Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri varastaa

Vierailija
28.12.2021 |

Help! En tiedä enää mitä tehdä. Lapseni pitää kaveristaan paljon, mutta tämä kaveri varastaa kaiken mitä lapseni saa. Ja meillä ollaan itkun kans hyvin usein tämän kaverin kyläilyjen jälkeen. Lapseni on sinisilmäinen ja uskoo hyvää kaveristaan mutta silti nämä lelut ja muut tavarat on löytynyt kaverilta. Kyseessä on ala koulu ikäiset lapset. Tämä kaveri ei kuitenkaan anna lapseni ottaa takaisin omia tavaroitaan ja valehtelee lapselleni sekä saa lapseni itkemään kun mitään ei voi pitää tallessa.

Olen ollut yhteydessä tämän kaverin vanhempiin ja saanut joitain leluja takaisin, mutta kierre taas jatkuu, sekä valehtelu. Vanhemmat eivät tee asialle mitään ja eivät edes tiedä mitä oma lapsi omistaa.

Kaipaan vain jotain neuvoa ja ehkä kokemuksia muilta joilla samoja kokemuksia.

Toivottavasti saatte selvää.

Hox: olen jo väsymiseen saakka pitänyt puolia ja puhunut lapsen kaverille oikeasta ja väärästä sekä soittanut hänen vanhemmilleen ja käynyt ovella kysymässä takas tavaroita ja rahaa yms.
Nyt vain tuli mitta täyteen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselta kerran hävisi tavaraa ja soitin heti sille toiselle äitille. Mitään ei saatu takaisin mutta ei varaskaan käynyt enää sen koommin kylässä. Koko muun pitkän historian ja useamman lapsen kokemuksella ikinä sitä aiemmin eikä sen jälkeen ollut hävinnyt mitään.

Vierailija
42/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä se hirviöäiti, mutta estäisin tuollaisen "kaverin" kanssa hengaamisen nyt kun se on vielä mahdollista. Nyt ne on sun lapsesi lelut. Mitä tapahtuu kun lapset kasvavat siihen ikään että kaupungille mennään ilman vanhempia?

Nää on just näitä Anna pahalle pikkusormi ja se vie koko käden -tyyppisen tragedian alkuvaiheita.

TUrvallisinta katkaista kierre heti. Noin röyhkeä käytös kielii todella pahasta rikki menneestä moraalisesta kompassista. Lapsi voi olla jo syntymästään tuollainen tai sitten hänen perheessään on ongelmia, joita lapsi oirehtii. Oletettavasti ap olisi kyllä tuon jälkimmäisen maininnut jo viestissään ja oletettavasti sellaisen vaistonnut. Joten jos jäljelle jää se, ettei lapsi ole ok, ei asialle voi tehdä muuta kuin ehkäistä ennalta minkään pahemman tapahtuminen.

Mä katoin just eilen karmaisevan dokumentin kiltistä pikkutytöstä, jolla oli kaverina tällainen epäsosiaalinen tapaus. Pikkutyttö halusi olla tän toisen kaveri koska kukaan muu ei halunnut. Lopputulos oli, että tää epäsosiaalinen puukotti lopulta psykoottisen harhan päätteeksi tätä kilttiä pikkutyttöä. Ikää molemmilla vähän päälle 10.. Kaikenlaista pientä oiretta oli ollut pitkän aikaan, kummallisia veren kanssa leikkimisiä ja ja outoja puheita ja muuta epäsosiaalista käytöstä. Aikuiset eivät ottaneet vakavasti, koska eiväthän lapset ole pahoja ja mikään ei lasten kyseessä ollen ole merkki mistään. Mutta kyllä vaan todellisuudessa on.

Mä näen ison hälytysmerkin noin röyhkeässä käytöksessä. Tosta ei tuu seuraamaan mitään hyvää, jos annatte ystävyyssuhteen jatkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä hävisi lapselta useampi satanen, kaikki säästöt, kylässä oli kolme kaveria. huomattiin vasta jälkikäteen. Kyseltiin lapsilta itseltään eikä kukaan tietenkäön tiennyt mitään. Siihen loppui kaveruus meidän vanhempien päätöksellä.

Jämäkästi ja täsmälleen oikein toimittu ja selkeä viesti annettu : bye-bye.

Kun tolkun kaverit käy kylässä niin ei silloin keneltäkään mitään pöllitä tai hetkenpäästä kiristetä että anna noi sun omat mulle,tai tuo rahaa,jne....

Vierailija
44/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset sallivat omaa lastaan kohdeltavan noin? Mitä ihmettä teillä oikein tapahtuu? Ei mitään itsetuntoa eikä omalle lapselle ole opetettu rajoja - rajojen ensimmäinen asia on pitää ne omat rajat ja tunnistaa kun niitä rikotaan, itseään pitää puolustaa.

Vierailija
45/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari ihmistä, jotka varastivat lapsena. Toinen on nyt aikuinen ja toinen 10-vuotias. Molemmilla vanhemmat puuttuivat asiaan ja he palauttivat varastetut tavarat. Tämä nykyään 10-vuotias oli pienempänä erittäin kateellinen toisten tavaroista. Tosin varasti kerran karkkiakin kaupasta. Onneksi oli fiksut vanhemmat ja varastelu saatiin loppumaan. Molemmilla ihan normaalit perheet, eikä heidän sisaruuksillaan ollut taipumusta varasteluun. Vaikea kuvio, jos vanhemmat eivät puutu asiaan ja ovat välinpitämättömiä. Lapsi ei ikinä opi, eikä käytös tule muuttumaan.

Vierailija
46/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä se hirviöäiti, mutta estäisin tuollaisen "kaverin" kanssa hengaamisen nyt kun se on vielä mahdollista. Nyt ne on sun lapsesi lelut. Mitä tapahtuu kun lapset kasvavat siihen ikään että kaupungille mennään ilman vanhempia?

Arvaa vaan kuinka moni hiljaisesti kärsivä, arka kiusattu lapsi ,tälläkin hetkellä toivoo että omaisi äidin joka muuttuisi välttömästi hampaitaan näyttäväksi hirviöksi, mikäli joku yrittäisi vahingossakaan olla paha hänen lapselleen. Saisi olla laitimmainen kerta se yritys.

Nykyaikana saattaa olla ehkäpä juuri se pielessä,

että viimeiseen saakka ymmärretään ja tuetaan sitä muille ilkeää lasta?

Senkin uhalla, että  esim kouluissa/päiväkodeissa muut ryhmän lapset pahimmillaan traumatisoituu pelätessään joka ikinen päivä vatsa kipeänä,

mitä se kahjo tänään keksii.

Lyödä, tökkiä, uhkailla, potkia, nimitellä ilkeästi, paiskoa tavaroilla, rikkoa toisen omia juttuja ihan huvikseen pääasia että toiselle tulee paha mieli (aina taitavasti ja vaivihkaa ettei ope/aikuinen näe).

Joka ikinen lapsuuden päivä.

Miettikää. Ja jokainen peloteltu että jos uskallatkin sanoa jollekin ,niin.......

"Hei äiti, joo --oli ihan kiva päivä...."

Vierailija
47/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Heippa! Minkä ikäiset lapset? Luulen, että lapsen kaverilla on jonkinlainen ongelma perheessä, sen takia "varastaa" sun lapselta (ehkä jonkinlainen kateus ym.).

Onko mahdollista tulla teille leikkimään ilman lelujen kanssa? Tyyliin vaikka leivotte tai askartelette yhdessä tai menevät pihalle leikkimään?"

Sori. Ei ainakaan meille olisi mahdollista enää tulla. Heippa.

Vierailija
48/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt ole itsestäänselvää, että sinä aikuisena pistät stopin tilanteelle. Kaverilla ei ole enää mitään asiaa teille, edes pikaiselle vessakäynnille. Juttelisin lapsen kanssa, että oikea ystävä ei varasta eli kaveri ei näe lastasi oikeana ystävänä ja olisi ehkä parasta lopettaa "ystävyys". Jos lapsesi kuitenkin haluaa leikkiä kaverin kanssa niin ainoa vaihtoehto on leikkiä tämän kaverin luona tai ulkona. Jos kaveri kysyy syytä niin ihan suoraan sanoisin, että ei voi tulla sisälle koska aina hänen käynnin jälkeen on tavaraa varastettu.

Vierailija
49/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stoppi heti tuollaisen lapsen kyläilylle. Tekisin myös itse lasun tästä lapsesta. Ei hänellä ole hyvä olla, kun varastaa. Rakentaako näin jotain suojamuuria ja turvaa itselleen? Meille sai porttikiellon yksi lapseni kaveri. Typerää käytöstä ja näpistelyä ja kyseessä alakouluikäinen tyttö. Lasu tehtiin ja lapsi pääsi perheneuvolan asiakkaaksi.

Vierailija
50/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on just näitä Anna pahalle pikkusormi ja se vie koko käden -tyyppisen tragedian alkuvaiheita.

TUrvallisinta katkaista kierre heti. Noin röyhkeä käytös kielii todella pahasta rikki menneestä moraalisesta kompassista. Lapsi voi olla jo syntymästään tuollainen tai sitten hänen perheessään on ongelmia, joita lapsi oirehtii. Oletettavasti ap olisi kyllä tuon jälkimmäisen maininnut jo viestissään ja oletettavasti sellaisen vaistonnut. Joten jos jäljelle jää se, ettei lapsi ole ok, ei asialle voi tehdä muuta kuin ehkäistä ennalta minkään pahemman tapahtuminen.

Mä katoin just eilen karmaisevan dokumentin kiltistä pikkutytöstä, jolla oli kaverina tällainen epäsosiaalinen tapaus. Pikkutyttö halusi olla tän toisen kaveri koska kukaan muu ei halunnut. Lopputulos oli, että tää epäsosiaalinen puukotti lopulta psykoottisen harhan päätteeksi tätä kilttiä pikkutyttöä. Ikää molemmilla vähän päälle 10.. Kaikenlaista pientä oiretta oli ollut pitkän aikaan, kummallisia veren kanssa leikkimisiä ja ja outoja puheita ja muuta epäsosiaalista käytöstä. Aikuiset eivät ottaneet vakavasti, koska eiväthän lapset ole pahoja ja mikään ei lasten kyseessä ollen ole merkki mistään. Mutta kyllä vaan todellisuudessa on.

Mä näen ison hälytysmerkin noin röyhkeässä käytöksessä. Tosta ei tuu seuraamaan mitään hyvää, jos annatte ystävyyssuhteen jatkua.

Muistaisitko mikä sen katsomasi dokumentin nimi oli? Kiinnostaisi katsoa se myös.

Vierailija
51/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopettaisin koko kaveruussuhteen. Mitä tuo tenava tekee 5 tai 10 vuoden kuluttua? Lapsellesi uusia kavereita, sellaisia, jotka kunnioittavat lapsesi rajoja joka suhteessa.

Vierailija
52/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistäisin leikkii yhdessä ulkona. Voi olla että lapsella on joku kehitysvamma yms. ne eivät aina näy päällepäin, että ei ymmärrä, että tekee väärin.

Vierailija
53/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pistäisin leikkii yhdessä ulkona. Voi olla että lapsella on joku kehitysvamma yms. ne eivät aina näy päällepäin, että ei ymmärrä, että tekee väärin.

Mä en antaisi lapseni edes leikkiä ulkona tämän kanssa. Jos sisäleikitkin päättyvät niin, että toista itkettää, niin mitä se olisi ulkona, kun kukaan ei välttämättä näe tai kuule.

Vierailija
54/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsellasi muita ystäviä? Jos on, niin luiskaan tuollainen kaveri, puhuttelun jälkeen. 

Oma kaverini pölli lapsena minulta tavaroita, toinen taas lahjoi tavaroilla. Asiat kyllä selkisivät, ei siinä mitään. Pöllijän kanssa keskusteltiin, ja vanhempani kielsivät minua ottamasta toiselta lahjuksia vastaan. Lasten ihmissuhdetaidot saattavat olla hieman kömpelöitä, mutta ap:n tapauksessa liika on liikaa. 

Vierailija
55/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kielsin lasta olemasta kaverin kanssa, jonka kanssa olemisesta koitui pelkkiä ongelmia. Meillä ongelmat oli erilaisia, mutta kuitenkin vahingollisia lapsemme itsetunnolle. Kaveri mm. ghoustasi omaani ja muita kavereita todella rumasti. Valehteli ihme asioista. Tällä kaverilla ei ole myöskään mitään käytöstapoja vaan meille tullessaan ruinasi aina karkkia ja kävi kaappeja läpi sekä puhui todella rumasti lapsellemme sekä minulle. Olen onneksi etätöissä, niin kuulin ja näin sen käytöksen. Joka kerta, kun olivat yhdessä jossain tapahtui jotain ikävää ja omani joutui myös vaikeuksiin, koska oli suostunut niihin juttuihin. Lapsen äiti myös kerran valehteli meidän lapselle päin naamaa, vaikka minäkin olin siinä vieressä. En ymmärrä miten kukaan kehtaa tehdä noin! Viimeisimpänä alkoi haukkua lapsemme harrastusta noloksi ja tyhmäksi ja käski lopettaa sen. Puhalsimme pelin poikki ja lapsemme ei enää saa olla tämän lapsen kanssa vapaa-ajalla. Kouluun emme voi vaikuttaa, mutta sielläkin lapsi on ollut ennemmin muiden kavereiden kanssa viime aikoina. Lapsi ei ole muuten tehnyt mitään tyhmää eikä joutunut vaikeuksiin sen jälkeen kertaakaan, kun lakkasi viettämästä aikaa tämän ”kaverin” kanssa.

Vierailija
56/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä mitä pitäisi tehdä, mutta mulla oli ala-asteella tuollainen kaveri. Olin siis itse se, jolta varastettiin enkä uskaltanut sanoa tai tehdä mitään. Tämä kaveri manipuloi minua ja olin melko alisteisessa asemassa hänen kanssaan. Toki meillä joskus oli mukavaakin, mutta aina piti tehdä niin kuin hän halusi. Jos ei suostunut, hän oli väkivaltainen. Tappeli koulussa fyysisesti sellaisten kanssa, jotka eivät suostuneet alistumaan hänelle. En muista tai tiedä miten asia hoidettiin koulussa, mutta mun vanhemmat ei ainakaan tehneet asialle mitään. Ei ne kyllä varmaan edes tienneet millainen tämä henkilö oli. Paitsi että leirikoulussa, jossa oli mun isä mukana, tämä kaveri varasti mun rahat, ja isäni piti hänelle todella pahan puhuttelun. En kuitenkaan muista mitä sitten tapahtui. Rahoja en muista takaisin saaneeni, luultavasti hän oli ehtinyt jo käyttää ne.

Pääsin tuosta kaverista onneksi eroon yläasteen alkaessa, kun hän löysi uusia kavereita ja minä uusia. Tietääkseni hän on kuitenkin nykyään ihan normaali aikuinen.

Vierailija
57/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis mun lasten kanssa enää missään tekemisissä tuollainen "kaveri".

Vierailija
58/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katoin just eilen karmaisevan dokumentin kiltistä pikkutytöstä, jolla oli kaverina tällainen epäsosiaalinen tapaus. Pikkutyttö halusi olla tän toisen kaveri koska kukaan muu ei halunnut. Lopputulos oli, että tää epäsosiaalinen puukotti lopulta psykoottisen harhan päätteeksi tätä kilttiä pikkutyttöä. Ikää molemmilla vähän päälle 10.. Kaikenlaista pientä oiretta oli ollut pitkän aikaan, kummallisia veren kanssa leikkimisiä ja ja outoja puheita ja muuta epäsosiaalista käytöstä. Aikuiset eivät ottaneet vakavasti, koska eiväthän lapset ole pahoja ja mikään ei lasten kyseessä ollen ole merkki mistään. Mutta kyllä vaan todellisuudessa on...."

Katsoitko muuten tuon yleAreenan elokuvan siitä koomikosta  ? Oli tosi hyvä, linkki alla jos haluut katsoa.

https://areena.yle.fi/1-4505875

Vierailija
59/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan pitää puuttua tietenkin. Jos kyseisen lapsen vanhemmat eivät välitä että heidän lapsi varastelee. En antaisi leikkiä oman lapseni tuollaisen perheen lapsen kanssa. Oppii väärät mallit. Tällä varastelevalla lapsella taitaa olla persoonallisuushäiriö, mikä tarvitsee lääkärin tarkastelua.

Vierailija
60/62 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ala-asteelta yhden tosi ujohkon tytön josta oikein näkyi ulospäin että oli herkkä ja kiltti kaikille.

No, sellainen isokokoinen päsmäri (tyttö myös) iski silmänsä  tähän kilttiin koska kiltin luona mm. uima-allas ,

ja puoliväkisin jotenkin sen kiltin oli "pakko" kaaverata sen päsmärin kanssa,

koska se oli jotenkin niin dominoiva ja uhoava se päsmäri (pelottava meistä lapsista). Opettajallekin sanoi vastaan ja oli röyhkeä.

Todella ilkeä tapaus (vaikka perhe moitteeton, arvostettu, muistaakseni edusti jotain uskonnonhaaraa).

Tämän päsmäri-tytön harrastuksiin alkoi kuulua ylä-asteelle tultua pölliminen lähikaupasta ja kaikki sen kaveripiirissä harrasti samaa, ennen pitkää se kiltti ujo ja hiljainen tyttö myös varasti, koska tuntui että se päsmäri painosti niin tekemään kaikkia ketä sen hoviin kuului siis varastamaan juttuja sille , ulkopuolelle jääviä kiusattiin armotta.

Muistaakseni se joutui todella pahoihin hankaluuksiin sen varastelun takia se kilttikin, kun tottakai koko poppoo jäi ennenpitkää kiinni kun moista joka välkkä harrastivat. 

Kiltin tytön perhe vaihtoi välittömästi sen jälkeen tytön koulusta pois toiseen opinahjoon. Sinänsä fiksu veto.

Päsmäri toki ahdisti ja manipuloi heti laumaansa korvaajan tuonkin tytön paikalle ja homma jatkui.

Ei mulla kyllä ymmärrys riitä pahantekijöille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä