Oletteko puolisonne kanssa samasta yhteiskuntaluokasta?
Siis lähtöisin ja nykyisessä tilanteessanne? Vaikuttaako millään tavalla elämään?
Kommentit (20)
Ei olla. Appivanhempani ovat kansakoulun käyneitä työläisiä ja minun vanhempani koulutettua ylempää keskiluokkaa. Itse olemme akateemista valkokaulusköyhälistöä. Suurimmat kinat aiheutuvat politiikasta ja kulttuuri- /elämäntapaeroista. He eivät ole tyytyväisiä minussa oikeastaan mihinkän: Olen laiska kun en suostu asumaan maalla kuten he, kun en ole raivoraitis kuten he, kun en harrasta muita urheilulajeja kuin laskettelua ja en ole tehnyt kunnon töitä heidän mielestään enkä ole koulutuksestani huolimatta ylennyt miksikään johtajaksi, ja äänestän porvaripuolueita tai vihreitä ja kannatan EU- ja Nato-jäsenyyttä vaikka heidän mielestään olen liian "köyhä" siihenkin. He elävät suoraan sanoen kuin olisi vielä 50-luku.
Ei olla alun perin. Ei vaikuta mitenkään, molemmat ollaan samalla tavalla ulkopuolisia. Miehen perhe asui ulkomailla, isä korkeassa asemassa, mutta mies ei ole esim. käynyt koulua Suomessa, minkä takia nuoruuden kontaktit puuttuvat. Itse olen köyhä maalaistyttö kaupungissa ja joutunut itse luomaan itseni, kuten mieskin.
Me taas ollaan alunperin, mutta ei olla nykyään. Jos nyt siis luokkiin uskoo. Periaatteessa ollaan molemmat peräisin alemman keskiluokan valkokaulunperheestä. Miehestä on tullut duunari, minusta taas korkeakoulutettua kansainvälistä eliittiä (siis huomattavasti enemmän kuin normaali akateeminen).
Mutta tämähän vesittää kokko jutun, koska märitelmällisesti luokka on pysyvä, eikä ihminen voi muuttaa luokkaansa. Lisäksi perheet määräävät jäsentensä luokkaa, joten aviopulisot ovat aina samaa luokkaa. Joko me siis olemme molemmat duunareita miehen mukaan, molemmat eliittiä minun mukaani tai sitten koko jengi jotain sekaväkeä luokkajärjestelmän ulkopuolella.
Niin, ja ei vaikuta mihinkään mitenkään. Viitonen.
Tavallaan olemme ja tavallaan emme. Vanhempani ovat korkeasti koulutettuja, mutta ovat aina olleet pienituloisia ja asuneet vuokralla koko elämänsä. Mieheni vanhemmat ovat matalammin koulutettuja, mutta he ovat todella rikkaita. Mieheni on siis elänyt hyväosaisemman lapsuuden kuin minä. Lisäksi mieheni ja hänen vanhempansa ovat vahvasti keskustan kannattajia. Minä äänestän vihreitä ja vanhempani SDP:a. Mieheni kanssa kuulumme keskiluokkaan. Itse olen vanhempiani varakkaampi ja mieheni vanhempiaan köyhempi.
Joo surkeeta pohjasakkaa kumpikin.
Molemmat duunareita, molempien vanhemmat duunareita. Tullaan kaikki hyvin juttuun.
Omat vanhemmat mulla on "ylempää keskiluokkaa" (molemmat kuitenkin lähtökohtaisesti ns tyhjästä luoneet puitteensa), amk-tasolla kouluttautuneita, tulot toisella vanhemmalla reilun 100k luokkaa ja toisella vajaan 100k luokkaa.
.
Miehen vanhemmat on sitten ns "vielä ylempää keskiluokkaa" mutten silti ole ikinä mieltänyt heitä rikkaiksi. Toinen hänen vanhemmistaan tohtori, toinen maisteri, ja tuloista en tarkkaa lukua tiedä, mutta olen käsittänyt että jonkin verran enemmän kuin meillä.
.
Molemmat ollaan maistereita samalla alalla kuitenkin ja tulot samaa luokkaa keskenään, vaikka kokisin kyllä että samassa yhteiskuntaluokassa olisimme myös jos toinen tienaisi vähemmän: samaa talouttahan tässä molemmat rahoitetaan.
Minä olen alunperin ylemmästä kuin mieheni. Nykyinen luokkamme on ehkä appivanhempien ja minun vanhempien välissä.
Lähtökohdat: minä köyhästä stadilaisesta duunariperheestä, mies suomenruotsalaisesta yrittäjäperheestä.
Nykyisin: sama koulutus ja ammatti, keskiluokkaa suomenruotsalaisessa elinympäristössä
Ei olla lähtöisin, mutta mies on kivunnut yhteiskuntaluokassa ylöspäin seurustelumme aikana ja ns. Ylläpitää yhteiskuntaluokkaamme, kun itse olen kotiäitinä.
Tietyllä tavalla kyllä. Mieheni vanhemmat ovat tosin tehneet omaisuutensa vasta omana elinaikanaan, minun suvussani raha on vanhaa.
Uskooko joku vielä johonkin yhteiskuntaluokkiin?
Vanhempani ovat akateemisia ja minä duunari. Mies ja vanhempansa duunareita.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:42"]
Uskooko joku vielä johonkin yhteiskuntaluokkiin?
[/quote]
Suomi jos mikä on luokkayhteiskunta.... ja pahenee vaan!
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:42"]Uskooko joku vielä johonkin yhteiskuntaluokkiin?
[/quote]
Ei se ole uskon asia. Kyllä ne siellä on, halusimmepa tai emme.
Juu, miehen suku duunareita ja vassareita ja meidän akateemisia porvareita, molempien suvut vielä aktiivisesti politiikassa. Tämä on aiheuttanut jonkin verran pientä kitkaa sukujemme välillä, tosin hyvin pientä. Ehkä eniten meidän isovanhempien välillä, vaikka kyllä hekin ihan väleissä ovat. :) Mulla ja miehellä joskus huomaa erilaiset taustat ja eri arvot joiden mukaan meidät on kasvatettu, mutta ei se muuten mitenkään vaikuta. Molemmat äänestämme myös nykyään samaa puoluetta ja molemmilla on samantasoinen koulutus. :) Varmaan aika yleistä nykyään, ei kai ihmisille enää merkkaa kummemmin mikään luokka?
Miehen suku on maalaisoloista ja yleinen koulutustaso matalampi, oma suku kaupunkilaisia akateemisia. Mieheni ja minä ollaan kummatkin korkeakoulutettuja, ja mies tienaa triplasti enemmän kuin minä, joten vaikka sukutaustani on "ylempi" niin yksilötasolla taloudellisesti olen miestäni "alempi".
Mies on opisto/yliopistokoulutuksen saaneesta virkamiesperheestä ja minä kansakoulun ja pari jatkoluokkaa käyneestä duunariperheestä. Miehellä ja minulla on DI:n tutkinto ja tienaamme saman verran. Minun vanhempani ovat paljon varakkaampia kuin miehen vanhemmat, koska he ovat ahkeria ja erittäin säästeliäitä ja miehen vanhemmilla taas on taipumus pistää kaikki menemään.
Olen itse duunari/yrittäjäperheestä ja mieheni vanhemmat ovat akateemisia. Olemme itse nyt samassa sosioekonomisessa asemassa mitä tulee omiin saavutuksiimme, MUTTA lapsuuden perheen taustat vaikuttaa kyllä jonkin verran. Mieheni vanhemmat suhtautuvat minuun ylenkatseisesti ja tämä aiheuttaa meille kränää.