Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Filosofia ei riitä. Mitä lisäksi? Harkinnassa tällä hetkellä: kauppis/taloustiede/viestintä/suosituksia?

Vierailija
29.12.2021 |

Alanvalinta on ollut hyvin haastavaa ja lopulta suuntasin filosofian pääaineopiskelijaksi. Sivuaineissa olen kokeillut jos jonkinlaista, muutamia kursseja mm. tilastotiedettä, matematiikkaa, tietojenkäsittelytiedettä, psykologiaa, viestintää ja yhteiskuntapolitiikkaa. Muutaman viikon päästä alan kirjoittelemaan kandia, joten vähitellen täytyisi saada jonkinlaista suunnitelmaa tehtyä kandin jälkeisistä opinnoista.

Olen erittäin kiinnostunut filosofiasta, erityisesti mielen filosofiasta. Aion jatkaa filosofian maisteriopintoihin, mutta tässä vaiheessa täytyy myöntää, että alan työllistyminen on liian epävarmaa. Tuntuu että paras ratkaisu olisi suorittaa toinenkin tutkinto, mutta mikä?

Pärjään matemaattisissa opinnoissa, en ole huippua enkä motivoitunein, mutta arvosanani ovat hyviä (3-5 perusopintojen kursseissa). Yhteiskuntatieteet ja viestintä kiinnostavat huomattavasti enemmän, mutta parantaako tällaisen lähialan lisääminen tutkintoon niin paljon työllistymismahdollisuuksia? Jos, niin kumpi olisi järkevämpi valinta?

Viimeisimpänä olen alkanut harkitsemaan kauppatieteen tai taloustieteen opintoja - voisiko näiden yhdistäminen filosofiaan mahdollisesti avata väylän monipuolisiin, mielenkiintoisiin (yhteiskuntatieteitä ja filosofiaakin hyödyntäviin) työtehtäviin? Kumpi näistä olisi mielestänne järkevämpi valinta, entä minkä tasoisia opintoja suosittelisitte?

Pääsen todennäköisesti todistuksella sisään ainakin Jyväskylään kaikkiin otsikoissa mainittuihin, mutta mieluiten jäisin Helsinkiin.

Onko kenelläkään muita ehdotuksia, kokemuksia tai ajatuksia aiheesta? Tunnetteko hyvin työllistyneitä filosofiaa opiskelleita, mitä he opiskelivat?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yliopistoillakin on opinto-ohjaajia ja uraohjaajia. Suosittelen, että käyt heidän kanssa juttelemassa noista ura- ja opiskeluajatuksistasi ja saatat saada hyviä vinkkejä ja konkreettisia neuvoja, että miten kannattaa edetä. Itsekin olen opintojeni tiimoilta käynyt pariin otteeseen juttelemassa etenkin sivuainevaihtoehdoistani, joilla pystyisin myös suuntaamaan erikoistumistani enemmän kuin pelkän oman pääaineeni sisältä.

Vierailija
2/5 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään ole niin älyllisesti kehittävää ja mielenkiintoista kuin filosofia. Mikä tahansa muu tuntuu  sen jälkeen todennäköisesti alkeelliselta ja joutavalta. Luultavasti jopa lapselliselta kuten kauppatiede.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajan hommat kiinnostaa, niin filosofia + esimerkiksi psykologia ja pedagogiset opinnot päälle.

Vierailija
4/5 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen tulevaisuustutkimuksen opintoja, tosin ne on vain Turussa. Siksi, että siinä tarvitaan ajatteluntaitoja. Ja se tuottaa töitä, kun yritykset tekevät ennakointityötä.

Vierailija
5/5 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pääaineeksi tietojenkäsittelytiedettä tai tilastotietedettä. Siihen sivuaineeksi voit sitten ottaa filosofiaa, kansantaloustiedettä, valtio-oppia, historiaa tai muuta juuri niin paljon kuin haluat.

Pääaineesi takaa varman työllistymisen sekä relevanttien taitojen oppimisen kun taas sivuaineesi voivat tehdä sinusta mielenkiintoisemman ihmisen ja niiden kautta voit oppia mielenkiintoisia asioita elämästä ja maailmasta.

Näin minä nyt tekisin. Minä opiskelin aikoinaan historiaa pääaineena kunnes vaihdoin monen vuoden opintojen jälkeen tilastotieteisiin.