Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epätoivoinen vatsan vuoksi...

17.09.2006 |

Ihanat kaksospoikamme syntyivät toukokuussa. Elämä on mallillaan, mutta oma vatsa aiheuttaa päänvaivaa.

Vatsa paisui raskausaikana valtavaksi ja muistona siitä on älytön määrä raskausarpia. Arpien kanssa olen päässyt jo sinuksi, mutta vatsalihakset ovat tohjona. Jännevako on noin 10-15 cm pitkä ja selvästi auki. Nyt kysynkin teiltä muilta, kuinka suuri teillä tuo jännevako on ollut ja kuinka kauan sen palautuminen kestää? Voiko olla, että jännevako ei palaudu/sulkeudu lainkaan? Missä vaiheessa lihaksia tulee korjata kirurgin veitsellä ja kuka tuollaisen arvion osaa tehdä? Itse urheilullisena tyyppinä olen aika epätoivoinen ja kärsimätön vakoa katsellessani.

Niin ja vatsaa ei voi vielä treenata, kun vako on vielä olemassa. Mikä on ns. " ranskanleipävatsa" , josta puhutaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä on jännevako?

Vierailija
2/8 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasupuhille: jännevako on rintalastan alaosasta häpyluuliitokseen kulkeva vako suorien vatsalihasten välissä.

Ranskanleipävatsalla tarkoitetaan sitä, että kun esim. makuuasennosta kurkottaa kohti polvia, niin suorien vatsalihasten välistä pullistuu kuin ranskanleipä rintalastan ja häpyliitoksen (tai vain napaan asti) välillä. Vatsaontelon paine siis nousee kurottaessa ja kun tuolla kohdalla ei ole lihaksia vaan pelkkää kalvoa, siihen nousee tuo pullistuma.

Mulla tuo vako on nyt 2v7kk poikien syntymästä edelleen semmoiset 2-3 senttiä ja vain navasta ylöspäin eli ihan siedettävä. Ei alunperinkään ollut juuri enempää.

Sulle ap , ainakin vuosi kannattaa odottaa ennekuin mitään toimenpiteitä harkitsee. Oletko tehnyt niitä syvien ja poikittaisten lihasten harjoituksia? Naistenklinikalta ainakin sai hyviä ohjeita ja monissa Pilates- ja joogaohjelmissa niitä löytyy myös. Näiden lihasten hahmotukseen itselläni paras ohje oli että kuvittelee vetävänsä tiukkojen farkkujen vetskaria kiinni, mitä lihaksia silloin jännittää. Näitä lihaksia voi ja pitääkin treenata heti synnytyksen jälkeen.

En tiedä kuinka paljon tuo vako voi kutistua, mutta kutistuuhan mahanahkakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka tunnustelen vatsan aluetta ja rintalastan alta, en löydä vatsalihaksista jälkeäkään enkä ainakaan mitään rakoa... Voiko silloin olettaa, ettei rakoa ole, pitäisikö se itse kyetä tunnustelemalla löytämään? En ole uskaltanut vieläkään juurikaan treenata vatsalihaksiani (synnytyksestä 2v4kk) tuon raon pelossa sekä pahan välilevyperäisen iskiaksen takia.

Alkuperäiselle kysyjälle en osaa mitään vastata, muuta kuin, että treenaa niitä syviä vatsalihaksia aina kun jaksat/muistat. Selinmakuulla vie sormet hiukan lantioluuta edemmäs, vatsanpeitteiden päälle ja vedä vatsaa piukaksi. Sinun pitäisi tuntea jännitys sormenpäilläsi, vaikka vatsaa ei varsinaisesti vedetä sisäänpäin eikä yläkroppaa nosteta. Silloin teet liikkeen oikein. Kun se alkaa sujua ja löydät lihakset, voit alkaa nostaa lantiota ylös samalla kun ensin jännität sisäiset lihakset ja pidät ne koko 3-5sek noston ajan piukkoina.

Näitä minulle suositeltiin, mutta laiskana en ole saanut aikaan kovinkaan suurta treeni-intoa... toivottavasti sinulta tsemppihenkeä riittää enemmän :)

Hilla

Vierailija
4/8 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirurgi pysty auttamaan.. Kävin itse kirurgilla näytillä ja hän sanoi, että leikkaus oikeastaan heikentää vatsalihaksia. Nyt kun lihakset eivät ole kunnossa, niin tyrän riski on olemassa, mutta leikatussa vatsassa riski on suurempi, kun hauraita lihaksia on tökitty ja kurottu umpeen.. (tajuskohan tästä mitään..??) Kuulemma kovalla treenillä voi yrittää vahvistaa lihaksia, mutta on hyväksyttävä, että vatsasta ei koskaan tule samanlaista, kuin ennen raskautta:( Eli kirurgi suorastaan käski treenata, eikä odotella mitään raon umpeutumista (sitähän ei ilman neulaa ja lankaa tapahdu ja ompeluahan ei yleisellä puolella tehdä ja samat riskithän siinä on yksityiselläkin...)

Itse olen juuri löytänyt Pilateksen ja jo kahden tunnin jälkeen vatsa tuntui ja näytti litteämmältä! Rako on ja pysyy lihasten välissä ja vatsanahka on tunnoton ruttukasa, mutta ehkä sisäisten lihasten vahvistaminen pitäisi keskivartalon muuten kunnossa.. Uimaan ei kyllä enää bikineissä mennä:/

Vaavero ja kaksoset 10/03 ja kuopus 1/05

Vierailija
5/8 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hoikka ja sporttinen ennen kaksosraskautta. Raskaus repi mahan todella huonoon kuntoon, kauaksi rantakunnosta. Raskaus arvet tulivat vasta silloin, kun normaali SF-mitta taulukko oli ylitetty jo reilusti, eli ihan raskauden viime metreillä. Mulla oli tosi treenatut vatsalihakset ennen raskautta ja lihakset erkanivat toisistaan oikein kunnolla.

Meillä ensimmäiset 6 kuukautta olivat lasten kanssa niin rankkoja, että en kiinnittänyt vielä mitään huomiota omaan ulkonäkööni tai surrut mahaa. Ainut mitä tein kokoajan ja lähes joka paikassa oli se, että vedin aina kävellessäni vapaa kohti selkärankaa, kotona, kaupassa, lenkillä yms. Ensimmäiseen vuoteen en treenannut muuten vatsalihaksia ollenkaan ja pitkittäisiä ei saa treenata ollenkaan mutta jo vuosi synnytyksen jälkeen alkoi maha olemaan entisensä. Mulle riitti tuo kontrollointi ja vatsalihakset kehittyivät kuin itsestään. Nyt kun synnytyksestä on jo yli 3 vuotta alkaa vatsalihaksetkin olla jo melko yhdessä, nyt olenkin jo treenannut pidempään myös pitkittäisiä vatsalihaksia.

Mutta sen voin sanoa, että itsestään ei maha helposti palaudu, kyllä sen eteen kannattaa nähdä vaivaa. Mutta isoja juttuja siihen ei ainakaan mun kohdalla tarvittu. Hyvä ryhti ja vatsa sisään, hiljalleen se jää taas sisään.

Vierailija
6/8 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi ikuisiksi ajoiksi auki. Kaksoset täyttää kohta jo 7v, mutta vako on edelleen 10cm auki, sitä korjattiin kuopuksen sektion yhteydessä, muttei muuten kuin parilla tikillä 8sitä ennen oli n. 15cm auki). sitä en teidä miltä taholta korjausleikkausta voi lähteä kyselemään=/ ja millä perustein siihen pääsee....

Se ranskanleipämaha tarkoittaa sellaista alavatsan kestopömppöä joka aiheutuu liian varhaisesta treenaamisesta eikä sitäkään saa korjattua kuin leikkauksella, näin sairaalan fysioterapeutti varoitteli.

Vierailija
7/8 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se vako pystysuorassa (näin tulkitsin vastauksistanne? En löydä mitään vakoa itseltäni ja en todellakaan ole treenannut. Pömppömaha minulla on ollut aina, vaikken muuten ole yhtään tukeva. Synnytyksestä 2,5 v.

Vierailija
8/8 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on keskellä mahaa pystysuorassa, kun laitat sormenpäät pystyasennossa tohon pallean kohdalle ja alat varovasti painella alaspäin, ihan pelkillä sormenpäillä, suunnilleen jossain navan kohdalla tuntuu upottava kolo johon sormenpäät uppoa. Sit hönkäiset syvään henkeä, puhallat hitaasti ulos ja nostat päätä (tee tämä siis makuuasennossa!), tunnet jos vatsalihakset on auki, miten ne kiristyy sormenpäiden ympärille. Tätä ei saa tehdä kovin usein eikä monta kertaa peräkkäin, koska rasittaa vatsalihaksia, mutta testata toki voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi