Milloin on sopivaa käydä lesken luona?
Viemässä esim. kukkia? Ihan heti tuskin kukaan haluaa ovelleen ketään?
Kommentit (23)
Itse mieluummin lähettäisin kukat.
Vierailija kirjoitti:
Itse mieluummin lähettäisin kukat.
Niin ikävähän se on surutalossa käydä. Yhdysvalloissa käydään. Tuodaan ruokaa, että sureva jaksaa. Täällä ei vaivauduta paikan päälle.
Ihan heti todellakin haluaa. Kahvittelemaan ei jaksa ruveta, eikä lohduttamaan ketään kauhistunutta. Mutta ei se lesken olo hiljaisessa, tyhjässä kodissa yhtään ole helpompi siksi, ettei kukaan kehtaa häiritä. Miksi luullaan, että yksin jäänyt ihminen haluaa tulla ihan hylätyksi? Seurustella hän ei jaksa juurikaan. Ovella piipahtavat osanottajat kyllä lohduttavat useimpia.
Jos olet fiksu, niin mahdollisimman pian. Kunhan et odota kahvia, tai jos odotat, niin keität itse, viet syötävää mukanasi.
Surevaa ihmistä ei pidä jättää yksin. Sinun ei tarvitse puhua, voit kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet fiksu, niin mahdollisimman pian. Kunhan et odota kahvia, tai jos odotat, niin keität itse, viet syötävää mukanasi.
Olen varmaan epänormaali, mutta en todellakaan haluaisi ketään välittömästi käymään jos leskeytyisin.
Miehellä paljon tuttavia joita en edes tunne. Olisi kiusallista joa kaikki äkeisivät käymään. Kukistakaan en välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan epänormaali, mutta en todellakaan haluaisi ketään välittömästi käymään jos leskeytyisin.
Miehellä paljon tuttavia joita en edes tunne. Olisi kiusallista joa kaikki äkeisivät käymään. Kukistakaan en välitä.
Tiedät paremmin sitten kun olet jäänyt leskeksi.
Se vähän riippuu kuka olet. Itseäni ärsytti kaikki puolitutut, jotka tuli silkkaa uteiliausuuttaan kyselemän miten kaikki tapahtui, jne kun mieheni kuoli auto-onnettomuudessa. Osa sentään kysyi viestillä haluanko tuleeko he. Usein miten en halunnut, enkä juuri ollut kotonakaan, kun tekemistä riitti. Eli mieti asemasi ja kysy ennen kuin menet.
Kun leski pyytää vierailulle. Mulla on pari leskeä, jotka pyytävät säännöllisesti yökylään.
Kun jäin leskeksi oli todella tärkeää, että joku kysyi voinko olla avuksi. Apu, jota haluat antaa, kannattaa suoraan puhua missä voit auttaa. Onko se käynti kaupassa tai lumen harjaaminen oven edustalta tai vaan tulee keittämään kahvit sekä tsekkaa, että leski myös syö jotakin, Jos perheessä on lapsia voi myös katsoa lasten kanssa videota tai lukea yhdessä jotakin kirjaa.
Kukat ja addressit ovat tottakai huomaavaisia eleitä, mutta suurella lämmöllä muistan niitä ihmisiä jotka soittivat ja kysyivät miten minä jaksan. Hyvin vähän sellaisia soittajia oli, koska suurin osa arastelee kuolemaa ja toisen menetyksen tunnetta. Mietitään ihan liikaa, mikä olisi sopivaa ja oikein. Sellaista sääntöä ei oikeasti ole edes olemassa.
Sanoja ei tarvitse keksiä. Voi sanoa, etten osaa sanoa sulle mitään. Olet vaan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin laittaa pääni pantiksi, ettei yksikään miehesi tuttava tule sinua muistamaan erityisesti . Saat olla surussasi aivan rauhassa ja osa tulee kiertämään sinut kaukaa, jos satutte vastakkain kaupassa tai kadulla. Saatat saada jonkun kukkakimpun, jonkun addressin, mutta ihmiset eivät pidä surevista ihmisistä. Kun puhutaan kuoleman jälkeisestä elämästä se koskee myös lesken elämää, joka näkee puolisonsa kuoleman jälkeen ihmisten todelliset luonteet.
Mitä traagisempi kuolema, sitä enemmän törppöjä uteliaita tuttavia pyrkii lähestymään.
Sivistyneet, hyvät tavat omaavat henkilöt tietävät, että surutaloon menevät ainoastaan lähiomaiset.
Jos tuttavat haluavat muistaa kukilla, ne jätetään kukkakaupan toimitettavaksi, niitä ei itse lähdetä viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät paremmin sitten kun olet jäänyt leskeksi.
Mun äiti on leski. Sillä keski kaksi vuotta, ennen kuin se halusi nähdä ketän muita kuin meitä lapsia. En sano, etteikö olisi ollut hyväksi nähdä, koska hän oli aika masentunut, muttei hän silti halunnut nähdä. Hän jopa lakkasi käymästä kävelylenkillä ja kaupassa, kun pelkäsi niillä törmäävänsä ”ihmisiin, joille pitää selittää miten menee”.
Onko leski joutunut olemaan pitkään ilman yhdyntää ja orgasmia? Jos on, se kannattaa hoitaa kuntoon mahdollisimman pian.
Asiaa voi tiedustella kesäkurpitsa ja roiskeet -emojeilla.
Itse aloin hoitamaan leskeksi jääneen vanhemman rouvan seksuaaliset tarpeet noin 6kk leskeksi jäämisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä traagisempi kuolema, sitä enemmän törppöjä uteliaita tuttavia pyrkii lähestymään.
Sivistyneet, hyvät tavat omaavat henkilöt tietävät, että surutaloon menevät ainoastaan lähiomaiset.
Jos tuttavat haluavat muistaa kukilla, ne jätetään kukkakaupan toimitettavaksi, niitä ei itse lähdetä viemään.
Leskenä sanoisin, että hiton kylmiä ne kukat lähetin tuomina ovat. Ennemmin olisin nähnyt elävän tuttavan tai ystävän naaman ovensuussa. Ja mistä kukaan kenenkään lähiomaisia tietää. Se puoliso kuoli, mutta oliko sillä leskellä välttämättä muita. Voi ne omat vanhemmatkin olla jo kuolleet.
Hyvä soittaja j kysyä. Harva yksin haluaa olla. Moni jääkin yksin, kun ihmiset ei halua kohdata surijaa ja jopa luulevat ettei Leski kaipa piristystä ja juttelua vaikka kivoista tapahtumista.
Alkuun voi lähestyä soittamalla tai tekstiviestillä ja kysyä tarvitseeko jotain ja voinko olla avuksi. Hyvä kunnioittaa jos leski haluaakin olla itsekseen.
Saattaapa hyvinkin haluta.Kyllä sen huomaa jos häiritsee.Voihan kysyä onko mahdollista tulla kylään .
Jos olet kaukainen tuttu, lähetä kukat. Jos tunnet lesken, tiedät itse paremmin kuin palsta.