Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan Suomessa työelämässä enää ketään joka on ollut siellä ennen kuin tietokoneet tulivat alalleen/työpaikalleen

Vierailija
28.12.2021 |

?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun vanhemman (on yhä työelämässä) työpaikalle tuli ekat graafisen käyttöliittymän tietokoneet ja pääsin kakarana piirtämään paintilla. :D Oli todella jännää.

Siitä en ole varma oliko siellä kuinka paljon aiemmin käytössä komentoliittymä-koneita.

Vierailija
42/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

Minäkin 57, mutta kyllä mulla on aina olleet tietsikat töissä. Ja jo ihan lukiossa oli ensimmäiset koneet. 50-luvun lopulla syntyneillä ehkä 

Meille tuli ensimmäinen Windows-pohjainen kone vuonna -97 ja oltiin kaveripiirin ensimmäiset. Opiskeltiin molemmat miehen kanssa alaa.

Ei todellakaan ollut joka työpaikalla koneita tuolloin ja ne sinun lukioaikaisetkin olivat lähinnä näytöllisiä kirjoituskoneita. Ihmettelen kyllä missä lukiossa tietokoneet on olleet opiskelijoiden käytössä 70/80 -luvun taitteessa.

Windows tuli myöhemmin, joskus 90-luvulla, mutta ihan DOS-käyttöisiä oli paljon sitä ennen. Itse ostin oman koneen vasta -92, mutta veljeni osti -86. Tietokoneen, ei mitään kirjoituskonetta. Äitini oli alalla, joten törmäsi tietokoneisiin jo 60-luvulla työelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työurani alkoi 1980. Ensimmäisen pc-koneeni sain 1989. Koneessa oli 4 megan keskusmuisti ja 120 megan kovalevy. Firman Atk-tukihenkilö sanoi, etten koskaan tule tarvitsemaan enemmän muistia.

Näyttö oli 14 " VGA ja lisäksi 12" musta-vihreä Hercules-näyttö.

Hiirtä koneessa ei ollut vaan kynätabletti

Kuulostaa "CAD-työasemalta"

Vierailija
44/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennusta:

Mainitsin veljeni koneistajataustasta.

Toki hän on käyttänyt tietokoneohjattuja jyrsimiä(manuaalijyrsimien ja -sorvien lisäksi) mutta niiden käytöllä ei ollut tekemistä perus-atk-taitojen kanssa.

Mutta nykyisessä työssään ei käytä tietokonetta mihinkään.

Itse työskentelin monenlaisissa elektroniikkateollisuuden tuotantotehtävissä vuosia ja 90- luvun alussa tehtaiden tuotantolinjoilla työskentelevät eivät käyttäneet tietokoneita.

Joissain paikoissa oli tuotannonohjausjärjestelmän käyttöä, mutta se oli erittäin yksinkertaista, eikä vaatinut minkäänlaista taitoa, napautit aloitetun työn listasta ja napautit sen sitten tehdyksi.

Mikä sitten lasketaan tietokoneennläytöksi...

Esim. piirilevynjyrsinkone, johon ladataan ohjelma reikänauhalta, asetetaan aloituskoordinaatit ja sitten vain vaihdetaan koko päivä kappaleita, jälillä kuluneet terät uuteen, onhan se tavallaan tietokoneen käyttöä.

Vierailija
45/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vieläkään liikuntasalissa ole tietokoneita. Toki niitä käytetään toimiston puolella, ja moni muu myös salissa musiikin yms. kanssa, mutta minun varsinaisella työpaikallani ei tietokonetta ole eikä se kuulu työtehtäviini millään lailla, kaikki viestintäkin tehdään puhelimitse tai paperilla.

Vierailija
46/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen työpisteeseen on raijattu ensimmäisenä atk-laitteena ns. tyhmä pääte. Ne poistuivat kuvioista vuosituhannen vaihteeseen mennessä ja olivat korjautuneet henkilökohtaisilla tietokoneilla tai muilla päätelaitteilla. Tällöin tietojen käsittely siirtyi myös tähän päätelaitteeseen lukuunottamatta palvelin- ja keskustietokoneilla tapahtuneita eräajoja ja tietokantapalveluita. Myöskin osa sovelluksista tukeutui vielä henkilökohtaisessa tietokoneessa sijaitsevaan tyhmä pääte -emulaattoriin, jolloin kaikki ko. sovelluksen data sijaitsi palvelimella. Kun verkkoteknologiat kehittyivät nopeammiksi yhä suurempi ja monimutkaisempi osa datan käsittelyä voitiin tuoda henkilökohtaiselle laitteelle. Hyvin harvassa tapauksessa, lähinnä varmaan kuvan tai vastaavan käsittelyssä, henkilökohtaisen laitteen suorituskyky oli rajoittava parametri.

