Kandilääkäri vs. Kokeneempi
Menettelö mielummin kandilääkärin/vastavalmistuneen vastaanotolle vai kokeneemman? Miksi? Luotatteko nuoren antamiin tai antamattomiin diagnooseihin yhtä helposti kuin kokeneen antamiin?
Kommentit (7)
Minulla on sellainen oma tuntuma, äskettäin valmistunut nuori naislääkäri on tarkka ja tunnollinen. Kaikessa epävarmuudessaan tutkii ainakin kunnolla ja määrää vähän "turhiakin" kokeita. Ei jää mitään vahingossa huomaamatta.
Täysin riippuisi lääkäristä. Saattaa olla että konkaria ei kiinnosta, ota buranaa ja lepää. Vastavalmistunut saattaa perehtyä paremminkin. Tai sit ei.
Mulla on ollut outoja tuntemuksia ja menin lääkärille jatkotutkimuksien toivossa. Vastassa oli hyvin nuori nainen joka heitti hassuja kommentteja, jotka ei liittynyt oikeen mihinkään. En päässyt tutkimuksiin, hän ei tuntunut ottavan tosissaan oireitani jotka saattavat viitata sairauteen, joka on ikäiselleni harvinainen. Tympäs.
Mielestäni lääkärissä on tärkeintä se, että hän kuuntelee potilasta ja hoitaa työnsä kaikella vakavuudella, eikä alidiagnosoi. Itselläni oli työpaikalla homeongelma (tutkimusten jälkeen rakennus laitettiin käyttökieltoon) ongelma aiheutti minulle mm. ihottumaa, astmaoireita (minulla ei ole astmaa) väsymystä, päänsärkyä, jne.. Ensimmäinen lääkäri oli sitä mieltä että minulla on korvien välissä vikaa, onneksi toinen lääkäri otti asian tosissaan hoitaakseen. Molemmat n. 50-vuotiaita naislääkäreitä, aina kokemus ei tuo varmuutta ja osaamista, meitä on moneen junaan. Nuorista lääkäreistä vain hyviä kokemuksia, puhuvat ihmisten kieltä ja hoitavat työnsä hyvin.
Ennemmin kokeneelle