Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko patologista valehtelijaa?

Vierailija
28.12.2021 |

Mielenkiintoinen artikkeli. https://www.duodecimlehti.fi/duo11967
Yksi tietämäni nainen voisi olla artikkelin viimeinen tosielämän esimerkkitapaus. Toivottavasti hänen taipumuksensa liioitella ja värittää sairauksiaan, vaikeuksiaan ja selviytymistarinoitaan (#survivor) saadakseen huomiota ei esiintuo hänessä tapauksen 3 hirviöäitiä..

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on outoa ihan yleisesti somessa esiintyvä valehtelu. Mikä pointti? Yksi tyyppi esim haluu esittää jotain suurta luontoseikkailijaa ja nolon ilmiselvästi lataa kuvia jostain lähimetsän laavulta tunnisteella #erämaa.

Sitten tietysti tää kaikkien tunnistama maailman ihanin perhe /onnellisin parisuhde /aikaansaavin äiti image mitä moni tahtoo rakentaa. 

Ihme etten juuri harrasta somea enää näinä päivinä...

Mieluummin minä noita seuraan kuin niitä inhitealusteja, jotka laittaa mahdollisimman rumia selfieitä ja kertoo kaivaneensa koko viikonlopun napaansa.

ok. Siinäkö on vaihtoehdot? Rakennat itsestäsi valheellisella tarinalla jotain henkilöbrandia tai olet tylsä inhorealisti? 

Joskus tulee luettua FBin alkuaikojen päivityksiä ja kylläpä ne on ihanan raikkaita! "nukuin just 4 tunnin päikyt ja nyt tilaan pizzan". Ei kuvaa, ei hymiöitä.

Välillä oli sit aika kun moni jakoi kiinnostavia artikkeleja ja niistä vaihdettiin ajatuksia.

Nyt pelkkää kuvaa; sisustuskuvaa, luontokuvaa, koiran kuvaa, ja ennen kaikkea omakuvaa. Kaikki käsiteltyjä, kaikissa snadi omakehu liitännäisenä. Yawn.

Lasken kyl nuo pizza & päikkärit päivittäjät inhorealisteihin. Booring ja on niitä vieläkin.

Vierailija
22/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi. Toinen on hyvä lapsuudenystäväni, mies. Tavallaan harmittomia valheita mutta harrastanut tuota koko ikänsä. Saattaa esim. esittää Youtubesta biisin ja sanoa että hän soittaa siinä itse, vaikkei osaa soittaa kitaraa. Ja että tienaa vanhustyössä lähihoitajana 4800 e/kk.

Toinen on entinen työkaverini, todella pelottava tapaus. Tästä voisi kirjoittaa romaanin. Luultiin kaikki ensin että keksii tarinoita saadakseen saikkua ja huomiota, mutta parin vuoden jälkeen alettiin epäillä että uskoo kertomuksiinsa itse. Esimerkkejä valheista (niitä tuli joka päivä):

-Sairasti pahanlaatuisen haimasyövän, 2 aivokasvainta ja pahan kohdunkaulansyövän samana vuonna (kukin parani 3 päivän sairauslomalla)

-Useita murtumia, jotka korjaantuivat parin päivän saikulla ja ideaalisiteellä

-Lukemattomia keuhkokuumeita ja ruokamyrkytyksiä

-Hengenvaarallinen loinen Chiquita-banaanista

-Hänen esseitään käytetään lukiossa edelleen oppimateriaalina

-Hänet oli pyydetty opiskelemaan AMK:iin yhtä suosituimmista aloista, kun hän oli lähettänyt sinne sähköpostilla pari kysymystä

-Selittämätön pahoinvointitauti joka esti usein syömisen, juomisen ja kävelyn päiviksi. Ei haitannut auringonottoa ja koiranulkoilutusta (asuin hänen naapurissaan).

Ei olla oltu enää vuosiin samassa työpaikassa, kun jatkuvien poissaolojen vuoksi hänen sopimustaan ei jatkettu. Näen edelleen satunnaisesti painajaista kys. tyypistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nistejä tunnen ja tekevät juuri tuota. Samoin alkoholistit. Aina suuria sankareita ja neroja mielestään, muut hymistelevät että joojoo tietysti näin.

tämä on valitettavasti koettu, että päihderiippuvainen ei lakkaa koskaan valehtelemasta jos se auttaa pitämään yllä rakkainta harrastusta. 

Ehkä sama on minkä tahansa pakkomielteisen tavoitteen kanssa. Tiedän myös valehtelijoita ja mestarimanipuolijia, joiden tavoite on taivutella joku toinen tahtoonsa. Vaikkapa nyt lapsen hankintaan tai vaikka yhteisiin lomasuunnitelmiin.

Vierailija
24/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi. Toinen on hyvä lapsuudenystäväni, mies. Tavallaan harmittomia valheita mutta harrastanut tuota koko ikänsä. Saattaa esim. esittää Youtubesta biisin ja sanoa että hän soittaa siinä itse, vaikkei osaa soittaa kitaraa. Ja että tienaa vanhustyössä lähihoitajana 4800 e/kk.

Toinen on entinen työkaverini, todella pelottava tapaus. Tästä voisi kirjoittaa romaanin. Luultiin kaikki ensin että keksii tarinoita saadakseen saikkua ja huomiota, mutta parin vuoden jälkeen alettiin epäillä että uskoo kertomuksiinsa itse. Esimerkkejä valheista (niitä tuli joka päivä):

-Sairasti pahanlaatuisen haimasyövän, 2 aivokasvainta ja pahan kohdunkaulansyövän samana vuonna (kukin parani 3 päivän sairauslomalla)

-Hänet oli pyydetty opiskelemaan AMK:iin yhtä suosituimmista aloista, kun hän oli lähettänyt sinne sähköpostilla pari kysymystä

-Selittämätön pahoinvointitauti joka esti usein syömisen, juomisen ja kävelyn päiviksi. Ei haitannut auringonottoa ja koiranulkoilutusta (asuin hänen naapurissaan).

Ei olla oltu enää vuosiin samassa työpaikassa, kun jatkuvien poissaolojen vuoksi hänen sopimustaan ei jatkettu. Näen edelleen satunnaisesti painajaista kys. tyypistä.

Mulla oli lapsena tapa kertoa älyttömiä tarinoita, mut saatoin uskoa niihin itsekin. En edelleen ole ihan 100% varma, etteikö mun kavereiden pihassa ollut ämpärin pohjan kokoista hämähäkkiä, niin elävästi näen sen oman pään sisällä.

Mut tuo entinen työkaverisihan on ihan sairas tyyppi, siis päästään. Joku huomionhakuinen pers.häiriö lie taustalla.

Vierailija
25/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsena tapa kertoa älyttömiä tarinoita, mut saatoin uskoa niihin itsekin. En edelleen ole ihan 100% varma, etteikö mun kavereiden pihassa ollut ämpärin pohjan kokoista hämähäkkiä, niin elävästi näen sen oman pään sisällä.

Mut tuo entinen työkaverisihan on ihan sairas tyyppi, siis päästään. Joku huomionhakuinen pers.häiriö lie taustalla.

Luulenpa ettet ole ainut lapsi jolle mielikuvitus teki tepposia. Tuo ystäväni tosiaan jatkaa noita tarinoitaan edelleen vaikka on yli 30 v.

Entinen työkaveri oli oikeasti hurja tapaus. Alkuun hänen tarinoihinsa oli helppo suhtautua tyylillä niin niin, niin taas, huomenna se on pois töistä. Mutta ajan mittaan tosiaan aloimme yksitellen epäillä että hän eli ne tarinat oikeasti päässään totena. Selitti mitä uskomattomampia sairauskertomuksia aivan pokerina intensiivisesti silmiin tuijottaen. Saattoi siis jutella miten on 41 asteen kuumeessa, keuhkokuume diagnosoituna ja ollut syömättä ja juomatta 4 päivää, samalla kun poltteli pihalla tupakkaa ja odotti että koira teki tarpeensa. Ei niihin juttuihin oikein keksinyt mitään sanottavaa, pyrin vain välttelemään häntä kuin ruttoa. Kerran odotin autosta ulos tullessani autojen välissä kyykyssä että työkaveri meni pihalta sisälle. :D

Silloin ei naurattanut kun näitä kuunteli päivittäin.

Vierailija
26/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran samalla luokalla oli sellainen patologinen valehtelija. Koko perhe lääkäreitä kuulemma, mutta hänet on hylätty kun halusikin opiskella alaa x. Vei baarista kotiin vähän väliä jotain kapteeneita ja kersantteja ja mitä lie (rouva oli ainakin 185cm pitkä ja 120 kiloa painava), ainakin omien sanojensa mukaan. Ihan sama mistä aiheesta oli puhe, niin hänellä oli varmasti samasta aiheesta sopivan hauska tarina kerrottavana omasta elämästään. Hirvein asia mistä hän valehteli oli se, kun kertoi tulleensa joukkor*iskatuksi, ja nämä tekijät kuulemma viiltelivät häneltä kehon täyteen haavoja jne… neljä kirurgia häntä paikkasi koko yön! Ilmeisen hyvää työtä tekivät, kun ainuttakaan arpea ei näkynyt (ja kyllä, näin hänet vähissä vaatteissa liittyen niihin opintoihin). Tämä kaikki siis ihan muutaman kuukauden aikana kerrottuja juttuja.

Vierailija
27/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta ja hallitus. Kaikki patologisia valehtelijoita.

Vierailija
28/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin miestä, jolta kuoli läheinen. Olin tukena hälle surussa, suhteemme läheni ja muuttui seurusteluksi. Sitten kuoli kaksi muuta auto-onnettomuudessa.

Kerran kaupungilla tuli sitten yksi näistä kuolleista vastaan. En syys tuntenut, mut bongasi miehen mun kanssa ja tuli esittäytymään.

Kukaan ei ollut kuollut, kaikki valhetta...

Vierailija
29/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilistä katsoo yksi semmoinen joka aamu. Inhottava tyyppi.

Vierailija
30/31 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tamperelainen arkkitehti, joka valehtelee niin paljon, ettei jaksa edes pysyä omissa valheissaan. Hän valehtelee maailmalle salatakseen sitä, mitä hän todella on – naisten hyväksikäyttäjä.

Vierailija
31/31 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tamperelainen arkkitehti, joka valehtelee niin paljon, ettei jaksa edes pysyä omissa valheissaan. Hän valehtelee maailmalle salatakseen sitä, mitä hän todella on – naisten hyväksikäyttäjä.

Ehkä se on kuin onkin rakennusalaan liittyvä piirre niin kuin joku tuolla esitti. Minä nimittäin tiedän eteläsuomalaisen sisustussuunnittelijan, jolle totuus on varsin lavea käsite jos siitä on itselle jotain hyötyä tai se tuo myönteistä huomiota (lue: sääliä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä