Onkohan Suomessa työelämässä enää ketään joka on ollut siellä ennen kuin tietokoneet tulivat alalleen/työpaikalleen
Kommentit (64)
Olin 80-luvun lopulla töissä terveyskeskuksessa, ei siellä mitään tietokoneita ollut. Ainoastaan jumalaton määrä potilaskansioita, ja lääkäreille paperikalenterit ajanvaraukseen. Kopiokone taisi olla ainoa teknisempi laite. Ja toki sanelimet ja kirjoituskoneet.
Mun työkaverini. Hän on vieläkin tosi huono käyttämään tietokonetta, vaikka sitä käytetään työssämme nykyisin päivittäin.
Monessakin työssä olin esim siistijänä, apumiehenä rakennuksilla, huoltoasemalla ja sairaalassa huoltomiehenä. Ei noissa hommissa vieläkään pahemmin tietokoneita käytetä. Nykyisin It-alalla jo 25 vuotta.
kyllä, ei ravintolassa mitään tietokoneita käytelty 80-90-luvuilla.
Totta kai on.
Aloitin tutustumisen tietokoneisiin vuonna 1988, jolloin olin ollut työelämässä jo vajaat 10 vuotta. Silloiseen työpaikkaani tulivat silloin ensimmäiset peeceet.
Tietotekniikka oli ihan uutta kaikille, ja kantapään kautta opeteltiin, nollasta lähdettiin.
Vuonna 1991 vaihdoin toiseen työhön, ja pari kuukautta aloittamiseni jälkeen siihenkin taloon hankittiin ensimmäiset tietokoneet. Minä olin toimiston naisista ainoa, joka oli koneita aiemmin nähnyt, joten sain sitten "konkarina" neuvoa muita.
Niin ja työelämässä olen edelleen ja koneitakin käytän edelleen. Pöytäkoneet ovat tosin vaihtuneet läppäreiksi.
t. N65
Menin töihin vuonna 1979, eipä ollut tietokoneita osastokäytössä tuolloin. Nyt teen työkseni sisältöä verkkopalveluun eli työtä, jota ei valmistuessani yli 40 vuotta sitten edes ollut olemassa.
Tietokoneita on ollut "joka paikassa" vasta reilut parikymmentä vuotta. Joten huomattava osa nykyisestä työvoimasta on aloittanut uransa ilman tietotekniikkaa.
Se on sitten eri asia, paljonko on niitä, jotka eivät nykypäivänä työssään tarvitse/käytä tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon, nyt 57 v.
Minäkin 57, mutta kyllä mulla on aina olleet tietsikat töissä. Ja jo ihan lukiossa oli ensimmäiset koneet. 50-luvun lopulla syntyneillä ehkä
Tietokoneet tulivat ihan ensiksi yliopistolle ja vuosi oli about 79-80. Ei ollut lukioissa tietokoneita vielä tuolloin eikä ollut verkkoja. Ensin oli Olivetti tietokone 2x360 floppy, ei kovalevyä ja johto tulostimeen, käyttis CP/M, teksturi wordstar pistekomennoilla tiedoston alussa (muistaakseni). IBM yhden megan kovalevyllä tuli myöhemmin, samoin DOS.
Ei ihan pidä paikkaansa. Olen 61-vuotias ja meillä oli lukiossa tietokone jo 70-luvun lopulla. Toki harvat ja valitut saivat sitä käyttää matikanopen johdolla.
Tekussa taidettiin jo rakentaakin oma tietokone joskus 50-60 -luvun vaihteessa. Muistaakseni jo 1960-luvulla oli jo niitä isoja keskuskoneita Suomessa ainakin julkisella sektorilla, Postipankki (Ensi), työhallinto, yms. Oli niitä lävistyskortteja ja sellainen ammattinimikekin kuin lävistäjä.
Jäniksen vuosi -elokuvassakin (vuodelta 1977) on kohtaus, jossa Vatanen käy tuhoamassa väestörekisterin tms. tietokoneiden tietoja itsestään.