Vierailija
47/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan pitäisi olla. Jos on niin äkkiä eläkkeelle.

Siinä katoaisi sitten puolet Suomen työvoimasta. Voisi tulla hätä käteen aika monella työpaikalla.

Vierailija
48/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

Minäkin 57, mutta kyllä mulla on aina olleet tietsikat töissä. Ja jo ihan lukiossa oli ensimmäiset koneet. 50-luvun lopulla syntyneillä ehkä 

Meille tuli ensimmäinen Windows-pohjainen kone vuonna -97 ja oltiin kaveripiirin ensimmäiset. Opiskeltiin molemmat miehen kanssa alaa.

Ei todellakaan ollut joka työpaikalla koneita tuolloin ja ne sinun lukioaikaisetkin olivat lähinnä näytöllisiä kirjoituskoneita. Ihmettelen kyllä missä lukiossa tietokoneet on olleet opiskelijoiden käytössä 70/80 -luvun taitteessa.

-88 lukiossa oli muutama IBM PC, mutta ei niin montaa, etteikö ATK-tunnilla olisi jouduttu tekemään harjoituksia ryhmänä. Harjoitukset olivat basicilla tasoa print "Hello world".

Vierailija
49/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

-88 lukiossa oli muutama IBM PC, mutta ei niin montaa, etteikö ATK-tunnilla olisi jouduttu tekemään harjoituksia ryhmänä. Harjoitukset olivat basicilla tasoa print "Hello world".

No -85 meillä oli jo ala-asteella täysi tietokoneluokka, jossa noita basic-harjoituksia tein. Ihan itse.

Vierailija
50/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opettajan urani 2007. Silloin ei ollut Wilma-järjestelmää, eikä opettajilla sähköpostiosoitteita. Ei myöskään sähköisiä opetusmateriaaleja. Käytössä oli reissuvihot, piirtoheitin ja cd-soitin.

Vierailija
51/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin opettajan urani 2007. Silloin ei ollut Wilma-järjestelmää, eikä opettajilla sähköpostiosoitteita. Ei myöskään sähköisiä opetusmateriaaleja. Käytössä oli reissuvihot, piirtoheitin ja cd-soitin.

Missä kunnassa ei ollut sähköpostiosoitteita? Aloitin itse opena 96, ja minulla kyllä aina oli. Wilma tuli tietysti myöhemmin, mutta kyllä minä korpulla säilytin kokeita ja materiaaleja jo 90-luvulla, ja ihan varmasti oli 2007 myös kirjoissa sähköisiä materiaaleja. Ei samanlaisia esityksiä kuin nykyään, mutta monistepohjat sähköisesti yms.

Vierailija
52/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla ja aikamoinen harppaus tietotekniikan käytössä on tullut nähtyä ja koettua.

Vierailija
53/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alku, opiskelun yhteydessä Basic-kurssi

1985, työpaikalle ensimmäinen Dos-perustainen tekstinkäsittelylaite+printteri

1987, ensimmäinen oma tietokone. Vaihtoehtoina graaginen käyttöliittymä; Amiga, Atari tai Apple, valinta osui Atariin, saatavien sovellusten takia. PC/Dos oli edelleen vain tekstipohjainen ja kömpelö, mutta käytössä työpaikalla. Omat lapset saivat kokemuksen tietokoneista jo varhaislapsuudessa.

Noin 1990, myös PC sai jonkinlaisen graafisen liittymän ja sovellukset alkoivat olla jo hyödyllisiä muutenkin kuin tekstinkäsittelylaitteena. BBS-purkit ja modeemit mahdollistivat yhteydenpitoa ympäri maailman, datakin siirtyi luokkaa bittiä/sekunti.

1994, internet alkoi yleistymään, ainakin joidenkin oppilaitosten ja yritysten kautta.

1995, yhteys kotoa työpaikan koneeseen, joten osan töistä pystyi tekemään myös etänä, yhteysnopeus edelleen aika heikkoa, parhaimmillaan luokkaa kbps, mutta yleisemmin edelleen bps.

2000, ja tietokoneet olivat jo kaikkialla, lähes kaikilla työpaikoilla.

Itse siirryn eläkkeelle vuoden alusta. Henkilökohtaisesti tietokoneet ovat olleet mukana koko työhistorian, vaikka alkuvaiheessa vain tekstinkäsittelylaitteina. Monilla aloilla ne yleistyivät vasta lähestyttäessä 2000-lukua, joten on vielä pitkään työelämässä ihmisiä, jotka ovat aloittaneet työuransa ilman tietotekniikkaa.

Vierailija
54/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

No -85 meillä oli jo ala-asteella täysi tietokoneluokka, jossa noita basic-harjoituksia tein. Ihan itse.

Itse olin ala-asteella pk-seudulla vuodet 1984-1990, eikä meillä ollut atk-luokkaa (tai tietokoneita). Yläasteella 1990-1993 oli kyllä atk-luokka, mutta koneita pääsi käyttämään vain valinnaisessa atk:ssa. Aika harva sen valitsi, useammalla oli konekirjoitus valinnaisaineena kuin atk 😀

Vierailija
55/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin välivuoden YO-kirjoitusten jälkeen töissä yhdessä tehtaassa pk-seudulla  1979 eikä tietokoneita vielä näkynyt, tosin en käynyt konttorissa, siellä olisi voinut jotain laskutukseen tai kirjanpitoon liittyvää olla, mutta tehtaassa ei. Palkka maksettiin käteisenä ja on mahdollista että tilinauha oli tulostettu jollain printterillä joka sai tiedot jostain? 

Sen muistan että pankeilla oli jo siihen aikaan tietokoneita koska se printtasi nostot ja saldot pankkikirjaan. Myös lento- ja junalippuja myytiin tietokoneella. 

Vierailija
56/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneet tuli yleisiksi 90-,luvulla, joten kyllä varmasti on.

Ei kaikissa hommissa ja moni viisikymppinen on aloittanut joskus 80-luvulla jolloin niitä oli vielä vähemmän.

Toisaalta yksi vanha eläkeläissukulainen aloitti työuransa 60-luvulla kelassa tallentamalla tietoa kelan tietokonejärjestelmään.

Vierailija
57/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulivat jo aikaisemmin. Menin töihin 1986 ja kaikki toimistotyö tehtiin jo silloin tietokoneella. Internet tuli joskus 90-luvun puolivälissä yleiseen käyttöön.

Vierailija
58/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

Itse olin ala-asteella pk-seudulla vuodet 1984-1990, eikä meillä ollut atk-luokkaa (tai tietokoneita). Yläasteella 1990-1993 oli kyllä atk-luokka, mutta koneita pääsi käyttämään vain valinnaisessa atk:ssa. Aika harva sen valitsi, useammalla oli konekirjoitus valinnaisaineena kuin atk 😀

Meillä taisi olla yläasteella konekirjoitus ja käsityöt (joko kangas tai puu/metalli) valinnaisina. Otin käsityöt kun ei hirveästi kiinnostanut sihteerinura. Vasta lukiossa oli atk valinnaisena ja koneet sellaisia 8-bittisiä. 

Vierailija
59/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä oon, nyt 57 v.

Aika jännä. Itse asuin Itä-Suomessa alle 30 000 asukkaan kaupungissa, ja -85 oli tosiaan ala-asteella tietokoneluokka. -86 oli yläasteella, en tiedä, milloin se sinne oli tullut, mutta silloin oli. Kotona oli tietokone v. -86 alkaen, ensin veljellä, ja n -88 alkaen isälläni työkäytössä. Autocad 90-luvun vaihteessa oli isälle työkoneessa kotona iso investointi.

Vierailija
60/64 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulivat jo aikaisemmin. Menin töihin 1986 ja kaikki toimistotyö tehtiin jo silloin tietokoneella. Internet tuli joskus 90-luvun puolivälissä yleiseen käyttöön.

Tuona vuonna ei ainakaan Opetusministeriössä olleet tietokoneet mitenkään yleisessä käytössä, mikä hämmästytti asiakkaita.

Hyvin harvoissa paikoissa kaikki toimistotyöt tehtiin jo 80-luvulla tietokoneilla, kun sähköistä tekstinkäsittelylaitetta ei lasketa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan