta sinänsä hyvää aikomusta itseään vastaan.

Minä aion syödä lihaa ja eläinperäisiä tuotteita niin kauan kuin minulla on niihin varaa ja niitä on saatavilla. Mikäli se olisi minulle joskus mahdollista niin mieluusti metsästäisin, kasvattaisin ja keräisin omat lihani, kasvikseni ja muun ruokani itse. Mutta sellainen omavaraisuusaste vain ei suurimmalle osalle ihmisistä ole käytännössä mahdollista.

Vierailija
95/105 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasta voin luopua vaikka heti, maitotuotteista luopuminen olisi vaikeampaa sillä pidän niistä.

On fakta, että liha itsessään ei maistu sen kummemalta kuin tofu tai härkis. Kaikki ne vaativat maustamista ja marinointia maistuakseen joltain, kun taas kasviksissa on makua jo itsessään.

Vierailija
96/105 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hinnat halvenisivat

Vierailija
97/105 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pitäis puhjeta joku vakava allergia tai muu terveysongelma, jolloin olisin valmis noin radikaaliin kokeiluun ravinnon suhteen

Se, että ei maksa toisten elollisten olentojen tappamisesta on todella radikaalia kyllä :D

Vierailija
98/105 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elukan liha loppuu niin alan syömään ihmisiä.

Vierailija
99/105 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli lääkärin määräyksellä kohonneen kolesterolin takia käsky lopettaa kaikki eläinperäiset tuotteet. En ajatellut saada mitään sydän- ja verisuonisairauksia joten käyttö vähentynyt jo puoleen aiemmasta. 

Vierailija
100/105 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset ja hedelmät ovat nykyään niin helvetin pahoja. Raakoina kerätty, raakoina myydään ja seuraava kypsyysaste onkin roskis. Täysin mautonta sontaa myydään Suomessa nykyään kasviksina.

Minusta esim. mango ja cantaloupe-meloni ovat ainakin todella hyviä ja terveellisiä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi