Mitä pitäisi tapahtua, että alkaisit vegaaniksi
Kaikkihan periaatteessa tietävät, mitä tehotuotannossa tapahtuu. Mikä on sinun tekosyysi syödä lihaa ja maitotuotteita? Mitä pitäisi tapahtua, että voisit luopua niistä?
Kommentit (105)
Syön lihaa ja maitotuotteita, koska niitä syömällä löydän ravintooni tasapainon maun, saatavuuden, helppouden ja terveellisyyden välillä. Veganismi myöskin aiheutti omalla kohdallani suunnattomia suolisto-ongelmia. Tekosyitä nämä ei ole, vaan ihan oikeita syitä. Edellämainitut syyt ovat tietenkin myös niitä, minkä vuoksi voisin lopettaa eläinperäiset tuotteet. Eli jos niiden maku, saatavuus ja/tai terveellisyys jotenkin oleellisesti muuttuisi. Ja jos veganismin aiheuttamat ruoansulatusongelmani katoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva asia on niin eettisesti tuotettua kuin suomalainen pihvirotuisten nautojen liha.
Lähde: suomalainen lihateollisuus.
Älä usko kaikkea mitä sinulle syötetään.
Lähde: käytännön tieto.
Itse uskot amerikkalaista suomeksi käännettyä vegaanipropagandaa.
En varmaan mitenkään. Kyllä nahka ja villa voittavat muovijutut vaatetuksessa.
Kärsin raudanpuutteesta, joten en saisi kasvikunnan tuotteista kipeästi tarvitsemaani hemirautaa.
Hapanmaitotuotteet ovat tutkitusti edullisia suolistobiomille. Kanamunassa on paljon vitamiineja ja hivenaineita, sekä proteiinia. Kypsytetyissä juustoissa kalsiumia.
Jos mulla ei olis raudanpuutetta, saisin pätevän ravitsemusterapeutin ohjeet monipuoliseen vegaaniravintoon, ja teollisesti tuotetut kummalliset kaura-härkis -tuotteet muuttuisivat koostumukseltaan ihmisravinnoksi kelpaaviksi, niin sitten olisin valmis!
Minulla lopullinen sysäys oli kirja, jonka kirjoittajaa en valitettavasti muista enkä löydä teosta googlaamallakaan.
Siinä ihmiseksi naamioitunut alien houkutteli nuoria miehiä, ja vei heidät avaruusolioiden lihankasvattamoihin, missä heitä lihotettiin ja pidettiin pimeissä kopeissa niin kauan, että lihassa oli juuri alieneiden maun mukainen koostumus. Sitten heidät teurastettiin ja rahdattiin muiden planeettojen herkuiksi gourmet-ravintoloihin.
Tuo alkoi niin ällöttää, että rupesin kaupassakin ajattelemaan niitä eläintenraatoja ja kasvattamista epäluonnollisissa oloissa. Lihapaketit jäi kauppaan.
Sattuisiko joku muistamaan tuon kirjan?
Ensiksi tämä voihotus on loputtava. Jokaisen aloituksen vuoksi ostan kaupasta pihvin. Niin sanoin jo kolme vuotta aikaa ja niin olen tehnyt.
Toiseksi pitäisi tykätä siitä vegaanisesta ruoasta.
Kolmannneksi pitäisi olla motivaatiota, mutta ei ole. Hiilikuormani on negatiivinen, joten voin syödä hyvällä omallatunnollani lihaa.
Jos alkaisin vegaaniksi, niin lopettaisin kyllä muita ilmastotekojani, joten tämä lisäisi hiilikuormaa. Olen valinnut tehokkaimmat keinot minulle, joten siirtyminen vegaaniksi olisi huono diili.
Ei paljoa. Olen lakto-ovo kasvissyöjä, ollut jo yli 20 vuotta. Vegaaniksi siirtymistä teen, mutta vähän liian hitaasti. Merkittävin muutos olisi vain asiaan tarttuminen ja parempi mielikuvitus ruoanlaitossa.
