Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sh kouluttautua lähihoitajaksi?

Vierailija
13.04.2015 |

En varmaan pysty enää hoitajan hommia tekemään,mitähän sitä vois olla muuta?Kaupan kassalla en pysty myöskään olemaan,pää eik

Lähihoitajathan usein opiskelee sairaanhoitajaksi,mutta entäs toisinpäin,onko mahdollista?Olen sh,mutta en jaksa sh:n töitä ja vastuuta.Omalla työpaikalla ei onnistu noin vaan siirtyä lh:n tehtäviin,koska kaikki tietää minun olevan sh ja työtehtävät ei siten muuttuis mitenkään...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
2/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja voi työskennellä lähihoitajan tehtävässä. Miksi niin tekisi; pelkää ottaa enemmän vastuuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyt kyllä nykyisellä koulutuksellasi tekemään myös lähihoitajan työtä. Hae lähärinpaikkaa älä sairaanhoitajan.
Tää on kyllä provo koska ei kukaan sh oo noin daiju ettei tiedä omasta alastaan mitään.

Vierailija
4/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei tarvitse varsinaista lisäkoulutusta vaan muodollinen pätevyys on sh:lla. Toimipistekoulutusta voi tarvita, jos hakeutuu aivan eri alueelle. Kannattaa ehkä miettiä voisiko vastuunpelkoa yrittää korjata tai hakeutua ei niin haastavaan tehtävään.

Vierailija
5/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko työnohjaus paikallaan?

Vierailija
6/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sh työkavereita, jotka eläkkeelle jäätyään ovat vaihtaneet lähärin töihin vanhainkoteihin.

Vierailija
7/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille :) sössin jotenkin tuon aloituksen...eikä ole provo.

Sairastan siis masennusta ja koen etten selviydy työstäni.Työnohjausta eikä työterveyttäkään(paitsi se minimi lakisääteinen)ei ole tarjolla.

Tekeeköhän kukaan sh lähihoitajan hommia?Miten työnantaja suhtautuu?

ap

Vierailija
8/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Kelan kautta ammatilliseen kuntoutukseen. Tarvitset lääkärin B-lausunnon työkyvyttömyydestä. Ammatillisessa kuntoutuksessa saat aikaa miettiä ammatillista suunnitelmaa ja sun erilaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
9/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää minulla jo 50 +...vieläköhän kouluttavat? Pystyisin varmaan jotain hoitohommia tekemään,mutta en enää sellaista vastuuta jaksa,mitä sh:n työssä vaaditaan.Alkaa tuo muistikin jo temppuilemaan...olen oikea työnantajien unelma-hoitaja...

Vierailija
10/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:27"]

En varmaan pysty enää hoitajan hommia tekemään,mitähän sitä vois olla muuta?Kaupan kassalla en pysty myöskään olemaan,pää eik

Lähihoitajathan usein opiskelee sairaanhoitajaksi,mutta entäs toisinpäin,onko mahdollista?Olen sh,mutta en jaksa sh:n töitä ja vastuuta.Omalla työpaikalla ei onnistu noin vaan siirtyä lh:n tehtäviin,koska kaikki tietää minun olevan sh ja työtehtävät ei siten muuttuis mitenkään...

[/quote] en oo ikinä kuullutkaan että sh haluaa lähäriksi. Vaihdahan alaa. et ilmeisesti oo sovelias hoito-alalle ollenkaan

Vierailija
11/37 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille.

Kävin eilen psykiatrilla ja hän oli sitä mieltä,että nyt sairaslomaa 2 kk ja sitten haetaan sitä lisää ja kun 300 pv lähestyy,niin sit sitä eläkettä haetaan.Sanoi,että ei ole mitään järkeä tehdä ns.alempia hommia,kun sanoin, että jos tekisin lähihoitajan töitä,niin kaikki kuitenkin tietää minun olevan sh,eli mikään ei käytännössä muuttuisi.

Olen tehnyt sh:n hommia lähes 30 vuotta,eiköhän se jo riitä.Ymmärrän,että tässä työssä pitää oman pään olla kunnossa.Olen viime vuodet sinnitellyt puolikuntoisena.Nyt on suuri helpotus tämä asia.

Vierailija
12/37 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:33"]

Olisko työnohjaus paikallaan?

[/quote]

Mikä ihmeen autuaaksitekevä ihme se työnohjaus mukaan on? Ei yhtään mikään, täysin yliarvostettua sontaa. Jos ap:lla ei pää sairaanhoitajan paskaduunia kestä, ei se lässytys työnohjauksessa auta. Enkä moiti häntä.

Vierailija
13/37 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"]

Sairastan siis masennusta ja koen etten selviydy työstäni.Työnohjausta eikä työterveyttäkään(paitsi se minimi lakisääteinen)ei ole tarjolla.

ap

[/quote]hei, olen labrahoitaja ja olen tehnyt lähihoitajan hommia.

Vierailija
14/37 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole työnohjausta eikä muutakaan,työterveyteen pääsee vain esim.työtapaturmassa.Kaikessa säästetään.No en katso tätä työstä poisjäämistä tappioksi.Jos olisin terve,jatkaisin tietenkin työelämässä.

ap

Vierailija
15/37 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sait sairaslomaa! Tsemppiä elämään, väkisin ei voi itseään piiskata tekemään työtä kun oma pää ei pysy mukana. Nyt vaan yrität löytää ne voimaa antavat asiat elämässäsi.

Mutta itse kysymykseen, sh voi tietysti tehdä lh:n töitä. Palkassa kuitenkin näkyy tutkinnon puute.

Vierailija
16/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sh pysty tekemään ihan vaan sh-koulutuksellaan lh:n töitä tai sitten haet aikuisopiskelijaksi lähimpään amikseen ja saat luettua opintojasi hyväksi.

Vierailija
17/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:36"]

ap

[/quote]

Ihan jo sosterialalle haettaessa pitää olla oma pää kunnossa, eli miten voit selviytyä lh:n töistä jos sh:n työt ei suju?

Vierailija
18/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan nimikkeellä et voi työskennellä. Mutta jos ammattinimike on vain hoitaja, niin siinä toki voi sairaanhoitajakin olla.

Vierailija
19/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:04"]

Lähihoitajan nimikkeellä et voi työskennellä. Mutta jos ammattinimike on vain hoitaja, niin siinä toki voi sairaanhoitajakin olla.

[/quote]

Riippuu tietenkin alasta. Sairaanhoidossa sh voi tehdä lh:n töitä, mutta ei voi käyttää lähihoitaja ammattinimikettä. Sitten, jos on joku muu osaamisala kyseessä, ei sh voi noin vaan sitä työtä tehdä.

Vierailija
20/37 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ihmetellään, jos joku haluaa vähentää vastuun tuomaa taakkaa työssään ja tämän vuoksi  leimataan jotenkin "daijuksi" tai tyhmäksi?

Sairaanhoitajan työ on todella vastuullista ja siinä usein joutuu myös näitä lähihoitajia ohjeistamaan heidän siirtäessä vastuuta sairaanhoitajille kuin liukuhihnalla. Kokemuksesta täytyy sanoa, että usein lh:t siirtävät heti asian sh:n hoidettavaksi, jos vähänkään joutuisi itse asiaa pohtimaan enemmän tai tekemään minkäänlaisia ratkaisuja työssä, näin ainakin kotihoidossa! Tämä toki ok tietyissä tilanteissa, koska sh on ns. ylempi koulutus, mutta en ihmettele lainkaan, jos joku sh kokee työnsä liian vastuulliseksi. Itsekin olen välillä ajatellut, että kyllä monet saa palkkansa paljon helpommalla ja vähemmällä vastuulla... Ja esim palkassa ei ole niiiiin suurta eroa, että välttämättä jaksaisi itseään hengiltä stressata, jos vähänkään on taipuvainen huolehtimaan liikaa ja on muutenkin herkkä ihminen. Taidan itsekin vaihtaa lh:n hommiin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi