Tunnetko patologista valehtelijaa?
Mielenkiintoinen artikkeli. https://www.duodecimlehti.fi/duo11967
Yksi tietämäni nainen voisi olla artikkelin viimeinen tosielämän esimerkkitapaus. Toivottavasti hänen taipumuksensa liioitella ja värittää sairauksiaan, vaikeuksiaan ja selviytymistarinoitaan (#survivor) saadakseen huomiota ei esiintuo hänessä tapauksen 3 hirviöäitiä..
Kommentit (31)
minä en oo tavannut kuin yhden, joka valehtelee aivan koko ajan. Mutta ei syyttä kuitenkaan.
Kaikki kai joskus vähän kaunistelee tai sortuu valkeisiin valheisiin, mutta tuon artikkelin tapainen taitaa olla harvinaista?
Tunnen kaksi. Valitettavasti. Tietäkää se, ettei patologinen valehtelija valehtele kaikesta.
Taitava valehtelija osaa välttää karikot ( tai luulee niin tekevänsä) ja valehtelee asioissa, joissa hänelle on selvää hyötyä. Hänelle pitää osoittaa paikkansa, eikä pidä antaa kuvaa, että hänen valheensa ovat menneet täydestä. Aina muistutus, että ei ole totta ei voi olla totta jne ..
Muutoin valehtelija pääsee ns yläpuolellenne ja sitä ei pidä suoda.
Mä tunnen yhden, joka valehtelee koko ajan, mutta ei pahanntahtoisesti eikä haittaa aiheuttaen.
On vaan sellainen tarinankertoja, joka värittää juttujaan reippaasti. Oon kuullut samoista jutuista tosi monta eri versiota häneltä.
En.
Auttaako, jos tuntee patongin vahtaajan?
Vierailija kirjoitti:
En.
Auttaako, jos tuntee patongin vahtaajan?
Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi. Valitettavasti. Tietäkää se, ettei patologinen valehtelija valehtele kaikesta.
Taitava valehtelija osaa välttää karikot ( tai luulee niin tekevänsä) ja valehtelee asioissa, joissa hänelle on selvää hyötyä. Hänelle pitää osoittaa paikkansa, eikä pidä antaa kuvaa, että hänen valheensa ovat menneet täydestä. Aina muistutus, että ei ole totta ei voi olla totta jne ..
Muutoin valehtelija pääsee ns yläpuolellenne ja sitä ei pidä suoda.
kuten jutussa sanotaan, monen valheet pitää hieman totuutta sisällään, joten usein muut eivät hienotunteisuuttaan viitsi paikata liioiteltuja kertomuksia. 50'000 euroa onkin lähemmä 100'000, 7 vuotta pyöristyy reiluun kymmeneen, parikymmentä toimenpidettä yli kolmeen kymmeneen jne jne. Jokainen lukija, joka hetken ajattelee, ymmärtää kyseessä olevan karkean liioittelun, mutta ei halua alkaa väittelyyn, joten huijari vain kuvittelee tarinoidensa menevän täydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen yhden, joka valehtelee koko ajan, mutta ei pahanntahtoisesti eikä haittaa aiheuttaen.
On vaan sellainen tarinankertoja, joka värittää juttujaan reippaasti. Oon kuullut samoista jutuista tosi monta eri versiota häneltä.
tarinaniskijä! kaikki tuntee yhden tarinaniskijän :D
Nyt ne on siirtyneet someen, joka on ihan tylsää
WTF, alapeukuist päätellen joku valehtelija pahoitti mielensä? Tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoin valehtelija pääsee ns yläpuolellenne ja sitä ei pidä suoda.kuten jutussa sanotaan, monen valheet pitää hieman totuutta sisällään, joten usein muut eivät hienotunteisuuttaan viitsi paikata liioiteltuja kertomuksia. 50'000 euroa onkin lähemmä 100'000, 7 vuotta pyöristyy reiluun kymmeneen, parikymmentä toimenpidettä yli kolmeen kymmeneen jne jne. Jokainen lukija, joka hetken ajattelee, ymmärtää kyseessä olevan karkean liioittelun, mutta ei halua alkaa väittelyyn, joten huijari vain kuvittelee tarinoidensa menevän täydestä.
Mulle ainakin on se ja sama, onko 7 vai kymmenen, jos kyseessä on kerrottu asia eikä sillä oo mitään vaikutusta mihinkään.
Mä luulen, että joskus vaan ihmisten muisti toimii eri tavoin... Yksi muistaa juonen ja suuret linjat, toinen yksityiskohdat ja luvut.
Jälkimmäinen leimaa valehtelujaksi sen, jonka mielestä yksityiskohdat ei ole niin tärkeitä.
Tunnen sellaisia, jotka keksivät itselleen erilaisia sairauksia sääliä saadakseen.
yksi narkomaani. Valehtelu tuntui olevan hänelle kuin tosielämän tietokonepeli, jossa hän sai pisteitä valehdellessaan. Ja se voitonriemu ja tyytyväisyys, kun valhe meni läpi! Olipa etovaa seurata tätä. Sen ihmisen päänuppi oli aivan muusia. Kyllähän muut sen valehtelun tunnisti, mutta ei se menoa haitannut. Se eli omassa valhemaailmassaan, jossa se oli se maailman fiksuin ja voitti kaikki omalla viekkaudelleen ja pystyi huijaamaan viranomaisiakin tosta vaan ja mitä kaikkea. Puistattavaa.
Musta on outoa ihan yleisesti somessa esiintyvä valehtelu. Mikä pointti? Yksi tyyppi esim haluu esittää jotain suurta luontoseikkailijaa ja nolon ilmiselvästi lataa kuvia jostain lähimetsän laavulta tunnisteella #erämaa.
Sitten tietysti tää kaikkien tunnistama maailman ihanin perhe /onnellisin parisuhde /aikaansaavin äiti image mitä moni tahtoo rakentaa.
Ihme etten juuri harrasta somea enää näinä päivinä...
Vierailija kirjoitti:
Ns tarinankertojat ovat oma genrensä, eikä heitä voi yhdistää patoligisiksi valehtelijoiksi. Noin ainakin itse näen ja erotan.
Tuo Duodecim juttu on keskittynyt tiettyihin patologisiin valehtelijatyyppeihin. Sairasteluun liittyviin pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Musta on outoa ihan yleisesti somessa esiintyvä valehtelu. Mikä pointti? Yksi tyyppi esim haluu esittää jotain suurta luontoseikkailijaa ja nolon ilmiselvästi lataa kuvia jostain lähimetsän laavulta tunnisteella #erämaa.
Sitten tietysti tää kaikkien tunnistama maailman ihanin perhe /onnellisin parisuhde /aikaansaavin äiti image mitä moni tahtoo rakentaa.
Mieluummin minä noita seuraan kuin niitä inhitealusteja, jotka laittaa mahdollisimman rumia selfieitä ja kertoo kaivaneensa koko viikonlopun napaansa.
En tunne henkilökohtaisesti mutta Arkadianmäeltä löytyy noin 200 kappaletta sellaisia.
Tiedän yhden miehen, on jo varmaan 70 vee tai yli niin voi olla, ettei enää hengissä. Käytännössä mykistävän uskomaton tapaus. Lisäksi aivan äärimmäisen älykäs, suorittanut useita yliopistotutkintoja . Epätodellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, johtotehtävissä rakennusalalla. Aivan kaikki asiat valehteli. Sen huomasi vasta, kun tiesi asiat, joista hän puhui, etteivät ne olleet totta. Alan ammattisairaus.
Olipa idioottimainen kommentti. Yhden ihmisen perusteella lyttäät koko alan ihmiset.
En ole rakennusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minä noita seuraan kuin niitä inhitealusteja, jotka laittaa mahdollisimman rumia selfieitä ja kertoo kaivaneensa koko viikonlopun napaansa.
ok. Siinäkö on vaihtoehdot? Rakennat itsestäsi valheellisella tarinalla jotain henkilöbrandia tai olet tylsä inhorealisti?
Joskus tulee luettua FBin alkuaikojen päivityksiä ja kylläpä ne on ihanan raikkaita! "nukuin just 4 tunnin päikyt ja nyt tilaan pizzan". Ei kuvaa, ei hymiöitä.
Välillä oli sit aika kun moni jakoi kiinnostavia artikkeleja ja niistä vaihdettiin ajatuksia.
Nyt pelkkää kuvaa; sisustuskuvaa, luontokuvaa, koiran kuvaa, ja ennen kaikkea omakuvaa. Kaikki käsiteltyjä, kaikissa snadi omakehu liitännäisenä. Yawn.
Nistejä tunnen ja tekevät juuri tuota. Samoin alkoholistit. Aina suuria sankareita ja neroja mielestään, muut hymistelevät että joojoo tietysti näin.
Kyllä, johtotehtävissä rakennusalalla. Aivan kaikki asiat valehteli. Sen huomasi vasta, kun tiesi asiat, joista hän puhui, etteivät ne olleet totta. Alan ammattisairaus.