Nyt loppui lahjoittaminen FB:n kirppissivustoilla!
Olen antanut ilmaiseksi käyttökelpoista tavaraa Facebookin kautta, kun ei ole kiinnostusta alkaa myydä mitään. Useamman kerran on kuitenkin nyt käynyt niin, että joko ei tulla ollenkaan (tietty ilman mitään ilmoitusta) tai ollaan myöhässä 15-30 minuuttia (ja vielä parhaassa tapauksessa tavarat on pitänyt kuskata lähistölle kun ei olla vaivauduttu nousemaan autosta). Ei niin kuin yhtään piitata toisten aikatauluista ja menemisistä.
Ei vaan viitsi. Kuskaan tästä lähin lähimpään roskikseen ja teen huonon teon ympäristölle. En ota enää itselleni stressiä ja pahaa mieltä. Muilla samanlaisia kokemuksia?
Sen sijaan kaikki myymiset ja ostamiset ovat aina sujuneet vaivatta. Ihmiset ovat olleet ajallaan tai ainakin ilmoittaneet jos myöhästyvät. Jostain syystä ilmaisen tavaran kohdalla näin ei sitten yhtäkkiä olekaan.
Kommentit (39)
Siis ihmiset ovat niiiiiiin tyhmiä. Todistan parasta aikaa, kuinka mies kirjoitti antavansa tavaran, mutta nouto iltaisin vain klo 19.30-20. Joku mamma sitten alkoi heti huudella, että "Meille!!!" "Voinko tulla heti noutamaan??"
Siis jos ilmoituksessa lukee, että nouto iltaisin klo 19.30, niin se ei tarkota sitä, että nouto tapahtuu klo 9.30 aamulla. Tsiisus.
Lahjoitin kerran torissa kenkiä, ja sain oikeasti seuraavan viestin:
"moi otan kengät tuotko pasilan asemalle ensi ma laitureille 8-9. oon siinä kelo 15.06 - 15.10 nähdään silloin"
Meinas tulla kahvit näppikselle, siis ihan tosissaan alko mua käskyttämään että vien ne hänelle jossain junanvaihdon aikana :D ja ilmoituksessa toki luki että vain nouto (asun todella hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingissä).
En ole fb:ssa, mutta hieman samankaltaisia kokemuksia. Olemme antaneet mieheni veljen perheelle lastenvaunut, vauvantarvikkeita ja vaatteita. Kertaakaan eivät ole edes kiittäneet. Vaikka tavaraa on lahjoitettu satojen eurojen edestä. Päätinkin että en anna enää mitään. Mieluiten myyn kamat kirpparilla ja torissa tai vien kierrätykseen.
Ja arvatenkin mieheni veli ja vaimonsa ovat työttömiä ja sossun elättejä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:32"]Lahjoitin kerran torissa kenkiä, ja sain oikeasti seuraavan viestin:
"moi otan kengät tuotko pasilan asemalle ensi ma laitureille 8-9. oon siinä kelo 15.06 - 15.10 nähdään silloin"
Meinas tulla kahvit näppikselle, siis ihan tosissaan alko mua käskyttämään että vien ne hänelle jossain junanvaihdon aikana :D ja ilmoituksessa toki luki että vain nouto (asun todella hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingissä).
[/quote]
Mitäs vastasit? :D
Kerjäläiset ovat usein luusereita jokaisella elämän osa-alueella.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:00"]
Kerjäläiset ovat usein luusereita jokaisella elämän osa-alueella.
[/quote]
Kieltämättä usein näin on. Tämän kääntöpuoli on se, että moni todella köyhä ei halua pyytää keneltäkään mitään juuri noiden luusereiden luoman negatiivisen mielikuvan vuoksi. Vaikka siis tarvetta olisi. :(
Käsittämätöntä kiittämättömyyttä ja typeryyttä. Millään muulla ei ole mitään väliä kuin omalla ahneudella ja itsekkyydellä.
Minäkin tungen yleensä vaatteet suosiolla keräyslaatikoihin, kun en vaan jaksa sitä soutamista ja huopaamista, vaikka laitankin aina ilmoituksiin että vain nouto käy.
Jotkut myös mankuvat roskalavaryhmissä ilmaiseksi isoja taulutelkkareita, enkä oikein usko että kaikkien kohdalla kyse on varallisuudesta. Kaikista hulluinta on kuitenkin se, että ilmaisroinasta saadaan aikaan karmeita vääntöjä, kun yhden pitää kysyä mieheltä lupa, toinen haluaa varata mutta miettiä vielä muuten vaan, ja yksi taas varailee rompetta vaikka huushollissa ei ole edes tilaa.
Juu just kirjotin tästä
Aloittaja, soita jollekin hyväntekeväisyyskirpparille (ei välttämättä SPR) ja pyydä hakemaan lahjoituksesi. Älä heitä hyvää tavaraa roskiin. Tänään veimme lastin eräälle kirpparille ja hyvin kelpasi, kuten ennenkin. Jotkut yksittäiset ihmiset eivät osaa arvostaa toisten aikaa ja vaivannäköä, mutta älä leimaa kaikkia yhtä tyhmiksi.
Sen sijaan kaikki myymiset ja ostamiset ovat aina sujuneet vaivatta. Ihmiset ovat olleet ajallaan tai ainakin ilmoittaneet jos myöhästyvät. Jostain syystä ilmaisen tavaran kohdalla näin ei sitten yhtäkkiä olekaan.
[/quote]
Lahjoitettavat tavarat kuskaan suosiolla hyväntekeväisyyteen, tässä meidän kulmilla on useampikin hyväntekeväisyyskirppari joka ottaa tavaraa vastaan.
Voisin kuvitella että ne ihmiset, jotka lahjoituksia tarvitsevat, eivät välttämättä kaikki ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Voihan joukossa heitäkin olla, mutta tämä oli tällainen erittäin karkea yleistys.
Lahjoitustavarat vien paikalliselle työttömien kirppikselle. Ei tarvitse kytätä ilmoituksia, sopia aikatauluja jne. Itse pääsee paljon helpommalla.
Meillä on käynyt ilmaisen tavaran hakijoita, jotka paitsi ovat ajoissa, myös tuovat jotain pientä; kahvipaketin tai karkkipussin.
ei tarvitsisi, enkä sellaista yhtään olettanut enkä oleta, mutta ajatus tekee hyvän mielen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:34"]
Muutaman kerran olen elämäm koululaislle erehtynyt lahoittamaan jotain.
Nykyään pistän vanhat tavarat paskaksi ja heitän pois mieluummin.
[/quote]
Tämä viesti on saanut hämmentävän monta yläpeukkua!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
Se oli varmaan tuon koulutustason peukutus.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
Mikä siinä hämmentää?
Monella muullakin on siis ollut huonoja kokemuksia lahjatavaran vastaanottajien taholta. Ne elämäm koululaiset ovat omalla kohdallani vaan olleet niin juntteja, niin juntteja.
Itse olen lahjoittanut lasten lelut ja vaatteet ensikodille.
Niin ja kun annatte nämä vaatteet toiselle, omistusoikeus siirtyy vaatteet vastaanottanelle. Hänellä on (ilman eri sopimusta) oikeus tehdä vaatteille mitä lystää. Vaikka myydä huuto.netissä.