Mitä töitä asperger aikuiselle?
Onko täällä ketään diagnoosin saaneita työelämässä? Onko joustovaraa vai onko edes mitään mahdollisuutta nyt työllistyä näillä eväillä? Millä alalla pärjää parhaiten?
Kommentit (19)
En suosittele ainakaan töitä missä joutuu ottamaan ohjaksia ja paljon asiakaskontakteja. Eivät osaa arvostaa hiljaisia lahjakkaita yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele ainakaan töitä missä
joutuu ottamaan ohjaksia ja paljon asiakaskontakteja. Eivät osaa arvostaa hiljaisia lahjakkaita yksilöitä.
Siis normit eivät arvoista näitä hiljaisia työtovereita.
Kuulema tietotekniikan puolella löytyvät. Hiljaiset persoonat pärjää sieläkin.
Onko täällä kokemuksia naispuolisista aspergereista? Millä alalla pärjäävät?
Mulla ei ole virallista diagnoosia, mutta aika hyvin kaikki aspijutut täsmäävät minuun. Olen kääntäjä ja se on kyllä sopinut minulle. Kaikki asiakaskontaktit hoituvat sähköpostilla ja työt saa tehdä kotona omassa rauhassa.
No, siitä kai lähdetään, että ei ruinata mitään joustoja.
Oma työhuone olisi ollut poikaa viimeisimmässä työpaikassa, oli avokonttorissa turhan äänekäs kollega vieressä.
Olen työskennellyt elektroniikkateollisuudessa niin tuotannossa kuin tuotekehityksessäkin.
Erityisesti tuotekehityksessä oli aika paljon introverttiä porukkaa.
Minulla ei ole diagnoosia, joten en ehkä ole oikea henkilö vastaamaan ap:lle.
Kiitos näistäkin vastauksista! Olen itse diagnoosin vasta saanut vaikkakin olen lapsesta asti jo aistinut että ajatusmaailmani poikkeaa paljon muista ihmisistä. Olen nuori työikäinen ja koitan vain löytää paikkani tästä maailmasta. Jonkun työpaikan jos saisi, jossa voisi olla oma itsensä ja ymmärtävien ihmisten ympäröimänä
Alat joilla työllistyy muutenkin kuin suhteilla
Olen todennut, että sellaiset työt ei sovi, joissa on kovin hektistä, muuttuvia tilanteita ja nopeita päätöksiä, melua ja hälinää, paljon ihmisiä (asiakkaita tai kollegoja) tai puhelimessa puhumista. Olen tällä hetkellä työtön, kun en ole päässyt koulutustani ja osaamistani vastaaviin töihin. Paperilla kaikki näyttää hyvältä, mutta en täytä vaatimuksia sosiaalisuudesta ja ulospäinsuuntautuneisuudesta, vaikka en mikään ihan mörökölli olekaan. Haastatteluvaiheesta en koskaan etene, kun en osaa "myydä" itseäni.
T. As-nainen
Kääntäjä, koodari, asiantuntijatyöt, rutiininomaiset työt.
Voi kuulostaa nurinkuriselta mutta itse nautin eniten päiväkotityöstä juuri rutiinien takia.
Jokainen päivä on samanlainen, parasta työtä mitä kuvitella saattaa.
En ole meluherkkä tosin itse.
Vierailija kirjoitti:
asiantuntijatyöt
Tämä. Jos sattuu olemaan matemaattis-loogisesti lahjakas, niin vaikka it-alan hommat, joissa ei tarvitse touhuta suoraan asiakkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kokemuksia naispuolisista aspergereista?
Millä alalla pärjäävät?
Ilmastoalalla
Tutkija / asiantuntijatyöt. Itse olen bioalalla, melko itsenäistä osin laboratorio- ja osin kirjoitustyötä. Tietenkin riippuu vähän paikasta/yhteisöstä saako pidemmän työsuhteen jos edes lähimpiin työkavereihin "tottuminen" vie useita kuukausia, kuten itselläni. Sen verran osaan esittää, että työhaastattelussa vaikuttanen suht normaalilta esim. pakotan itseni katsomaan silmiin.
Asiantuntijatyöt? Epäilen minulla olevan piirteitä. Jotenkin toimii, kun on oma työhuone ja saan tehdä säännöllisesti töitä etänä.
Asperger-poikani opiskelee rekkakuskiksi. Tuntuu sopivan kuin nenä päähän, kun on ollut lisäksi aina autoista tosi kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole virallista diagnoosia, mutta aika hyvin kaikki aspijutut täsmäävät minuun. Olen kääntäjä ja se on kyllä sopinut minulle. Kaikki asiakaskontaktit hoituvat sähköpostilla ja työt saa tehdä kotona omassa rauhassa.
Tähän mäkin pyrin tulevaisuudessa kun mulla on hyvä kielipää aspergerin ansiosta ja tarviin aika paljon omaa rauhaa. Kyllä mä silti myös ihmissuhteita perheenjäsenien ja sukulaisten lisäksi haluan. Haluaisin ehkä kokeilla myös yrittäjyyttä.
T: diagnosoitu asperger nuorimies
Opiskelen tällä hetkellä siis ranskan kieltä pääaineenani ja viron kieltä sivuaineinani Helsingin yliopistossa ja maisterivaiheeseen pyrin kääntäjä- ja tulkkilinjalle.
T: edellisen viestin kirjoittaja
Ihan oikeita kokemuksia oisin kaivaillut.. en löydä vertaistukea mistään.