Itse olin töissä eräässä kehitysmaassa 80-luvun alussa insinööritoimistossa ja sielläkin oli jo IBM:n tietokone. Silloin ei enää ollut lävistyskortteja vaan tietokone tulosti raportit sellaiselle leveälle paperille, jossa oli reikiä reunoissa. Oltiin vielä DOS-systeemissä, eli jokainen istunto alkoi mustasta ruudusta, jossa oli teksti C:> ja siihen piti sitten naputtaa mitä halusi. Meillä oli inssien kanssa piilossa eräällä levyasemalla myös tietokonepeli, muistaakseni joku shakkijuttu :D
Ei ollut siis graafisia käyttöliittymiä eikä valmiita sovelluksia. Töissä meidän inssit itse opettelivat koodaamaan ja tekivät työssä tarvittavia ohjelmia. Muistaakseni yksi ohjelma oli sellainen joka laski valokaariuunin sähkönkäyttöä metalliteollisuudessa. Muistaakseni silloin oli jo lerppuja (Floppy disk).
Varsinaiset PC:t sitten ilmestyivät työelämään pikkuhiljaa riippuen tietysti alasta. Työhallinnossa luultavasti näitä oli jo 80-luvulla. Ei ollut vielä niitä internetverkkoja, mutta usein yrityksessä PC:t olivat keskenään verkossa. Wordstar oli USA:lainen tekstinkäsittelyohjelma, Suomessa julkishallinnossa kehitettiin oma tekstinkäsittelyohjelma TEKO (1980-luvulla), kumpaakin olen käyttänyt. Ja 90-luvun alussa PC:t ja graafiset käyttöliittymät olivat jo työpaikoilla sekä yliopistoilla yleisiä (alasta riippuen) ja alettiin käyttää sähköpostiakin ja tuli nettikin yleiseen käyttöön. Lerput olivat vaihtuneet korppuihin.
Aloitin koululaisena kesätöissä 1975. Ei ollut tietokoneita metsänistutuksessa. 1980-luvun loppupuolella ensimmäinen "tietokone" oli tekstinkäsittelylaite, joka saattoi kirjoittaa, korjata, tallentaa ja tulostaa kokonaisia asiakirjoja.
Vasta 1990-luvulla tein töitä tietokoneella, jossa oli tekstinkäsittelyohjelmana teko+ ja olihan siinä pari muutakin käyttökelpoista ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla opettajana muutamassa peruskoulussa. Opettajanhuoneissa ei ollut yhtään tietokonetta. Yhdessä koulussa oli tietokoneluokka, mutta ne koneet eivät taatusti olleet kenenkään työkäytössä.
Minä olen -85 jo ala-asteella opetellut ohjelmointia opettajan johdolla. Opettajan työ on opetus, joten eiköhän ne työkäytössä olleet kaikki koulujen koneet. 80- luvulla tietokoneita tuli ihan tavallisiin koteihin, ja 90- luvulla ne olivat jo opiskellessa ja työelämässä itsestäänselvyys. Opettajille omat välineet tulevat aina myöhässä. Meille kunta osti omat puhelimet v 2021. Ei se tarkoita, että se olisi normaalia työelämässä.
Riippuu täysin alasta ja työpaikasta. On aloja joissa ilman (henkilökohtaisia) tietokoneita on voitu pärjätä varsin hyvin jopa 2000-luvulle asti. Ja sitten on aloja joissa tietokoneet ovat olleet keskeisessä osassa jo 60-luvulla.
Tulin nykyiseen työhöni v. 1984 ja uusinta uutta oli tallentava sähkökirjoituskone. Painoi kuin synti. Sinne sai tallennettua esim. rivin kirjoitusta ja sitten painoi nappia ja trrrrrrr. kone kirjoitti itsestään. Siinä oli myös korjausnäppäin. Oli se mahtavaa.
Tietokoneet tulivat toimistoon joskus 90-luvulla mutta ei niissä ollut yhteyttä mihinkään mutta toki asiakirjojen kirjoittaminen helpottui kun korjaus oli helppoa, kirjoituskoneella kuitenkin tehtiin laskut ja muut viralliset. v. 2000 minut valittiin tehtävään, jossa tarvitsin nettiä ja pyyntöni saada Internet -yhteys vietiin johtokuntaan harkittavaksi, onko se tehtävässäni tarpeellista :)
Lankapuhelimista päästiin kokonaan eroon ehkä 10 vuotta sitten.
Edelleen olen töissä samalla työnantajalla mutta kyllä on tehtävät vaihtuneet moneen kertaan, samoin ohjelmistot. En ole mikään virtuoosi mutta mitään ei pysty töissä tekemään ilman läppäriä ja onhan se mahdollistanut etätyöt niin että enää kerran viikossa käyn toimistolla.
1980-luvun alussa atk-koulutus yliopistolla oli sellaista että opettaja istui tietokoneen ääressä touhuamassa ja takana seisoi iso lauma opiskelijoita katselemassa, näki tai ei. Tämä ei alkuunkaan sopinut minulle, minkä vuoksi jouduin vaihtamaan alaa kymmeneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet tuli yleisiksi 90-,luvulla, joten kyllä varmasti on.
Tietokoneet tuli työpaikoille 80-luvun puolessavälissä ja tämä on ihan varma tieto. Olin tehtaalla pari kesää silloin ja kaiken maailman tuontantoraportit taulukkolaskennalla 286-koneilla käytössä ja jotain ibm:n keskusyksiköitä ja päätteitä, joilla seurattiin junakuljetuksia ynnä muuta. Mutta siis ms dos oli käytössä ja kouluissa opetettiin 80-luvun puolessavälissä aloitusvalikoiden tekemistä dossissa ja komentoja tietysti ja ne tehtiin rivieditori Edlinillä. Riippui toki koulusta.
Mutta ne tietokoneet olivat toimistoissa.
Nokian tukiasemien tuotantolinjalla eivät 90- luvulla kokoonpanijat ja testaajat käyttäneet tietokonetta mihinkään.
Veljeni on työskennellyt metallikoneistamossa js nyt ajaa kaivinkonetta ja kuorma-autoa.
Eipä taida työssään tietokonetta käyttää.
Olemme n. 50-vuotisita.
Työurani alkoi 1980. Ensimmäisen pc-koneeni sain 1989. Koneessa oli 4 megan keskusmuisti ja 120 megan kovalevy. Firman Atk-tukihenkilö sanoi, etten koskaan tule tarvitsemaan enemmän muistia.
Näyttö oli 14 " VGA ja lisäksi 12" musta-vihreä Hercules-näyttö.
Hiirtä koneessa ei ollut vaan kynätabletti
Opiskeluaikana ei vielä kovinkaan monella ollut omaa tietokonetta ja minä taisin olla harvoja, joka ei liittänyt käsin piirrettyjä kuvaajia tai valokuvia työselkkareihin. DOS pohjaisella wordperfectillä mentiin.
Aloitin työt 80-luvun lopulla isossa vakuutusyhtiössä. Siellä oli iso, suljettu atk-osasto (jossa oli aikoinaan talon ainoa faxi), mutta omalla työpisteelläni oli lankapuhelin ja kirjoituskone. Ja juu, olen edelleen työelämässä, eläkeikään kymmenisen vuotta.
Itse olen 49 ja aloittaessani 90-luvulla sosiaalipuolen toimistotöissä, oli asiakkaiden tiedot ihan papereina kansioissa ja mapeissa! Siinäpä sitä riitti pläräämistä ja aakkostamista…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon, nyt 57 v.
Minäkin 57, mutta kyllä mulla on aina olleet tietsikat töissä. Ja jo ihan lukiossa oli ensimmäiset koneet. 50-luvun lopulla syntyneillä ehkä
Meille tuli ensimmäinen Windows-pohjainen kone vuonna -97 ja oltiin kaveripiirin ensimmäiset. Opiskeltiin molemmat miehen kanssa alaa.
Ei todellakaan ollut joka työpaikalla koneita tuolloin ja ne sinun lukioaikaisetkin olivat lähinnä näytöllisiä kirjoituskoneita. Ihmettelen kyllä missä lukiossa tietokoneet on olleet opiskelijoiden käytössä 70/80 -luvun taitteessa.
Olin 90-luvulla opettajana muutamassa peruskoulussa. Opettajanhuoneissa ei ollut yhtään tietokonetta. Yhdessä koulussa oli tietokoneluokka, mutta ne koneet eivät taatusti olleet kenenkään työkäytössä.