Makumieltymyksiin liittyvät kommentit ovat hassuja, ihminen kun tottuu makuihin suhteellisen nopeasti. Oma "maku" on vain tottumus, joka kyllä muuttuu jos haluaa.
Olen sekasyöjä. Syön kasvispsinotteisesti. Oma keho vaatii lihaa. Valitsennekologisimman ja eettisimmän vaihtoehdon aina kunnon mahdollista. Kai tiedät, että on erilaisia kehoja? Osa pystyy käyttämään kasvikset täysipainoisesti ja pärjää pelkästään niillä. Suurin osa ei. Itse en kannata edes mitään tofuja tai varsinkin maailmaa tuhoavaa avokadoa vaan sesongin mukaista lähituotantoa. Ja ostan lihankin usein tilalta suoraan. Mitä pitäisi tapahtua, että lakkaisit syyllistämättä toisia? Paras tapa on valistaa ihmisiä, ei syyttää. Jalat tietoa ja keräät sitä myös itse. Usean vegaanin ruokavalio on vesijalanjäljeltä valtava.
Hörhöjen hommaa nuo vegaani höpötykset.
Ihminen on julma petoeläin siinä, kuin muutkin pedot ja siksi dyön lihaa ja kalaa ilman huonoa omaatuntoa.
Puperra sinä vege 💩 ihan rauhassa...
Jos kaikki ihmiset alkaisivat vegeiksi, kuolisimme nälänhätään sillä mistä saataisiin, niin paljon veke💩 syötäväksi?
Kerroppa se.
Monissa maissa lehmät ja lampaat laiduntavat vapaina ennen teuraalle menoa, uusiseelanti ja argentiina esim.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi tämä voihotus on loputtava. Jokaisen aloituksen vuoksi ostan kaupasta pihvin. Niin sanoin jo kolme vuotta aikaa ja niin olen tehnyt.
Kolmannneksi pitäisi olla motivaatiota, mutta ei ole. Hiilikuormani on negatiivinen, joten voin syödä hyvällä omallatunnollani lihaa.Jos alkaisin vegaaniksi, niin lopettaisin kyllä muita ilmastotekojani, joten tämä lisäisi hiilikuormaa. Olen valinnut tehokkaimmat keinot minulle, joten siirtyminen vegaaniksi olisi huono diili.
Mahtavaa! Antaa vegaanien päättää koska on pihvipäivä!! Mä oon niin mukana!
Riistaa ja villikalaa voi syödä ilman mitään huolta tehotuotannosta.
Itse kyllä syön surutta myös kotimaista ruohonsyöjää, vapaiden lehmien maitotuotteita ja eettisesti tuotettuja kananmunia, ja tiukan paikan tullen tehotuotettuakin.
On arpapeliä, kenen keho kestää vegaaniruokavaliota. Ylisukupolvisesti ihminen lajina ei kestä.
Ex-vegaani
Vierailija kirjoitti:
Kolmannneksi pitäisi olla motivaatiota, mutta ei ole. Hiilikuormani on negatiivinen, joten voin syödä hyvällä omallatunnollani lihaa.Jos alkaisin vegaaniksi, niin lopettaisin kyllä muita ilmastotekojani, joten tämä lisäisi hiilikuormaa. Olen valinnut tehokkaimmat keinot minulle, joten siirtyminen vegaaniksi olisi huono diili.
Olen hyvin pitkälle hänen kanssaan samaa mieltä. Kokonaisuus ratkaisee. On olemassa täysin välinpitämättömiä ihmisiä, mutta myös tiedostava lihansyöjiä. Sitten on olemassa hurahtaneita ja elämästä vierottuneita vegaaneja omassa kuplassaan. Jokaisen pitää omalta kohdalta tehdä pieniä korjausliikkeitä eli koko ajan pyrkiä parempaan. Jos sitä haluaa edistää, niin valistus on parasta. Ja ihan oikean informaation levittäminen. Pelkkä ei saa tappaa eläimiä hokema lemmikkieläimiä omistavalta on ihan kaksinaismoralistista.
Luovun lihansyönnistä siinä vaiheessa kun kaikki eläimet kuolevat sukupuuttoon. Siihen asti nautin täysin rinnoin mm. karjalanpaistista, joulukinkusta, broileripastasta sekä poronkäristyksestä. Ai hitto, pakko lähteä naaraamaan kaupan lihatiskit, alkoi tehdä mieli kassleria.
PS. Mitä se muille kuuluu mitä kukakin syö?
Voin luopua ihan mistä vaan ruoka-aineesta. Kysymys on siitä, että inhoan ruuanlaittamista enkä jaksa opetella uusia reseptejä. Jos olisin niin rikas, että voisin ostaa toisten tekemää vegaanista kotiruokaa joka aterialle, niin söisin mielelläni sillä tavalla.
Soijan pitäisi alkaa maistua suussani hyvältä, ja runsaista kuukautisista johtuvan, herkästi uusiutuvan anemian parantua ilman punaisen lihan + sisäelimien jatkuvaa tankkausta.
Ihan sama mitä kasvissyöjät uskottelevat itselleen, soija EI maistu "kuin jauhelihalta". Rakenne on eri; maku on eri. Papuja en voi alkaa syömään määräänsä enempää muutenkaan, koska minulla on suolistosairaus. Mitä tulee lihan ja maidon käyttämiseen, olen ihan työni puolesta tutustunut niiden tuotantoon ja myös mm. leikannut ruhoja vuoden verran nuorempana. Tiedän siis mitä syön ja mistä se tulee, eikä hirvitä siltikään.
Tutkimusten pitäisi vakuuttaa minut siitä, että kala on suunnattoman epäterveellistä ihmiselle, mutta kun sehän on aivan toisin päin. Kala on terveellistä ja vieläpä herkullista. Lisäksi oma empatiakykyni ei oikein ylety kaloihin asti, en osaa pitää kalansyöntiä epäeettisenä. Ylikalastus on toki ongelma, mutta kalan syöminen itsessään mielestäni ei ole.
Voisin olla pesco-vegetaristi. Muut kuin kalan lihat pystyisin jättämään pois samoin kuin munat ja maitotuotteet. Itse asiassa se olisi minulle todennäköisesti terveellisinkin vaihtoehto, jos jaksaisin huolehtia ravintoaineiden saannista. Laiskuus ja vaihtelunhalu estää, inhoan ruoanlaittoa. Vegaanihaasteen otan kyllä taas vastaan, mutta terveyssyistä pidän tällä kertaa kalan mukana.
Onko aloittajalla lemmikkieläimiä?
Mulle riitti ihan maalla asuminen. En halua, että yksikään eläin menettää henkensä minun takiani. Meillä oli maito- ja lihakarjaa. Jokainen lehmien kanssa yhtään aikaa viettänyt tietää, että ne ovat yksilöitä. Useimmat ovat lehmät ovat hyvin älykkäitä, lempeitä, uteliaita, kekseliäitä, huumorintajuisia, ystävällisiä, seurallisia… ja ne känkkäränkän jotka eivät ole, ovat silti aivan yhtä ihania.
Ainoastaan se että mitään muuta ruokaa ei olisi saatavilla kun evoluutio teki meistä sekasyöjiä
Minä syön lihaa/kalaa kerran tai pari viikossa, muuten kasvisruokaa. Kasvisruoka on parempaa ja siitä tulee minulle parempi olo. Lihani syön mieluiten riistana tai lähitilalta ostettuna.
Maitotuotteista ja kananmunista luopuminen olisi paljon paljon vaikeampaa kuin lihasta luopuminen. En ihan heti ole vegaaniksi alkamassa, kokeilin sitä n. kuukauden ajan pari vuotta sitten. En näe että se on mitenkään välttämätöntä oman terveyden, ilmastonmuutoksen tai eläinoikeuksien kannalta. Tai no, tuo maitoteollisuus on kyllä hyvin kyseenalaista, että sikäli eläinoikeuksien kannalta siihen voisi kyllä kiinnittää paljon enemmän huomiota.